Fractal Design lanserar Define Nano S

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design lanserar Define Nano S

Svenska Fractal Design tar den krympta formfaktorn Mini ITX till sin populära chassiserie Define. Fokus ligger på hög luftgenomströmning och omfattande expansionsmöjligheter för vattenkylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läckert!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Proffsmobbare

Bara köpa, så är bostadssituationen löst. När man monterat sin mITX-dator kan man hyra ut resten som som en rymlig enrummare.

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att det kommer en recension på detta chassi

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Känns som samma stuk som Bitfenix Prodigy, löjligt stort mitx-chassi där tillverkaren helt enkelt har missförstått poängen med mitx. Känns som en så konstig produkt när det går att få in mATX-moderkort på samma storlek. :/

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en liknande produkt som NCase M1, men från en lite större tillverkare till ett lägre pris. Det här är alldeles för stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Onödigt stort enligt mig.

Permalänk
Entusiast

Äntligen, som vi har väntat.

EDIT: Nejnejnej.. Jag trodde det var mATX, läste fel.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

fler o fler ny chassi har ingen stöd för DVD/Bluray eller fläktkontroll på framsidan... what gives???

Me getting old...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Äntligen, som vi har väntat.

EDIT: Nejnejnej.. Jag trodde det var mATX, läste fel.

Det finns ju redan en mATX variant, är den inte kul nog?

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Det finns ju redan en mATX variant, är den inte kul nog?

Det finns en Define Mini som har jag har för mig är designad på R3an, lite gammal.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Bara köpa, så är bostadssituationen löst. När man monterat sin mITX-dator kan man hyra ut resten som som en rymlig enrummare.

Haha, jo chassit ÄR lite väl stort
Rätt mycket bortslösat utrymme i vanliga kammaren. Vanliga Define S lider lite av detta också, men här blir det på något vis ännu mer påtagligt. Förstår inte varför de inte kunde gjort chassit lite kompaktare på längden åtminstone?

En undran: stämmer verkligen artikeln att det ryms en 280 rad i fronten och en 240 i toppen?
Chassit är ju längre än vad det är högt, så verkar det inte mer sannolikt att 280 radden ryms i toppen? (har inte sett tillräckligt med internbilder för att kunna bekräfta detta)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

JA!! Dags för m-itx kort, så får mitt Define R4 bli server chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Känns som samma stuk som Bitfenix Prodigy, löjligt stort mitx-chassi där tillverkaren helt enkelt har missförstått poängen med mitx. Känns som en så konstig produkt när det går att få in mATX-moderkort på samma storlek. :/

Kände precis samma sak, såg chassit och konstaterade att där verkade vara oändligt mycket plats över till tja, 20st hdds eller något för det är ju vad man vill ha i sin mitx dator?
Volymmässigt hade chassit lätt tagit ett matx kort utan att ändra yttermåtten om de varit lite mer kreativa än oj, "kapa 5cm på höjden så blir det mitx chassi!"

Permalänk
Medlem

Hade passat bättre med en mATX variant.

Permalänk
Medlem

lite väl stort för min smak, då kunde dom likaväl gjort de till matx så man slipper nackdelarna med mitx.
vill jag ha mitx hade dom kunnat skippa dubbel radiatorerna och supporta kanske 1st 120/140mm rad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vill ha "Define S micro" (mATX)!

"Give me this and take my money!"

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

mAtx och lite bredare så att utblåset blir 140mm.
Annars utan fläskiga radiatorer så är Node 304 fortfarande guld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfekt storlek på chassit! Om jag hade önskat något så vore det att man struntade i radiatorstöd i toppen och kapade höjden lite till.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Vill ha "Define S micro" (mATX)!

"Give me this and take my money!"

Skrivet av mkk:

mAtx och lite bredare så att utblåset blir 140mm.
Annars utan fläskiga radiatorer så är Node 304 fortfarande guld.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja mATX med platts för 280mm radiatorer i front och topp samt en 140mm där bak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Äntligen, som vi har väntat.

EDIT: Nejnejnej.. Jag trodde det var mATX, läste fel.

Skrivet av anon81912:

Det finns ju redan en mATX variant, är den inte kul nog?

Eller hur! Vart är mitt Define Mini R2? Bara dom inte enbart släpper en mATX variant i serien "S", vill gärna ha kvar luckan och dom två 2,25" platserna.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Till alla er som klagar på storleken; poängen med allt utrymme i fronten är för att montera radiator/fläktar, tank och pump. Ska man inte vattenkyla så kan man ju bortse från detta chassi.

Permalänk
Medlem

Skall man ändå skippa 5,25" platsen så kan man lika gärna skippa 3,5" platsen också. Med M.2 plats för extremt snabb SSD och 2,5" platser för lagring med vanliga Hårddiskar eller SSD (eller ännu hellre köra allt sånt på en NAS) så kan man ju göra en riktig Mini variant av detta chassit istället, speciellt när det finns såna grymma kort som Fury X och Fury Nano.

Detta är vad de skall sträva efter enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Till alla er som klagar på storleken; poängen med allt utrymme i fronten är för att montera radiator/fläktar, tank och pump. Ska man inte vattenkyla så kan man ju bortse från detta chassi.

Jo håller med, dock så är det få som vattenkyler.

Sen så för den platsen som finns för strömhungriga delar, behöver man inte två radatorer på 280 och 240 eller vad det max får plats (men kan ju ha fel, håller inte på med det). Men vad jag sett andra så verkar det inte behövas massa stora radiatorer. Skulle köpt din åsikt om det hade gått in två grafikkort.

Define mini är egentligen bättre köp, om inte det vore så att plattformen den bygger på är gammal nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skall man ändå skippa 5,25" platsen så kan man lika gärna skippa 3,5" platsen också. Med M.2 plats för extremt snabb SSD och 2,5" platser för lagring med vanliga Hårddiskar eller SSD (eller ännu hellre köra allt sånt på en NAS) så kan man ju göra en riktig Mini variant av detta chassit istället, speciellt när det finns såna grymma kort som Fury X och Fury Nano.

http://i.imgur.com/PFE84mV.jpg

Detta är vad de skall sträva efter enligt mig.

Säger inte att designen är fel, men enligt mig blir formen lite knasig, blir inget "define känsla". Kan vara så att jag inte riktigt gillar kubchassin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle vilja påstå att Define Mini är basserad på Define R3. Jag skulle vilja vända på det och säga att Define R4 baseras på Define Mini.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
99:e percentilen

Define-serien har verkligen grym potential med sitt rena utseende och sin uppskattade ljuddämpning; det är tråkigt att denna gång på gång neutraliseras av överdriven storlek. Ett Define i äkta ITX-storlek hade varit en klockren produkt. Ett miditower som bara sväljer ITX och varav hälften är dödutrymme … not so much.

Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon81912:

Det finns ju redan en mATX variant, är den inte kul nog?

Nej; den är ungefär dubbelt så stor som den borde vara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marquzz:

Till alla er som klagar på storleken; poängen med allt utrymme i fronten är för att montera radiator/fläktar, tank och pump. Ska man inte vattenkyla så kan man ju bortse från detta chassi.

Målgruppen för Define är traditionellt personer med väldigt vanliga datorer, där vattenkylning inte förekommer. För fräcka, vattenkylda showcasebyggen finns det betydligt häftigare chassin; för vanliga speldatorer som ska vara tysta och anonyma – själva kärnan i konceptet Define – är vattenkylning det sista man vill ha.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers