Permalänk

sleeving problem...

okej, nu börjar jag bli riktigt jävla förbannad..

Antingen så är jag helt väck mellan ögonen, eller så är det fel på nåt annat..

Har ju köpt en sån där sleeving som man tar bort pinsen med, men skiten vägrar lossna från plasthöljet. Spelar ingen som helt roll vilken vinkel elelr dylikt jag använder..
Och jaa, jag använder den lodrätt. (åt sidan gentemot spärren)

Tips och tricks är då vad jag söker efter. Puss

Permalänk
Medlem

Kan du be lite mer info om vilket verktyg du använder?

Permalänk

@Mobado: Molex extractor : http://www.coolerkit.se/shop/phobya-molex-extractor-3094p.htm...

Den med 2 pinnar så att säga. för att bända ner flärparna som håller i plasten

Permalänk
Medlem

@mörtenjr:
ploppar stiften inte ur nåt?

Permalänk

@Mobado: Har lyckats med en rackare. Dock så var det en vit genomskinlig plasthölje.

Det jag vill ha loss ifrån är från Corsair : https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/natagg... Dessa sitft/pins blå vägrar.

Permalänk
Medlem

@mörtenjr:
https://www.dazmode.com/store/uploaded/thumbnails/db_file_img...
Vet inte riktigt om du kanske ska prova lite mer "våld" osäker

Permalänk
Medlem

Molex extractor är ju den runda som du för in molex-stiftet i, så det blir omslutet. Se till att trycka in kabeln så långt det går samtidigt som du för in verktyget för att få med båda pinnarna, jucka lite med verktyget och sedan drar du ut kabeln ur molex-kontakten

Är det däremot den sida som är mot nätagget du ska ha väck så är det ju den tången med 2st 'pinnar'. Det är mer eller mindre samma teknik, om än lite bökigare, tryck in kabeln så långt det går (annars sitter hullingarna åtspända) - in med verktyget rakt tills du fått in det hela vägen - dra ut kabeln. Det krävs mycket träning och tålamod för att sleeva.

Permalänk

Update :

Bild 1 : Testade på "lite" mer våld. Rättare sagt rök tålamodet. Flärparna rök, samt två hela pins. Och en del av fingret #worth

Bild 2 : Så här ser vardera ände ut på en cpu kabel tex. Hona - Hona så att säga.

Permalänk

@mörtenjr: Haha! Jag vet precis vad du går igenom. Du kan ju titta lite i mina trådar bygglogg och "stiftproblem". =P

Men du ska trycka in verktyget så långt du kan sen drar du för kung och fosterland i sladden på andra sidan. det är ingen mening att vara försiktig.

Permalänk

Detta är en av anledningen till att jag la ner en idé om att sleeva mitt nätagg. Köpte färdig sleevat från Evga istället mycket lättare så. Lider med TS verkligen som sliter med detta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Sleevat ett antal utan special verktyg, kört med minsta skruvmejseln jag har, riktigt liten för finelektronik, jag sliter inte alls särskilt i kablarna utan jag kör i mejseln, trycker till på flärpen som stoppar och drar enkelt ut kabeln. Allt handlar om fingerfärdighet och känsla, öva så ska ni se att det går utan bekymmer när man får in känslan.

Går det HELT åt Helvete så har Elfa troligtvis kontakterna/stiften ni behöver för att laga, om inte dom har så finns det garanterat på Ebay eller någon annan butik som säljer elektronik. Hur som helst så är det fullt möjligt att göra utan att behöva slita som ett djur, gäller bara att få in rytmen liksom.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Detta är en av anledningen till att jag la ner en idé om att sleeva mitt nätagg. Köpte färdig sleevat från Evga istället mycket lättare så. Lider med TS verkligen som sliter med detta.

Är det universal, det vill säga passar det alla märken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Är det universal, det vill säga passar det alla märken?

Ja, det är ett nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är det universal, det vill säga passar det alla märken?

Skrivet av Jfqvist:

Ja, det är ett nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom modulära kablarna som går till anslutningen på nätagget är inte likadana för alla märken.
Variera mellan modeller också beroende på vem det egentligen är som tillverkar nätagget.
EVGAs sleeving kit fungerar bara med deras nätagg, dom är inte extensions.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jfqvist:

Ja, det är ett nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det passar oftast inte mellan olika märken eftersom det inte finns någon standard på kopplingen i modulära kablar. Man behöver ha ett kit som är gjort för just den modell av nätagg man har. Är inte kopplingen på nätaggssidan rätt så riskerar man förstörda komponenter eftersom spänningarna hamnar på fel pinnar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köpte hem flera hundra meter fin sleeve från djungelapas utförsäljning med tanken att sleeva nättagget fint. Men om det är första gången tycker jag inte det är värt det!

Då är det mycket smidigare att bara köpa ett färdigt kitt, TS skrev att han hade ett Corsair agg och dem har väldigt många olika färdiga sleeve paket http://www.inet.se/kategori/715/sleeving/630/Cablemod

Jag och en kompis satt och försökte i timmar med varsin pci-6 pins så om det är första gången man ska ge sig på sleeving ta och köp ett färdigt kitt så får man sleeve i datorn och man kan njuta direkt!

Sedan kan du sitta och testa sleeva en extension eller ngt och när du fått in tekniken och det går smidigt så kanske kanske man kan ge sig till att försöka sleeva sitt nästa agg, men som första sleeve projekt så är det inte värt det imo.

Sedan som Multiman säger så är det ingen standard på kopplingarna på modulära nätagg så ett sleeve kitt från Corsair ska man inte använda på ett BeQuiet agg då kablarna sitter olika och kan leda till kortslutning, tror inte ens kontakterna ska passa (rund, fyrkantig, rund, rund etc).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en ytterligare sak att tänka på och det är att det blivit vanligare med kondensatorer i kablarna för att få ner ripplet. EVGA G2 har det på en del modeller och likaså Corsair RMx om jag minns rätt (som två exempel). Tar man bort kondensatorerna får man märkbart högre rippel och sämre prestanda från nätagget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Rätt komiskt att man inte kan använda verktygen som säljs för just sleeving.. Köp häftstift! Dom gör jobbet snabbt och mycket enkelt!

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Skrivet av jhun104:

Rätt komiskt att man inte kan använda verktygen som säljs för just sleeving.. Köp häftstift! Dom gör jobbet snabbt och mycket enkelt!

Just häftstift är väl för korta för att nå ner till hullingarna? Däremot håller jag med dig om att verktygen som säljs är värdelösa. Iallafall det som är till ATX-pins...

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Är det universal, det vill säga passar det alla märken?

Jag har Evga nätagg köpte då färdigt kit från dem direkt. Det passar bara till Evgas nätagg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Just häftstift är väl för korta för att nå ner till hullingarna? Däremot håller jag med dig om att verktygen som säljs är värdelösa. Iallafall det som är till ATX-pins...

Tänkte på såna här > Clas ohlson

Man böjer 2st så dom blir raka, sen trycker man bara ner dom som vanligt. Föredraget med tejp på fingrarna och försiktigt, så häftstiften inte bryts av hela tiden. Det tar i princip 2-3 sekunder att plocka ur en kabel när man väl har klurat ut hur man använder dom. Sleevade ett helt nätaggregat med hjälp av häftstift relativt snabbt! Köpte inets egna verktyg, men dom åkte ner i verktygslådan efter mycket om och men..

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk

@jhun104: Detta blir nånting för mig att prova. Sleeving verktygen fungerar verkligen inte alls. !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mörtenjr:

@jhun104: Detta blir nånting för mig att prova. Sleeving verktygen fungerar verkligen inte alls. !

Gör så! Böj bara ena sidan på stiften, så har du stöd mot fingret också istället för hål i fingret!.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Skrivet av jhun104:

Tänkte på såna här > Clas ohlson

Man böjer 2st så dom blir raka, sen trycker man bara ner dom som vanligt. Föredraget med tejp på fingrarna och försiktigt, så häftstiften inte bryts av hela tiden. Det tar i princip 2-3 sekunder att plocka ur en kabel när man väl har klurat ut hur man använder dom. Sleevade ett helt nätaggregat med hjälp av häftstift relativt snabbt! Köpte inets egna verktyg, men dom åkte ner i verktygslådan efter mycket om och men..

Ja häftklammrar fungerar nog bättre.

Permalänk

@jhun104: Success so far. Med dom som jag har lyckats slitit av. Kan nån bekräfta om dessa pins är korrekta? Tack på förhand https://www.elfa.se/sv/crimp-kontakt-23-hona-16-14-awg-molex-...

alt dessa : http://www.coolerkit.se/shop/phobya-molex-pins-3652p.html

Permalänk
Skrivet av mörtenjr:

@jhun104: Success so far. Med dom som jag har lyckats slitit av. Kan nån bekräfta om dessa pins är korrekta? Tack på förhand https://www.elfa.se/sv/crimp-kontakt-23-hona-16-14-awg-molex-...

alt dessa : http://www.coolerkit.se/shop/phobya-molex-pins-3652p.html

Jag vet inte, men detta är rätt sort iallafall. http://www.icemodz.eu/store/#!/ATX-PCI-EPS-Female-Connector-P...
Dom köpte jag.. Säkert överpris men då visste jag att jag fick rätt där ute i djunglen... När jag beställde va inte dollarn så stark dessutom...