Permalänk
Medlem

Köpråd dator, 19k

Tjosan!

Det var ett tag sedan man hängde med i svängarna, så här tänkte jag dela med mig utav min kundvagn och se om någon har några invändningar på det jag tänkt köpa. Kommer t.ex. allt att passa?

Det jag helst vill ha kvar i datorn är i7, 980 Ti och M.2-disken. Går att det att få ett lägre pris måntro?

Behövs en skärm också, enda kravet är 1440p, IPS & G-Sync.

Permalänk
Skrivet av onekind:

Tjosan!

Det var ett tag sedan man hängde med i svängarna, så här tänkte jag dela med mig utav min kundvagn och se om någon har några invändningar på det jag tänkt köpa. Kommer t.ex. allt att passa?

Det jag helst vill ha kvar i datorn är i7, 980 Ti och M.2-disken. Går att det att få ett lägre pris måntro?

Behövs en skärm också, enda kravet är 1440p, IPS & G-Sync.

http://www.inet.se/kundvagn/bild/9029916/re

Ja det går att få ner priset, men då blir det inget roligt utöver det du vill ha kvar, man ska ju inte mixa högpresterande grejor med budgetdelar. Och ska du ha en sådan skärm, så blir det precis som du skriver G-Sync och de skärmarna är inte billiga med IPS teknik, vad jag vet.

Ja det ser välan bra ut med den vagnen. Kolla bara så att moderkortet stödjer NVMe M.2 SSD, vilket jag har för mig att ASUS fick förtur på gällande det stödet, men kolla för säkerhets skull.

Men du kommer att få bra hjälp här när folket vaknat upp ifrån sin vinterdvala.

Lycka till med din nya goa dator mannen!

//Dogshitjoint

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Det går att få ner priserna en del.
Själv hade jag valt billigare 2666 MHz minnen i stället.
Nätagg hade jag bytt en EVGA Supernova G2
När det kommer till grafikkort så ska EVGAs modell vara snarlikt Asus-kortet
Sen vet jag inte hur mycket du vinner på att ha en M2 SSD i stället för en vanlig SATA. Jag hade valt en 850 EVO i stället på 500 GB.
Ska du inte ha någon 5.25" enhet så bör Define S fungera lika bra. I define får du dessutom bättre luftflöde.

Permalänk

@onekind: Svårt att få ner priset speciellt mycket utan att gå ner i prestanda. Det finns ju billigare alternativ av GTX 980 Ti, men hur pass mycket "sämre" dessa är kan jag inte svara på på rak arm. Du får jämföra benchmarks.
Som nämnts tidigare i tråden så kan du välja ett par billigare RAM, samt en annan PSU. Sedan anser jag att 950 Pro är "onödig" för normal användning, så där kan du spara in en tusenlapp genom att välja en 850 EVO istället.

Exempel där jag bytt RAM, PSU, chassi samt kylare:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9030230/2016-01-16

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Ja det går att få ner priset, men då blir det inget roligt utöver det du vill ha kvar, man ska ju inte mixa högpresterande grejor med budgetdelar. Och ska du ha en sådan skärm, så blir det precis som du skriver G-Sync och de skärmarna är inte billiga med IPS teknik, vad jag vet.

Ja det ser välan bra ut med den vagnen. Kolla bara så att moderkortet stödjer NVMe M.2 SSD, vilket jag har för mig att ASUS fick förtur på gällande det stödet, men kolla för säkerhets skull.

Men du kommer att få bra hjälp här när folket vaknat upp ifrån sin vinterdvala.

Lycka till med din nya goa dator mannen!

//Dogshitjoint

Skrivet av Zaphood:

Det går att få ner priserna en del.
Själv hade jag valt billigare 2666 MHz minnen i stället.
Nätagg hade jag bytt en EVGA Supernova G2
När det kommer till grafikkort så ska EVGAs modell vara snarlikt Asus-kortet
Sen vet jag inte hur mycket du vinner på att ha en M2 SSD i stället för en vanlig SATA. Jag hade valt en 850 EVO i stället på 500 GB.
Ska du inte ha någon 5.25" enhet så bör Define S fungera lika bra. I define får du dessutom bättre luftflöde.

Skrivet av Guybrush82:

@onekind: Svårt att få ner priset speciellt mycket utan att gå ner i prestanda. Det finns ju billigare alternativ av GTX 980 Ti, men hur pass mycket "sämre" dessa är kan jag inte svara på på rak arm. Du får jämföra benchmarks.
Som nämnts tidigare i tråden så kan du välja ett par billigare RAM, samt en annan PSU. Sedan anser jag att 950 Pro är "onödig" för normal användning, så där kan du spara in en tusenlapp genom att välja en 850 EVO istället.

Exempel där jag bytt RAM, PSU, chassi samt kylare:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9030230/2016-01-16http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9030230/2016-01-16

Tack för tipsen!

Jag valde att gå på Guybrush82's linje, men med en twist! M.2-SSDn var inte kompatibel med ASUS Z170 i PCIe Gen3 x4, endast x1 som vad jag förstår behöver en adapter för att använda, och då i ca 700-800MB/s och det är ju inget vidare om SSDn kan leverera 1500MB/s.

Så det fick bli ett annat moderkort från MSI istället, men om man jämför beskrivningarna på asus och msi-moderkorten så verkar det inte finnas några häftiga funktioner på msi-kortet som typ "RAMcache" och "GameFirst III" som snabbar upp laddningstider respektive minskar lagget, om jag nu fattat det rätt. Finns det inga fancy funktioner på MSI-moderkortet? Hur mycket bättre blir datorn egentligen med ASUS-RAMCache och GameFirst III till skillnad från MSI?

Kom även på att jag har en Noctua NH-U9B SE2 så jag tog bort CPU-kylaren, så då fick kundvagnen se ut så här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9049593/2016-01-20

Sen till skärmen jag tänkt köpa också. Står och velar mellan en Acer 27" Predator XB270HU, eller en Acer 27" Predator XB271HU då jag tänkt spela spel i 1440p, men jag ser ingen direkt skillnad på dessa två då de båda har 144hz, G-sync och IPS, förutom att det skiljer 2000kr? Sen så bör väl datorn kunna hantera 1440p ultra-inställningar i t.ex. Fallout 4? Kanske är dags att nämna att det jag siktar på med den här datorn är att få en laggfri upplevelse i 1440p i Fallout 4.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9049717/2016-01-20

Då går notan på 26455 med den dyrare skärmen eller 24655 med den "billigare" skärmen.
edit: Fick upp ögonen för ASUS 27" ROG SWIFT-skärmar men det är samma sak här, hur vet man egentligen vilken som är bäst, eller är det bara att köpa och se efter?

I nuläget har jag en sketen laptop som inte riktigt håller måttet för tunga spel så det är definitivt dags för mig att handla en ny en, men sen så får man höra om grafikkorten pascal? Värt att vänta? Hur stor blir skillnaden från ett 980 Ti till ett high-end pascal-kort? Jag antar att de sämre korten byggda på pascal (?) körs ut först och att man får vänta mycket längre än bara det preliminära leveransdatumet "första halvåret 2016" på att få tag i ett high-end. Det "känns" som att de bra korten kommer komma ut typ 2017 så jag vet inte om jag har lust att vänta... Fallout 4 är ute och jag har inte ens rört spelet. Meh.

edit2: Läst lite om pascal och vissa säger att prestandaökningen ligger allt ifrån 50-100% ifrån Maxwell - borde man då kanske tänka på ett 970-kort istället, och sedan uppgradera till pascal när det kommer i slutet av 2016? Hur kommer mitt 1440p-lirande att ta skada om jag byter ut 980-Ti till ett 970 så länge?

Tack för svaren!

Permalänk
Skrivet av onekind:

Tack för tipsen!

Jag valde att gå på Guybrush82's linje, men med en twist! M.2-SSDn var inte kompatibel med ASUS Z170 i PCIe Gen3 x4, endast x1 som vad jag förstår behöver en adapter för att använda, och då i ca 700-800MB/s och det är ju inget vidare om SSDn kan leverera 1500MB/s.

Så det fick bli ett annat moderkort från MSI istället, men om man jämför beskrivningarna på asus och msi-moderkorten så verkar det inte finnas några häftiga funktioner på msi-kortet som typ "RAMcache" och "GameFirst III" som snabbar upp laddningstider respektive minskar lagget, om jag nu fattat det rätt. Finns det inga fancy funktioner på MSI-moderkortet? Hur mycket bättre blir datorn egentligen med ASUS-RAMCache och GameFirst III till skillnad från MSI?

Var läser du att ASUS Z170 PRO GAMING inte skulle vara kompatibelt med en Samsung 950 Pro? Moderkortet har en "M.2 Socket 3
PCIe x4 mode (Gen 3.0)" och borde funka utmärkt med en 950 Pro utan adaptrar samt med full överföringshastighet.

Vad det gäller "häftiga funktioner" osv. på moderkort så är jag inte mycket för det. Köp ett moderkort med bra komponenter och de funktioner, anslutningar/portar osv. som du har nytta av, och strunta i allt "lullull" och "häftiga funktioner" är mitt råd. Nu kanske jag blir dumförklarad för detta då "RAMcache" och "GameFirst III" är "jättebra funktioner som gör stor skillnad!", men då får ni gärna upplysa mig om det.

Skrivet av onekind:

I nuläget har jag en sketen laptop som inte riktigt håller måttet för tunga spel så det är definitivt dags för mig att handla en ny en, men sen så får man höra om grafikkorten pascal? Värt att vänta? Hur stor blir skillnaden från ett 980 Ti till ett high-end pascal-kort? Jag antar att de sämre korten byggda på pascal (?) körs ut först och att man får vänta mycket längre än bara det preliminära leveransdatumet "första halvåret 2016" på att få tag i ett high-end. Det "känns" som att de bra korten kommer komma ut typ 2017 så jag vet inte om jag har lust att vänta... Fallout 4 är ute och jag har inte ens rört spelet. Meh.

edit2: Läst lite om pascal och vissa säger att prestandaökningen ligger allt ifrån 50-100% ifrån Maxwell - borde man då kanske tänka på ett 970-kort istället, och sedan uppgradera till pascal när det kommer i slutet av 2016? Hur kommer mitt 1440p-lirande att ta skada om jag byter ut 980-Ti till ett 970 så länge?

Tack för svaren!

Hur stor skillnaden blir till Pascal kan vi endast spekulera i för tillfället, och jag har ärligt talat ingen aning om det kommer ge en prestanda ökning med endast ex. 30%, eller om det kan skilja så mycket som 50-100%. Det handlar ju om en ny arkitektur och en ny minnesteknik.
Enligt de senaste ryktena så kommer "high-end" korten med Pascal att lanseras under andra halvan av 2016 (och "mid-range" korten någon gång framåt sommaren?). Huruvida det är värt att vänta på dessa får du själv avgöra.

Efter att lite snabbt ha skummat igenom lite benchmarks på ett GTX 970 så borde det fungera rätt bra för gaming i 1440p och ca 60 FPS, men det beror ju såklart på vilket spel det handlar om och grafikinställningar. Någon användare som faktiskt sitter på ett GTX 970 kan säkert svara bättre på den frågan.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Bara att trycka på Beställ, eller!?

Skrivet av Guybrush82:

Var läser du att ASUS Z170 PRO GAMING inte skulle vara kompatibelt med en Samsung 950 Pro? Moderkortet har en "M.2 Socket 3
PCIe x4 mode (Gen 3.0)" och borde funka utmärkt med en 950 Pro utan adaptrar samt med full överföringshastighet.

Jag tittade frenetiskt på bilden av moderkortet och kunde inte hitta någon M.2-socket så jag antog att det inte fanns. Tji fick jag när jag får reda på att det sitter på den andra sidan av moderkortet(?). M.2-disken ska alltså sitta mellan bakplåten och moderkortets baksida. Det ska bli intressant att se hur värmeutvecklingen ter sig när man egentligen inte kan få något vidare luftflöde på stickan om den nu ska sitta ända där bak, men man får väl helt enkelt hoppas på att någon har tänkt till där och inte bara tjoffat in den där för att det ska se bra ut på pappret.

Ny teknik i all ära, men jag är lite skeptisk till huruvida disken kommer att hålla i typ 2-3 år framöver om jag lägger in OS och spelen jag spelar mest på den, när den i princip inte får något vidare luftflöde i kombination med en dator som kommer att vara igång mer eller mindre 24/7. Nu kanske jag är lite pessimistisk men vore inte så värst kul om kortet small av efter ett halvår/år med all data på, men jag kanske oroar mig i onödan?

Skrivet av Guybrush82:

Efter att lite snabbt ha skummat igenom lite benchmarks på ett GTX 970 så borde det fungera rätt bra för gaming i 1440p och ca 60 FPS, men det beror ju såklart på vilket spel det handlar om och grafikinställningar. Någon användare som faktiskt sitter på ett GTX 970 kan säkert svara bättre på den frågan.

Såklart! Testerna på 970 som finns att tillgå här på SweClockers visar i de flesta spel 40-60 fps, 1440p Ultra, men sen så var det också några speltitlar som damp ner till 25-45 fps, och för den kräsne (mig) blev det rätt så avgörande. Gjorde därför om lite i kundvagnen och lade till en 1TB mekanisk då jag antar att efter 5 år så är det nog bäst att byta ut sin gamla lagringsenhet som jag tänkt slänga in i burken... eller kan det löna sig att vara dumsnål och använda den gamla?

Såg även i en recension på inet att Define S saknar ljuddämpning i framstycket vilket låter lite konstigt? Då Define R5 kostar lika mycket så kanske man borde gå på det istället och bara rycka ur 5.25"-buren? Vad tros? Sen så lade jag till skärmen jag mer eller mindre har bestämt mig för, även om det enda jag vet om skärmen är att den har G-Sync v2, vad det nu innebär. "Låter" bättre, men samtidigt vill jag inte snåla in på skärmen heller, för det kan väl knappast vara 2000kr prisskillnad med endast G-Sync v2 och högtalare ovanpå det billigare exemplaret XB270HU?

Sen det här med EVGA Supernova G2... Här på SweClockers så hittar man den titt som tätt i var och vartannat köpråd, medans det finns klagomål ang. ljudnivån på nätagget lite här och där på das interwebz. För att ytterligare framtidssäkra burken och om jag nu är pyttelitet kräsen när det kommer till ljudnivån, vad tror ni då: be quiet! Power Zone 850W eller be quiet! Straight Power 10 800W - om jag nu vill öppna upp för 980 Ti SLI av någon anledning...

Antagligen köper jag nedanstående komponenter. Det enda som jag är lite sur över är att jag onekligen borde ha handlat dessa varor på Black Friday och sparat några tusenlappar... Hur stor ångest är rättfärdigad här?

Kommer antagligen att köpa varorna inom en vecka eller så, såvida ingen kommer med förslag om vad som skulle kunna göras bättre. För dyr möjligtvis? Kommer det en "stor" rea inom någon vecka som jag missat? Något som inte är kompatibelt? Tack för alla tips hittills!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9068927/1440p-ultra

Permalänk
Medlem

sade inte emil å jonas att de valde corsair rm750x i vinterdatorn pga ljudnivån å mindre ripple jämfört med egva g2 versionen?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

sade inte emil å jonas att de valde corsair rm750x i vinterdatorn pga ljudnivån å mindre ripple jämfört med egva g2 versionen?

Ja justja. Ännu en anledning att inte välja EVGA G2? Å andra sidan så har jag läst ett(!) inlägg här på forumet att någon sa att man inte ska köpa Corsair... ? Kluven!

Permalänk
Medlem

jasså? beror la på vilket corsair agg. den de har i vinterdatorn e la bland de bästa just nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Ja justja. Ännu en anledning att inte välja EVGA G2? Å andra sidan så har jag läst ett(!) inlägg här på forumet att någon sa att man inte ska köpa Corsair... ? Kluven!

Man skall inte köpa CX-serien.
RMx är ett premiumaggregat med hög kvalité, men många väljer
EVGA för att det varit på marknaden ett par år och visat vad det går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Ja justja. Ännu en anledning att inte välja EVGA G2? Å andra sidan så har jag läst ett(!) inlägg här på forumet att någon sa att man inte ska köpa Corsair... ? Kluven!

Från vinterdator-artikeln (där de valde Corsair RM750x):

Citat:

Bland alternativen kan framför allt EVGA Supernova G2 nämnas. Modellen erbjuder nära nog samma klass som Corsairs variant, och till rätt pris är det en mycket stark kandidat. Även Cooler Master V750 är ett bra val, åter beroende på prisnivå.

All tre nätaggen ligger på ungefär samma pris, så det är väl bara att singla slant.

Angående att undvika Corsair så har Corsair gjort några lite sämre budgetagg de senaste åren. Förr i tiden så kunde man bara köpa valfritt Corsair och få ett riktigt bra nätagg, men nu för tiden så varierar kvalitén en hel del mellan deras olika serier (för att vara rättvis så har de också många fler serier nu). Så att undvika Corsair helt är överdrivet, de har många väldigt bra nätagg (som t.ex. RMx-serien).

Permalänk
Medlem

Mina snabba råd angående några av de senare frågorna i tråden.

G2 vs RMx är i stort sett likapresterande aggregat, G2 serien gör nätdelar i absolut toppklass, likaså RMx - välj det som passar dig/plånboken bäst, du kan inte gå fel med vilket som.

Angående skärmarna så har jag läst oerhört mycket om bägge generationerna från Acer och ASUS Rog. Genomgående problem för alla 4 skärmar är att många lider med mycket BLB, samt IPS-glow (det sistnämna får man i olika mängd oavsett skärm, ofta mindre på premium-paneler).

Det finns riktigt perfekta skärmar från både ROG Swft p279 och Predator 271, men de är mindre än 1/10 då qualitycontrollen är riktigt usel på skärmarna. Folk har fått döda pixlar, oerhört mycket BLB samt smuts bakom panelen. (Det är samma tillverkare till bägge panelerna).

Grundar mitt utlåtande efter att ha läst igenom 100+ sidor på http://www.overclock.net/t/1581181/acer-xb271hu-share-your-ex...

över 150 sidor av ASUS Rog Swift.
http://www.overclock.net/t/1558309/various-asus-debuts-rog-sw...

Det verkar överlag som att du har lite bättre odds i panellotteriet om du väljer den senaste Predator-skärmen (dvs Acer-skärmen). Notera att personerna i den tråden verkar vara ytterst pedanta, men samtidigt anser jag att en skärm för 6-8k skall vara perfekt in i minsta detalj.

Jag har personligen blivit lite avskräckt av nuvarande generationens 1440p IPS G-synk skärmar och tänker nog vänta till nästa generation då kanske fler panelaktörer finns som sätter lite krav på kvalitétskontroll. En premiumskärm skall vara premium minst nio gånger av tio, inte en gång av tio.

Länk till forumdel för ASUS-skärmen
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Från vinterdator-artikeln (där de valde Corsair RM750x):
All tre nätaggen ligger på ungefär samma pris, så det är väl bara att singla slant.

Angående att undvika Corsair så har Corsair gjort några lite sämre budgetagg de senaste åren. Förr i tiden så kunde man bara köpa valfritt Corsair och få ett riktigt bra nätagg, men nu för tiden så varierar kvalitén en hel del mellan deras olika serier (för att vara rättvis så har de också många fler serier nu). Så att undvika Corsair helt är överdrivet, de har många väldigt bra nätagg (som t.ex. RMx-serien).

Tack, har fått en bättre bild av det hela nu ang. vilket nätagg. Ingen har däremot rört ljudnivån - be quiet! - är det överskattat då priset stiger med några hundralappar? Samtidigt så vet jag inte hur jag kan oroa mig över några hundralappar när hela paketet som det är nu ligger på 26500(!).

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt bygga en dator jag också HIHIIHHII och den där kundvagnen ser väldigt bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twote:

Jag har tänkt bygga en dator jag också HIHIIHHII och den där kundvagnen ser väldigt bra ut!

Vad bra att den ser bra ut då! Men se över frågeställningarna istället och hjälp till lite va'