Dell Ultrasharp U2515H – QHD, IPS-panel och lågt pris

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ingen aning om vad som ligger bakom namngivningen. Det finns mycket dumheter kring namn på produkter och framför allt: Det finns inget objektivt, oberoende system för att klassificera vad som är "budget", "premium", "enthusiast", "design" etc. Eller redaktionen favorit: "male look".

För mig kan skärmarna lika gärna heta "Lars-Göran" och "Gudrun". Hur skärmen presterar är det viktigaste. Namnet tänker jag först på när jag ställa samman allt så att jag skriver rätt produktnamn i rubriker och grafik. Den här gången missade jag det på ett ställe...

Gick ju ut med att dom skulle vända namnen, inte så det blev mer logiskt

Jo självklart är ju prestandan viktigare än namnet Köpte ju en Ultrasharp innan namnbytet, så en "budget" skärm. Men presterar ju riktigt bra, snabb och minimalt med blödning och glow. Är nästan rån vad jag betala för skärmen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kanske att 16:10 helt enkelt är vackrare än 16:9 för många? Det ligger närmre gyllene snittet. Rent estetiskt är det förstås yttermåtten som räknas. Nästan rätt är många gånger mer irriterande än helt fel...

Jag har använt 16:10 skärmar och de var väl bra. Dock tycker jag tycker inte att 1440p är sämre än 1200p. Min skärm är 27'' och om den var 30'' tum så hade jag verkligen inte brytt mig om den var 16:9 eller inte för då är den ändå högre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Slog till o köpte en i julklapp åt mig själv, gick från en gammal Samsung T220 med 1680x1050 och självklart stötte mitt gamla Gigabyte GTX 580 Soc patrull direkt då det saknar displayport. Kör med minihdmi till en hdmi port på skärmen och 2048x1152 var max upplösning men det löste sig genom en egen upplösning i nvidias kontrollpanel.

Nu funkar 2560x1440 förutom att ibland uppstår det gröna prickar på allt som är blå/lila, uppstår helt spontant och avhjälps på flera olika sätt i mitt fall.
Slå av/på skärmen några gånger avhjälper felet ibland.
Dra i och ur minihdmi ur grafikkortet och plugga i några gånger, något lustigt är att det _aldrig_ hjälpt att rycka i o ur hdmi ur skärmen vilket övergår mitt förstånd eller så är felet så intermittent så det bara varit slump de 20 tal gånger jag provat.

För att säga något om skärmen överlag när det gäller bilden är ju direkt att wow, sjuk skillnad mot min gamla skärm, ljusstark så man behöver inte vara mörkrädd, färgerna är klara och starka. Spel funkar över förväntan då den höga upplösningen lät mig dra ned på antialiasing och liknande utan att prestandan blev alltför lidande.

Klart nöjd med mitt köp och ska väl byta grafikkort i framtiden så problematiken jag har löser sig då hursomhelst

Tillägg
Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Irrationell:

Osäker och inte läst på om den högtalare du har nu, men kan säga att u2515h saknar strömuttag i skärmfästet (som vissa dellskärmar har) och ac511 rekommenderas då därför att den drar ström från USB . Finns också En soundbar som kopplas i väggen.

Min soundbar kopplas till väggen med en liten transformator, står av någon konstig anledning i manualen att den absolut inte fick kopplas till skärmen och det följde heller inte med en sån kabeln med två lika dana pluggar i båda ändarna så jag har heller inte testat. Det jag tänkte mest på var den mekaniska kopplingen, hur den sätts fast på skärmen och efter att ha kollat lite mer verkar det vara helt olika fästen så man åker nog på att köpa en ny soundbar.

AC511 verkar ju dessutom enbart kopplas via USB så det måste betyda att den är ett eget ljudkort, min nuvarande kopplas med en vanlig 3.5mm-kabel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Bytte i somras från en över 10 år gammal VA-skärm från Philips till denna.
Aldrig varit nöjdare. Riktigt behaglig att se på, och upplösningen är hög nog för att text inte ska bli helt blockig som den var på min gamla skärm.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Har någon problem med vga upplösning (BIOS) och "unsupported resolution"? Kör med DVI-HDMIadapter som kanske är problemet men oavsett lite jobbigt att bära in lådan till vardagsrummet när man vill ändra något i Bios..

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Sitter själv på denna skärm och är väldigt nöjd.
Men hade 27" varianten varit billigare så hade jag hellre tagit den dock, 25" i 1440p är aningen smått.
Sen hade jag gärna sett 120hz för bättre flyt dom få gånger jag faktiskt spelar.
Men detta är vad man får för 3000kr och jag är som sagt nöjd.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Den större frågan är dock varför man väljer lågupplösta skärmar till ett kontor när Dell har mycket prisvärda skärmar som är både 4k och är IPS. Sitter swec-redaktionen och spelar på arbetsdatorerna?....

1440p känns smått omodernt år 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av Tommie:

Den större frågan är dock varför man väljer lågupplösta skärmar till ett kontor när Dell har mycket prisvärda skärmar som är både 4k och är IPS. Sitter swec-redaktionen och spelar på arbetsdatorerna?....

1440p känns smått omodernt år 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker 1440p känns helt ok på en 25"are faktiskt. Efter att ha suttit på en 27" 1440p

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Sålde ett par 1680*1050 från HP och jagade efter ny(a) skärmar på mina gamla 19" Dell-arbetshästar. Började i maj, strategiskt och noggrant; minst 25", minst 2560*1440p, höj- o sänk m.m.

@Laxpudding, har du möjlighet att undersöka och skriva om följande problem? Du uppdagade mycket bra ASUS MG279Q's frameskipping, och fabrikanten fick motivation att korrigera felet.

Efter en runda till Stockholm i början på juli haffade jag o frugan en ASUS MG29Q på vägen hem. Vilken skärm!, tills jag testade den mer utförligt. Diverse fel när den kopplas med DisplayPort-kabel, varav ett riktigt irriterande sådant: efter att den gått ner i Stand-by och man väcker den igen, så har ALLA fönster ändrat storlek och hamnat uppe i den vänstra delen av skärmen. (Inom den s.k. virtuella upplösningens ram.) Samma sak om man stänger av skärmen och sätter på den.

Innan reklamations-byte testade jag på en annan dator med andra komponenter. Exakt samma fel. Bytte skärmen två gånger, och testade igen. Samma fel. Sen återköp. ASUS kan inte hjälpa till i ärendet.

Letade vidare efter skärm. Köpte artikelns Dell U2515H. (Måste bara säga: Ojoj, vilken kartong!) Testade. SAMMA FEL. Bytte skärmen. SAMMA FEL. ... ?:-| "Vad försiggår egentligen?"

Butiken gjorde vad de kunde i fallen med båda skärmmodellerna, men har ingen aning om problemets orsak eller lösning. Butiken och tillverkarna har bekräftat att felet finns på bägge skärmmodellerna (ASUS och Dells).

Jag tog en sväng förbi El-giganten. De har tre olika skärmar kopplade via DisplayPort - Samsung S34E790C, Samsung S27E591 och en PB-modell. En dyr, två billiga. S34'an visade sig fungera bra, inget storleks- och ompositionerings-problem. De andra två hade dock SAMMA FEL.
"Kan det vara kabeln?" Bad personalen byta plats på den fungerande kabeln till en av de andra skärmarna. Samma fel fortfarande.
"Grafikkort?" S34'n är kopplad till en gaming-rig med Radeon R9 290, de billigare skärmarna till varsin NVidia GTX960. Kör själv ett äldre Radeon HD6870, den andra testdatorn ett HD7970 och tidigare nämnda datorbutik bl.a. NVidia GTX980.

Efter samtal med ASUS, Dell och Samsung - som ingen av dem klarar av att komma till svar i frågan - återstår innehållet i skärmarna.

Slutsats: Jag påstår att många många skärmar har problem med att hantera DisplayPort och rapportera sig som existerande till operativsystemet. OS får inte signal vid Standby och övergår i en "virtuell upplösning", som i sin tur ändrar storlekar och position på fönstren.

Tillägg, och av GIGANTISKT betydelse: koppla in flera skärmar. Låt dem gå ner i Standby och väck dem. ALLA fönster har bytt plats från huvudskärmen (m. DP-port) till nästa skärm i kedjan och bytt storlek. (Bara att ha roligt och möblera tillbaka alla igen.)

Det här är ett stort problem för arbetseffektivitet, ekonomi och miljö. Skärmarna måste få kunna gå ner i Standby när man hämtar kaffe, tar ett telefonsamtal, går på ett möte m.m.

Permalänk

Även Dell U3014 har samma fel, bekräftat av en annan användare här på Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Sålde ett par 1680*1050 från HP och jagade efter ny(a) skärmar på mina gamla 19" Dell-arbetshästar. Började i maj, strategiskt och noggrant; minst 25", minst 2560*1440p, höj- o sänk m.m.

@Laxpudding, har du möjlighet att undersöka och skriva om följande problem? Du uppdagade mycket bra ASUS MG279Q's frameskipping, och fabrikanten fick motivation att korrigera felet.

Efter en runda till Stockholm i början på juli haffade jag o frugan en ASUS MG29Q på vägen hem. Vilken skärm!, tills jag testade den mer utförligt. Diverse fel när den kopplas med DisplayPort-kabel, varav ett riktigt irriterande sådant: efter att den gått ner i Stand-by och man väcker den igen, så har ALLA fönster ändrat storlek och hamnat uppe i den vänstra delen av skärmen. (Inom den s.k. virtuella upplösningens ram.) Samma sak om man stänger av skärmen och sätter på den.

Innan reklamations-byte testade jag på en annan dator med andra komponenter. Exakt samma fel. Bytte skärmen två gånger, och testade igen. Samma fel. Sen återköp. ASUS kan inte hjälpa till i ärendet.

Letade vidare efter skärm. Köpte artikelns Dell U2515H. (Måste bara säga: Ojoj, vilken kartong!) Testade. SAMMA FEL. Bytte skärmen. SAMMA FEL. ... ?:-| "Vad försiggår egentligen?"

Butiken gjorde vad de kunde i fallen med båda skärmmodellerna, men har ingen aning om problemets orsak eller lösning. Butiken och tillverkarna har bekräftat att felet finns på bägge skärmmodellerna (ASUS och Dells).

Jag tog en sväng förbi El-giganten. De har tre olika skärmar kopplade via DisplayPort - Samsung S34E790C, Samsung S27E591 och en PB-modell. En dyr, två billiga. S34'an visade sig fungera bra, inget storleks- och ompositionerings-problem. De andra två hade dock SAMMA FEL.
"Kan det vara kabeln?" Bad personalen byta plats på den fungerande kabeln till en av de andra skärmarna. Samma fel fortfarande.
"Grafikkort?" S34'n är kopplad till en gaming-rig med Radeon R9 290, de billigare skärmarna till varsin NVidia GTX960. Kör själv ett äldre Radeon HD6870, den andra testdatorn ett HD7970 och tidigare nämnda datorbutik bl.a. NVidia GTX980.

Efter samtal med ASUS, Dell och Samsung - som ingen av dem klarar av att komma till svar i frågan - återstår innehållet i skärmarna.

Slutsats: Jag påstår att många många skärmar har problem med att hantera DisplayPort och rapportera sig som existerande till operativsystemet. OS får inte signal vid Standby och övergår i en "virtuell upplösning", som i sin tur ändrar storlekar och position på fönstren.

Tillägg, och av GIGANTISKT betydelse: koppla in flera skärmar. Låt dem gå ner i Standby och väck dem. ALLA fönster har bytt plats från huvudskärmen (m. DP-port) till nästa skärm i kedjan och bytt storlek. (Bara att ha roligt och möblera tillbaka alla igen.)

Det här är ett stort problem för arbetseffektivitet, ekonomi och miljö. Skärmarna måste få kunna gå ner i Standby när man hämtar kaffe, tar ett telefonsamtal, går på ett möte m.m.

Många som har just det felet dp. Vilket OS kör du? Hört win 10 har extra strul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Alltså varför är Dell skärmarna så himla snygga!

Permalänk
Medlem

@AlexCooper har som sagt va inte exakt denna modell utan U2415, men har inte problemen du beskriver, de enda gånger jag ser det är efter jag uppdaterar drivrutiner men annars aldrig någonsin, varken i standby eller sleep.

Använder mig även av Daisy Chaining och även här har jag inga problem förutom att efter uppstart så har jag ~5% chans att skärmar hamnar i osynk med mitt grafikkort och slocknar varje sekund, snabbfix är att stänga av och sätta på skärmarna igen eller skippa daisy chaina men trevligare att slippa ha så många kablar.

Nu är dock U2415 inte samma model som U2515H förvisso men har haft andra skärmar i liknande serier och aldrig haft problemet du beskrivit, inte ens när skärmen är fullt urkopplad ( dvs en äldre Samsung display jag hade har problem med signaler och krävde att man drog in & ut kabeln någon gång per vecka annars fick jag inte ens bild )

Notera att jag använder DP, och har enbart använt detta en längre tid, speciellt på grund av hur smidigt det är med flera skärmar. Samt notera att jag kör 3 skärmar och mina skärmar går dagligen ner i viloläge, t.ex. när jag är på jobbet.

Snabb goggling så verkar det finnas lösningar på problemet T.ex:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på om Dell har en uppföljare på gång till denna skärm?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, absolut. Men jag skulle tyvärr inte använda en Spyder2 på en någon skärm. De fel Spyder2 lär mäta är troligtvis långt större än exemplarvariationen.

Vilka pengar måste man upp i för att det ska vara meningsfullt att skaffa kolorimeter? Vad kostar skärmen som det är rimligt att använda sagda kolorimeter till?

Har du något att säga till den som överväger att välja HP EliteDisplay E272q framför Dell U2515H på grund av 16% större bildyta?

Tack på förhand för eventuella svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lorgix:

Vilka pengar måste man upp i för att det ska vara meningsfullt att skaffa kolorimeter? Vad kostar skärmen som det är rimligt att använda sagda kolorimeter till?

Har du något att säga till den som överväger att välja HP EliteDisplay E272q framför Dell U2515H på grund av 16% större bildyta?

Det går inte att säga så mycket något om skärmar på spec utan man måste testa. Jag har inte sett HP:n så jag vet inte vad den går för.

När det kommer till att välja mätare så handlar det inte att matcha mätare mot skärmen pris, utan att ställa frågan: "Vad är det värt för mig att kunna lita på färgerna?". En billig skärm med rätt färger är överlägsen en dyr skärm med fel färger. Där är det upp till var och en att sätta nivån.

Jag vet i alla fall att i1 Display Pro är på tillräcklig nivå på mätare för att sätta färger tillräckligt exakt för de flesta behov. Tar man sedan betalt för att det arbete man utför ska hålla rätt färger kanske man också lägger mer värde i och pengar på detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 220volt:

Är det någon som har koll på om Dell har en uppföljare på gång till denna skärm?

Sent svar nu men har för mig att det inte är på gång. Var på Dellmöte i våras där en roadmap lades fram på vad för skärmar som var på gång. Det vi vill ha till jobbet är 24-25" med minst 1920x1200 (16:10) eller 16:9 men då måste det vara 2560x1440 (alltså denna skärm). Såg ut som de skulle köra på med dessa modeller ett tag till. Det var annat på gång men det filtrerade jag bort.

Själv har jag gått från 2st U2415 till denna U2515H. 24" med 1920x1200 fungerar utmärkt med 100% skalning i DPI-inställningar. Kör Linux och har en del program som inte skalar som inte kan skala om (toolbarknappar osv). Jag har dragit upp fontstorleken i terminalen osv. för att kompensera för den högre upplösningen. Helst skulle jag köra två st U2715H. Då tror jag man inte skulle tycka saker är för smått. Så köper man den här tycker jag man ska se till att programmen fungerar att skala upp en gnutta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Själv har jag gått från 2st U2415 till denna U2515H. 24" med 1920x1200 fungerar utmärkt med 100% skalning i DPI-inställningar. Kör Linux och har en del program som inte skalar som inte kan skala om (toolbarknappar osv). Jag har dragit upp fontstorleken i terminalen osv. för att kompensera för den högre upplösningen. Helst skulle jag köra två st U2715H. Då tror jag man inte skulle tycka saker är för smått. Så köper man den här tycker jag man ska se till att programmen fungerar att skala upp en gnutta.

Jag sitter med en 5 år gammal Dell UltraSharp U2412M och har experimenterat med skalning i både Linux Mint 18 Cinnamon och Windows 10. Har nämligen börjat snegla på mer högupplösta skärmar. I bägge skrivbordsmiljöer finns det vissa program som inte skalar perfekt. Jag skulle föredra upplösningen 3840x2160 "4K" framför 2560x1440, främst för att den är jämnt delbar med 1920x1080. Ett av programmen som jag använder i Win10, Propellerhead Reason, blir suddigt när jag skalar till 150%, men skarpt i 200% (där varje pixel förstoras till exakt 2x2 pixlar.) Nu vore det trevligt om det bara kunde släppas några 4K-skärmar med bildförhållandet 16:10 så man inte förlorar värdefull skrivbordsyta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk

Har suttit och sugit på huruvida jag ska införskaffa denna skärm eller ej ett bra tag
Hur känns den så här efter en tids användning om man får fråga @bunz @mirakelmannen @uzzi

Är det värt att pynta på några hundringar till för UP2516D?
verkar inte vara några större skillnader som motiverar den högre prislappen?

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

Har suttit och sugit på huruvida jag ska införskaffa denna skärm eller ej ett bra tag
Hur känns den så här efter en tids användning om man får fråga @bunz @mirakelmannen @uzzi

Är det värt att pynta på några hundringar till för UP2516D?
verkar inte vara några större skillnader som motiverar den högre prislappen?

Fortfarande galet nöjd. Bästa allround skärmen jag någonsin haft nöjet av att använda
Måste bara hitta en liten skärm med samma DPI att använda som sekundär skärm.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!