Marvells nya SSD-kontrollerkrets 88NV1140 introducerar NVME 1.2

Permalänk
Melding Plague

Marvells nya SSD-kontrollerkrets 88NV1140 introducerar NVME 1.2

Med en ny generation kontrollerkrets för SSD-enheter introducerar Marvell NVME 1.2, där ett av huvudnumren är möjligheten att utnyttja systemets RAM-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Är inte det i grunden samma sak som redan använts av andra tillverkare ett bra tag? Vet att till exempel Samsung har haft möjlighet att använda en del av RAM som buffert ett bra tag. Är det någon teknisk skillnad eller är det bara att det nu standardiseras och blir en del av protokollet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det någon ny SATA-standard på ingång, eller ska man satsa på M.2 eller PCI-express lagring?
Hur funkar det med RAID för dessa gränssnitt?

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är inte det i grunden samma sak som redan använts av andra tillverkare ett bra tag? Vet att till exempel Samsung har haft möjlighet att använda en del av RAM som buffert ett bra tag. Är det någon teknisk skillnad eller är det bara att det nu standardiseras och blir en del av protokollet?

Jag fattar det som att den inte bara kan utan nu måste använda sig av ramminnet då den inte har något eget ram. Ramminnet till kontrollkretsen var tydligen dyrt och nu spar de pengar på att inte ha något eget ram utan istället använda datorns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är inte det i grunden samma sak som redan använts av andra tillverkare ett bra tag? Vet att till exempel Samsung har haft möjlighet att använda en del av RAM som buffert ett bra tag. Är det någon teknisk skillnad eller är det bara att det nu standardiseras och blir en del av protokollet?

Samsung använder mjukvara för att göra cachning i OS'et.
Det här handlar om att flytta saker alla SSD'er behöver till moderkortet/minnet.
Garanterat för att göra det billigare, inte snabbare.
Lite som de flesta billigare tillbehör gör idag (skrivare t.ex), dedikerade kretsar plockas bort och mjukvara tar över.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gappa:

Är det någon ny SATA-standard på ingång, eller ska man satsa på M.2 eller PCI-express lagring?
Hur funkar det med RAID för dessa gränssnitt?

Om det kommer ny SATA så lär det dröja ett bra tag. SATA-Express är det nya "SATA 4". Så det är antingen SATA-Express, M.2 eller PCIe (alla använder PCIe som för faktiskt dataöverföring) så det beror mest på formfaktor. Jag tror inte PCIe-instickskort kommer bli någon direkt stor marknad för vanliga användare då det är en rätt bökig formfaktor. M.2 verkar röra sig relativt snabbt och de har en stor fördel av att även användas i bärbara enheter. Hur det kommer gå med SATA-Express är lite av ett frågetecken, speciellt nu när U.2 (hette tidigare SF-8639) börjar hitta ut. U.2 har högre bandbredd än SATA-Express och en kompaktare kontakt.

Så vad som händer framöver är fortfarande oklart. M.2 är kompakta och smidiga plus att de är billigare att tillverka än 2,5"-enheter. Fast storleken begränsar för tillfället maximala lagringskapaciteten på M.2 fast det verkar i sin tur inte vara ett så stort problem i praktiken då 2,5"-enheter inte i är begränsade av fysisk storlek utan av pris. Det hade gått att bygga mycket större SSDer men de hade inte sålt för de hade varit på tok för dyra.

Vi får se vilken eller vilka format som blir de-facto-standard längre fram.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag fattar det som att den inte bara kan utan nu måste använda sig av ramminnet då den inte har något eget ram. Ramminnet till kontrollkretsen var tydligen dyrt och nu spar de pengar på att inte ha något eget ram utan istället använda datorns.

Ungefär. Fast helt utan minne kan kortet inte vara. Minnet allokeras när devicen initialiseras, så av BIOS om det är en boot-disk, vilket får mig att undra om det inte kommer vara BIOS-inställningar för hur mycket minne det ska vara, etc. Förutom OS-support, då. Som på den gamla goda AGP-minnes tiden.

"The Host Memory Buffer feature allows the controller to utilize an assigned portion of host memory
exclusively. The use of the host memory resources is vendor specific. Host software may not be able to
provide any or a limited amount of the host memory resources requested by the controller. The controller
shall function properly without host memory resources."

API:t för att sedan prata med minnet är i princip PCIe-DMA, från vad jag kan se, så egentligen är det inte så där mycket nytt här, om drivrutinen och firmware är skrivet för det hade det gått att göra tidigare, bara tala om för pci-e enheten vilka adresser som gäller och köra, men med det hela standardiserat så behöver inte alla hitta på ett eget sätt att tala om det, och man kan få support för det i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om det kommer ny SATA så lär det dröja ett bra tag. SATA-Express är det nya "SATA 4". Så det är antingen SATA-Express, M.2 eller PCIe (alla använder PCIe som för faktiskt dataöverföring) så det beror mest på formfaktor. Jag tror inte PCIe-instickskort kommer bli någon direkt stor marknad för vanliga användare då det är en rätt bökig formfaktor. M.2 verkar röra sig relativt snabbt och de har en stor fördel av att även användas i bärbara enheter. Hur det kommer gå med SATA-Express är lite av ett frågetecken, speciellt nu när U.2 (hette tidigare SF-8639) börjar hitta ut. U.2 har högre bandbredd än SATA-Express och en kompaktare kontakt.

Så vad som händer framöver är fortfarande oklart. M.2 är kompakta och smidiga plus att de är billigare att tillverka än 2,5"-enheter. Fast storleken begränsar för tillfället maximala lagringskapaciteten på M.2 fast det verkar i sin tur inte vara ett så stort problem i praktiken då 2,5"-enheter inte i är begränsade av fysisk storlek utan av pris. Det hade gått att bygga mycket större SSDer men de hade inte sålt för de hade varit på tok för dyra.

Vi får se vilken eller vilka format som blir de-facto-standard längre fram.

Ett problem som M.2 har dock är kylning. Flertalet värsting M.2 SSDer throttlar, vilket är en sämre lösning.
Är kanske inget problem för små surfaren men om de nu verkligen ska ta över som prestanda-standard för desktop också så är det en usel designmiss att man inte tänkte på det.

De hade behövt en behållare, med M.2s kontakt som agerar kylfläns, vilket ju skulle bli Sata-Express (typ en PCI-E kontakt till diskar). Om jag inte missat något dock så har Sata-Express bara stöd för 2x PCI-E och eftersom diskarna redan har börjat behöva 4X, så är kontakten föråldrad innan den släpptes.

U.2 får jag ta o läsa på... låter intressant.

@Gappa som Zotamedu säger så finns ingen Sata 4, baserad på Sata protokollet, utan man gick över till PCI-E protokollet eftersom där fanns en uppgraderingsväg både där PCI-E 3.0 fanns redo och skulle släppas och PCI-E 4.0 fanns på ritbordet redan. När Sata 3 gjordes så ansågs de vara så snabba att vi "inte på lång tid" skulle behöva snabbare (tänk HDD som än idag inte ens kan maxa Sata 2). Men SSDer kom och förändrade allt, och man insåg att Sata kontakten hade ingen framtid, så man övergav den.
Dock kommer Sata enheter inte "dö" på en dag. Än idag finns väldigt få moderkort på marknaden som har M.2 stöd, så Sata 3 enheter kommer finnas länge, men de högre segmenten kommer gå över inom 1-2 år. Samsungs 850 Pro är tex så pass snabb att den mättar både Sata 3 och AHCI och är typ det snabbaste du kan få på den kontakten, så det finns inte någon poäng att utveckla mer, därför satsar alla på NVMe och PCI-E/M.2

Permalänk
Medlem

Hur är det med itx moderkort finns det några med 2 pcie på nåt sätt, tills dess är man tvungen att gå upp i storlek för att komma undan sata + ssd, har jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aholman:

Har inte sett något mITX med 2 PCIe men däremot finns det flera med en mPCIe (för WiFi etc) som med lite fulhack säkert kan nyttjas till något skoj.
Sen finns väl en moderkortsstandard med 2 PCIe har jag för mig, minns inte vad den hette dock (eller om jag drömt..)

EDIT: Mini-DTX hette det visst! Sen finns även adaptrar för att ge två PCIe-kontakter av en.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Hur är det med itx moderkort finns det några med 2 pcie på nåt sätt, tills dess är man tvungen att gå upp i storlek för att komma undan sata + ssd, har jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du menar mini-itx? Nej jag har inte sett några med dubbla pcie. Ifall du vill slippa sata + ssd så finns det på vissa modeller med m2 kontakter på undersidan av moderkorten.

Permalänk
Medlem

Så det kommer att krävas ECC RAM minne för att man ska slippa att data blir korrupt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM1:

Så det kommer att krävas ECC RAM minne för att man ska slippa att data blir korrupt?

Och hur skyddar du dig nu?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM1:

Så det kommer att krävas ECC RAM minne för att man ska slippa att data blir korrupt?

Det är ju inte användardata som kommer lagras vad jag kan se.
Men å andra sidan så är det säkert inte bra med korrupta "temporära översättningstabeller" heller.
Å andra sidan så lider man ju inte direkt av korrupt data nu heller, utan ECC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

@aholman:

Har inte sett något mITX med 2 PCIe men däremot finns det flera med en mPCIe (för WiFi etc) som med lite fulhack säkert kan nyttjas till något skoj.
Sen finns väl en moderkortsstandard med 2 PCIe har jag för mig, minns inte vad den hette dock (eller om jag drömt..)

EDIT: Mini-DTX hette det visst! Sen finns även adaptrar för att ge två PCIe-kontakter av en.

Två devices i en PCIe slot = dat flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Två devices i en PCIe slot = dat flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på vad du har i.. Ett ljudkort och ett GTX 750 så är det ingen fara alls. Mina experiment med extern GPU visade hur lite bandbredd som faktiskt behövs.
Det borde gå fint att köra två 280x i cfx med adapter utan större strypning då de klarar sig på 16x PCIe 2.0, kanske till och med 8x. Så 8x PCI-e 3.0 är fullt tillräckligt

Edit: förutsatt att en sådan adapter funkar ok förstås. Annars verkar mini-DTX va ett bra val

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Beror väl på vad du har i.. Ett ljudkort och ett GTX 750 så är det ingen fara alls. Mina experiment med extern GPU visade hur lite bandbredd som faktiskt behövs.
Det borde gå fint att köra två 280x i cfx med adapter utan större strypning då de klarar sig på 16x PCIe 2.0, kanske till och med 8x. Så 8x PCI-e 3.0 är fullt tillräckligt

Edit: förutsatt att en sådan adapter funkar ok förstås. Annars verkar mini-DTX va ett bra val

Jag menar att SSDer börjar kräva mer och mer av PCI-e medan mer kraftigare grafikkort gör detsamma. Förr eller senare blir det en flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Ungefär. Fast helt utan minne kan kortet inte vara. Minnet allokeras när devicen initialiseras, så av BIOS om det är en boot-disk, vilket får mig att undra om det inte kommer vara BIOS-inställningar för hur mycket minne det ska vara, etc. Förutom OS-support, då. Som på den gamla goda AGP-minnes tiden.

"The Host Memory Buffer feature allows the controller to utilize an assigned portion of host memory
exclusively. The use of the host memory resources is vendor specific. Host software may not be able to
provide any or a limited amount of the host memory resources requested by the controller. The controller
shall function properly without host memory resources."

API:t för att sedan prata med minnet är i princip PCIe-DMA, från vad jag kan se, så egentligen är det inte så där mycket nytt här, om drivrutinen och firmware är skrivet för det hade det gått att göra tidigare, bara tala om för pci-e enheten vilka adresser som gäller och köra, men med det hela standardiserat så behöver inte alla hitta på ett eget sätt att tala om det, och man kan få support för det i BIOS.

Så i praktiken är det alltså någon sorts lågnivåimplementering av samma typ av RAM buffer som redan används av en del tillverkare.

Frågan är hur stor skillnaden faktiskt blir i tillverkning då de designer som kör med RAM idag verkar använda den för tabeller och annan data till styrkretsen mer än som buffer för läs och skrivning. Låter mer som att det är till för att man ska få ännu häftigare prestandasiffror i tester. Frågan är hur stor den praktiska nyttan är mot att låta OS sköta minnesallokering.

Skrivet av Paddanx:

Ett problem som M.2 har dock är kylning. Flertalet värsting M.2 SSDer throttlar, vilket är en sämre lösning.
Är kanske inget problem för små surfaren men om de nu verkligen ska ta över som prestanda-standard för desktop också så är det en usel designmiss att man inte tänkte på det.

De hade behövt en behållare, med M.2s kontakt som agerar kylfläns, vilket ju skulle bli Sata-Express (typ en PCI-E kontakt till diskar). Om jag inte missat något dock så har Sata-Express bara stöd för 2x PCI-E och eftersom diskarna redan har börjat behöva 4X, så är kontakten föråldrad innan den släpptes.

U.2 får jag ta o läsa på... låter intressant.

Fast sen kanske man ska fråga sig hur långt det är värt att pressa prestandan av ren princip för desktop. Kanske är det bättre att lägga sig på nivå med PCIe 3.0 x2 eller x4 och sedan satsa övrigt designutrymme på strömförbrukning för att undvika throttling när det gäller M.2. Annars låter termiska problem som en relativt enkel sak att lösa. Borde det inte vara mer problem i en laptop än i en stationär för övrigt? Du har ju i princip inget luftflöde alls i en laptop utan litar helt på värmeöverföring genom chassit medans stationära med ytters få undantag har ett visst luftflöde. Blir det ett större problem kommer det inte dröja länge innan de lägger till ett undantag i specifikationerna för tjocklek för att tillåta en kylfläns.

Skrivet av aholman:

Hur är det med itx moderkort finns det några med 2 pcie på nåt sätt, tills dess är man tvungen att gå upp i storlek för att komma undan sata + ssd, har jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Får bara plats med en fullstor PCIe-kontakt men det finns ett gäng ITX-kort med M.2 om du vill köra SSD över PCI-e.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag menar att SSDer börjar kräva mer och mer av PCI-e medan mer kraftigare grafikkort gör detsamma. Förr eller senare blir det en flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, ja det är ju klart att det någon gång blir en flaskhals. Fast i dagsläget är väl snabbaste SSD 4x och ett grafikkort klarar sig uppenbarligen ganska bra på 4x i dagsläget då tillverkarna hävdar att externa lösningar knappt ens flaskhalsar 980 ti så för ett mini-ITX-system tycker jag du ser det lite väl negativt med avseende på dagens komponenter. Men visst, i framtiden blir säkert allt snabbare. Fast kanske blir PCI-e snabbare också?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Hehe, ja det är ju klart att det någon gång blir en flaskhals. Fast i dagsläget är väl snabbaste SSD 4x och ett grafikkort klarar sig uppenbarligen ganska bra på 4x i dagsläget då tillverkarna hävdar att externa lösningar knappt ens flaskhalsar 980 ti så för ett mini-ITX-system tycker jag du ser det lite väl negativt med avseende på dagens komponenter. Men visst, i framtiden blir säkert allt snabbare. Fast kanske blir PCI-e snabbare också?

Att ett 980 Ti inte påverkas av den begränsade bandbredden kanske ska tas med en nypa salt med tanke på att det varierar rätt kraftigt beroende på vilka spel man kör. En del spel påverkas knappt alls medan andra kan tappa 20 % på ett GTX 980.

Kan vara värt att notera här att grafikkort och SSD normalt inte konkurrerar direkt med varandra om bandbredd på Intels plattformar. Vet inte hur AMD har byggt sina. Intel har i alla fall PCIe 3.0 16x direkt från processorn. Den kan även delas till två 8x eller en 8x plus 2 4x om man vill. Det är där man ska köra grafikkort. Övriga PCIe-enheter går via chipsetet (PCH) som tidigare hade en handfull PCIe 2.0 att leka med. Sedan Skylake har Intel kraftigt ökat antalet tillgängliga PCIe banor från PCH till 20 plus att de uppgraderat till PCIe 3.0. De har dessutom släppt lös en del restriktioner om hur de får tilldelas så de är mer fria att användas och det är här SSDer via M.2, SATA-Express och U.2 körs. Det finns dock en hake och det är att bandbredden mellan CPU och PCH är begränsad till motsvarande 4x PCIe 3.0. Den bandbredden ska även delas med i princip all annan IO på moderkortet så som nätverk, SATA, USB och så vidare.

Ljudkort drar för övrigt extremt lite bandbredd i sammanhanget. Du ska upp i studiokort med flera kanaler innan USB 2.0 blir en flaskhals.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM1:

Så det kommer att krävas ECC RAM minne för att man ska slippa att data blir korrupt?

Allt du skriver till disk har någon gång funnits i din dators RAM-minne. Om du hittills inte har fått problem med korrupt data på grund av RAM så lär du förmodligen inte få det i framtiden heller.

Permalänk
Medlem

Det verkligt intressanta här är i min mening NVMe standarden. NVMe är helt överlägset AHCI och kommer på sikt bli helt nödvändigt för att få ut max prestanda ur ssd enheter.

Läs gärna här om NVMe vs AHCI: http://www.anandtech.com/show/7843/testing-sata-express-with-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast sen kanske man ska fråga sig hur långt det är värt att pressa prestandan av ren princip för desktop. Kanske är det bättre att lägga sig på nivå med PCIe 3.0 x2 eller x4 och sedan satsa övrigt designutrymme på strömförbrukning för att undvika throttling när det gäller M.2. Annars låter termiska problem som en relativt enkel sak att lösa. Borde det inte vara mer problem i en laptop än i en stationär för övrigt? Du har ju i princip inget luftflöde alls i en laptop utan litar helt på värmeöverföring genom chassit medans stationära med ytters få undantag har ett visst luftflöde. Blir det ett större problem kommer det inte dröja länge innan de lägger till ett undantag i specifikationerna för tjocklek för att tillåta en kylfläns.

Med tanke på att första gen NVMe enheter redan har problemet, (både Intel 750 och Samsung 950) så säger det en hel del till hur stort problemet riskerar bli. Eftersom folk vill ha IOPs och prestanda så är det lite löjligt om man skulle ignorera problemet. I praktiken innebär det att man inte kommer få dem mycket snabbare så det är kontrollern som är boven och för att få 1 miljon IOPs (som alla tydligen vill med NVMe) så är det ju inte lönt om man får det i några sekunder, för att sen throttlas ner kraftigt. (Se det som en surfplatta med Core M utan aktiv kylning, där en Atom CPU faktiskt är mer effektiv och prisvärd).

Sen visst, laptop har den kylning som man har, och den begränsning som man har, och där är en budget M.2 säkert en bra lösning. Men med tanke på att desktop har en hel låda att montera denna i, varför ska man tvingas offra en PCI-E plats med fullhöjd-kort bara för att kunna sätta i en disk?!?
M.2 kontakterna sitter ju också lite dumt till när de sitter under grafikkorten, vilket gör att värmen från dem kommer göra det ännu värre.

När man redan behöver sätta kylflänsar på dem redan så börjar det visa att designen inte var så bra som man kanske tycker... utan jag ser det som en gigantisk designmiss i standarden. De behöver verkligen göra en version som är gjord för desktop där man får med kylfläns design och de monteras lite längre ut (iaf på den sidan kontrollern ska sitta på).
http://linipc.com/blogs/news/65282629-samsung-950-pro-review-...
Till 750 finns det ju ffs vattenblock tom... säger en del om det finns marknad för att vattenkyla en SSD.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@cardeci: Precis, det använder sig av ett billigare och långsammare SRAM för den grundläggande cachningen som måste göras, men för själva grovjobbet ska systemets RAM användas.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

NVME 1.1b, 1.2, 1.2a och HMB

Verkar vara en krets som har blivit uppgraderad från NVME 1.1b till 1.2, där den hade 1.1b standarden 2014 http://www.tweaktown.com, https://www.techpowerup.com. Marvell listar själva inget om vilken NVME standard som stöds https://origin-www.marvell.com, kommer antagligen att ändras igen.

Nytt i 1.2 http://www.storagereview.com/nvm_express_delivers_12_specification, 1.2a standarden är tydligen färdigställd också http://nvmexpress.org/specifications/. 1.2a standarden, vad jag förstår det hela som, har stöd för en länkbredd på x4 PCI-E 3.0 enligt CrystalDiskMark utvecklaren hiyohiyo http://www.slideshare.net/hiyohiyo/20151228-nvme-sapporocpp slide 26. Dessutom är HMB valfritt för tillverkarna att ha stöd för i lagringskontrollen (8.9 i innehållsförteckningen i 1.2 och 1.2a), och förstår det hela som att det är mjukvara (drivrutin?) som möjliggör HMB stödet hos host?

Permalänk
Medlem

Kul att Marvell gör något innovativt. På alla större hårdvaruforum rekommenderas man alltid att koppla in sina "skitdiskar" på Marvell kontroller...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"