Löda i pinheaders för USB-portar på gammalt socket7-moderkort?

Permalänk
Medlem

Löda i pinheaders för USB-portar på gammalt socket7-moderkort?

Smackade ihop en socket7-burk av lite skrot jag kommit över nu i dagarna, och upptäckte till min förvåning att det finns en header för USB-portar på moderkortet, men att man inte satt dit några pins att koppla in portarna på.

Det rör sig om ett gammalt Baby AT-kort, Gigabyte GA-586HX rev. 1.53, med 430HX-chipset. Det är från tiden då USB verkligen låg i sin linda. Två tänkbara scenarion är att man 1) inte fått till mjukvarusupporten riktigt i BIOS, och i sista sekund bestämt sig för att inte trycka dit en pinheader, eller 2) bara antagit att det där med USB skulle vara en snabbt övergående fluga, och sparat in några ören på en pinheader ingen ändå skulle använda.

Ett tredje, sämre scenario är förstås att kretskortslayouten är förberedd för senare revisioner av moderkortet, som har övrigt nödvändigt hårdvarustöd, som min revision inte har.

I bios, som jag givetvis uppdaterat till senaste version, hittar jag options för att slå på USB-porten. Vidare hittar jag följande bland säljsnacket manualens introduktion, se fetat:

Citat:

Who need 82430HX?
1. If you want to get the best performance.
(Because more buffers & Quick DRAM Timing is supported.)
2. If your DATABASE is very imporant.
(Because single bit error correction & Multi-bit error detection is supported.)
3. If you want to use memory more than 64MB.
(Because 512MB memory size cacheable is supported.)
4. If you need more flexibility to upgrade your memory.
(Because 4 banks DRAM is supported.)
5. If you need a USB ports for C&C application.
(Because 2 USB ports will be ready in the end of Q2/96".)

Med tanke på att man använt det officiella namnet på chipsetet, och inte moderkortets namn, kan det förstås vara något man saxat från något whitepaper från Intel. Engelskan är dock lite för dålig för det tycker jag, den formligen skriker 90-tals moderkortsmanualcopy, så jag tror texten har samma författare som resten av manualen.

Till mina tämligen långsökta frågor; vad tror ni som varit med förr? Någon som varit med om något liknande och stoppat i pinheaders till en USB-port själv? Är det ens någon idé, vågar man hoppas på att det bara är en pinheader som saknas? Eller om vi ska bli totalt uppåt väggarna långsökta, någon som gjort det på just detta moderkort, och dessutom har koll på pinouten? Givetvis kan man mäta sig till den, men vore ju nice att slippa gambla på att controllern inte får spel dataledarna blir omkastade. +5V och jord kan man ju dock knappast ta fel på.

Har givetvis googlat runt som en idiot och - inte helt otippat - misslyckats att finna svar eller ledning.

Foto på USB-headern:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

tror det är smidigare att du försöker jaga reda på ett gammalt pci usb kort med usb 1.0 tippar att stöd för usb i bioset saknas också..

sen kom ihåg att om det är de gammla 72pin minnena som jag iaf tror efter att ha utgått från en helhetsbild på moderkortet så måste de sättas i parvis dvs du måste para dem när du monterar dem.

t.ex. 2st 64Mb stickor åt gången. du kan inte bara montera 1 sticka är huvudsaken iaf för då är det no go.

synd att du inte fråga i november körde iväg min gammla överklockade p1 burk för jag inte hittat något nytt moderkort till den.

Du kunde fått min trimsockel jag hade till cpu´n för fraktpriset om du varit intresserad hade en p1 166mhz i den som gick galant i drygt 200mhz iaf med specialsockeln.

tyvärr så slet det hårt på moderkortet och mitt kort jag hade då pallade inte trycket i mer än ett par år med över 200mhz och släpte ut den magiska röken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror det är smidigare att du försöker jaga reda på ett gammalt pci usb kort med usb 1.0 tippar att stöd för usb i bioset saknas också..

sen kom ihåg att om det är de gammla 72pin minnena som jag iaf tror efter att ha utgått från en helhetsbild på moderkortet så måste de sättas i parvis dvs du måste para dem när du monterar dem.

t.ex. 2st 64Mb stickor åt gången. du kan inte bara montera 1 sticka är huvudsaken iaf för då är det no go.

synd att du inte fråga i november körde iväg min gammla överklockade p1 burk för jag inte hittat något nytt moderkort till den.

Du kunde fått min trimsockel jag hade till cpu´n för fraktpriset om du varit intresserad hade en p1 166mhz i den som gick galant i drygt 200mhz iaf med specialsockeln.

tyvärr så slet det hårt på moderkortet och mitt kort jag hade då pallade inte trycket i mer än ett par år med över 200mhz och släpte ut den magiska röken.

Jo, givetvis är det smidigast att stoppa i en lös USB-controller, men det här handlar inte om att få USB-portar på enklaste möjliga sätt, utan att göra något för att det är roligt och jag kan Har faktiskt ingen nytta alls av USB på den här datorn, filtransfers kör jag via nätverk från Windows, och tgb/mus är givetvis anslutna via AT-port och PS/2.

Jorå, det där minns jag, köra EDO-simmar parvis och så. Hade datorn up & running på första försöket.

Sitter en P200 i denna, så på den fronten är jag home safe i vad mån jag ens vill ha prestanda, burken är väl ungefär så snabb som en socket7-burk blir, om vi inte räknar in lite mer avancerade moderkortshack + K6-III-proppar. På sikt tänkte jag dock byta ut dipswitcharna för att ställa busclk/multiplier mot vanliga 2.54mm pinheaders, och göra någon switcharray på datorns baksida, så jag kan underklocka den utan att behöva öppna den. Surt som fan att man inte ställde de där grejerna med jumpers på det här moderkortet, hade blivit så mycket lättare då. Men tack i alla fall, omtanken uppskattas

Blir nyfiken på vad en "trimsockel" är dock? Är det någon slags adapter i stil med de man körde Tualatinproppar på äldre 370-moderkort med? Började inte leka med överklockning förrän på PII-tiden, så har ingen koll på de specifika detaljerna kring klockning av äldre arkitekturer.

----

En tanke förresten, man kanske kunde slå på USB-stödet i BIOS - det finns ju som sagt i alla fall en option i settingsmenyn - och se vad W98SE säger. Dyker USB-controllern upp i device managern är väl chansen ganska god att det faktiskt bara är pinheadern som saknas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

mins inte riktigt hur den fungerade men var en adapter som man monterade mellan sockeln och cpu'n och matades med ström direkt från nätagget.

har för mig att den bara justerade spänningen för man ställde fortfarande frekvensen med byglarna/switcharna på moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En adapter från Socket 5 till Socket 7 kanske? Sådana fanns i alla fall en gång i tiden, men det verkar som det du skriver om var något annat.

Permalänk
Medlem

Det är väl extremt vanligt att moderkort ofta har ganska mycket ledningsbanor och lödpunkter som inte används beroende på vilken version / revision av kortet du köper. Det kanske finns tio olika modeller från en tillverkare (exempel alltså) beroende på marknad eller målgrupp, då är det enklare att tillverka en PCB och sedan bestycka efter efterfrågan. Så troligen är ditt kort förberett för USB men har svårt att se att man skulle löda dit komponenter som inte kommer att användas, så därför lär det knappast räcka att montera dit kontakten för att få funktionen.
Hade det räckt med mjukvara vore det ännu mer korkat att sälja ett moderkort som klarar USB men som inte kan använda det då det saknas anslutning, då skulle man inte skapat ett mervärde för kunden direkt..

Detta gäller inte bara datorer, även bilar har ofta elsystem förberedda för andra utrustningar då det är enklare att ha en kabelstam som standard. På vissa bilar räcker det t ex med en annan spak vid ratten för att få farthållare, kabeldragning och hårdvarustöd finns redan, bara mjukvara och reglage krävs.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det är väl extremt vanligt att moderkort ofta har ganska mycket ledningsbanor och lödpunkter som inte används beroende på vilken version / revision av kortet du köper. Det kanske finns tio olika modeller från en tillverkare (exempel alltså) beroende på marknad eller målgrupp, då är det enklare att tillverka en PCB och sedan bestycka efter efterfrågan. Så troligen är ditt kort förberett för USB men har svårt att se att man skulle löda dit komponenter som inte kommer att användas, så därför lär det knappast räcka att montera dit kontakten för att få funktionen.
Hade det räckt med mjukvara vore det ännu mer korkat att sälja ett moderkort som klarar USB men som inte kan använda det då det saknas anslutning, då skulle man inte skapat ett mervärde för kunden direkt..

Detta gäller inte bara datorer, även bilar har ofta elsystem förberedda för andra utrustningar då det är enklare att ha en kabelstam som standard. På vissa bilar räcker det t ex med en annan spak vid ratten för att få farthållare, kabeldragning och hårdvarustöd finns redan, bara mjukvara och reglage krävs.

Som du säger är det nog rätt osannolikt att det bara är just kontakten de sparat in på och inte övriga komponenter som är relevanta mellan chip och kontakt. Men ett skapligt lätt sätt att kontrollera detta är ju att försöka hitta en bild på ett moderkort av samma modell fast med usb portar och helt enkelt jämföra vad/om något saknas då de i övrigt lär vara uppbyggda på samma pcb som du säger.

Bra exempel på detta är att många äldre lite billigare grafikkort från förr saknade tex 6pin kontakten men hade samma pcb som de lite dyrare korten i övrigt. Där gick det utmärkt att löda ditt en 6pins kontakt om man samtidigt även monterade resten av komponenterna som krävdes för en fungerande strömförsörjning via 6pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är väl extremt vanligt att moderkort ofta har ganska mycket ledningsbanor och lödpunkter som inte används beroende på vilken version / revision av kortet du köper. Det kanske finns tio olika modeller från en tillverkare (exempel alltså) beroende på marknad eller målgrupp, då är det enklare att tillverka en PCB och sedan bestycka efter efterfrågan. Så troligen är ditt kort förberett för USB men har svårt att se att man skulle löda dit komponenter som inte kommer att användas, så därför lär det knappast räcka att montera dit kontakten för att få funktionen.
Hade det räckt med mjukvara vore det ännu mer korkat att sälja ett moderkort som klarar USB men som inte kan använda det då det saknas anslutning, då skulle man inte skapat ett mervärde för kunden direkt..

Detta gäller inte bara datorer, även bilar har ofta elsystem förberedda för andra utrustningar då det är enklare att ha en kabelstam som standard. På vissa bilar räcker det t ex med en annan spak vid ratten för att få farthållare, kabeldragning och hårdvarustöd finns redan, bara mjukvara och reglage krävs.

Det är vanligt ja pga att det är billigare med en produktionslinje än flera, samma som med grafikkort som kan låsas upp m.m. och det är även ganska vanligt att budget modeller med samma chipsets m.m. som dyrare bara sparar in på connectors och andra delar som bara inte sätts in. Detta gäller inte bara datorer utan allmänt inom elektronik (TVs, oscilloskop m.m.) då det är billigare att bara ändra i mjukvaran, grafikkort t.ex. så kollas chipens dies och sorteras därefter men sedan har de även ett behovs antal som är mycket högre än fel risken så många chips (bortsett andra sätt de stoppas på) går då att köra "budget" modellen i samma config som "high-end" varianten.

Det kan mycket väl fungera att bara löda på en USB connector, jag skulle säga att det är 50/50, problemet kan vara att firmwaren inte har stöd för det så kanske måste uppgradera/hacka den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av zapac:

En adapter från Socket 5 till Socket 7 kanske? Sådana fanns i alla fall en gång i tiden, men det verkar som det du skriver om var något annat.

jo det var något liknande en sån fast det var socket 7 på både översidan och undersidan minus pinsen för strömmatningen på undersidan typ så att den drog all ström genom adaptern typ istället för att komma från sockeln på moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag hade ett socket 7-moderkort med exakt samma grej. Icke-lödd pinheader och USB-text på kortet. Jag lödde dit en kabel och hoppades att det skulle funka - och det gjorde det antagligen.

Enheter kom faktiskt fram i Windows 95, men de gick inte att installera (blev bara okänd enhet). Det kan mycket väl vara så att jag själv var för mycket noob på den tiden för att få det att funka korrekt.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite spridda skurar i frågan. Gamblar på att löda i en pinheader nästa gång jag har isär datorn, det är lätt gjort. Skulle det inte funka låter jag pinheadern sitta där den sitter, spelar ju ingen roll som så.

Windows hittar i alla fall controllern när jag slår på den i bios.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Om USB-hårdvaran är där så borde USB-hubben enumreras. Dvs, du kommer se i systeminställningar, lscpci, lsusb, etc, beroende på operativsystem om USB-hårdvaran är där eller inte. Om du ser att USB är omnämnt i operativet så kan det mycket väl räcka med att löda på en pinheader.

I annat fall så tror jag inte hårdvaran är på plats. Du kan förvisso också kolla om det finns bryggor någonstans på kortet som är lödda eller inte, dvs lödjumpers med 0-ohmsmotstånd eller liknande. Ser vanligen ut som ett vanligt ytmonterat motstånd.

Edit: Ja, så Windows hittar kontrollern? Då tror jag att det bara är att löda på en header! En header kostar inte många ören och lödjobbet tar nog inte mer än 5 minuter (fast du måste ju ta bort moderkortet från chassit och annat jobbigt), så vad jag kan se har du ingenting att förlora! Har du en multimeter kan du mäta och se om 5 volt finns mellan några av pinnarna.

Edit2: Av fotot att döma behöver du en tennsug eller avlödningsfläta. Var försiktig då "pads" gärna följer med när man meckar. Använd så låg temperatur som möjligt och arbeta så fort som möjligt med kortet. Lycka till!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Om USB-hårdvaran är där så borde USB-hubben enumreras. Dvs, du kommer se i systeminställningar, lscpci, lsusb, etc, beroende på operativsystem om USB-hårdvaran är där eller inte. Om du ser att USB är omnämnt i operativet så kan det mycket väl räcka med att löda på en pinheader.

I annat fall så tror jag inte hårdvaran är på plats. Du kan förvisso också kolla om det finns bryggor någonstans på kortet som är lödda eller inte, dvs lödjumpers med 0-ohmsmotstånd eller liknande. Ser vanligen ut som ett vanligt ytmonterat motstånd.

Edit: Ja, så Windows hittar kontrollern? Då tror jag att det bara är att löda på en header! En header kostar inte många ören och lödjobbet tar nog inte mer än 5 minuter (fast du måste ju ta bort moderkortet från chassit och annat jobbigt), så vad jag kan se har du ingenting att förlora! Har du en multimeter kan du mäta och se om 5 volt finns mellan några av pinnarna.

Edit2: Av fotot att döma behöver du en tennsug eller avlödningsfläta. Var försiktig då "pads" gärna följer med när man meckar. Använd så låg temperatur som möjligt och arbeta så fort som möjligt med kortet. Lycka till!

Pinheaders tillhör standardsortimentet hemma, och lödning har jag ju minst sagt ägnat mig en del åt. Kommer förvärma området från moderkortets undersida till ~150 grader med hetluft för att smältningen med kolven ska gå snabbt och lätt, det är ganska tjockt epoxylaminat. Förvärmt lär det räcka med att lägga kolven runt 250 grader, om ens det när det bara är frågan om att slurpa hålen rena, på ett så gammalt moderkort som ju lär vara lött med blyat tenn. Det är bara frågan om att finna motivationen att plocka ut moderkortet, är ju inte precis så jag behöver de där USB-portarna till nåt

Edit: japp, +5V och jord är hittade på båda interfacen, det är väl bara signallinorna som kan bli lite knepiga att särskilja utan att klabba med logikanalysator och lära sig vad man har att förvänta sig på ett USB-interface utan något inkopplat . 50/50 att få det rätt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Låter bra! Hetluftsstation underlättar det mesta (fast speciellt om man ska "reflowa" eller ta bort komponenter).

Men, eftersom USB dyker upp i operativet och du har hittat 5 volt så borde det ju verkligen fungera tycker man! Eftersom du har en hetluftsstation kanske det går att vara lat och ytmontera en header utan att behöva löda underifrån. Ingen stabil lösning, men eftersom hålen redan är genompläterade så är det säkert kontakt genom hela laminatet ifall det finns några tåtar på undersidan eller i mellanlager.

Edit: Meningsbyggnad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det är nog USB 1.0, vilket inte är kompatibelt med 1.1 och framåt. Jag hade ett moderkort med det problemet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

I och med at USB är differentiellt är det ju rätt enkelt att se från din bild att pin 3+4 och 5+6 är varsinna signalpar. Vilken som är D+ resp. D- är såklart svårare att avgöra. Däremot är det ju inte svårare än att koppla och se om det fungerar. Det finns inget som kan ta skada av att D+ och D- byter plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Låter bra! Hetluftsstation underlättar det mesta (fast speciellt om man ska "reflowa" eller ta bort komponenter).

Men, eftersom USB dyker upp i operativet och du har hittat 5 volt så borde det ju verkligen fungera tycker man! Eftersom du har en hetluftsstation kanske det går att vara lat och ytmontera en header utan att behöva löda underifrån. Ingen stabil lösning, men eftersom hålen redan är genompläterade så är det säkert kontakt genom hela laminatet ifall det finns några tåtar på undersidan eller i mellanlager.

Edit: Meningsbyggnad.

Var det inte du som oroade dig för att jag skulle riva upp lödöar? Att ytmontera en pinheader är ju att formligen tigga om det, förr eller senare kommer det ske

Nä, blir till att slurpa ur hålen när jag nu orkar ta tag i det, även om en ytmontering såklart skulle spara mig demontering av moderkortet

Skrivet av ZaInT:

Det är nog USB 1.0, vilket inte är kompatibelt med 1.1 och framåt. Jag hade ett moderkort med det problemet.

Inte jätteinsatt i alla USB-revisioner, men jag antar att det är ett problem för att man inte kan vänta sig att ens de enklaste USB-anslutna grejor har bakåtkompatibilitet med USB 1.0, och att 1.1 är något av ett krav för att det ska vara praktiskt användbart?

Skrivet av Keymar:

I och med at USB är differentiellt är det ju rätt enkelt att se från din bild att pin 3+4 och 5+6 är varsinna signalpar. Vilken som är D+ resp. D- är såklart svårare att avgöra. Däremot är det ju inte svårare än att koppla och se om det fungerar. Det finns inget som kan ta skada av att D+ och D- byter plats.

Ja, precis, det är vad jag kommit fram till också. 50/50 att det blir rätt som sagt, och det värsta som kan hända är väl att OS:et får nån slags spel

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, precis, det är vad jag kommit fram till också. 50/50 att det blir rätt som sagt, och det värsta som kan hända är väl att OS:et får nån slags spel

Precis, mest sannolikt är ju att enheten inte dyker upp iom att handskakning/identifiering inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt, ta först reda på om du har en USB-kontroller. Har du möjlighet att boota upp Linux så kan du skriva lsusb och lspci och se om något tyder på att du har en USB-kontroller installerad.

Ett PCI-kort skulle lösa ditt problem annars.

Jag kan ha ett gammalt PCI USB1.1 till övers, skicka i så fall ett PM.

PCI USB1.0 är extremt ovanligt, har aldrig sett ett sådant kort.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ta och sätt dit en header kul och se vad som händer, om man kollar vid texten "USB" så är 5V högst upp sen Data- Data+ och jord kolla att inga andra komponenter på data linjerna saknas de törs du annars brygga över med tenn alternativt ett 0ohm smd motstånd har för mig att det sitter en liten avstörningsspole där annars, testa och tala om vad som händer.

Jag testade en gång att sätta dit sata kontakter på ett moderkort men jag tror inte de var programerade i bios eller liknande haha

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

@Hagis2k Om de inte fungerade så kan du importera den delen från ett liknande moderkorts bios som har sata kontrollern pålödd och flasha in. Mest troligt är att ditt moderkort saknade sata-kontroller och därför fungerade det inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jo men precis jag lödde dit de saknade avkopplings kondensatorerna och satte dit kontakten med minns inte exakt men jag har för mig att banorna gick till chipsetet till samma som de övriga som fungerar så det lär nog gå att få fart på skall testa mer senare

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Inte jätteinsatt i alla USB-revisioner, men jag antar att det är ett problem för att man inte kan vänta sig att ens de enklaste USB-anslutna grejor har bakåtkompatibilitet med USB 1.0, och att 1.1 är något av ett krav för att det ska vara praktiskt användbart?

Exakt så är det, tyvärr. Ett expansionskort skulle lösa det, som stoffe_83 skriver.
Hittar ingen bra info om 1.0 eftersom alla kallar 1.1 för 1, men det var iallafall det problemet jag hade.
Tänk på att du måste ha minst Windows 95 OSR 1 också

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Exakt så är det, tyvärr. Ett expansionskort skulle lösa det, som stoffe_83 skriver.
Hittar ingen bra info om 1.0 eftersom alla kallar 1.1 för 1, men det var iallafall det problemet jag hade.
Tänk på att du måste ha minst Windows 95 OSR 1 också

Ah, det är inte så att jag behöver USB-portar, det är mest för sakens egen skull. Kanske trots allt bäst att bara skita i det då

Kör W98SE på burken, så den saken är lugn. Kanske inte hundra procent tidstypiskt, men det är väl väldigt sällsynt förekommande att något som lirar med W95 inte lirar med W98, och det senare är öht mindre bängligt att få att funka som jag vill och nätverka mot modernare maskiner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jo det är tidstypiskt med PCI-USB instickskort rev 1.1. Det hade jag år -98. På en annan burk fick jag koppla in en USB-port med lösa pins. Det var kanske lite ovanligt med USB på 90-talet i början när det kom men det är absolut tidsenligt. Vad jag vill minnas krävs Win95 OSR2 för att det hela ska fungera bra med USB.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har nog ett eller två pci-kort med usb portar.
PM'a mig om du vill ha.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal W95 skiva liggandes med texten: "Med stöd för USB 1.1". Vad hade man gjort idag utan USB?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Jag har en gammal W95 skiva liggandes med texten: "Med stöd för USB 1.1". Vad hade man gjort idag utan USB?

Man hade troligtvis varit lite lyckligare Jag tycker USB är bra när det fungerar, vid större sammankopplingar som kräver en strömförsörjd USB-hub eller installationer som kräver 7-8 meter USB-kablar så är det inte lika roligt med USB längre. Det är inget man normalt behöver bry sig om i en kontorsmiljö.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har nog ett eller två pci-kort med usb portar.
PM'a mig om du vill ha.

Stort tack för erbjudandet, men det här handlar som sagt om att stoppa dit den där pinheadern och se om det funkar snarare än nåt verkligt behov av USB på burken

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av kaput:

Stort tack för erbjudandet, men det här handlar som sagt om att stoppa dit den där pinheadern och se om det funkar snarare än nåt verkligt behov av USB på burken

Ok då... haha.
Snacka om att göra en höna av en fjäder

Men jag gillart!

Keep rocki'n!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •