Nån mer som tycker dessa köpa ny dator trådar har spårat ur?

Permalänk
Medlem

Nån mer som tycker dessa köpa ny dator trådar har spårat ur?

Nuförtiden när man sitter och kollar "Nytt i forumet" består 50-80% av aktiva trådarna om folk som vill ha hjälp med liknande datorbyggen för ungefär samma budget..

Finns det något sätt att undvika att 1 miljon sådana trådar startas i sekunden? kanske lite överdrivet men..

Kanske dags för Sweclockers och lansera en ny hemsida tillsammans med inet som heter nydatorclockers.com?

Vet inte om tråden saknar diskussionsvärde eller om den ligger fel men någon lösning för att minska dessa trådar kanske skulle varit på sin plats

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Varför vill du minska dessa trådar?
Det är ingen som tvingar dig att läsa dom.

Visst finns det många liknande trådar, men det är forum för bl.a. dessa saker och många vill ha mer personlig hjälp än att leta igenom ett antal trådar för att hitta det som passar dom.

Oftast är dom som skapar nya trådar inte så hemma i datorvärlden och då är det lättare att skapa en ny tråd för just deras bygge så dom får hjälpen dom behöver.

Stör mig inte alls på dessa trådar och väljer själv om jag vill läsa och/eller kommentera i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför vill du minska dessa trådar?
Det är ingen som tvingar dig att läsa dom.

Visst finns det många liknande trådar, men det är forum för bl.a. dessa saker och många vill ha mer personlig hjälp än att leta igenom ett antal trådar för att hitta det som passar dom.

Oftast är dom som skapar nya trådar inte så hemma i datorvärlden och då är det lättare att skapa en ny tråd för just deras bygge så dom får hjälpen dom behöver.

Stör mig inte alls på dessa trådar och väljer själv om jag vill läsa och/eller kommentera i dom.

skulle inte varit fel med lite köpguider dock som t.ex. finns på nordichardware.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

skulle inte varit fel med lite köpguider dock som t.ex. finns på nordichardware.

Kan inte säga att jag håller med dig om att alla trådar är störande, men lite guider skrivna för nybörjare / begynnande byggare kanske vore både hälsosamt och roligt om alla kan bidra till. Åtminstonde så att läsaren får tillräckligt på fötterna för att kunna kika i butiken och känna "Ja, det är en 1150 sockel. Då ska jag kolla om denna processorn som verkar intressant kan passa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Kan inte säga att jag håller med dig om att alla trådar är störande, men lite guider skrivna för nybörjare / begynnande byggare kanske vore både hälsosamt och roligt om alla kan bidra till. Åtminstonde så att läsaren får tillräckligt på fötterna för att kunna kika i butiken och känna "Ja, det är en 1150 sockel. Då ska jag kolla om denna processorn som verkar intressant kan passa".

Skulle varit perfekt om detta kunde synas på startsidan någonstans.

Något jag personligen saknar är prestanda per krona tester på grafikkort, det var något jag följde förr när jag köpte grafikkort.

http://www.sweclockers.com/artikel/13425-grafikkort-prestanda...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

skulle inte varit fel med lite köpguider dock som t.ex. finns på nordichardware.

Det hade kunnat vara bra.
Får dock vara ett antal för olika cpu/gpu inom varje budget om det skall vara till någon hjälp.
Intel/nVidia
Intel/AMD
AMD/nVidia
AMD/AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det hade kunnat vara bra.
Får dock vara ett antal för olika cpu/gpu inom varje budget om det skall vara till någon hjälp.
Intel/nVidia
Intel/AMD
AMD/nVidia
AMD/AMD

kolla mitt inlägg ovan, sweclockers brukade förr genomföra prestanda per krona tester, vet att detta tar otroligt lång tid att genomföra men om man utgår från lanseringspriser borde de inte vara orealistiskt att genomföra på i princip alla komponenter som finns

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Själv önskar jag att man kunde undvika se "köpråd 10k etc" på "nytt i forumet". Kollar princip aldrig dessa trådar.

Permalänk
Medlem

Tycker inte dessa köpråds trådar ska dyka upp i Nytt i forumet och spamma ner de andra vettiga.

Det är vad jag tycker.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av MacAllan:

Det hade kunnat vara bra.
Får dock vara ett antal för olika cpu/gpu inom varje budget om det skall vara till någon hjälp.
Intel/nVidia
Intel/AMD
AMD/nVidia
AMD/AMD

Nej, nej nej. Va skulle det va bra för? Räcker med olika prisklasser. Fattiglapp, bra, bättre, bäst.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ofta relativt samma krav också, liknande setups.

Många många många år sen jag var påläst, men det känns som stt alla klpttådar exploderar av folk som länkar in kundvagnar där mindre skillnader ofta verkar bero på personens tycke och smak.

Tycker då att man oftast efter att ha läst trådarna ändå står kvar kluven i slutet utan att ha fått ett definitivt råd.

Det skulle behövas en riktigt välkodad konfigurator där man matar in allt från krav till testresultat och som maximerar bygget på given budget

Alternativt iaf ett bättre system där kunnigt folk kan smids fram ett bra paket på ett bättre sätt än att spruta ur sig masa kundkorgar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att folk vill lära sig. Samt att andra vill dela med sin kunskap.
(kan hålla med om att många kommer upp, men total 100 ok för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kolla mitt inlägg ovan, sweclockers brukade förr genomföra prestanda per krona tester, vet att detta tar otroligt lång tid att genomföra men om man utgår från lanseringspriser borde de inte vara orealistiskt att genomföra på i princip alla komponenter som finns

Du svarar på problemet själv, det tar för lång tid att göra och sen tar det inte mer än någon månad så är det inte relevant längre då priserna justerats olika för olika märken och versioner.

Då är det bättre med snabbguider som t.ex.
nvida gtx 980Ti: kortet är lätt att klocka, mest ekonomiska val är det billigaste där du sedan klockar det själv med (förslag på program).
Sedan kan folk fylla på med kommentarer om de stött på problem med speciella tillverkare/versioner som man bör se upp med.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Nej, nej nej. Va skulle det va bra för? Räcker med olika prisklasser. Fattiglapp, bra, bättre, bäst.

Fast det löser inte riktigt problemet ändå då vad exakt som rekommenderas varierar i princip från dag till dag beroende på vad som är på rea på de olika butikerna just den dagen och alla vill alltid ha den bästa dealen möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Nej, nej nej. Va skulle det va bra för? Räcker med olika prisklasser. Fattiglapp, bra, bättre, bäst.

Haha, ja om man vill ha "flame war" gällande vilka cpu och gpu som är bäst
Tanken är god men inte hållbar eftersom många inte kan enas om detta samt det finns folk som föredrar det ena märket framför det andra pga olika orsaker och inte bara prestanda.

Permalänk
Inaktiv

Problemet är om de som efterfrågar hjälp ej får hjälp för att folk tröttnar på att svara samma sak om och om igen, jag upplever dock inte att situationen är sådan.

Man kan ha hur mycket färdiga mallar som helst, men genom att skapa en ny tråd så får folk mer personlig service och diskussion om deras val.

Annars tycker jag persondatorkonfiguration kan delas upp i olika typer av konfigurationer, där ena är gamerdatorn, där allt handlar om max FPS i princip samma spel. Medans de andra konfigurationerna är mer komplicerade, för om man både spelar och sysslar med t.ex. videokonfiguration, hur bör man då fördela kostnaden mellan cpu, gpu och ram?

Permalänk
Medlem

Det är tur att man kan filtrera bort dem.
Detta är dock ett återkommande problem på alla forum, ingen söker före de gör tråd.
Folk gör t.om ny tråd fast den högst upp i samma underforum har exakt samma ämne...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet är om de som efterfrågar hjälp ej får hjälp för att folk tröttnar på att svara samma sak om och om igen, jag upplever dock inte att situationen är sådan.

Man kan ha hur mycket färdiga mallar som helst, men genom att skapa en ny tråd så får folk mer personlig service och diskussion om deras val.

Annars tycker jag persondatorkonfiguration kan delas upp i olika typer av konfigurationer, där ena är gamerdatorn, där allt handlar om max FPS i princip samma spel. Medans de andra konfigurationerna är mer komplicerade, för om man både spelar och sysslar med t.ex. videokonfiguration, hur bör man då fördela kostnaden mellan cpu, gpu och ram?

Jo, därför detta behöver få lite mer uppmärksamhet så folk själva kan börja förstå vad som krävs för att just deras beräkningsmaskin ska uppfylla deras krav

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra med en liten guide, liknande den som finns på subredditen pcmasterrace, där de har uppdelat builds i olika prisklasser. Dock har de billigare elektronik i staterna så de fungerar inte lika bra här, hade varit perfekt med en guide på förstasidan/klistrad forumpost.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Varför går du inte bara in på de delar av forumet som du är intresserad utav och tittar vad som är nytt där? Senaste trådarna i de respektive delarna står ju högst upp..

Med det sagt, kanske hade varit nice med en individualiseringsfunktion där man kan kryssa i vilka delar av forumet som man vill ha "nytt i forumet" ifrån.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såklart man vill ha en skräddarsydd datorn efter ens egna behov, men ibland verkar de snarare som att folk är ignoranta och inte söker när de finns liknande trådar inom deras budget.

Det här ämnet kan man vrida och vända på hur som helst, då alla råd man får, så är de nån ha en åsikt på de ena och de andra på både gott och ont.

Det bästa vore om Swec kunde ha mall likt som komplett har.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

#15889925

Yes, yes I am.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Samma frågor i alla trådar, kan folk inte söka i forumet kanske dom inte ska ha en dator.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Samma frågor i alla trådar, kan folk inte söka i forumet kanske dom inte ska ha en dator.

Jo precis.. hur många gånger om dagen läser man inte om en gamingdator som ska klara CS:GO?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Håller helt med. När det redan finns sju trådar om "Ny dator för 10,000" som är mindre än 30 dagar gamla känns det inte särskilt berättigat med ytterligare en där i princip samma datorer länkas.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Håller helt med. När det redan finns sju trådar om "Ny dator för 10,000" som är mindre än 30 dagar gamla känns det inte särskilt berättigat med ytterligare en där i princip samma datorer länkas.

någonting måste ju hänt, antagligen sprids det att "gå in på sweclockers och fråga i forumet när du ska köpa dator" i folkmun eller liknande för detta har exploderat, skulle varit skönt om det fanns en uppdaterad datorköpsguide

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett nålade huvudinlägg baserat på prisklass. Typ Stationär 3000:- till 5000:-, 5000:- till 8000:- och så vidare. Många frågeställningar är, som skrivits tidigare, identiska, och svaren lika så.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hade gärna sett nålade huvudinlägg baserat på prisklass. Typ Stationär 3000:- till 5000:-, 5000:- till 8000:- och så vidare. Många frågeställningar är, som skrivits tidigare, identiska, och svaren lika så.

skulle varit perfekt! sen lite information kring hur man kan utveckla det valda paketet och hur man kan uppgradera senare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

någonting måste ju hänt, antagligen sprids det att "gå in på sweclockers och fråga i forumet när du ska köpa dator" i folkmun eller liknande för detta har exploderat, skulle varit skönt om det fanns en uppdaterad datorköpsguide

Nästan varje tråd om att köpa dator på Fragbite har fått det svaret i tio års tid.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.