Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Funkar Flatpak-versionen av Steam lika bra som vanliga? Har en ny installation av Arch vill helst slippa multilib-möget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Funkar Flatpak-versionen av Steam lika bra som vanliga? Har en ny installation av Arch vill helst slippa multilib-möget.

Hej! För en gång skull så sa du något vettigt! Tack för tipset! Det verkar fungera på min 64-bit only maskin! Tackar och bockar!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

Har kört diverse distros till och från under ca 15 år men alltid haft en disk med Windows för gaming.
När jag fick nys om Proton/DXVK och Lutris förra året var jag ju bara tvungen att testa och wow! säger jag! Det har verkligen gått framåt!

Så jag gjorde faktiskt slag i sak och wipade Windows och har kört Manjaro i 6 månader nu.
Och ja, de flesta spelen jag vill spela funkar ju klockrent!
Men som sagt så är det en del multiplayer titlar som inte fungerar, där anledningen för det mesta är deras anti-cheat. Hoppas dom löser det snart!

Nu ska det väl sägas också att jag spelar väldigt lite nuförtiden, men man vill ju ändå kunna ha möjligheten att köra alla spel.
Man vet ju aldrig om någon av ens polare får en idé om att alla ska köra PUBG eller COD: Warzone en kväll, det hade ju varit lite tråkigt om man inte kunde vara med.

Har du geforce eller radeon? Kört openSuse TW som också är rolling release vilket gör att NVIDIA-stödet upphör ibland vid uppdatering. 🙃

Permalänk

För min del är det dubbla grafikkort, dubbla OS, med GPU-passthrough för min Windows 10 VM. Visst är det krångligt, men när man väl fått det att snurra är det skönt att slippa felsöka enskilda spel.

Det mest omständiga idag är att jag måste "starta om" grafikkortet efter att jag stängt av min VM. Enklaste sättet att göra det på är en:

systemctl suspend

... och vänta ett par sekunder innan man startar upp igen. Detta är relaterat till "AMD reset bug".

En annan sak jag ofta glömmer när jag startar min VM är att skärmen grafikkortet är kopplad till måste ha ström och vara i standby, annars får jag ingen bild.

Ljudet löser jag genom programmet "scream" både på min host och i min VM. Kort sagt skickas ljudet ut på nätverket okomprimerat och sedan tas det emot av "scream" klienter.

Delning av mus/tangentbord/webcam/mikrofon löser jag genom en KVM-switch med 4 USB portar. Denna är i sin tur kopplad med dess två sladdar till moderkortets USB-portar. Ena USB-porten är då delad till min VM, så allt jag kopplar in där dyker upp i min VM.

Delning av filer löser jag genom att dela ut en mapp i samba på min host.

Vad tycks? Något som jag kan förbättra eller göra annorlunda?

Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P

Permalänk
Medlem

The Best Gaming Linux Distro

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

TL;DW?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

En distro som heter Nobara verkar vara det som han tycker är den bästa för spelande.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Funkar Flatpak-versionen av Steam lika bra som vanliga? Har en ny installation av Arch vill helst slippa multilib-möget.

Nu kör jag fedora och inte arch men här var min upplevelse mellan RPM och Flatpak versionen:

RPM fungerande helt ok. Dock så hade den ett par problem med vissa dependencies. Framför allt steam remote play. Jag som inte är en jätte avancerad användare i Linux (började använda det som main OS tidigt i år) kunde antingen sätta mig ner och gå igenom allt jag behövde göra för att få det att fungera, men väldigt många på Fedoras forum sa att bara köra flatpak var enklare och det fanns ingen självklar lösning till mitt problem. Så jag installerade flatpak och då fungerade remote play utan problem.

Permalänk
Medlem

Testat kernelmodulen som finns? Innan jag bytte till Radeon 6000 så funkade den fint för mig.(för reset-buggen alltså)
Minns ej vad den hette men borde gå att leta på rätt lätt.

Skrivet av automatika:

För min del är det dubbla grafikkort, dubbla OS, med GPU-passthrough för min Windows 10 VM. Visst är det krångligt, men när man väl fått det att snurra är det skönt att slippa felsöka enskilda spel.

Det mest omständiga idag är att jag måste "starta om" grafikkortet efter att jag stängt av min VM. Enklaste sättet att göra det på är en:

systemctl suspend

... och vänta ett par sekunder innan man startar upp igen. Detta är relaterat till "AMD reset bug".

En annan sak jag ofta glömmer när jag startar min VM är att skärmen grafikkortet är kopplad till måste ha ström och vara i standby, annars får jag ingen bild.

Ljudet löser jag genom programmet "scream" både på min host och i min VM. Kort sagt skickas ljudet ut på nätverket okomprimerat och sedan tas det emot av "scream" klienter.

Delning av mus/tangentbord/webcam/mikrofon löser jag genom en KVM-switch med 4 USB portar. Denna är i sin tur kopplad med dess två sladdar till moderkortets USB-portar. Ena USB-porten är då delad till min VM, så allt jag kopplar in där dyker upp i min VM.

Delning av filer löser jag genom att dela ut en mapp i samba på min host.

Vad tycks? Något som jag kan förbättra eller göra annorlunda?

Permalänk

Hej på er
Tänkte bara slänga in ett OS som Jag inte hittar något om här inne på forumet
Den heter Regata OS 22
jag har Distro hoppat ett bra tag men för ca 1 år sedan så fan jag denna och den gör alt jag vill ..
spelar mest DIII och Minecraft och funkar hur bra som helst installerade battle.net appen från deras Regata OS game Access
samt så har jag kört på steam ECO . 7 Day To Die . ARK utan problem

enda som oroar mig nu är D4 =/ kommer den funka från battle.net appen direkt i Regata OS annars blir det Dualboot eller VM med Windows som jag inte kommer vilja göra ..
så ni som vill testa en bra Gaming OS så rekommenderar Jag personligen Regata OS 22

Hade.

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

Hej på er
Tänkte bara slänga in ett OS som Jag inte hittar något om här inne på forumet
Den heter Regata OS 22
jag har Distro hoppat ett bra tag men för ca 1 år sedan så fan jag denna och den gör alt jag vill ..
spelar mest DIII och Minecraft och funkar hur bra som helst installerade battle.net appen från deras Regata OS game Access
samt så har jag kört på steam ECO . 7 Day To Die . ARK utan problem

enda som oroar mig nu är D4 =/ kommer den funka från battle.net appen direkt i Regata OS annars blir det Dualboot eller VM med Windows som jag inte kommer vilja göra ..
så ni som vill testa en bra Gaming OS så rekommenderar Jag personligen Regata OS 22

Hade.

Jag skulle vilja påstå att gaming fungerar lika bra på alla 64-bitars distros som har uppdaterade paketrepon.

Jag tror att anledningen till att det inte finns något material om Regata är att folk brukar använda större distributioner för de har större sannolikhet att leva längre till följd av större maintainer-skara. Regata verkar vara en fork av openSUSE så förhoppningsvis kommer dom ha bra paketstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

Hej på er
Tänkte bara slänga in ett OS som Jag inte hittar något om här inne på forumet
Den heter Regata OS 22
jag har Distro hoppat ett bra tag men för ca 1 år sedan så fan jag denna och den gör alt jag vill ..
spelar mest DIII och Minecraft och funkar hur bra som helst installerade battle.net appen från deras Regata OS game Access
samt så har jag kört på steam ECO . 7 Day To Die . ARK utan problem

enda som oroar mig nu är D4 =/ kommer den funka från battle.net appen direkt i Regata OS annars blir det Dualboot eller VM med Windows som jag inte kommer vilja göra ..
så ni som vill testa en bra Gaming OS så rekommenderar Jag personligen Regata OS 22

Hade.

vet inte om dina datorspeccs i din signatur stämmer - Istället för att dual boota Windows sen när D4 kommer så kanske du kan leka med VFIO ifall du har ett AMD-grafikkort från nuvrande eller förra generationen. De stödjer nämnligen IOMMU till skillnad från NVIDIAs kort. Då kan man köra allt i en VM med 99% native prestanda. Wendel/Level1tech har många bra klipp om ämnet

Permalänk
Skrivet av ITViking:

vet inte om dina datorspeccs i din signatur stämmer - Istället för att dual boota Windows sen när D4 kommer så kanske du kan leka med VFIO ifall du har ett AMD-grafikkort från nuvrande eller förra generationen. De stödjer nämnligen IOMMU till skillnad från NVIDIAs kort. Då kan man köra allt i en VM med 99% native prestanda. Wendel/Level1tech har många bra klipp om ämnet

hej och nej dom stämmer ej har bara inte uppdaterat sitter men en i9 11900k 64GB Ram och en RX 6600 XT och ja kommer nog bli en VM måste bara välja vilken man ska göra med för bästa prestanda

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

vet inte om dina datorspeccs i din signatur stämmer - Istället för att dual boota Windows sen när D4 kommer så kanske du kan leka med VFIO ifall du har ett AMD-grafikkort från nuvrande eller förra generationen. De stödjer nämnligen IOMMU till skillnad från NVIDIAs kort. Då kan man köra allt i en VM med 99% native prestanda. Wendel/Level1tech har många bra klipp om ämnet

IOMMU funkar utmärkt på Nvidiakort med Tidigare har det varit så att de krånglade och bara tillät det på Quadro-serien men nu funkar det med vad som helst. Jag kör själv VFIO med ett 3070 och det funkar klockrent (Linuxmaskinen på ett AMD-kort). Däremot är det som vanligt så att man antingen måste ha ett moderkort som är anpassat för IOMMU och har vettiga grupper som standard, för annars lär båda GPUerna hamna i samma grupp. Enkelt löst genom att patcha kerneln däremot så att det ignoreras, med risken för en VM-escape, men det är ju ingenting man bryr sig om sådär till vardags på en hemmadator kan jag känna.