Klurig partition

Permalänk

Klurig partition

På min mammas laptop. 60Gb Vertex2 SSD. Men nu skulle jag vilja ha en större c: Var <1Gb ledigt när jag kollade sist.

Någon som har ett sätt att lösa detta? Partition manager 2015 hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

På min mammas laptop. 60Gb Vertex2 SSD. Men nu skulle jag vilja ha en större c: Var <1Gb ledigt när jag kollade sist.

Någon som har ett sätt att lösa detta? Partition manager 2015 hjälper inte.

http://oi66.tinypic.com/34h74o3.jpg

Höger-klick på Windows 7 partition och då ska pluppa upp en lista lägg till utöka volym.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

På min mammas laptop. 60Gb Vertex2 SSD. Men nu skulle jag vilja ha en större c: Var <1Gb ledigt när jag kollade sist.

Någon som har ett sätt att lösa detta? Partition manager 2015 hjälper inte.

http://oi66.tinypic.com/34h74o3.jpg

Kan tänka mig att 13.54 GB partionen är en återställningspartion. Lite konstigt att det står "inte allokerat".

bärplockaren skriver att du kan "lägg till utöka volym" men jag tvivlar på det. Windows kan inte flytta systempartionen. Om utrymmet hade varit efter Windows c partionen så hade du kunnat öka storleken på Windows c partionen men som det är nu så fixar inte Windows det själv. Om du hade haft ett pationsprogram (som startas från CD eller USB) så hade det nog gått att fixa.
Acronis fixar det nog men det kostar en slant.

Det är stor risk att du pajar allt när du flyttar och ändrar på partioner så det gäller att göra en backup först och läsa på ordentligt.

Exempel på prg:
http://www.techsupportalert.com/best-free-partition-management-software.htm

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Man kan ju enkelt skapa en ny volym av det opartionerade utrymmet, och sen tex flyta växlingsfilen dit, och/eller eventuellt andra saker, tex mina dokument mapparna kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Höger-klick på Windows 7 partition och då ska pluppa upp en lista lägg till utöka volym.

Tack för alla svar.
Om det vore så lätt

Skrivet av kdk_warhead:

Kan tänka mig att 13.54 GB partionen är en återställningspartion. Lite konstigt att det står "inte allokerat".

bärplockaren skriver att du kan "lägg till utöka volym" men jag tvivlar på det. Windows kan inte flytta systempartionen. Om utrymmet hade varit efter Windows c partionen så hade du kunnat öka storleken på Windows c partionen men som det är nu så fixar inte Windows det själv. Om du hade haft ett pationsprogram (som startas från CD eller USB) så hade det nog gått att fixa.
Acronis fixar det nog men det kostar en slant.

Det är stor risk att du pajar allt när du flyttar och ändrar på partioner så det gäller att göra en backup först och läsa på ordentligt.

Exempel på prg:
http://www.techsupportalert.com/best-free-partition-management-software.htm

Backup är gjort! Och det stämmer allt att windows klarar inte av att flytta systempartitionen själv. 13.6Gb var e:/ dvs en utökat partition som jag tog bort för att möjligtvis utöka C:/

Tack för denna länk! Jag ska testa dessa program nästa jul. Just nu 9Gb/42Gb är ledigt. Klarar sig morsan till nästa år? Redan i år så hade hon <0,5Gb ledigt under några månaders tid så det ska nog gå

Skrivet av ggustavsson:

Man kan ju enkelt skapa en ny volym av det opartionerade utrymmet, och sen tex flyta växlingsfilen dit, och/eller eventuellt andra saker, tex mina dokument mapparna kanske.

Precis min taktik just nu.
PAGEFIL.SYS 2gb fanns på e:/ och den ska jag flytta tillbaka. Just nu c:/ 250Mb och e:/2Gb.
Jag flyttade alla bilder + musik till E:/ tog bort en massa skitprogram så 9Gb blev ledigt. Bör räcka långt för de flesta.

går det enkelt att fllytta "användare"mappen? den största katalogen inuti denna är emailprogrammet thunderbird. (2,5Gb)

Permalänk
Medlem

Easus partition manager borde kunna hjälpa dig med ditt problem, så du kan flytta om partitionstabellen och få win7 partitionen som 0 istället för 3 eller vad den nu är Sen borde du kunna utöka disken rätt av!

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre