Asus RT-AC68U OpenVPN server ansluta med android med LAN access?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U OpenVPN server ansluta med android med LAN access?

Som titeln lyder, jag har en Asus RT-AC68U och försöker sätta upp en OPENVPN server som jag kan ansluta till med min Androidtelefon
På telefonen använder jag Openvpn klienten som finns i appstore.
Det funkar bra att connecta till servern med telefonen och jag kan surfa men syftet med att jag vill göra detta är att jag vill kunna komma åt min NAS och olika webgränssnitt på andra burkar och det går inte just nu.
Vad för inställningar måste jag ändra alternativt komplettera med för att uppnå detta?

Detta är mina inställningar nu.
Som jag fattar det så är det inställningen Pusha LAN till klienter som jag ska ha ikryssad och det har jag men det funkar inte ändå.

Permalänk
Medlem

@kau: vilken ip-address ligger dina tjänster internt? Är ingen nätverksexoert men skulle satsa på att de är på olika subnät och det är därför du inte kommer åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

@kau: vilken ip-address ligger dina tjänster internt? Är ingen nätverksexoert men skulle satsa på att de är på olika subnät och det är därför du inte kommer åt dem.

ja, jag har på 192.168.1.1
testade ändra till 192.168.50.1 utan resultat då jag sett att man skulle göra det på nått annat forum.

Kan tillägga att jag inte ALLS är någon nätverksexpert.
Och ändrar jag 10.8.0.0 till tex 192.168.1.1 så blir det nån konflikt står det.

Permalänk
Medlem

Finns det fler inställningar du kan ändra på som handlar om VPN?

Permalänk
Skrivet av kau:

ja, jag har på 192.168.1.1
testade ändra till 192.168.50.1 utan resultat då jag sett att man skulle göra det på nått annat forum.

Kan tillägga att jag inte ALLS är någon nätverksexpert.
Och ändrar jag 10.8.0.0 till tex 192.168.1.1 så blir det nån konflikt står det.

Vad har du för nätmask på ditt LAN?
Vad får du för ip och nätmask när du kopplar upp mot VPN?

Läst något här?: https://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto...

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Finns det fler inställningar du kan ändra på som handlar om VPN?

Ne det är dom på bilden.
Som jag fattar det så ska man använda TAP istället för TUN inställningen om man vill uppnå det jag vill allså att komma åt LANdatorerna.
Men problemet är att OPENVPN klienten till android inte supportar TAP utan endast TUN. (Har ingen aning vad skillnaden är)

Kanske ska testa den här klienten https://play.google.com/store/apps/details?id=it.colucciweb.o...
går ju alltid att få pengarna tillbaka inom en viss tid tror jag

Permalänk
Medlem

@kau: tjaduuuu... lyssna på vad @WillBjorG har att säga. Han har säkert koll

Permalänk
Skrivet av martengooz:

@kau: tjaduuuu... lyssna på vad @WillBjorG har att säga. Han har säkert koll

Nja, det är inte säkert! Men det låter i mina öron som att det är en IP-konflikt precis som du säger.
Svårt att avgöra dock utan att ha koll på vilka nät som används.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk

Vad händer om du ändar "VPN-undernät" till tex 192.168.1.250 med masken 255.255.255.0?
(förutsatt att du använder 192.168.1.0 nätet lokalt och adressen inte används någon annan stans)

Adressen som används nu är ju ett B-nät med en klass C nätmask vilket låter konstigt i mina öron.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

fick det att funka direkt genom att köra TAP istället för TUN och klienten jag postade tidigare i tråden, lite halvdyr var den, 70kr men det kan det vara värt.

Nu ser inställningarna ut såhär

Permalänk
Skrivet av kau:

fick det att funka direkt genom att köra TAP istället för TUN och klienten jag postade tidigare i tråden, lite halvdyr var den, 70kr men det kan det vara värt.

Nu ser inställningarna ut såhär https://dl.dropboxusercontent.com/u/3781215/inst%C3%A4llningarr.jpg

Skönt att det löste sig
God Jul

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

GOD JUL, hoppas tomten är snäll med er!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har någon betydelse nu, men vill du komma åt ditt LAN måste du antingen köra en brygga (TAP) eller skapa en rout mellan ditt VPN nät och ditt LAN nät när du använder en tunnel (TUN).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Vet inte om det har någon betydelse nu, men vill du komma åt ditt LAN måste du antingen köra en brygga (TAP) eller skapa en rout mellan ditt VPN nät och ditt LAN nät när du använder en tunnel (TUN).

Hur skapar jag en rout när man kör TUN då?

Permalänk
Medlem

@kau: Har aldrig testat att göra det själv men enligt How To:n som finns på openvpn's hemsida så bör det inte vara så svårt när server och gateway är samma, som jag antar att det är i ditt fall.

Här är en länk iaf: https://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto...

Finns mycket bra info till de vanligaste config sätten där.