Permalänk
Medlem

Hembyggt delid-verktyg

Dags för ett nytt galleri, var evigheter sedan sist! Denna gång är det verktygsmakeri som står på menyn.

Har så länge det där med delidding varit i ropet tyckt de vanligt förekommande metoderna som involverar rakblad, eller varför inte favoriten med brädlapp, hammare, och kompis som tar lyra, är lite för vådliga för min smak.

Såg i förbifarten någon gång en kickstarter kring ett verktyg för delidding av Skylake-processorer, Delid Die Mate. Supersmart pryl, men vill minnas att den inte passade till de Ivy Bridge-processorer som jag tänkt ge mig på, och de tar likförbannat bättre betalt för den där konkarången än jag är beredd att betala för att delidda några enstaka proppar. Bestämde mig för att slänga ihop en snabb och enkel konstruktion som gör samma sak.

Verktyget ger mycket god kontroll över operationen, är relativt de etablerade metoderna så gott som idiotsäker, eliminerar i stort olycksfaktorn, och lämnar den deliddade processorn utan en massa skavanker.

Tänker mig detta galleri som någon slags inspirationskälla för andra hågade medlemmar. Den som ger upp när jag börjar snacka om fräsning och skruvstycken kan jag redan nu tipsa om att kolla sista bildtexten, där jag spekulerar i såväl enklare som bättre sätt att tillverka något liknande, samt möjligheter att göra det med den sortens handverktyg folk i allmänhet har hemma.

Besök galleriet här

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga. Inga idéer är dåliga förutom dom dåliga.

Vill säga "fult men bra idé".

Hur står sig kontaktytan gentemot aluminiumen? Det blir inga repor?

Permalänk
Medlem

Du kanske kan ta och hyra ut din konstruktion?
Oftast vill man ju bara delidda en eller två gånger under en 5års period?

Blev lite sugen själv, sitter på en ivy-bridge, svårt som sjutton att få bort värmen trots vattenkylning, GPUn håller i snitt 10 grader lägre temp i load.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Ja vad ska man säga. Inga idéer är dåliga förutom dom dåliga.

Vill säga "fult men bra idé".

Hur står sig kontaktytan gentemot aluminiumen? Det blir inga repor?

Haha, ja, att kalla den vacker vore ju i alla fall förbannad lögn. Det var nästan att jag sket i att posta ett galleri bara för den sakens skull, det är så man skäms

Inga repor nånstans. När CPU:n väl hamnar i spänn rör den ju sig inte i recessen, den enda rörelsen sker i gränssnittet mellan IHS och kapsel. Innan dess är det ju inga krafter att tala om involverade, och dessutom är aluminium mjukare än koppar, speciellt kallpressad sådan som jag antar det rör sig om i IHS:en. Kopparn hårdnar rejält av den plastiska deformationen.

Skrivet av Xwerty:

Du kanske kan ta och hyra ut din konstruktion?
Oftast vill man ju bara delidda en eller två gånger under en 5års period?

Blev lite sugen själv, sitter på en ivy-bridge, svårt som sjutton att få bort värmen trots vattenkylning, GPUn håller i snitt 10 grader lägre temp i load.

Kommer behöva min grunka igen, men annars är ju en variant att någon som vill lägga lite mer tid på det hela gör ett riktigt idiotsäkert verktyg enligt samma princip, med hundraprocentig passform i recesserna så det blir omöjligt att lägga processorn fel,och någon slags inbyggt spännsystem så skruvstycke inte krävs, och deliddar sin propp med det, för att sedan skicka verktyget vidare till nästa person i kedjan. Och så vidare. Vill man kan man involvera någon slags köpesumma som pant, som man ju får tillbaka när man skickar verktyget vidare till nästa person. Det brukar funka rätt bra, har sett ett flertal långa sådana kedjor på några konsolmoddningsforum.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag såg denna i överklockningsforumet för någon månad sen, då var den inte till salu än, nu finns den ute till försäljning hos caseking. Mer eller mindre samma idé som din Men fiffigt att du fick till det utan att paja proppen, ytan ser lite rough ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag såg denna i överklockningsforumet för någon månad sen, då var den inte till salu än, nu finns den ute till försäljning hos caseking. Mer eller mindre samma idé som din Men fiffigt att du fick till det utan att paja proppen, ytan ser lite rough ut!

Ah, japp, det är den som är inspirationen, såg som sagt kickstartern för den för ett tag sedan

De frästa ytorna är, tro det eller ej, riktigt fina, de ser mycket bättre ut i verkligheten än på fotona. Det är blixtljuset som lurar en. Är man nojig kan man ju annars fodra apparaten med vanligt skrivarpapper eller något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, japp, det är den som är inspirationen, såg som sagt kickstartern för den för ett tag sedan

De frästa ytorna är, tro det eller ej, riktigt fina, de ser mycket bättre ut i verkligheten än på fotona. Det är blixtljuset som lurar en. Är man nojig kan man ju annars fodra apparaten med vanligt skrivarpapper eller något.

Aha! Hade missat kickstartern faktiskt, såg bara en introduktionsvideo på manicken.

Kan tänka mig det faktiskt, blir lätt så med blixt och grejer. Synd att min propp klockar så dåligt, annars hade jag gärna betalt en slant för att låna din mojäng Men den kräver ~1,3v för 4.1ghz så det känns inte värt det, känns inte heller befogat med custom loop på min processor..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

@kaput
Grejt! Precis vad jag tänkt göra om jag haft tillgång till metallbearbetning.
Men du säger att det borde kunna fungera med plast också. Innebär väl i så fall att även lite hårdare trä som ek skulle klara av det här. Det är mycket enklare att jobba med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@kaput
Grejt! Precis vad jag tänkt göra om jag haft tillgång till metallbearbetning.
Men du säger att det borde kunna fungera med plast också. Innebär väl i så fall att även lite hårdare trä som ek skulle klara av det här. Det är mycket enklare att jobba med.

Asså, det är ju bara en kvalificerad gissning att det skulle funka med plast, jag vet förstås inte säkert, eftersom jag aldrig testat. Gissar att det funka att karva till något i ek också. Förmodligen bör du ta till generöst med trä runtikring recesserna för processorn, och göra verktyget så trycket/rörelsen sker i träets fiberriktning.

En annan variant jag spontant kom att tänka på nu är att gjuta något i glasfiberspackel, typ Plastic Padding. Kan du få tag i en bränd CPU med samma formfaktor som den du tänkte delidda att ha som gjutform, bör du kunna få till ett verktyg med mycket fin passform. Någon här på Sweclockers borde väl sitta på en sådan, prova att lägga ut en blänkare i marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fina grejjer!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hur mycket kraft går det åt? Har en del olika sorters plaster på jobbet, även aluminiumplåtar 10, 12, 15mm...
Tyvärr är jag svarvare, så får be chefen o fräsa ^^ Kul grej o göra!

Men varför ska man slå bort locket? bättre kontakt med kylningen sen då eller?

Permalänk
Medlem

varför?

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Hur mycket kraft går det åt? Har en del olika sorters plaster på jobbet, även aluminiumplåtar 10, 12, 15mm...
Tyvärr är jag svarvare, så får be chefen o fräsa ^^ Kul grej o göra!

Men varför ska man slå bort locket? bättre kontakt med kylningen sen då eller?

Skrivet av d0mpi:

Sedan Ivy Bridge har Intel snålat på mainstreamserierna, och bytt ut det indiumbaserade lod (som leder värme bra) man tidigare använt mellan CPU-substrat och IHS mot helt vanlig kylpasta (som leder värme sämre). Metodiken som används ger dessutom väldigt skiftande resultat, tycker det varit ganska varierande tjocklek på kylpastalagret på det förvisso inte alltför stora antal proppar jag deliddat. Gemensamt har de att det alltid är tjockare lager än jag tycker är lämpligt.

Idén med att plocka loss IHS:en är att man sedan kan ta bort den gamla kylpastan och ersätta den med något som leder värme många gånger bättre, exempelvis Liquid Pro, som är någon slags legering som flyter vid rumstemperatur. Skulle kunna tänka mig att det är något som liknar Galinstan. Det innehåller definitivt gallium i alla fall, så jävligt som det väter allt. Det finns andra bra varianter också.

Nu kanske ni tänker nåt i stil med "ja, men man har ju kylpasta mellan IHS och kylfläns, och där är det ju bra nog?!" Jodå, men det finns en markant skillnad, kontaktytan mellan CPU-substrat och IHS är förhållandevis väldigt liten. All värme ska ta den vägen. En av de stora poängerna med att peta dit en IHS från början var just att man kunde få bra värmeavgång från CPU-substratet, till den större kontaktyta mot kylflänsen som IHS:en utgör. Det lämnar mer utrymme för att appliceringen av kylpasta inte alltid blir hundraprocentig i hemmamiljö.

Genom att delida proppen och använda någon flytande legering som gränssnittsmaterial sänker man processorns temperatur markant, speciellt vid överklockning. Faktum är att man kan få en Ivy Bridge-propp (och förmodligen också senare iterationer) att klocka precis lika bra som en Sandy Bridge, som mig veterligen var den sista mainstreamserien med lödd IHS.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Sedan Ivy Bridge har Intel snålat på mainstreamserierna, och bytt ut det indiumbaserade lod (som leder värme bra) man tidigare använt mellan CPU-substrat och IHS mot helt vanlig kylpasta (som leder värme sämre). Metodiken som används ger dessutom väldigt skiftande resultat, tycker det varit ganska varierande tjocklek på kylpastalagret på det förvisso inte alltför stora antal proppar jag deliddat. Gemensamt har de att det alltid är tjockare lager än jag tycker är lämpligt.

Idén med att plocka loss IHS:en är att man sedan kan ta bort den gamla kylpastan och ersätta den med något som leder värme många gånger bättre, exempelvis Liquid Pro, som är någon slags legering som flyter vid rumstemperatur. Skulle kunna tänka mig att det är något som liknar Galinstan. Det innehåller definitivt gallium i alla fall, så jävligt som det väter allt. Det finns andra bra varianter också.

Nu kanske ni tänker nåt i stil med "ja, men man har ju kylpasta mellan IHS och kylfläns, och där är det ju bra nog?!" Jodå, men det finns en markant skillnad, kontaktytan mellan CPU-substrat och IHS är förhållandevis väldigt liten. All värme ska ta den vägen. En av de stora poängerna med att peta dit en IHS från början var just att man kunde få bra värmeavgång från CPU-substratet, till den större kontaktyta mot kylflänsen som IHS:en utgör. Det lämnar mer utrymme för att appliceringen av kylpasta inte alltid blir hundraprocentig i hemmamiljö.

Genom att delida proppen och använda någon flytande legering som gränssnittsmaterial sänker man processorns temperatur markant, speciellt vid överklockning. Faktum är att man kan få en Ivy Bridge-propp (och förmodligen också senare iterationer) att klocka precis lika bra som en Sandy Bridge, som mig veterligen var den sista mainstreamserien med lödd IHS.

alright cool! tack för välskrivet svar

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem

@kaput som du säger, långt från alla har tillgång till utrustningen för att fräsa ut hålet för CPUn.

I teorin dock, om man tar 4 plattor, istället för 2, med rätt tjocklek, så borde du bara kunna såga ut (enkel bågfil) hålet för CPUn i 2 av plattorna och sedan montera ihop dem 2 och 2 så du får typ samma effekt med en tjockare sektion, med "urfräst hål i".
Kanske man får använda lite styvare material för att inte få vridningar eller andra problem, men det bör i teorin gå.

Eller vad tror du?

Oavsett så gillar jag din ide, helt klart.
Har själv sneglat på den hos Inet, men det är saftigt pris för en bit metall som man typ behöver använda nån gång "då och då".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@kaput som du säger, långt från alla har tillgång till utrustningen för att fräsa ut hålet för CPUn.

I teorin dock, om man tar 4 plattor, istället för 2, med rätt tjocklek, så borde du bara kunna såga ut (enkel bågfil) hålet för CPUn i 2 av plattorna och sedan montera ihop dem 2 och 2 så du får typ samma effekt med en tjockare sektion, med "urfräst hål i".
Kanske man får använda lite styvare material för att inte få vridningar eller andra problem, men det bör i teorin gå.

Eller vad tror du?

Oavsett så gillar jag din ide, helt klart.
Har själv sneglat på den hos Inet, men det är saftigt pris för en bit metall som man typ behöver använda nån gång "då och då".

Japp, det var precis det jag menade med "Kanske kunde man komma undan med att borra, såga och fila ur genomgående hål för processorn, limma i någon slags bottnar, och shimsa in processorn till rätt höjd?". Tror det kommer funka utmärkt

Egentligen behöver man inte ens limma i bottnarna om man inte vill, styrskruvarna håller ju det hela på plats.

En superenkel variant jag är nyfiken på är att gjuta något i glasfiberspackel med en död processor som gjutform. Smörj in proppen i vaselin, tryck ner i Plastic Padding, släta till vad som ska bli glidyta så gott det går. Plocka ur processorn när det härdat, och plana av glidytan. Smörj glidyta och processor en gång till, och gjut andra delen av verktyget, denna gången med första delen av verktyget + processorn som gjutform. I verktygsväg skulle det egentligen bara kräva ett ark sandpapper för slipningen och en skruvtving för själva deliddingoperationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, det var precis det jag menade med "Kanske kunde man komma undan med att borra, såga och fila ur genomgående hål för processorn, limma i någon slags bottnar, och shimsa in processorn till rätt höjd?". Tror det kommer funka utmärkt

Egentligen behöver man inte ens limma i bottnarna om man inte vill, styrskruvarna håller ju det hela på plats.

En superenkel variant jag är nyfiken på är att gjuta något i glasfiberspackel med en död processor som gjutform. Smörj in proppen i vaselin, tryck ner i Plastic Padding, släta till vad som ska bli glidyta så gott det går. Plocka ur processorn när det härdat, och plana av glidytan. Smörj glidyta och processor en gång till, och gjut andra delen av verktyget, denna gången med första delen av verktyget + processorn som gjutform. I verktygsväg skulle det egentligen bara kräva ett ark sandpapper för slipningen och en skruvtving för själva deliddingoperationen.

Problemet med glasfiberspackel iden är väl att du då skulle behöva ha 2 CPUer... en död att ofta och en du ska "rädda", för varje generation. Men visst, iden låter bra annars.

Jag själv har både 4790k och 4670k jag vill delidda och har varit på väg att köpa detta verktyg, men jag tror att jag ska titta på det alternativet med 4 plattor istället. Bör vara enkelt att göra, så länge man har rätt mått osv. Skruvstäd och bågfil har jag tillgång till på jobbet, så den biten är lugn. Får börja med att leta lämpligt material först, då tjockleken måste vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet med glasfiberspackel iden är väl att du då skulle behöva ha 2 CPUer... en död att ofta och en du ska "rädda", för varje generation. Men visst, iden låter bra annars.

Jag själv har både 4790k och 4670k jag vill delidda och har varit på väg att köpa detta verktyg, men jag tror att jag ska titta på det alternativet med 4 plattor istället. Bör vara enkelt att göra, så länge man har rätt mått osv. Skruvstäd och bågfil har jag tillgång till på jobbet, så den biten är lugn. Får börja med att leta lämpligt material först, då tjockleken måste vara rätt.

Mjo, givetvis, men borde inte en död cpu gå att skaka fram för en spottstyver i SweC-marknaden? Det är ju knappast något som kommer betinga ett högt pris, möjligheten att rädda en sådan är ju i princip obefintlig. Det blir inte som säg med ett trasigt moderkort, där det alltid finns någon som vill gambla på att de kan lyckas rätta till LGA-pinnarna eller löda dit en ny bortsliten ytmonterad tjomme och få liv i kortet igen, som därmed ändå betingar ett visst värde.

Tjockleken behöver inte vara exakt rätt, du kan shimsa in processorn till rätt läge i verktyget. Föreslår lappar klippta av skrivarpapper, eller kanske overheadplast. Båda materialen är lättillgängliga och enkla att klippa till shims av.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mjo, givetvis, men borde inte en död cpu gå att skaka fram för en spottstyver i SweC-marknaden? Det är ju knappast något som kommer betinga ett högt pris, möjligheten att rädda en sådan är ju i princip obefintlig. Det blir inte som säg med ett trasigt moderkort, där det alltid finns någon som vill gambla på att de kan lyckas rätta till LGA-pinnarna eller löda dit en ny bortsliten ytmonterad tjomme och få liv i kortet igen, som därmed ändå betingar ett visst värde.

Kanske, jag har ärligt talat aldrig försök köpa en trasig CPU
Inte moderkort heller, endast defekt SSD en gång, som jag fick liv i med FW fix, men då visste jag också vad som var fel med rätt bra odds.

Skrivet av kaput:

Tjockleken behöver inte vara exakt rätt, du kan shimsa in processorn till rätt läge i verktyget. Föreslår lappar klippta av skrivarpapper, eller kanske overheadplast. Båda materialen är lättillgängliga och enkla att klippa till shims av.

Sant, men tanken var ju att om man kan ordna rätt varor direkt så blir det enklare.
Dock som sagt är de materialen du föreslår inte direkt dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kanske, jag har ärligt talat aldrig försök köpa en trasig CPU
Inte moderkort heller, endast defekt SSD en gång, som jag fick liv i med FW fix, men då visste jag också vad som var fel med rätt bra odds.

Sant, men tanken var ju att om man kan ordna rätt varor direkt så blir det enklare.
Dock som sagt är de materialen du föreslår inte direkt dyra

Ja, jo, det blir det ju förstås. Epoxylaminatdelen av CPU-kapseln är ganska exakt 1 mm tjock, så den biten blir ju i alla fall enkel att hitta råmaterial till. IHS:ens höjd är dock inte alls lika jämn. Men annars är det ju väldigt enkelt att göra de där shimsen också, förmodligen enklare än att jaga rätt på något med exakt rätt tjocklek om man inte råkar ha det framför sig. Några minuters klippande med sax, typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!