Khronos Group: "Vulkan 1.0 är färdigställt"

Permalänk
Melding Plague

Khronos Group: "Vulkan 1.0 är färdigställt"

Möjligheten att arbeta nära hårdvaran och på så sätt få ut mer prestanda är den stora nyheten i DirectX 12, som inom en inte allt för avlägsen framtid får sällskap av öppna Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det är så gott som klart.

Ska bli intressant att se hur stor konkurrent Vulkan blir mot DirectX 12.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att lära sig, har länge velat lära mig en 3D API ordentligt men avvaktat lite i väntan på Vulkan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att Vulkan blir huvud APIt som de flesta använder så att vi kan se mer cross platform spel och program i framtiden.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Trevligt att det är så gott som klart.

Ska bli intressant att se hur stor konkurrent Vulkan blir mot DirectX 12.

Jag tror Vulkan kan bli rätt så framgångsrikt, men inte på desktopmarknaden. Windows har dx12 och OS X har Metal, blir svårt att etablera sig bland dessa pengastarka organisationer. På mobilmarknaden lär nog Vulkan få ett fotfäste iom Android, men det lär ta till 2017-2018 innan +30% sitter på en Android version som stödjer Vulkan.

Permalänk
Medlem

Intressant!
Med Google och Valve på sin sida innebär att det antagligen bara är en tidsfråga innan Steam OS och Android får stöd för Vulkan.
Om sedan Valve kan få Steam OS att bli lättanvänt då har vi ett mycket intressant gratisalternativ till PCns OS.

Permalänk
Avstängd

Vulkan är nog ganska lågnivå.
Kan blir intressant att se något abstraktionsbibliotek framöver.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Vulkan blir bättre än DirectX12. Det finns inga garantier, opengl hade länge rykte om sig för att vara effektivare än DirectX men det ändrade sig när DirectX11 kom.
Om Vulkan inte blir bättre så kommer det hamna i skuggan ännu fortare, de flesta kommer välja bort det ändå av ren princip eller för att directX förblir enklare.
Jag hoppas i alla fall Id software fortsätter med Vulkan!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem

bara och vänta på att det kommer lite spel med Vulkan och DX12 så får man se hur det går

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Intressant!
Med Google och Valve på sin sida innebär att det antagligen bara är en tidsfråga innan Steam OS och Android får stöd för Vulkan.
Om sedan Valve kan få Steam OS att bli lättanvänt då har vi ett mycket intressant gratisalternativ till PCns OS.

Tror tyvärr steam OS är dödsfött, har väldigt svårt att se hur det skulle kunna slå på någon bredare marknad, öppenhet är såklart bra men det förutsätter ju att produkterna faktist visar sig leverera, men men bara framtiden kan utvisa detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Tror tyvärr steam OS är dödsfött, har väldigt svårt att se hur det skulle kunna slå på någon bredare marknad, öppenhet är såklart bra men det förutsätter ju att produkterna faktist visar sig leverera, men men bara framtiden kan utvisa detta

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så att SteamOS har sämre prestanda än Windows för att det ligger ett översättningslager på SteamOS? Alltså från DirectX till OpenGL. Om spelen istället skulle drivas av Vulkan slipper man det, vilket rimligtvis skulle resultera i helt andra siffor.

Finns det tester mellan Windows och SteamOS spel, vilka drivs native av OpenGL?

Permalänk
Medlem

Tycker AMD får otroligt lite creds för vad mantel kommer att bidra med till spciellt gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Windows har dx12 och OS X har Metal, blir svårt att etablera sig bland dessa pengastarka organisationer.

Intel/Nvidia/AMD kan ju sluta en ohelig prakt och sluta stödja directx i drivrutiner och tvinga folk till att gå över till vulkan. Kommer nog aldrig att hända men om de gör det så finns det ingen annan stor gpu tillverkare som microsoft kan vända sig till på pc marknaden.

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

@Mikael07:
Här har arstechnica testat steam os... T.om. I Source Engine haltar Steam Os efter Windows 10.

Länk till artikeln

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av data5:

Intel/Nvidia/AMD kan ju sluta en ohelig prakt och sluta stödja directx i drivrutiner och tvinga folk till att gå över till vulkan. Kommer nog aldrig att hända men om de gör det så finns det ingen annan stor gpu tillverkare som microsoft kan vända sig till på pc marknaden.

Tror du det skulle uppskattas av deras kunder? Att alla directx applikationer blir obsoleta över en natt? Vilket ramaskri det skulle bli x) Hejdå 70% av mitt Steam library. Som om Intel/AMD plötsligt skulle sluta sälja x86 bara för att tvinga alla över till the next big thing. Vulkan i all ära, men nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Mikael07:
Här har arstechnica testat steam os... T.om. I Source Engine haltar Steam Os efter Windows 10.

Tack för datan. Dock vet jag inte vad Source Engine är. Är det en spelmotor där SteamOS bör ha ett övertag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Tror du det skulle uppskattas av deras kunder? Att alla directx applikationer blir obsoleta över en natt? Vilket ramaskri det skulle bli x) Hejdå 70% av mitt Steam library. Som om Intel/AMD plötsligt skulle sluta sälja x86 bara för att tvinga alla över till the next big thing. Vulkan i all ära, men nej tack.

Well. Hade nog räckt med att grafikkorten inte stödjer högre än DX 12.0. Speltillverkarna skulle behöva välja något annat "down the road" i så fall.
Byte från ett monopol till ett annat.
Huruvida det är önskvärt eller ej låter jag någon annan ta ställning till ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Tack för datan. Dock vet jag inte vad Source Engine är. Är det en spelmotor där SteamOS bör ha ett övertag?

GoldSrc = Half-life 1 motorn, CS 1.6, TF1, etc
Source = Half-Life 2 motorn, CS:S, CS:GO, massvis av andra spel
Source 2 = Endast Dota 2 som använder den just nu, och är det enda source spelet som inte använder ett översättningslager på andra plattformar.

Alla dessa är utvecklade av Valve precis som SteamOS är.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikael07:

Tack för datan. Dock vet jag inte vad Source Engine är. Är det en spelmotor där SteamOS bör ha ett övertag?

Source engine är Valves spelmotor. Valve har alltså byggt både source engine och steam os så folk hade väl förväntningar på att de anpassat sin egen spelmotor för sitt eget os så att spel skulle fungera lika bra i båda operativsystemen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Tack för datan. Dock vet jag inte vad Source Engine är. Är det en spelmotor där SteamOS bör ha ett övertag?

Source Engine är den motor som Valve utvecklat och som alla deras senare tids spel är baserad på. Man kan tycka att den borde prestera bra på SteamOS/Linux, och det gör den. Men den använder i alla fall en översättnings API (Minns ej om det var till DirectX eller en variant av Wine.) vilket segar ned den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyze:

Trevligt att det är så gott som klart.

Ska bli intressant att se hur stor konkurrent Vulkan blir mot DirectX 12.

Det är ganska avgörande att finnas tillgänglig på marknaden så tidigt som möjligt. Om Vulkan färdigställs 2016 kanske vi kan räkna med att spel/drivrutiner är färdiga någon gång 2017. Kan vara för sent då om DirectX 12 nästan är ett år före.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kul att det bröjar bli klart!

Fråga; eftersom både Apple och Sony är med i styrelsen av Vulkan; innebär det något i praktiken som att det även kommer till iOS och PlayStation?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Tycker AMD får otroligt lite creds för vad mantel kommer att bidra med till spciellt gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, AMD och EA (Dice har jag för mig) är ju de som gjort det mesta jobbet. Sedan fortsätter Mantle att användas internt hos AMD, LiquidVR baseras på detta. Mantle lär användas för framtida tekniska lösningar med troligen. Så det är inte direkt dött men i det format det lanserades 2013 kommer vi nog inte få se då AMD redan lyckats med vad de ville, att branschen går vidare någon gång till API'er som är Close to Metal. Att MS tillslut tvingades få fart på DX12 och att den släppta Mantle lever vidare i form av Vulkan är en rätt stor vinst egentligen. Vi hade kanske fortfarande suttit med DX 11 utan DX 12 i sikte samt OpenGL utan AMDs arbete. För det är jag tacksam.

Nu återstår det att se om det nu blir något av Vulkan bara. "Föregångaren" OpenGL har tappat enormt mycket mark till DirectX och i någon mån Metal. Det kan bli riktigt svårt och även jag tvivlar på att Vulkan lär få något större fotfäste på PC-marknaden, iallafall den som riktas mot konsumenter. I mobiler och annat samt i företagsvärlden är chanserna betydligt större.

Fortfarande riktigt kul att det faktiskt händer saker API-mässigt. Det är ju en viktig del i utvecklingen mot bättre mjukvaror men även hårdvara man kan få ut så mycket av prestandan som möjligt. Jag sitter själv på ett två år gammalt R9 290 och ser fram emot att se hur mycket mer prestanda jag lär kunna få ut med denna halvgamla men fortfarande sjukt kompetenta hårdvara.

2016 kanske blir ett riktigt bra PC-år ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Mikael07:
Här har arstechnica testat steam os... T.om. I Source Engine haltar Steam Os efter Windows 10.
http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/11/steambench-biggest.003-980x735.jpeg

Länk till artikeln

Jo men ge det lite tid. SteamOS och gaming på Linux får väl anses vara i "barnstadiet" fortfarande. Inte direkt så att varken AMD eller nVIDIA har jobbat röven av sig för att hålla samma kvalitet/prestanda för Linux som för Windows. Det i sig är ju inte konstigt när marknadsandelarna för Windows är i 90%-regionen, men det förklarar ju en hel del om varför det ser ut som det gör.

Man kan väl ändå inte förvänta sig exakt samma prestanda till en början? För mig är det betydligt viktigare att det är öppet och finns möjlighet att få det att fungera på en bred harrang av plattformar. Prestandaoptimeringar kommer och bli inte förvånad om prestandan kommer att gå förbi Windows om inte allt för avlägsen framtid när native-API'er används och fler optimeringar är genomförda.

Sen till er som tycker att Valve borde ha minst lika bra prestanda i sina egna spel då de själva utvecklat spelmotorerna; Well du bygger inte om spelmotorer över en dag... Speciellt inte för gamla spel heller då varje spel behöver göras om individuellt och sedan testas. Det är mer jobb än vad gemeneman förstår (jag sitter själv och utvecklar en spelklient baserad på Quake-motorn som Halflife bygger på)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Även om statistiken på steam os prestanda är en relevant representation av vad du får för dina pengar, så tror jag den är mindre relevant i jämförelse mellan vulkan och dx, den visar nog snarare hur mycket skillnad det är mellan tid som läggs på att optimera drivrutiner på windows, som alltid får specialoptimeringar för alla populära spel, kontra motsvarande på linux: har du bild på skärmen och funktionerna fungerar hyffsat så är det ok. (Insinuerar inte att statistiken påstogs vara relevant för api jämförelsen, vill bara förtydliga det.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv

@strejf: Drivisar ska komma i samband med att Vulkan 1.0 släpps:
"Implementation feedback is the vital final stage of making any Khronos specification ready for primetime, and the Vulkan 1.0 specification will be published when the first conformant implementations are confirmed."

Dom stora spelmotorerna bör stöda vulkan rätt snabbt, så borde inte dröja länge innan det börjar dyka upp spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tror du det skulle uppskattas av deras kunder? Att alla directx applikationer blir obsoleta över en natt? Vilket ramaskri det skulle bli x) Hejdå 70% av mitt Steam library. Som om Intel/AMD plötsligt skulle sluta sälja x86 bara för att tvinga alla över till the next big thing. Vulkan i all ära, men nej tack.

Nä skulle nog inte vara så poppulärt att skippa allt men kanske bara dx12 då det inte har fått fäste än på mjukvarusidan. Intel försökte något liknade med itanium men amd skapade amd64 istället så det är viktigt att alla byter samtidigt.

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

@data5:

På vilket sätt skulle det gynna AMD och Nvidia, att vägra stöda DirectX 12?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Av rent principskäl så gillar jag inte att Microsoft låser senaste DirectX till senaste Windows versionen.. om OpenGL skulle ta över och vara crossplatform så känns det som en bättre väg.
Men känns ju något tveksammt då många utvecklare verkar välja DirectX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Source Engine är den motor som Valve utvecklat och som alla deras senare tids spel är baserad på. Man kan tycka att den borde prestera bra på SteamOS/Linux, och det gör den. Men den använder i alla fall en översättnings API (Minns ej om det var till DirectX eller en variant av Wine.) vilket segar ned den.

Så länge det finns ett översättnings API så har jag full förståelse över att det inte når upp till samma fps som windows. Då är det ju väldigt mycket som ligger utanför deras kontroll.