EVGA lanserar prispressade nätaggregatet 700B med Bronze-certifiering

Permalänk
Melding Plague

EVGA lanserar prispressade nätaggregatet 700B med Bronze-certifiering

För den som är ute efter mycket kraft i ett prismedvetet paket så släpper nu EVGA nätaggregatet 700B som ska ge oslagbar watt per krona.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm, jadu. ska man bli glad eller ledsen?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Hur är det med garantin på denna, för G2 har väl 7 år, och bara garantin kan ju vara värt prisskillnaden i sig själv.

Permalänk

Är dom bättre än Corsairs CX-serie är detta nog ett plus. Sen tycker jag att dagens agg inte skiljer så mycket i pris att man lika gärna kan ta ett guld-agg när man ändå är igång.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

hmm, jadu. ska man bli glad eller ledsen?

Varför ledsen?

Permalänk
Medlem

Det är inte jättemånga som faktiskt behöver 700W och de som faktiskt behöver det är nog beredda att betala mer för god kvalitet. Säger jag då som köpte ett EVGA 650 G2 häromdagen trots att jag inte behöver mer än kanske 150 W i den datorn. Men såg det som en investering för att använda i flera framtida datorbyggen och tyvärr säljs inte många högkvalitativa nätagg med låg maxeffekt. Tror att mer än 90% skulle klara sig med 400W eller mindre.

Själv hade jag alltså hellre sett ett modulärt 80+ gold på 400W än ett ickemodulärt 700W bronze. särskilt med tanke på att 80plus bara är specat ner till 20% av maxlast (bortsett från platina då som är specat ner till 10%). Så om datorn drar 100W så skulle man hamna inom 20% av max på ett 400W men med 700W så ligger den inom det ospecade området <20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur är det med garantin på denna, för G2 har väl 7 år, och bara garantin kan ju vara värt prisskillnaden i sig själv.

Nya 700B verkar ha en garanti på 3 år.

http://www.evga.com/products/Product.aspx?pn=100-B1-0700-K1

Permalänk
Avstängd

Bronze?
I am not impressed.
Kanske om det var för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max:

Känns lite som att 650W G2 är bättre val då, både med 2x garanti, bättre 80 PLUS cert, bättre komponenter och hållbarhet. Ja, det kostar 2x priset, men du får mer än 2x bättre i många avseende för det också.

Men det är klart... folk stirrar sig blinda på priset för ofta.

Tack för länk och info iaf @Max

Permalänk
Skrivet av rektor:

Bronze?
I am not impressed.
Kanske om det var för flera år sedan.

Ny produkt behöver inte betyda en bättre produkt, om EVGA såg att marknaden behövde fyllas för just ett mid-price 700W agg så fixade de nog det efter ett behov.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Känns lite som att 650W G2 är bättre val då, både med 2x garanti, bättre 80 PLUS cert, bättre komponenter och hållbarhet. Ja, det kostar 2x priset, men du får mer än 2x bättre i många avseende för det också.

Men det är klart... folk stirrar sig blinda på priset för ofta.

Tack för länk och info iaf @Max

Bättre ja, men om priset sätts rätt för det här nya 700W agget kan det vara perfekt för budget builds kring lite tyngre GPUs eller/och med många hårddiskar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

jag kommer nog köpa denna! behöver ett nätagg men e nybliven student o mina datorers psu har några år på nacken, så börjar kännas dags ^^
hoppas SweClockers gör en recension av den! mycket intressant produkt

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris men här tvivlar jag på 105 c japanska så tyvärr inget jag skulle köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Som sakt 3 år garanti var det och ej japanska var väl det jag förstod hade gärna sett typ 450 agg med japanska istället men kostar väl för mycket med japanska

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag använder själv ett EVGA 750B1, vilket jag är halvnöjd med. Agget gick för en relativt trevlig peng när jag köpte det.
Agget är relativt högljutt och går 100% hela tiden. Det jag har är halvmodulärt, vilket ju är trevligare.
Har läst att 750B2 är bättre (har för mig att det använder delar från superflower, som tydligen ska vara mycket bättre) och att 750G2 är riktigt bra (och helmodulärt).
Har själv inte mycket koll på prestanda när det gäller nätagg, men ska man gå efter de flesta reviews så skulle jag kolla om detta är B1 eller B2 och om det presterar lika dåligt som B1an jag har sägs göra. 750G2 är trots allt inte mycket dyrare och har fått riktigt bra reviews.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

120 mm fan, helt omodulärt.... usch...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

[quote postid="15860649" userid="14366" name="ronnylov"]
Det är inte jättemånga som faktiskt behöver 700W och de som faktiskt behöver det är nog beredda att betala mer för god kvalitet. Säger jag då som köpte ett EVGA 650 G2 häromdagen trots att jag inte behöver mer än kanske 150 W i den datorn. Men såg det som en investering för att använda i flera framtida datorbyggen och tyvärr säljs inte många högkvalitativa nätagg med låg maxeffekt. Tror att mer än 90% skulle klara sig med 400W eller mindre.

Själv hade jag alltså hellre sett ett modulärt 80+ gold på 400W än ett ickemodulärt 700W bronze. särskilt med tanke på att 80plus bara är specat ner till 20% av maxlast (bortsett från platina då som är specat ner till 10%). Så om datorn drar 100W så skulle man hamna inom 20% av max på ett 400W men med 700W så ligger den inom det ospecade området <20%.
[/

Seasonic 360 har ett själv köpte det för 150 kr en som köpte ett för å felsöka men inget jag skulle köpa nytt då g2 har 2 år extra garanti samt modulärt för 300 till å lär vara lättare å sälja efter 7 år än ett 360 w nätagg tyvär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan_Ajams:

Varför ledsen?

vi får se hur den presterar, men känns som ett budgetagg och ger lite Ace of sweden vibbar :/

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Känns lite som att 650W G2 är bättre val då, både med 2x garanti, bättre 80 PLUS cert, bättre komponenter och hållbarhet. Ja, det kostar 2x priset, men du får mer än 2x bättre i många avseende för det också.

Men det är klart... folk stirrar sig blinda på priset för ofta.

Tack för länk och info iaf @Max

Medan andra stirrar sig blinda på andra siffror...skillnaden är minimal folk emellan.

Skrivet av JonatanR:

vi får se hur den presterar, men känns som ett budgetagg och ger lite Ace of sweden vibbar :/

Blanda inte Ace of Sweden med EVGA...blanda inte Ace of Sweden med något för den delen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

hmm, jadu. ska man bli glad eller ledsen?

Jag blir ledsen. Att år 2015 nytillverka Bronze-klassade nätagg är en skam. Ren och skär skam är vad det är. Platinum håller på att bli semi-mainstream och de kommer dragandes med ett bronze-agg!! Är det bara för priset kan de lika gärna sätta sin klisterlapp på kina-agg med 40% effektivitet och sälja för en hundring. Katastrof. Att de vågar!! Inget mer EVGA för mig i alla fall.

Edit: Dessutom finns det noll marknad för det här agget. Har man inte råd att köpa ett vettigt agg har man inte råd med komponenter som kräver 700W-agg heller, så det är helt onödigt det här agget. Visst kan man väl lura någon P12:a med det bara för att det är 700W, typ som Geforce 630 med 20GB ram, men i övrigt, så... Nej. Det finns ingen marknad för det här!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Bättre ja, men om priset sätts rätt för det här nya 700W agget kan det vara perfekt för budget builds kring lite tyngre GPUs eller/och med många hårddiskar

Helt ärligt, även de tyngsta Single GPUerna idag klarar sig och blir över på 650W, tom 550-600W av bra agg. Vi överdriver enormt på hur mycket effekt vi behöver "för det är bra att ha i framtiden", och sen jagar vi alla energisnåla Nvidia kort ändå... lite.. knäppt, tycker jag.

Men jag säger så här, så länge agget är relativt bra, priset är vad det är så visst, ett bra budget agg. Men notera också att nätagg är en av de saker som har en tendens att ta sönder andra... dvs när det går, så riskerar det ta med sig allt, dvs din "tyngre" GPU, alla HDD, rubbet.
Så om det är någonstans man bör satsa på kvalitet, inte "Watt" så är det med PSUn, då det lönar sig när du kan fortsätta använda det 5år+ senare och det fungerar, med garanti än.

Skrivet av Rajat:

Medan andra stirrar sig blinda på andra siffror...skillnaden är minimal folk emellan.

Tittar man i forumen så är det rätt ofta som folks agg är problem, både med HDD fel, grafikkortsfel, överklocknings problem mm. Om du köper billigt agg och använder det 3-4 år så måste du räkna med att köpa nytt sen efter, men där är problemet... folk gör inte det, för man ser sällan när ett agg blir dåligt, om det inte smäller. Du får bara problem på andra sätt istället.

Så jag håller med dig, förutsatt att man är beredd på att du får kortare livslängd. För kvalitetsagget som kostade mer, kan du också använda mer och längre tid, så i långa loppet så betalar det tillbaka sig när du kan använda det i fler generationer istället. Och skulle det gå sönder? Du har garanti i 5-7år på de flesta högkvalitets agg, många även med ersättnings garanti där OM agget tar sönder något så får du ersatt det som gått sönder också.

Permalänk

Hur var det förresten med EUs regler om energieffektivitet? Gällde de bara färdigbyggda datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hur var det förresten med EUs regler om energieffektivitet? Gällde de bara färdigbyggda datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Än, ja.

2016 skulle mer regler komma, men om jag förstår det så är 80 PLUS standarden redan "bra nog" till många delar. Dessutom så var det mer krav på att saker inte fick ta så mycket ström i standby, mer än effektivitet, iaf innan 2016 revisionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hur var det förresten med EUs regler om energieffektivitet? Gällde de bara färdigbyggda datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är tyvärr så. Dock tycker man ju att tillverkarna borde ta sitt ansvar och inte "nylansera" produkter som baserar sig på en standard som var "ny och fräsch" för 7 år sedan.

Dessutom är det ju så att som många påpekar så ska man aldrig aldrig snåla med nätagget. Särskillt inte om man har komponenter som kräver 700W (LOL att man har det när man inte ens har råd med ett vettigt nätagg men men...) så hela grejen blir ju bara jävligt löjlig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

[quote postid="15860649" userid="14366" name="ronnylov"]
Det är inte jättemånga som faktiskt behöver 700W och de som faktiskt behöver det är nog beredda att betala mer för god kvalitet. Säger jag då som köpte ett EVGA 650 G2 häromdagen trots att jag inte behöver mer än kanske 150 W i den datorn. Men såg det som en investering för att använda i flera framtida datorbyggen och tyvärr säljs inte många högkvalitativa nätagg med låg maxeffekt. Tror att mer än 90% skulle klara sig med 400W eller mindre.

Själv hade jag alltså hellre sett ett modulärt 80+ gold på 400W än ett ickemodulärt 700W bronze. särskilt med tanke på att 80plus bara är specat ner till 20% av maxlast (bortsett från platina då som är specat ner till 10%). Så om datorn drar 100W så skulle man hamna inom 20% av max på ett 400W men med 700W så ligger den inom det ospecade området <20%.
[/

Seasonic 360 har ett själv köpte det för 150 kr en som köpte ett för å felsöka men inget jag skulle köpa nytt då g2 har 2 år extra garanti samt modulärt för 300 till å lär vara lättare å sälja efter 7 år än ett 360 w nätagg tyvär

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips! Tror inte man får jättemycket pengar för ett 7 år gammalt nätagg så för den delen tror jag det kvittar men garanti är aldrig fel. Men visst hittar man ett begagnat Seasonic 360 för 150 kr så verkar det ju vara ett fynd. Vill man ha det strömsnålt ska man som sagt inte köpa mer effekt än man behöver på nätagget. De brukar ha bästa verkningsgraden runt 50% last så där skulle man ju vilja hamna med datorns genomsnittliga förbrukning. Ofta står ju datorn på med ganska låg last som när man surfar och då vill man ligga över 20% av max på nätagget för att få hyfsad verkningsgrad.

Permalänk
Medlem

Man skall köra Seasonic. Inget annat duger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt, även de tyngsta Single GPUerna idag klarar sig och blir över på 650W, tom 550-600W av bra agg. Vi överdriver enormt på hur mycket effekt vi behöver "för det är bra att ha i framtiden", och sen jagar vi alla energisnåla Nvidia kort ändå... lite.. knäppt, tycker jag.

Men jag säger så här, så länge agget är relativt bra, priset är vad det är så visst, ett bra budget agg. Men notera också att nätagg är en av de saker som har en tendens att ta sönder andra... dvs när det går, så riskerar det ta med sig allt, dvs din "tyngre" GPU, alla HDD, rubbet.
Så om det är någonstans man bör satsa på kvalitet, inte "Watt" så är det med PSUn, då det lönar sig när du kan fortsätta använda det 5år+ senare och det fungerar, med garanti än.

Tittar man i forumen så är det rätt ofta som folks agg är problem, både med HDD fel, grafikkortsfel, överklocknings problem mm. Om du köper billigt agg och använder det 3-4 år så måste du räkna med att köpa nytt sen efter, men där är problemet... folk gör inte det, för man ser sällan när ett agg blir dåligt, om det inte smäller. Du får bara problem på andra sätt istället.

Så jag håller med dig, förutsatt att man är beredd på att du får kortare livslängd. För kvalitetsagget som kostade mer, kan du också använda mer och längre tid, så i långa loppet så betalar det tillbaka sig när du kan använda det i fler generationer istället. Och skulle det gå sönder? Du har garanti i 5-7år på de flesta högkvalitets agg, många även med ersättnings garanti där OM agget tar sönder något så får du ersatt det som gått sönder också.

Pratar inte om nya kort, kanv a någon som vill köra någon weird build med 590 eller 7990. Särskilt eftersom de äldre duel-GPU korten börjar sälja riktigt billigt nu.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Pratar inte om nya kort, kanv a någon som vill köra någon weird build med 590 eller 7990. Särskilt eftersom de äldre duel-GPU korten börjar sälja riktigt billigt nu.

Finns nog beg kvalitets agg i samma "skick" som det beg 7990/590 kortet då också. Förstår vad du säger, men bredden av folk där detta PSU är bättre lösning är få, och det handlar inte om något annat än budget val där man tror man sparar pengar, men i långa loppet inte gör det. Men visst, vill du köra på det så gör det...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Finns nog beg kvalitets agg i samma "skick" som det beg 7990/590 kortet då också. Förstår vad du säger, men bredden av folk där detta PSU är bättre lösning är få, och det handlar inte om något annat än budget val där man tror man sparar pengar, men i långa loppet inte gör det. Men visst, vill du köra på det så gör det...

Jo klart det finns gamla grejer med bra kvalité, men är det inte just det man tar hänsyn till när man gör nya produkter som INTE är mid-tier eller high end-tier på det här sättet? Jag har en gammal HX650 i ena ny bygget och det är ett helt okej nätagg, men behöver man byta ut det är det kanske så att man föredrar att köpa ett "okej" agg i mid-range klassen istället för ett lite bättre begagnat.

Det handlar självklart om preferenser, så länge jag köper fungerande grejer är jag ju nöjd, men jag föredrar själv att köpa t.ex. GPUs begagnade än ett begagnat PSU, men allt är så klart relativt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X