Permalänk
Medlem

Problem med internethastighet

Hejsan!

Jag har ett litet problem angående min internethastighet, har sedan nyligen ordnat så att jag ska ha en 250Mbit/s lina genom comhem, och fick då även deras nyaste router.

Problemet är att jag inte uppnår den hastigheten på datorn, utan att den som mest kommer upp på 97Mbit/s och jag skulle vilja ha hjälp med att felsöka vad det kan vara för fel, vet att all min hårdvara ska klara av detta. Kommer uppemot 250Mbit eller mer på mobilen genom wifi, så hastigheten levereras ju!

Moderkort: MSI Z170-a Krait Gaming
Ethernet kabel: delta 4 pairs 24awg cat5e utp patch cable <05/07> (står detta på sladden)
Router: Compal CH7284e

Jag har ingen aning vad problemet beror på och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lawend:

Hejsan!
Moderkort: MSI Z170-a Krait Gaming

Kanske ditt Killer NIC, om du har ett sådant. Kommer trådar på forumet nästan varje månad med det. Bästa du kan göra är att hämta hem bara drivrutinerna och installera de manuellt, efter du tagit bort allt som har med Killer NIC att göra på datorn, typ om den har någon form av applikation/system center till kortet.

Annars så kan det väl vara kabel problem, eller att ditt nät kort eller porten du är kopplad mot är ställd på 100 Mbit.