Permalänk
Avstängd

4690K med snorhöga temperaturer

Gick över från FX-9590 till i5 4690K just för att ha lägre temperaturer, men så verkar bannemej inte vara fallet.
Överklockade till 4,3 Ghz vilket ändå känns som en ganska måttlig klockning när den kyls med en H110i GT.
Vcore ligger på 1.25V, men idletemperatur med ett nyinstallerat Windows 10 Pro är ändå kring 45 grader. Under stresstest (har prövat både Prime95 och InterBurnTest) pendlar det mellan 90 och 100 grader enligt både HWMonitor och Corsair Link.

Jag har omapplicerat kylpastan ett par gånger i varierande mängder, och det här är den lägsta temperaturen jag verkar kunna åstadkomma.

Använder jag fel program eller vad i hela friden är problemet???

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna utan överklockning. Är de normala då så är det ju överklockningen som är problemet (även om du inte borde ha SÅ höga temperaturer)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Något är fel, jag kör en likadan i 4.7ghz med en h60 och jag maxat ca 70-72. Jag har iof ett ganska överdrivet ventilerat chassi (haf932)

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert att du monterar dit kylaren på rätt sätt?

Permalänk
Avstängd

I och för sig, processorkylaren suger ut luft i toppen av chassit och enda andra utsugsfläkten är en 120mm där bak som går på 500 rpm. Dessutom är kylvattnet kontant runt 40 grader, så antagligen far en hel del luft från GPU:n genom där.
Ska pröva ställa upp chassifläktarna, återkommer om 5 minuter.

Permalänk
Medlem

Även om kylaren inte är optimalt placerad ska du inte få 100 grader på CPU..

Fungerar pumpen som den ska? Lättaste sättet att kolla är om ena slangen är varm och andra kall

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Avstängd

@sweezy: Jovars, ena är lite varmare än andra.
Dessutom hör jag skillnad i pumpgången mellan quiet och performance mode men ser bara en ytterst liten skillnad i processortemperatur mellan om jag låter den gå i 1k rpm och 6k rpm (max).

Återgick till fabriksklockning med automatisk Vcore, och då pendlar temperaturerna mellan lite över 50 grader i 5 sekunder och sedan upp till lite över 70 grader i 5 sekunder under Intel Burn Test, och sedan hoppar det fram & tillbaka med lika jämna intervall.
Har t.o.m. öppnat chassit och riktat dit en bordsfläkt för att vara säker på att hyfsat kall luft (är 24 grader i rummet) kommer till radiatorn, men likväl är idletemp (kring 5% belastning) ganska stabila 40 grader.

Permalänk
Medlem

i intelburntest så blir min 4790k jävligt varm också, med 1.25 volt fast jag har custom loop

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd

@Citrona: Beror det på att det testet är osedvanligt hårt eller något annat?
Tycker det verkar gå väldigt ojämnt med tanke på hur temperaturen hastigt hoppar med 15 graders intervall fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är väldigt svårt att säga hur just din CPU är vid överklockning så skulle jag ha testat stänga av all överklockning och sedan köra ett stresstest. Är dem väldigt höga redan där så kan det mycket väl vara en riktigt usel TIM (Kylpastan under IHS:en) och då är den enda lösningen en delid.
Jag gjorde detta med min 4790k och lägre temps, däremot så låg jag inte i 100grader utan mer kring 90, i 1.4 volt vid 4.8GHz. (Detta med en egen custom loop), 1.25volt och 4.6GHz så låg jag kring 80-85 innan och efter 65-70.

Så hittar du ingen annan lösning så vore en delid något som du skulle kunna prova, tänk dock på att göra detta sist då garantin ryker direkt.

Alternativt att du köper intels overclock protection och drar på så hög volt som moderkortet tillåter och ser cpun brinna upp Du får en ny pga OC protection, kostar ca 50 dollar och du får inte skicka in CPUn inom 1 månad, annars verkar det fungera som jag skrev ovan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

@Pamudas: Skrev något inlägg upp hur den betedde sig under fabriksklockning. Känns fortfarande lite väl högt ändå.

Det där med OC protection lät ju minst sagt intressant.
Om inte annat är det väl bara att sitta på en konstant 5Ghz-klock (eller strax under) tills den självdör och spela tills dess, alternativt bränna ihjäl den med med vett och vilje under femte månaden om den överlever så länge.
Kostade tydligen bara 20$ för 4690K, och det är ändå en helt okej summa för att antagligen få en bättre påkrämad processor.