Flera användarkonton windows10

Permalänk
Medlem

Flera användarkonton windows10

Hoppas jag kan få hjälp. Har sökt på Ms forum, googlat men ändå inte lyckas lösa mitt problem.

Två av våra nyare datorer på jobbet har win10 Home 64Bit.
På dom behöver vi ha två stycken användarkonton. Efter mycket om och men så tror jag att jag lyckats skapa två stycken konton. Problemet är att när man startar datorn så ser jag bara ett konto. Vad jag vill är alltså ha det som det va i win7, alltså att man vid loginscreen kan klicka på det användarkontot och därefter skriva in lösenordet. Eller är det så att jag helt enkelt inte lyckats skapa två konton??

Jag vill ha
1. Admin konto, kopplat till dess Ms konto
2. User konto, ottline som inte är kopplat till Ms kontot.
Dom två kontona ska ha dess egna uppsättningar ikoner/program, ex så att user kontot inte ser filer/dokument som ligger på admin kontot.

Är det något som är oklart så svarar jag på frågor.
Vi har heller ingen möjlighet att byta till annat OS, win10 är det som gäller.

//Nautilus

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

@Nautilus011:
Kolla vilka användare som finns på datorn igenom att skriva: "net user" i cmd.
Skapa konton igenom: "net user /add [anvnamn] [lösen]
Så här kan du göra användare till administratörer: "net localgroup administratörer [användarnamnet] /add
Gör användare till vanliga användare: "net localgroup användare [användarnamnet] /add"

Du måste vara administratör för att kunna utföra dessa kommandon.

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro