Blir tokig på mina usb diskar, WD.

Permalänk

Blir tokig på mina usb diskar, WD.

Hej!

Jag har 3 st WD My Book Ellements 2TB USB 3 diskar som lever sitt eget liv. Hade kört de ett tag och allt fungerade tills dottern kom med en exakt likadan HD som inte ville hittas. Den blev satt som offline men löste detta genom att byta enhetsbokstav och sätta online. Efter detta så vill mina diskar inte kännas igen, först ibland men nu allt mer sällan. Jag hör att disken blir "inkopplad" och jag kan välja att mata ut disken för säker borttagning men den syns inte i windows. Alla 3 diskarna gör lika dant men andra usb diskar, stickor och tillbehör fungerar.

Det "nya" som hänt är att just nu kommer jag åt den disk som är ansluten men kan inte komma åt det som ligger på disken trots att jag ser det. Har installerat om allt och till och med uppdaterat bios, om utifall.

Kör win 7 64 och mobo är ASUS Z87-pro och jag har testat med både Intel portarna och "de andra" med samma resultat.

På dessa diskar ligger över 1TB bilder, original på 1 och backupp på en annan, kändes rätt när jag la det så men nu ger det bara magont.

Förslag?

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Sötast

Testa boota med valfri linux dist (t.ex linux mint är busenkel) och se om du ser innehållet där.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det diskar utan egen strömförsörjning kan problemen bero på att USB-portarna inte orkar driva disken. Koppla ur allt annat USB på samma grupp. Endast en disk i taget, annars räcker inte strömmen.

Om disk med separat ström: Vilken väggvårta används? Original? Provat annan på samma spänning och polaritet samt minst lika hög strömstyrka? Provat andra USB-kablar? Ansluts strömmen i samma strömuttag som datorn och/eller eventuell USB-hub?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro