Permalänk
Medlem

Phenom II x4 965 black edition

Hallå där, ville bara undra om Corsair h80i gt är någonting att ha? Sitter just nu med den Cooler master hyper 612 http://www.inet.se/produkt/5322422/cooler-master-hyper-612-ve... och är överclockad stabilt till precis 4,0 Ghz. Ville överclocka lite till, men då den idlar på runt 40 grader och går upp mot 61-64 grader när jag spelar (62c är rekommenderad max på denna CPU) så tänkte jag uppgradera kylaren. Undrar då hur temperaturen rent teoretiskt sätt skulle se ut med en h80i gt? Någon som har just GT verisionen på någon liknande processor?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem

över 4GHz på dom cpuerna är jobbigt, Många av dom ville inte ens över 4GHz

så att pressa mer ur den kommer nog inte gå nå vidare

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Skrivet av puq123:

Hallå där, ville bara undra om Corsair h80i gt är någonting att ha? Sitter just nu med den Cooler master hyper 612 http://www.inet.se/produkt/5322422/cooler-master-hyper-612-ve... och är överclockad stabilt till precis 4,0 Ghz. Ville överclocka lite till, men då den idlar på runt 40 grader och går upp mot 61-64 grader när jag spelar (62c är rekommenderad max på denna CPU) så tänkte jag uppgradera kylaren. Undrar då hur temperaturen rent teoretiskt sätt skulle se ut med en h80i gt? Någon som har just GT verisionen på någon liknande processor?

Jag har en 955 BE som är klockad på 4Ghz med en Antec 620 kylare, den blir väl 50-52 grader på sin höjd, o då tror jag ju corsair kylaren är bra mycket bättre.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFMImD:

över 4GHz på dom cpuerna är jobbigt, Många av dom ville inte ens över 4GHz

så att pressa mer ur den kommer nog inte gå nå vidare

965 BE var inte alls svåra att klocka, jag lyckades pressa min gamla till 4.6GHz utan större problem. Dock kördes den i 4.4GHz som stabil klock för att hålla nere temps lite
http://valid.canardpc.com/1x9t7i

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@XFMImD: Jaha, okaj. Frekvensen är ju inte super viktig endå tycker jag inte då den presterar rätt så bra i min synpunkt. Är bara lite rädd när den ligger runt 65 grader

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av puq123:

@XFMImD: Jaha, okaj. Frekvensen är ju inte super viktig endå tycker jag inte då den presterar rätt så bra i min synpunkt. Är bara lite rädd när den ligger runt 65 grader

skit i det, den är ändå galet gammal och investera i en dyr kylare är vansinne

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Vad använde du för kylare då? Skulle också vilja ligga runt 4.4Ghz märket. Med tanke på att jag har black edition så borde jag ju endå kunna få rätt så höga klockor, och köper jag ny kylare så tycker jag att det inte att det skulle vara några problem att komma över 4Ghz som han andra sa, med tanke på att jag kör med en skit kylare nu

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Äh, ligger runt lusentappen och det är ju endå jul snart. Jag får ju knappast en bättre processor än jag redan har för en tusen lapp, och skulle jag köpa ny processor så behöver jag endå köpa ny kylare! Jag ser det som en framtids säkring, kan ju återanvånda kylaren till nästa bygge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av puq123:

@Oliver91: Äh, ligger runt lusentappen och det är ju endå jul snart. Jag får ju knappast en bättre processor än jag redan har för en tusen lapp, och skulle jag köpa ny processor så behöver jag endå köpa ny kylare! Jag ser det som en framtids säkring, kan ju återanvånda kylaren till nästa bygge.

om ditt moderkort stödjer FX-serien kan du ju alltid leta upp en FX-8320 eller FX-8350 eller liknande för under 1000 lappen och få mer prestanda än vad ett kylarbyte ger dig

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skulle ju hellre lägga pengarna på hög till en framtida uppgradering. Att klämma ut några extra procent ur en så gammal processor kommer ändå inte göra att man klarar sig långt på den, och det är definitivt inte värt att lägga så mycket pengar på. För den tusenlappen får du ju ett riktigt billigt moderkort och lite RAM till nyare intel-grejor, så kan du börja spara till en vettig processor bara.

Permalänk
Medlem

@Lidodido: Pengar är ingen svårighet just nu, jag ska bara ha en ny kylare. Jag ska inte köpa någon ny processor eller så, frågan var hur tempen skulle se ut med en h80i gt, inte vilken processor jag skulle ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

om ditt moderkort stödjer FX-serien kan du ju alltid leta upp en FX-8320 eller FX-8350 eller liknande för under 1000 lappen och få mer prestanda än vad ett kylarbyte ger dig

prestanda skillnaden är extremt liten mellan dom:) phenom II var en bra processon medans FX var kass (för sin tid) vilket resulterar i väldigt små skillnader.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av puq123:

@Lidodido: Pengar är ingen svårighet just nu, jag ska bara ha en ny kylare. Jag ska inte köpa någon ny processor eller så, frågan var hur tempen skulle se ut med en h80i gt, inte vilken processor jag skulle ha.

Försök leta reda på en begagnad vatten/luftkylare. Det tror jag är det allra bästa.
Som svar på din fråga kommer i princip alla större luftkylare och vattenkylare kunna hålla temperaturen i styr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

prestanda skillnaden är extremt liten mellan dom:) phenom II var en bra processon medans FX var kass (för sin tid) vilket resulterar i väldigt små skillnader.

http://www.anandtech.com/bench/product/102?vs=697

FX-8350 är runt 20% snabbare i spel och upp emot 50% snabbare när flertrådat används.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@foxzox7: Ja jag tänkte det. Men endå så känns det lite om man ska punda ur tex 500kr för en begagnad kylare så kan man lika gärna punda ur 500kr till för en sprillans ny h80i, men det är vad jag tycker

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av puq123:

@Lidodido: Pengar är ingen svårighet just nu, jag ska bara ha en ny kylare. Jag ska inte köpa någon ny processor eller så, frågan var hur tempen skulle se ut med en h80i gt, inte vilken processor jag skulle ha.

Du pratade om att tempsen var relevanta för överklockning, och mitt svar är att temperaturerna knappast kommer påverkas så mycket att du kan överklocka så mycket att prestandavinsten blir värd en investering på 1000kr.

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

En FX-8350 skulle ge betydligt mer prestanda (där kan du se den jämföras med en 1100T) för lite mer pengar, och börjar man kolla såna priser så får man så klart betydligt mer om man går över på Intel, men då blir det ju som sagt moderkort och RAM-minne (om du inte redan har DDR3) som måste införskaffas.

Fördelen då är att du kan sälja de grejorna för ett par hundralappar, eller använda till att bygga ihop någon sekundär maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puq123:

@lowngcawt: Vad använde du för kylare då? Skulle också vilja ligga runt 4.4Ghz märket. Med tanke på att jag har black edition så borde jag ju endå kunna få rätt så höga klockor, och köper jag ny kylare så tycker jag att det inte att det skulle vara några problem att komma över 4Ghz som han andra sa, med tanke på att jag kör med en skit kylare nu

jag hade en antec kuhler 620 (likvärdig med h60 typ).
Skulle satsa på en större luftkylare från t.ex phanteks

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av XFMImD:

över 4GHz på dom cpuerna är jobbigt, Många av dom ville inte ens över 4GHz

så att pressa mer ur den kommer nog inte gå nå vidare

Har faktiskt aldrig testat en 955/965 som inte gör över 4GHz och då har jag kört dom på ett för överklockning riktigt dåligt moderkort (Asrock AM2NF3-VSTA pga phenom2 + agp = rolig old school benchning).