Hur fungerar det med olika leverantörer av IPTV samt internet i ett öppet stadsnät?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med olika leverantörer av IPTV samt internet i ett öppet stadsnät?

Hej!

Idag är mitt hus anslutet till "Fibra" ett s.k öppet stadsnät. Jag kan fritt välja tjänster för TV, internet och telefoni.

Internet levereras av BBB och IPTV av Com Hem, det fungerar allt som oftast u.a men ibland får jag störningar på TV tjänsten, bilden kan bli pixelerad och ljudet kan ligger efter flera sekunder. Jag har inte varit i kontakt med Com Hem ang. detta då det händer så sällan att jag inte riktigt orkar bry mig. Men låt oss säga att det skulle bli mer frekvent förekommande, och jag behöver få det åtgärdat.

Min stora farhåga är då att tex, Com Hem skulle skylla på BBB att felet ligger där, och att de bara kan garantera felfri tjänst om man även har internet via dom (detta är alltså rent hypotetiskt och inget jag råkat utför).

Anledningen till frågeställning är att en kollega nyligen också flyttat till ett hus som är anslutet till samma stadsnät, och när han skulle beställa enbart IPTV av Com Hem fick han tvärnej, de vägrade alltså att leverera om han inte samtidigt tecknade bredband av dom. Varpå mitt svar blir att de snackar skit och att det fungerar utmärkt med olika leverantörer.

Men hur är det egentligen? Min egna teori är att IPTV levereras via ett helt eget VLAN direkt till fiberomvandlaren, dvs har ingen koppling alls med själva internettjänsten. Men samtidigt finns det vissa antydningar i diverse trådar att 100% belastning av internettjänsten skapar hack och oreda med TV-signalen (men kanske gäller det bara om man har SAMMA leverantör av båda tjänsterna?).

Så jag vore tacksam om någon med insyn kan reda ut hur det EGENTLIGEN ligger till?

TL;DR

Belastar IPTV själva internettjänsten i ett öppet stadsnät där man har olika leverantörer av resp. tjänst?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det går inte att ge ett generellt svar på dina frågor, olika stadsnät har olika lösningar, olika utrustning och olika missar i konfigurationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Belastar IPTV själva internettjänsten i ett öppet stadsnät där man har olika leverantörer av resp. tjänst?

Det är i ditt fall Fibra som har avtal med de olika leverantörerna och även för IPTV, de tar emot IPTV multicast trafik som skickas ut i deras nät, de behöver bara aktivera det för dig.

Så nej, normalt sett så har inte internet tjänsten någonting med IPTV att göra och du borde ha tillräckligt med kapacitet till deras access switch för både internet och tv, sedan om Fibra har tillräckligt med kapacitet för resten av sitt nät är kanske en annan sak.

Sedan spelar det rent tekniskt kanske inte någon större roll om du tecknar IPTV av typ Bahnhof, vad du får är support, kanske deras egna box med programkort.

Och ja, får du någon form av tjänstfördelare(switch) av Fibra så är varje port på den troligtvis konfigurerad med specifika vlan för att separera tjänsterna.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Min fiberkonverterare från fibra har mycket riktigt flera portar, men de är till synes inte konfigurerade på något särskilt sätt. Jag har godtyckligt kopplat in TV och internet och det fungerar. Dock när jag skulle försöka koppla in mitt hemlarm i en av portarna på konverteraren så fungerade det inte, utan var tvungen att koppla via routern istället. Jag borde ju få mer än 1 IP-adress av BBB kan man tycka.

Men då är Com Hem fulla av skit helt enkelt? Då de hänvisar till att man måste ha bredband från dom om man vill ha IPTV.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2000+:

Tack för era svar.

Min fiberkonverterare från fibra har mycket riktigt flera portar, men de är till synes inte konfigurerade på något särskilt sätt. Jag har godtyckligt kopplat in TV och internet och det fungerar. Dock när jag skulle försöka koppla in mitt hemlarm i en av portarna på konverteraren så fungerade det inte, utan var tvungen att koppla via routern istället. Jag borde ju få mer än 1 IP-adress av BBB kan man tycka.

Men då är Com Hem fulla av skit helt enkelt? Då de hänvisar till att man måste ha bredband från dom om man vill ha IPTV.

De flesta isper ger en ip för data.
Iptv kan betyda lite olika saker, dels iptv som fungerar så fort du har tillgång till internet men även ett mer låst "kabeltv via internet" Comhem är kabeltv via internet och en operatörslåst box men Svtplay är iptv via internet och fungerar i webbläsaren.
Det är en viktig skillnad, det går bra att titta på Svtplay i Comhems nät och i alla andra nät men Comhems kabeltv via ip fungerar bara i deras egna nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tack för era svar.
Jag borde ju få mer än 1 IP-adress av BBB kan man tycka.

Ring till BBB och fråga, de stod på deras hemsida, iaf för ett par månader sedan, att all kunder som har fiber skall få 5st adresser. Men det är nog Fibra som sköter adress utdelningen och kanske de har konfat upp så alla bara får en adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta isper ger en ip för data.
Iptv kan betyda lite olika saker, dels iptv som fungerar så fort du har tillgång till internet men även ett mer låst "kabeltv via internet" Comhem är kabeltv via internet och en operatörslåst box men Svtplay är iptv via internet och fungerar i webbläsaren.
Det är en viktig skillnad, det går bra att titta på Svtplay i Comhems nät och i alla andra nät men Comhems kabeltv via ip fungerar bara i deras egna nät.

Jag pratar inte om Com Hems kabeltv, jag pratar om deras TV över fiber vilket rimligtvis är IPTV? Det är alltså via ett öppet stadsnät och inte Com Hems egna nät. Menar du då fortfarande att den rätta benämningen är "KabelTV via IP" ?

Skrivet av VexedRelic:

Ring till BBB och fråga, de stod på deras hemsida, iaf för ett par månader sedan, att all kunder som har fiber skall få 5st adresser. Men det är nog Fibra som sköter adress utdelningen och kanske de har konfat upp så alla bara får en adress.

Precis, det har alltid stått förut på hemsidan, men sedan något år eller så så saknas den infon. Ska prata med BBB först så får vi se om de kan lösa en adress till. Sen kan det ju vara så att det bara tillåts en IP just via Fibra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2000+:

Jag pratar inte om Com Hems kabeltv, jag pratar om deras TV över fiber vilket rimligtvis är IPTV? Det är alltså via ett öppet stadsnät och inte Com Hems egna nät. Menar du då fortfarande att den rätta benämningen är "KabelTV via IP" ?

Precis, det har alltid stått förut på hemsidan, men sedan något år eller så så saknas den infon. Ska prata med BBB först så får vi se om de kan lösa en adress till. Sen kan det ju vara så att det bara tillåts en IP just via Fibra.

Jag vet inte hur de löser sin tv i detalj men det går att köra kabelfv via fiber (oberoende av datatrafiken) och så kan man köra iptv på 2 principiellt olika sätt,endera det som kräver speciell hårdvara och så det som fungerar i webbläsaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.