Spotify summerar året med "Year in music"

Permalänk
Medlem

68000 minuter, 10000 mindre än förra året men ändå rätt värt för pengarna. Dock har jag slutat lyssna på musik när jag sover och all tid man spenderar på jobbet utan musik istället för att sitta i skolan med hörlurar gör nog en del i minskningen.

Permalänk

151k minuter med Kristet utseende på toppen av artister med 2687 lyssningar och mest spelade låt var ritual av Ghost

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

Värst vad höga värden det var här då på x antal lyssnade minuter musik i år... själv låg man bara på 5k minuter Mitt nyårslöfte för i år får nog bli mera musik.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Trodde det var fler på Sweclockers som använde Tidal. Logiken bakom detta resonemang är helt enkelt att tekniskt kunniga --> högre krav på multimedia --> föredrar lossless ljud vid musiklyssning.

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Är det så? Föredrar verkligen alla tekniskt kunniga loseless/okomprimerad musik för att dom är tekniskt kunniga? Du tror inte att det kan vara så att alla kanske inte hör skillnad på en komprimerad .mp3 och okomprimerad .flac även om man är tekniskt kunnig inom multimedia? Eller är det så att man automatiskt får bra/bättre hörsel och kan höra skillnad på komprimerad och okomprimerad musik bara man blir/är mera kunnig inom multimedia

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@jH0Ni: Är det så? Du tror inte att det kan bero på att alla kanske inte hör skillnad på en komprimerad .mp3 och okomprimerad .flac, även om man är tekniskt kunnig inom multimedia? Eller är det så att man automatiskt får bra/bättre hörsel och kan höra skillnad på komprimerad och okomprimerad musik bara man blir mer kunnig inom multimedia

Många gånger tror jag att det inte handlar om hur bra hörsel man har, utan snarare hur van man är vid det. Första gången jag lyssnade på en okomprimerad musikfil hade jag svårt att höra skillnad, men när jag lyssnade mer blev det mer tydligt. Tror inte att min hörsel blev bättre precis Haha. Men självklart kan man inte sätta ett likhetstecken mellan teknikintresse och höga krav på ljudkvalité, det var mer en spontan reaktion på den lilla andelen som enligt röstningen använde Tidal

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERGUS:

Jag förstår inte hur Spotify kategoriserar musiken. Jag började mitt år med Major Parkinson, Triakel och Fiddler's Green. Major Parkinson är även mitt mest spelade band för året följt av Triakel och Korpiklaani. Sedan kommer Ultima Thule och Tommys.
När jag sedan ser min lista över mest spelade genrer ser den ut så här:
1. Hatecore
2. Dansband
3. Nashville Sound
4. Viking Metal
5. Classic Swedish Pop

Aldrig hört talas om Hatecore, googlesökning ger wiki-artiklar om White Power Music och Nazi Punk. Möjligtvis att Ultima Thule felaktigt har märkts som Hatecore, men det borde inte göra så att hatecore är min mest spelade genre.
Vad kategoriseras Major Parkinson som på spotify om deras genre(experimentell/progressiv rock) inte ens finns med på listan över mina mest spelade genrer?
Triakel är folkmusik, vilket jag lyssnar på rätt ofta. Ändå är folkmusik inte ens med i listan över genrer heller.

Detta förklarar dock inte varför min "veckans tips"-lista alltid är full av norsk country, raggarrock och generellt oseriös musik.

Det kan inte vara så att du lyssnar på massa andra band inom de genrerna och att de gör sagda genrer hamnar i toppen?

Som exempel så kom inte någon av mina mest lyssnade låtar från ett av de band jag lyssnat mest på. De låtar jag lyssnat mest på återfanns inte heller på någon av de skivor jag lyssnat mest på. Mina mest lyssnade artister och skivor var rock. Men bland mest lysnade genrer så var bland annat pop och deep melodic house med i toppen då jag lyssnar mycket på spellistor i dessa genrer, men sällan hela album eller på bara en artist.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

238k minuter

Visa signatur

Your face, my axe, a perfect match

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

7 800 timmar, inte så värst mycket ;P ...! Å andra sidan lyssnar jag en del på nedladdad musik, på grund av låg surfpott (jag vet att man kan använda Spotify:s offlinefunktion, blev bara inte så). Dessutom drar det mindre batteri (eller så inbillar jag mig bara).

Visa signatur

:)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

SÅ många som kör spotify!

Själv kör jag med mp3 via Songbird.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Trodde det var fler på Sweclockers som använde Tidal. Logiken bakom detta resonemang är helt enkelt att tekniskt kunniga --> högre krav på multimedia --> föredrar lossless ljud vid musiklyssning.

Tyckte utbudet var värdelöst när jag testade det. Spelar ju ingen roll om det är lossless om man inte hittar det man vill lyssna på tyvärr.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Var ser man sin statistik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Var ser man sin statistik?

Läste du inte artikeln?

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Läste den men ser inte var i Spotify den funktionen finns.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Spotify inte gör någon vinst.
Får se hur länge till dom finns kvar. Men dom har plogat vägen för andra företag vilket är imponerande i sig.

Gammal artikel men fortfarande relevant:
http://qz.com/409188/spotify-cant-make-money-on-music-so-its-...

Visa signatur

AMD OPTERON athlon 3800 x2. DFI LANPARTY nforce 4ULTRA D, 2x1 gig twinmos Chassi Themlake 3,3| GC = Powercoler x850 XT Vivo, Logitech G15, Aiwa surround System, NEC DVD Burner, 1 x 1 x 200 gig 1x500 gigmaxtor SATA 1, 1 x180 gig Western Digital 1x320 western

Permalänk
Medlem
Skrivet av mostek:

Spotify gratis duger för mig bara kolla in ny musik. Sen laddar jag ner den i hög kvalité.
Tycker programmet ser gräsligt ut. Föredrar mer ett clean interface som foobar2000 - på datorn sim är kopplad till en stereo för 40k.

Det där var då inget vidare cleant interface...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Trodde det var fler på Sweclockers som använde Tidal. Logiken bakom detta resonemang är helt enkelt att tekniskt kunniga --> högre krav på multimedia --> föredrar lossless ljud vid musiklyssning.

Man ska ha ganska bra kvalitet på ljudutrustningen för att höra någon märkbar skillnad mellan lossless och det man får med t.ex Spotify "high quality" (Vet inte exakt på vilket sätt det är komprimerat men hörde någon gång i tiden tal om att det var 320kbit/s Vorbis format)

Enligt min erfarenhet är "tekniskt kunnig" ingen som helst garanti för att man för att man förstår sig på ljudutrustning. Det finns en mycket stor mängd personer som sitter med den allra senaste dator hårdvaran tillsammans med sunkiga Logitech högtalare eller Steelseries headsets, då spelar det liksom ingen roll om man hör på 160kbit/s mp3 eller lossless eftersom allt låter lika (skit) ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Många gånger tror jag att det inte handlar om hur bra hörsel man har, utan snarare hur van man är vid det. Första gången jag lyssnade på en okomprimerad musikfil hade jag svårt att höra skillnad, men när jag lyssnade mer blev det mer tydligt. Tror inte att min hörsel blev bättre precis Haha. Men självklart kan man inte sätta ett likhetstecken mellan teknikintresse och höga krav på ljudkvalité, det var mer en spontan reaktion på den lilla andelen som enligt röstningen använde Tidal

Problemet ligger i att spotify är en sådan enkel tjänst att många inte bryr sig om själva kvaliteten utan vill mer bara lyssna på sin musik. Tidal är på väg att implementera ny teknik från Meridian som skall gå ut på att behålla själva rå data utan någon behandling, vilket inte tidal gör idag utan det är rå data som sedan behandlas med dolby codec. Själv kör jag CD skiva eller försöker leta högupplöst musikvideos på youtube bara för att vissa band är sjukt svåra att hitta på cd och finns ibland bara tillgängligt på till exempel itunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Man ska ha ganska bra kvalitet på ljudutrustningen för att höra någon märkbar skillnad mellan lossless och det man får med t.ex Spotify "high quality" (Vet inte exakt på vilket sätt det är komprimerat men hörde någon gång i tiden tal om att det var 320kbit/s Vorbis format)

Enligt min erfarenhet är "tekniskt kunnig" ingen som helst garanti för att man för att man förstår sig på ljudutrustning. Det finns en mycket stor mängd personer som sitter med den allra senaste dator hårdvaran tillsammans med sunkiga Logitech högtalare eller Steelseries headsets, då spelar det liksom ingen roll om man hör på 160kbit/s mp3 eller lossless eftersom allt låter lika (skit) ändå.

Frågan är när spotify har tänkt gå över till ogg opus.

Permalänk
Medlem

2013: 61167 minuter
2014: 97338 minuter
2015: 115 000 minuter .. undra hur 2016 kommer se ut o.0

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk
Medlem

Necroposting!

Kan jag hitta musiken från tidigare år än 2016 nu?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

@Sweede: Försökte själv faktiskt. Verkar som deras site för förra året är nere helt.