Gjorde jag bort mig med mitt köp av GTX 970?

Permalänk
Medlem

@anon259415:
Haha, jo begagnat är alltid billigast...men är det roligast?
Man brukar säga något om nybilsdoft, gäller inte samma sak med grafikkort?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Gjorde precis ett blixtköp av ett Asus GTX 970 Strix
här: http://cdon.se/hemelektronik/asus-nvidia-geforce-gtx-970-stri...

Gjorde jag bort mig med priset, har så dålig koll på vad korten kostar i dagsläget.
Och hur stort var problemet med minnet?
Kommer det påverka mig som mestadels spelar i 1080p?

Inget klipp men du har köpt ett bra 970 till standardpris skulle jag säga. Skulle nog inte bry mig så mycket om minnet eftersom 3,5 gb räcker nog i de flesta titlar även i 1440p. Det gäller ju att gpun hänger med när man har så mycket inladdat i minnet.

I rean var det väl vissa 970s som var nere på 2,5-2,8k ? Såg även ett 290X med bra kylare (sapphires tri-x) för 2990kr på netonnet för ett tag sedan.

Drivrutiner är lika bra enligt min uppfattning, dock så bör du kolla upp om du gillar nvidias gameworks titlar, där brukar såklart nvida prestera bättre trots "sämre" hårdvara.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Är du från forntiden?

Skrivet av Albinfiskare:

Drivrutiner är lika bra enligt min uppfattning, dock så bör du kolla upp om du gillar nvidias gameworks titlar, där brukar såklart nvida prestera bättre trots "sämre" hårdvara.

Eftersom DaveAzoicer påstår att jag har fel om AMD's drivrutiner så tog jag mig lite tid att redogöra att så är absolut inte fallet:

Sitter själv på 390 just nu och drivrutinerna är katastrof: (notera att deta är senaste betan som ska fixa problemen)
Grafikfel i starwars gör att du inte kan spela visar banor i max grafik
Sänker du grafiken så får du pixelfel och saknad text i menyerna
Blixtrande himmel finns på alla grafiknivåer
Du har inga skuggor alls när du tittar in i tunnlar (klar fördel då Nvidia spelare inte ser något utan mörker).

Battlefield 4 bjuder på tearing vilket tyder på att freesync inte funkar i BF4 (efter crimson, fanns ej innan).
Slår du på Virtuell super upplösning så hänger sig Crimson
Raptr slutar lite då och då att spela in ljud i intervaller runt 30 sekunder

Ska jag fortsätta med vilken katastrof AMD's mjukvara tyvärr fortfarande är idag ?

Menyerna med settings på high istället för ultra: (spelades in runt ett idag med nyaste betan, DDU clean install)
https://www.youtube.com/watch?v=K6AgQrzVyXI

Inte mitt klipp men såhär ser isbanan ut med ultra:
https://www.youtube.com/watch?v=SI6_yjHXJu0

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:
Med detta menar du då att jag ska vara glad att jag valde nvidia istället?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

@hakd:
Med detta menar du då att jag ska vara glad att jag valde nvidia istället?

Ja utan tvekan, AMD må ha starkare hårdvara till ett bättre pris med dubbla Vramet men dom failar stort på drivrutinerna.
EDIT: fick du inte med spel till 970 också ? dessa kan du kränga vidare isf för att ytterligare ta ner priset

Köpte själv ett 390 Nitro för 2890kr och sålde medföljande spel för 250kr så visst fick jag det super billigt men titlarna jag lirar just nu, Starwars och Battlefield 4 gillade verkligen inte AMD's nya crimson drivrutiner.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ja, du gjorde bort dig rejält.. Du borde ha väntat på någon rea då du kan hitta 970s för cirka 3000..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

@hakd:
Så de är katastrof för att det har problem med 2 spel?
Det tycker jag är lite väl mycket att ta i.

Visst, de är inga underverk, men de är helt klart inte katastrof.
Fungerar perfekt och gett mig extra prestanda i många fler spel.
Battlefront har jag inte märkt så mycket problem med, men det är antagligen för att jag inte spelat så mycket "online" där, då det var extremt tråkigt i mina ögon.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Det var ju skönt, missade ju min chans på black friday, men då var ser hyffsad rabatt iallafall:)

Då kan jag fortsätta lira i lugn och ro, nu är det bara en sån där steam Link kvar så kan jag lira för fullt i soffan inne i vardagsrummet

GTX 970 är ett bra kort som presterar ibland sämre och ibland bättre än R9 390 samt kostar mestadels mer men drar betydligt mindre ström, kan tänka mig att du tjänat in den extra kostnaden i inköp efter 3 år på elräkningen om vi säger så om du spelar ett par timmar om dagen

Det där med minnet har hittills inte varit några större problem mer än för folk som spelar i 4k och så är GPU'n för klen i GTX 970, GTX 970 är dock ett kort jag aldrig personligen skulle kört SLI med för då kommer du garanterat möta på problem med minnesanvändning vid högre upplösningar samt i kommande titlar med mer högupplösta texturer, om du planerar att köra SLI senare så rekommenderar jag dig att faktiskt skicka tillbaka det och snegla på r9 390 som fungerar bra i Crossfire men kräver dock att du har ett nätagg på runt 850w för Crossfire!

Drivrutinerna är lite bu och bä för tillfället, AMD verkar ju vara vinnaren när de kommer till DX12 och AMD har storsatsat på drivrutiner nyligen med crimson http://www.sweclockers.com/nyhet/21352-amd-lanserar-radeon-so...

Drivrutinerna för nvidia verkar om ryktena stämmer börja ändra form med att allt ska bakas in ihop med Geforce Experience som "typ" motsvarar vad AMD's Crimson

Stabiliteten av drivrutinerna är väl generellt lite bättre hos Nvidia vid nylanseringar där AMD brukar vara lite efter med nya drivrutiner för nya titlar.

Kortfattat.. Nvidia = bara fungerar, mycket sällan problem / AMD = mer prestanda, mer funktioner och bättre "framtidssäkerhet" till priset av experimentella drivrutiner som ibland fungerar perfekt och ibland är lite smått trasiga.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

@hakd:
Så de är katastrof för att det har problem med 2 spel?
Det tycker jag är lite väl mycket att ta i.

Visst, de är inga underverk, men de är helt klart inte katastrof.
Fungerar perfekt och gett mig extra prestanda i många fler spel.
Battlefront har jag inte märkt så mycket problem med, men det är antagligen för att jag inte spelat så mycket "online" där, då det var extremt tråkigt i mina ögon.

När man inte kan spela spelen (utan grafikfel eller tvingas sänka grafiken) som AMD själv bundlar med Fury och Fury X som har exakt samma problem som 390 så måste det väl ändå klassas som en katastrof?

Det är ju precis som när mantle eller omega släptes, mera problem och allmänheten får agera betatestare trots att det släpps som stable.

Det slarvas än idag otroligt mycket med drivrutiner och det är tyvärr det Nvidia vinner på gång på gång trots att AMD's 3xx serien klämmer ur ruskigt bra prestanda per krona.

EDIT: Det är bara dessa titlar jag testat än så länge.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:
Rent överlag har Nvidia haft bättre drivrutiner, men nu för tiden är det ganska jämt.
Både Nvidia och AMD har haft några halvdana släpp det senaste året.

Men att det ska vara katastrof tycker jag dock ej.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När man inte kan spela spelen (utan grafikfel eller tvingas sänka grafiken) som AMD själv bundlar med Fury och Fury X som har exakt samma problem som 390 så måste det väl ändå klassas som en katastrof?

Det är ju precis som när mantle eller omega släptes, mera problem och allmänheten får agera betatestare trots att det släpps som stable.

Det slarvas än idag otroligt mycket med drivrutiner och det är tyvärr det Nvidia vinner på gång på gång trots att AMD's 3xx serien klämmer ur ruskigt bra prestanda per krona.

EDIT: Det är bara dessa titlar jag testat än så länge.

jag bytte från r9 290x till GTX 780 ti av den anledningen.. hade ett GTX 660 ti innan jag skaffade r9 290x och fick sänka mina inställningar i World of Warcraft när jag bytte till r9 290x för att bibehålla 60 fps vilket är otroligt pinsamt och när jag bytte över till GTX 780 ti som i bästa fall presterar 5% bättre på pappret kunde jag maxa World of Warcraft i 1440p istället, r9 290x presterade dock väldigt bra i de bundlade titlarna jag fick med som inte verkar vara fallet hos dig, däremot fungerade de inte alls med GTA 5 i början heller så jag fick nog och bytte till GTX 780 Ti.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Köp 2 och kör Sli!

Permalänk
Skrivet av hakd:

Eftersom DaveAzoicer påstår att jag har fel om AMD's drivrutiner så tog jag mig lite tid att redogöra att så är absolut inte fallet:

Sitter själv på 390 just nu och drivrutinerna är katastrof: (notera att deta är senaste betan som ska fixa problemen)
Grafikfel i starwars gör att du inte kan spela visar banor i max grafik
Sänker du grafiken så får du pixelfel och saknad text i menyerna
Blixtrande himmel finns på alla grafiknivåer
Du har inga skuggor alls när du tittar in i tunnlar (klar fördel då Nvidia spelare inte ser något utan mörker).

Battlefield 4 bjuder på tearing vilket tyder på att freesync inte funkar i BF4 (efter crimson, fanns ej innan).
Slår du på Virtuell super upplösning så hänger sig Crimson
Raptr slutar lite då och då att spela in ljud i intervaller runt 30 sekunder

Ska jag fortsätta med vilken katastrof AMD's mjukvara tyvärr fortfarande är idag ?

Menyerna med settings på high istället för ultra: (spelades in runt ett idag med nyaste betan, DDU clean install)
https://www.youtube.com/watch?v=K6AgQrzVyXI

Inte mitt klipp men såhär ser isbanan ut med ultra:
https://www.youtube.com/watch?v=SI6_yjHXJu0

Hmm skumt. Har inte märkt någåt sådant på länge både på mitt eget 7970ghz eller mitt bros fury. Man får minnesbilder av sitt gamla 5770 och musbuggen

Men för mig har faktiskt både amd och nvidia funkat oklanderligt de senaste åren vad gäller ren spelprestanda. Raptr och geforce ex har bråkat med mig ett antal ggr, men jag ser de programen som bonus.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

GTX 970 är ett bra kort som presterar ibland sämre och ibland bättre än R9 390 samt kostar mestadels mer men drar betydligt mindre ström, kan tänka mig att du tjänat in den extra kostnaden i inköp efter 3 år på elräkningen om vi säger så om du spelar ett par timmar om dagen

Det där med minnet har hittills inte varit några större problem mer än för folk som spelar i 4k och så är GPU'n för klen i GTX 970, GTX 970 är dock ett kort jag aldrig personligen skulle kört SLI med för då kommer du garanterat möta på problem med minnesanvändning vid högre upplösningar samt i kommande titlar med mer högupplösta texturer, om du planerar att köra SLI senare så rekommenderar jag dig att faktiskt skicka tillbaka det och snegla på r9 390 som fungerar bra i Crossfire men kräver dock att du har ett nätagg på runt 850w för Crossfire!

Drivrutinerna är lite bu och bä för tillfället, AMD verkar ju vara vinnaren när de kommer till DX12 och AMD har storsatsat på drivrutiner nyligen med crimson http://www.sweclockers.com/nyhet/21352-amd-lanserar-radeon-so...

Drivrutinerna för nvidia verkar om ryktena stämmer börja ändra form med att allt ska bakas in ihop med Geforce Experience som "typ" motsvarar vad AMD's Crimson

Stabiliteten av drivrutinerna är väl generellt lite bättre hos Nvidia vid nylanseringar där AMD brukar vara lite efter med nya drivrutiner för nya titlar.

Kortfattat.. Nvidia = bara fungerar, mycket sällan problem / AMD = mer prestanda, mer funktioner och bättre "framtidssäkerhet" till priset av experimentella drivrutiner som ibland fungerar perfekt och ibland är lite smått trasiga.

Den funderingen jag får isåfall är om vi verkligen kommer se den utväxlingen inom de närmsta 2.5 åren gällande grafikminnet på en upplösning av 1080p?
Någon ny TV har jag inte tänkt köpa på sådan lång tid och det är vad jag ska använda datorn till att spela på i framtiden tillsammans med steam Link.

Jag har ju som sagt chansen att ångra mig ett tag till så kom med argument allihopa det är bara bra

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch