Nintendo: "NX ingen ny version av Wii U"

Permalänk
Melding Plague

Nintendo: "NX ingen ny version av Wii U"

Nintendos nya vd stärker uppgifterna om att spelkonsolen NX blir ett helt nytt koncept. Samtidigt framgår att den bortgångne Satoru Iwata tagit med sig kodnamnets hemlighet i graven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm... Tänkte ifall NX stod för Nintendo 10, dvs deras 10e stationära konsol, men får inte ihop det.
Intressant iaf.

EDIT: Tomte-smileys!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Örat mitt hörde igår att idag skulle de utannonsera något enormt stort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vangen:

Örat mitt hörde igår att idag skulle de utannonsera något enormt stort.

Minecraft kommer till WiiU 17/12. Stort men tyvärr inget om NX

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Gissar på att NX kommer stå för NeXt

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

För mig faller tankarna till Honda NSX , en extremt bra bil som är en tidlös klassiker. En definition av kvalitet från Japan.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte Nintendo Xtreme, en steam-machine med 980ti & xeon med 16gb ram, skräddarsytt os för nintendo med en kombination av kvaliteten som är xbox elite controller med funktionaliteten från steam controller. Till detta får man en smart-phone som kan jackas ihop med kontrollern. Allt till en subventionerad prislapp på 8000.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

För mig faller tankarna till Honda NSX , en extremt bra bil som är en tidlös klassiker. En definition av kvalitet från Japan.

Eller Honda NX 650 Dominator! Har själv en sådan motorcykel av årsmodell 1990, också en tidlös klassiker. Det fanns även en NX250 som jag funderade lite smått på, men valde den större modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Gissar på att NX kommer stå för NeXt

Tänkte precis desamma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle inte Nintendo visa något stort idag?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Heja Nintendo! Se till att köpa tillbaka Rare också så vi får underbara spel från dom igen, Diddy Kong Racing 2 är efterlängtat nu när mario kart snart är uppe i 10..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Minecraft kommer till WiiU 17/12. Stort men tyvärr inget om NX

Klassas detta som en stor nyhet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så allt man ska ta med sig ifrån detta är att den inte kommer ses som en direkt uppföljare till Wii och Wii U? De har inte sagt att det inte kommer vara en stationär-konsol. Tänker mig att få får se ett liknande hopp som mellan Gamecube och Wii.
Dessutom skulle en portabel-konsol konkurrera med deras Nintendo DS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Så allt man ska ta med sig ifrån detta är att den inte kommer ses som en direkt uppföljare till Wii och Wii U? De har inte sagt att det inte kommer vara en stationär-konsol. Tänker mig att få får se ett liknande hopp som mellan Gamecube och Wii.
Dessutom skulle en portabel-konsol konkurrera med deras Nintendo DS.

Det vi kan utläsa av uttalandet är att det inte blir någon Wii U eller Nintendo DS.

Frågan är vad de tänkt det ska vara för unikt?

Permalänk

Det ända jag gissar på nu är att Nintendo kommer göra någon form av telefon alternativt en surfplatta. För dessa enheter har väl tagit en del av Nintendos målgrupp på den bärbara sidan? För nuförtiden så spelar väl de flesta barnen på telefonen eller surfplattan om de spelar på ett bärbart format? Det var inte som när en själv var mindre och alla sprang runt med varsin Gameboy.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

NX?

NX = NeXt? New Experience? Naughty Xylophone? Nuke Xenos?

Jag behöver veta!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Skulle inte Nintendo visa något stort idag?

Det blev j*vl* Minecraft.

"Det största dom någonsin utannonserat" Från gårdagens rykte.

R.I.P.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har ju väntat på det hela dagen.

Nyheten har kommit. Minecraft ska komma till Wii U.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att NX blir bakåtkompatibel med Wii U eftersom Wii U knappt funnits på marknaden så länge och folk köpt upp sig på spel, vore ju kul om de gick att spela på NX med på samma vis som Wii spelen gick att köra på Wii U. Vem vill köpa om alla spel igen bara för det kom en ny konsol... Xbox 360 spelen går att köra på Xbox One nu så... hoppas Nintendo gör samma sak igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Själv hade jag gillat om den nya spelplattformen faktiskt skulle heta just Nintendo Revolution (Revolution var kodnamnet för Wii för övrigt) där Nintendo gör en kraftsatsning för att åter dominera spelmarknaden. Jag hoppas Nintendo gör vad just Nintendo varit så bra med (oftast) tidigare, komma med inovativa lösningar och funktioner och staka ut framtiden och vägen även konkurrenter färdas framåt.

Jag gillar min Wii U men hoppas att Nintendo lyckas fånga in third party och konsumentmarknaden bättre denna gång. Sedan hoppas jag att just third party håller sitt ord denna gången.

Skrivet av Oliver91:

Heja Nintendo! Se till att köpa tillbaka Rare också så vi får underbara spel från dom igen, Diddy Kong Racing 2 är efterlängtat nu när mario kart snart är uppe i 10..

Det lite sorgliga är att Nintendo troligen sålde Rare i rätt tid. Spelen de fått ut under Microsoft ägandeskap har inte hållit den kvalitet de hade när de arbetade med Nintendo.
Det sagt hade jag också gärna sett DKR 2 (första spelet var riktigt underbart) samt lite Rare VC-titlar på Wii U och 3DS. Med tanke på att Microsoft kan släppa Minecraft på plattformen så är nog inte steget så stort.

Skrivet av Xverminator:

Jag hoppas verkligen att NX blir bakåtkompatibel med Wii U eftersom Wii U knappt funnits på marknaden så länge och folk köpt upp sig på spel, vore ju kul om de gick att spela på NX med på samma vis som Wii spelen gick att köra på Wii U. Vem vill köpa om alla spel igen bara för det kom en ny konsol... Xbox 360 spelen går att köra på Xbox One nu så... hoppas Nintendo gör samma sak igen.

Även om jag gärna ser bakåtkompatibilitet med så kan jag leva utan det om det ger för stora begränsningar prestandamässigt. Vore bara bra om även Nintendo kan bygga nya spelplattformen på en AMD-baserad SoC likt konkurrenterna och lämna PPC bakom sig.

Kunde Nintendo bara ge officiellt stöd för Gamecube, såväl via Virtual Console som med skivor så har vi en snudd på perfekt retro-plattform för tre generationer skivbaserad Nintendo och sedan Virtual Console-stödet ända bak till NES dagar. Vi har ju redan Gamecube kontrolleradaptern exempelvis. Tvivlar på att det skulle hända men är något jag själv hade älskat om det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Själv hade jag gillat om den nya spelplattformen faktiskt skulle heta just Nintendo Revolution (Revolution var kodnamnet för Wii för övrigt) där Nintendo gör en kraftsatsning för att åter dominera spelmarknaden. Jag hoppas Nintendo gör vad just Nintendo varit så bra med (oftast) tidigare, komma med inovativa lösningar och funktioner och staka ut framtiden och vägen även konkurrenter färdas framåt.

Jag gillar min Wii U men hoppas att Nintendo lyckas fånga in third party och konsumentmarknaden bättre denna gång. Sedan hoppas jag att just third party håller sitt ord denna gången.

Det lite sorgliga är att Nintendo troligen sålde Rare i rätt tid. Spelen de fått ut under Microsoft ägandeskap har inte hållit den kvalitet de hade när de arbetade med Nintendo.
Det sagt hade jag också gärna sett DKR 2 (första spelet var riktigt underbart) samt lite Rare VC-titlar på Wii U och 3DS. Med tanke på att Microsoft kan släppa Minecraft på plattformen så är nog inte steget så stort.

Även om jag gärna ser bakåtkompatibilitet med så kan jag leva utan det om det ger för stora begränsningar prestandamässigt. Vore bara bra om även Nintendo kan bygga nya spelplattformen på en AMD-baserad SoC likt konkurrenterna och lämna PPC bakom sig.

Kunde Nintendo bara ge officiellt stöd för Gamecube, såväl via Virtual Console som med skivor så har vi en snudd på perfekt retro-plattform för tre generationer skivbaserad Nintendo och sedan Virtual Console-stödet ända bak till NES dagar. Vi har ju redan Gamecube kontrolleradaptern exempelvis. Tvivlar på att det skulle hända men är något jag själv hade älskat om det händer.

Köpte Rare Replay för 119kr under black friday till Xbox One där hela Rares spelbibliotek finns med i princip

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Köpte Rare Replay för 119kr under black friday till Xbox One där hela Rares spelbibliotek finns med i princip

Jo, jag har den också men den är ju inte en komplett samling. Många av de bättre spelen finns inte med då Nintendo eller andra äger rättigheter. Trevligt nog med vad de ändå fick med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, jag har den också men den är ju inte en komplett samling. Många av de bättre spelen finns inte med då Nintendo eller andra äger rättigheter. Trevligt nog med vad de ändå fick med.

Jo. Donkey Kong spel kan man ju glömma men att lira igenom Perfect Dark och Banjo spelen samt Conker är ju oslagbart

har dock spelat blast corps mest av spelen på skivan hittills

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"handhållen hybrid"

Tror det är bättre att satsa på en ren konsoll igen.
Vill man köra handhållen så kör man något mindre som DS eller mobilen.
Surfplattor som Ipad är även överlägsna med alla saker man kan göra förutom att spela.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Ska Nintendo ha en chans så måste det bli något utöver det vanliga och stationärt och definitivt inte en handhållen hybrid eller någon form av handhållet för den biten sköter 3DS alldeles utmärkt.

Bra att dem släpper Wii och Wii U tänket iallafall.

Just nu kan man bara spekulera men en stationär konsol med riktiga handkontroller vore inte helt dumt.
Tror Nintendo måste gå tillbaka till rötterna men ändå komma med något som ger en WOW känsla och faktiskt så var det ganska längesedan det hände.

Permalänk
Medlem

@anon183825:
Min syster har en Wii U och hon är extremt besviken, sedan hon köpte den har hon väntat i flertal år på "kommande spel" som folk köper konsolen för. Hamnar Nintendo NX i samma delay för samtliga titlar för den så...

Permalänk

Även om VR är framtiden så tror jag inte nästa Nintendo konsol kommer att klara av det. Dock så hade det varit kul och passande om det klarar av ett par glasögon i stil med de som Microsoft håller på att utvecklar(glömt namnet). Hade varit kul att hoppa runt med mario i vardagsrummet en sväng för att sedan komma in i tvn igen.. Hade ju gått att kombinera med en bärbar enhet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@Black Zero:
Min syster har en Wii U och hon är extremt besviken, sedan hon köpte den har hon väntat i flertal år på "kommande spel" som folk köper konsolen för. Hamnar Nintendo NX i samma delay för samtliga titlar för den så...

Problemet är det att det var längesedan Nintendo hade sin storhetstid och det kommer aldrig mer bli som förr när Nintendo krigade med Sega.

Jag minns än idag kriget mellan Super Nintendo och Sega Mega Drive och på den tiden var det kul med spel och besöka spelaffärer.
Stora Nintendo skyltar hängandes, mängder med topptitlar på hyllorna om än lite väl saftiga priser dock.

Och hypen var alltid stor då det alltid fanns något att se fram emot.

Nu idag är det PlayStation vs XBOX och Nintendo kan inte riktigt mäta sig med dem och har fallit lite i skym undan tycker jag.

Det kan aldrig bli som förr tyvärr, men om de vill överleva som konsoltillverkare får dem se till att göra rätt den här gången annars kommer Nintendo bli mer som en parentes och i värsta fall bara satsa på spelutveckling som Sega.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mocka:

Klassas detta som en stor nyhet?

För Damon var det nog det då han är Indie-killen hos Nintendo (om nu minecraft kan klassas som indie)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Jo. Donkey Kong spel kan man ju glömma men att lira igenom Perfect Dark och Banjo spelen samt Conker är ju oslagbart

har dock spelat blast corps mest av spelen på skivan hittills

Jo, instämmer. De har fått med en hel del bra titlar även om jag tycker att det var lite väl mycket ZX Spectrum-titlar. Samtidigt var det ju också där Rare startade med såklart. Synd att GoldenEye 007 inte kunde komma med bara, men problematiken kring licenser och annat lär nog göra att vi aldrig får se det spelet återlanserat är jag rädd.

Skrivet av anon183825:

Problemet är det att det var längesedan Nintendo hade sin storhetstid och det kommer aldrig mer bli som förr när Nintendo krigade med Sega.

Jag minns än idag kriget mellan Super Nintendo och Sega Mega Drive och på den tiden var det kul med spel och besöka spelaffärer.
Stora Nintendo skyltar hängandes, mängder med topptitlar på hyllorna om än lite väl saftiga priser dock.

Och hypen var alltid stor då det alltid fanns något att se fram emot.

Nu idag är det PlayStation vs XBOX och Nintendo kan inte riktigt mäta sig med dem och har fallit lite i skym undan tycker jag.

Det kan aldrig bli som förr tyvärr, men om de vill överleva som konsoltillverkare får dem se till att göra rätt den här gången annars kommer Nintendo bli mer som en parentes och i värsta fall bara satsa på spelutveckling som Sega.

Nintendo har så mycket pengar att de lär vara det företag som är kvar längst i branschen. Skulle Nintendo som varumärke av någon anledning inte gå att sälja under så skaffar eller köper de något annat istället. Det är inte direkt Sony vi snackar om, ett företag som ligger riktigt illa till sedan flera år tillbaks.

Men ja, nog vill vi få en tredje stark aktör som kan slåss på third party-marknaden allt. Exklusiva titlar är trevligt men multiplattformtitlar behövs såklart också.

3DS behöver troligen ersättas också, den blir fem år om någon månad. Det jag samtidigt ser som det största problemet är den låga upplösningen men också att den skulle behöva en större prestandaskjuts. New-modellen förbättrade prestandan något men trist att Nintendo inte gjorde mer med den.
Det finns fortfarande en marknad för sådanna konsoller även om smartphones har ätit upp en hel del marknadsandelar. Det fina med 3DS (och i viss mån PS Vita även om Sony glömt bort den) är ju att du kan få portabla spel med knappar. Touch har stora begränsningar med.

Jag vet inte själv om just en hybrid vore det bästa steget men vad man gjorde med Gamepad till Wii U vore nog inte helt dumt, speciellt om man kan få in stöd för appar och annat för lite bredare användningsområden.