En del datorer VAR bättre! Kärlek till gammal kisel.

Permalänk
Medlem

En del datorer VAR bättre! Kärlek till gammal kisel.

Jag har under åren ägt och använt ett otal datorer, inskränker jag mig till PC så har jag ägt alla processorfamiljer fram till Core 2 Duo 3.0 GHz. Det saknas en del efter dess och nu kör jag en 4770k.

Vissa av dessa datorer/processorer fastnade i minnet och de fick vara med längre än de kanske förtjänade. De kanske hade kunnat få gå i pension tidigare men de gick ju så fint.

På PC sidan dröjde det fram till min 486 DX/2 66 som blev en sådan favorit att den fick bara fler och fler uppdateringar istället för byte till Pentium.
Nästa stora kärlek blev Pentium 166 MMX (som jag körde i 200 MHz) Denna fick jobba länge och även om jag skaffade andra så kunde jag inte göra mig av med denna. Det dröjde sedan fram till min Core 2 Duo 3.0 GHz som jag kände så här.

Jag har haft min 4770 för kort tid än för att se om den platsar i listan.

Har ni haft några datorer ni har känt liknande för? Någon dator som man inte vill byta ut/slänga/sälja utan ställer den hellre i förrådet? Som ni minns lite extra?

Permalänk
Medlem

Såhär i efterhand ångrar jag att ja sålde mitt voodoo 2 kort, det var mitt första grafikkort.

EDIT: kom på att min gamla amd 3700+ cpu klockade bra som tusan 2,2ghz --> 2,8ghz, den blev jag lite ledsen i ögat att behöva göra mig av med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celebmir:

Jag har under åren ägt och använt ett otal datorer, inskränker jag mig till PC så har jag ägt alla processorfamiljer fram till Core 2 Duo 3.0 GHz. Det saknas en del efter dess och nu kör jag en 4770k.

Vissa av dessa datorer/processorer fastnade i minnet och de fick vara med längre än de kanske förtjänade. De kanske hade kunnat få gå i pension tidigare men de gick ju så fint.

På PC sidan dröjde det fram till min 486 DX/2 66 som blev en sådan favorit att den fick bara fler och fler uppdateringar istället för byte till Pentium.
Nästa stora kärlek blev Pentium 166 MMX (som jag körde i 200 MHz) Denna fick jobba länge och även om jag skaffade andra så kunde jag inte göra mig av med denna. Det dröjde sedan fram till min Core 2 Duo 3.0 GHz som jag kände så här.

Jag har haft min 4770 för kort tid än för att se om den platsar i listan.

Har ni haft några datorer ni har känt liknande för? Någon dator som man inte vill byta ut/slänga/sälja utan ställer den hellre i förrådet? Som ni minns lite extra?

Min gamla Phenom II 940 BE var väl det närmsta jag kom den känslan. Den satt sedan i brorsans dator fram tills för två månader sen då den byttes ut mot en i5 4460. När det kommer till grafikkort så har man ju haft samma känsla med sitt 9800 PRO och HD6950 från AMD. Dessa två kort var riktigt bra när de släpptes och höll i flera år. Mitt gamla HD6950 sitter nu i brorsans dator medan jag sålde mitt 9800 PRO. Min första datorn var en gammal hederlig PII som sedan byttes till en P3. Nästa dator var en Pentium 4 och därefter blev det en Athlon 64 x2 5200+. Kan inte säga att jag var lika nöjd med de som jag var med min Phenom II 940 BE. Min gamla hederliga 2500K ligger dock högt upp på listan den med.

Skrivet av bärplockaren:

Såhär i efterhand ångrar jag att ja sålde mitt voodoo 2 kort, det var mitt första grafikkort.

Min morbror hade en dator med ett Voodoo 2 kort i sig. En riktig best för sin tid. Tyvärr så snodde någon datorn vid en flytt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ah, denna tråd tog fram pojkrumsdoftande minnen. Mitt hedersomnämnande går till Celeron 300A som med en liten inställning i BIOS vips klockades till 450 Mhz hur lätt som helst. Jag själv hade precis börjat jobba och skaffade mig en personaldator för en massa pengar i löneavdrag och fick då en riktig PII-450. Lite sur var man när polaren lade ut en tredjedel typ för en 300A och fick samma prestanda.

Permalänk
Medlem

Det jag minns "starkast" så att säga är min gamla Amd Opteron 946:a på socket 939 , minns tyvärr inte vad det var för gpu i maskinen men hade den ihop med ett CM Stacker 101 och en faslig massa diskar då jag kombinerade den med lagring, server och speldator

Det var det jag haft längst som system av alla tror jag, sen så blev det core2duo , men ångrar lite än idag att jag gjorde mig av med opteron-paketet , är nog det enda amd system jag haft som hade mest up-time på tror jag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

3Dfx-magi

Min gamla AMD K5 166MHz var riktigt magiskt, framförallt efter ett inköp av ett Voodoo1-grafikkort. Bytet från Quake i software till Quake i 3Dfx OpenGL var den största skillnaden jag sett grafikmässigt, än idag alltså. Det var helt fantastiskt otroligt och vackert och mjukt och man bara grät sig till sömns varje kväll.

Man måste varit med om den perioden i hårdvaru-utvecklingen för att förstå.

Quake

Quake II

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Hade en 2600k som en kompis fortfarande använder. Helt klart min favorit. 5930k som jag sitter på nu hamnar på en andra plats.

Permalänk
Medlem

Dåtid: Macintosh Classic. Min första dator. Den snyggaste datorn som någonsin gjorts. 8 MHz processor och 9 tums monokrom skärm. Saknar den nå't grymt.

Nutid: DELL XPS M1710. Underbar maskin. 9 år gammal. Har bytt tangentbord, batteri, OS och HDD till SSD. Använder den dagligen. Älskar denna maskin. Precis som Sheldon!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunatech:

Ah, denna tråd tog fram pojkrumsdoftande minnen. Mitt hedersomnämnande går till Celeron 300A som med en liten inställning i BIOS vips klockades till 450 Mhz hur lätt som helst. Jag själv hade precis börjat jobba och skaffade mig en personaldator för en massa pengar i löneavdrag och fick då en riktig PII-450. Lite sur var man när polaren lade ut en tredjedel typ för en 300A och fick samma prestanda.

Om jag inte missminner mig så kostade de också bara en bråkdel av vad en P2 kostade men samtidigt klockade Celeron CPU:erna som en gud.

Skrivet av Murvel:

Min gamla AMD K5 166MHz var riktigt magiskt, framförallt efter ett inköp av ett Voodoo1-grafikkort. Bytet från Quake i software till Quake i 3Dfx OpenGL var den största skillnaden jag sett grafikmässigt, än idag alltså. Det var helt fantastiskt otroligt och vackert och mjukt och man bara grät sig till sömns varje kväll.

Man måste varit med om den perioden i hårdvaru-utvecklingen för att förstå.

Quake
http://www.marky.ca/3d/quake/quake-split.jpg

Quake II
http://www.marky.ca/3d/quake2/split/QuakeII_3_split.jpg

Ahh.. Quake 2. Det var tider det och Starcraft som fick mig att börja spela på PC. Minns när man som sjuåring sprang in till grannen för att se honom ha ett lokalt lan med sina polare och då spelades Q2, Fifa och SC1. Fick min första hemdatorn inte så långt därefter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Min gamla Pentium II på 266MHz blir den jag minst som "lyckligaste" stunden.
Hexen 2 (om det stavas så?), heavy gear, nått robot fps spel i japanskt stuk, half life. Många bra spel kom då, tex Turok 1997 eller nått sånt. Fick förstås använda ett voodoo som sedan byttes till ett geforce 2 gts. Det höll bra. Även för max payne 1 som skulle kräva 1ghz processor. Good old days. Då var det ju kung med 256mb ram och 10gb hårddisk haha

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Min gamla Pentium II på 266MHz blir den jag minst som "lyckligaste" stunden.
Hexen 2 (om det stavas så?), heavy gear, nått robot fps spel i japanskt stuk, half life. Många bra spel kom då, tex Turok 1997 eller nått sånt. Fick förstås använda ett voodoo som sedan byttes till ett geforce 2 gts. Det höll bra. Även för max payne 1 som skulle kräva 1ghz processor. Good old days. Då var det ju kung med 256mb ram och 10gb hårddisk haha

Jag funderade en del på om jag skulle ha med min PII 233 MHz (gick hela sitt liv på 300). Den kanske skulle få varit med då jag slängde den och min 486'a för tre månader sen. Så den fick vara med mig länge men jag hade inte lika starka känslor för den så den kom inte med.

En del har tagit upp grafikkort också, inget jag tänkte på först men här finns det en del kul under åren. Även en hel del kul teknik som har försvunnit, en del som aldrig slog igenom...(VESA Local bus)
Cirrus logic, Matrox och så klart Voodoo. Gillade skarpt kombinationen med Matrox Millenium och Voodoo.
Hade ett udda grafikkort med tre GPU'er och 6 MB video minne, 2MB/GPU. De skötte var sin färg i RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Min gamla AMD K5 166MHz var riktigt magiskt, framförallt efter ett inköp av ett Voodoo1-grafikkort. Bytet från Quake i software till Quake i 3Dfx OpenGL var den största skillnaden jag sett grafikmässigt, än idag alltså. Det var helt fantastiskt otroligt och vackert och mjukt och man bara grät sig till sömns varje kväll.

Man måste varit med om den perioden i hårdvaru-utvecklingen för att förstå.

Quake
http://www.marky.ca/3d/quake/quake-split.jpg

Quake II
http://www.marky.ca/3d/quake2/split/QuakeII_3_split.jpg

Haha, ja jösses.

Föräldrarna köpte en Siemens Nixdorf PC med en Socket A Intel Pentium 2 processor på 350Mhz i ett "Hem-PC erbjudande" från Malmö Stad, tror det var 1998, till den ringa summan av 23 tusen. Då fick man inbyggt 56k modem, en 15" skärm samt externa 2.0 högtalare. Och det var efter rabatten från Malmö Stad, helt klart värt pengarna Delbetalning räntefritt i 36 månader också, om jag inte missminner mig. Jag var så irriterad över att snåljåparna inte köpte det paketet med mer RAM, en 450Mhz processor och en större skärm. Kan bara skratta åt hur bortskämd man var som ung.
Efter att ha spelat Quake 2 i typ ett år utan grafikkort så fick jag se ett screenshot från Quake 2 i OpenGL, trodde inte det var samma spel.

Sparade ihop alla pengar jag kunde och fick tillräckligt till att köpa ett S3 Savage4. Ville ha ett Voodoo 3 eller Riva TNT2, men de kostade för mycket.
Mina föräldrar var rätt oroliga att jag skulle förstöra något när jag öppnade datorn och monterade in grafikkortet

Vilken bisarr skillnad i grafik, trodde inte mina ögon efter jag ändrade till OpenGL i Quake 2.

Än så länge det största WOW-momentet när det kommer till grafik i spel i mitt liv.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Jag kan känna nostalgi till gamla tider och då tänka tillbaka till gamla tider och tänka om man hade den kunskap och pengarna som man hade idag då, vad skulle man göra då?
Likaså minns jag såväl att man kunde använda hela ens besparing på att köpa en bra dator, någon kamrat som köpte en dator ett halvår senare fick en bättre för samma pris. Idag sitter folk med processorer som är 5år gamla och pratar om att köpa nya grafikkort för 5000kr utan att byta cpun.

Annars har jag svårt att se någon nostalgi i datorhårdvara efter 286an, det mesta nu idag är typ samma fast lite snabbare. Alltså ur användarperspektiv är det mindre väntetider, även om laserdisc spelare till 386 fortfarande är lite coolt.
Mjukvara däremot kan väcka nostalgi, men dessa går ofta att köra på nyare maskiner också. Det finns t.ex. gott om folk som har kört windows 1.0 på en ny pc virtuellt.

Permalänk

Wolfdale hade länge en speciell plats i mitt hjärta. Min E8500 hände med (alldeles för) länge p g a detta. Brorsan har fortfarande en E8400 som tydligen inte kommer att bytas ut kanske någonsin.

Tyckte även mycket om Tualatin. Snabb, snabb, snabb. Lillebrorsorna under P4-monikern var alltid avundsjuka på sin äldre och överlägsna broder. Inte varje gång en ny processorfamilj är sämre än föregångaren. Räknas Ivy Bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Såhär i efterhand ångrar jag att ja sålde mitt voodoo 2 kort, det var mitt första grafikkort.

EDIT: kom på att min gamla amd 3700+ cpu klockade bra som tusan 2,2ghz --> 2,8ghz, den blev jag lite ledsen i ögat att behöva göra mig av med.

Amd 3700+ socket 939 var fina minns min gjorde mer än 3,4ghz+ på luft, eller om det var mer minns ej. får snart tillgång till en igen dock är moderkortet usel på klocka vad jag vet, svårt och hitta en socket 939 mobo idag på tradera

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Amd 3700+ socket 939 var fina minns min gjorde mer än 3,4ghz+ på luft, eller om det var mer minns ej. får snart tillgång till en igen dock är moderkortet usel på klocka vad jag vet, svårt och hitta en socket 939 mobo idag på tradera

Tusan det var då inte dåligt min sa ifrån när jag var runt 2,9ghz, då körde jag även med Zalman kylare 120mm.

@Murvel
I klass med att förlora oskulden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Ah, denna tråd tog fram pojkrumsdoftande minnen. Mitt hedersomnämnande går till Celeron 300A som med en liten inställning i BIOS vips klockades till 450 Mhz hur lätt som helst. Jag själv hade precis börjat jobba och skaffade mig en personaldator för en massa pengar i löneavdrag och fick då en riktig PII-450. Lite sur var man när polaren lade ut en tredjedel typ för en 300A och fick samma prestanda.

Värre än så ju. Polarens 128k cache gick med full hastighet, (450MHz) dina 512k gick bara med halva CPU'ns frekvens, så 225MHz. I realiteten var hans CPU snabbare än din, tack vara det... "förbiseendet" från Intels sida.Världen väntar fortfarande på motsvarande gåvor i modern tid, men det verkar som om de dagarna är förbi...

Min personliga "favorit" måste vara en burk som baserades på att ASUS pci/e-p54np4 med 2 200MHz MMX CPU'er som glatt klockades till 250MHz. Den burken började sitt liv som "hittegods" på en elektronikskrot, långt efter stängningstid, och var utrustad med dubbla Pentium någonting. Jag har för mig att det var 50MHz, men eftersom socket 5 inte verkar ha kommit med långsammare än 75MHz, verkar det osannolikt.
Om jag minns rätt var moderkortet från början inte avsett att klara högre hastigheter än 100MHz, men det vådligt aktiva moddningskollektivet på ASUS forum hade massor av hjälp från ASUS tekniker och man gjorde moddar för att få till högre multis, kopplade på pins och drog kabel för att kunna köra fler olika spänningar, och fick fram moddade BIOSar med stöd för MMX-cpuerna. Inte fullt lika imponerande var det att det gick att köra K6-3 med Powerleap adaptor, men det var inte fullt lika roligt att köra singel CPU. Större frihet att välja OS dock.
Jag stannade dock på min överklockade MMX CPU'er tills jag fick tag i en 866MHz P-III. Eftersom jag köpte, eller på annat sätt fick nöja mig med begagnat, så var det inte så länge, ett par år, kanske. Det är nog den enda datorn jag "saknar", antagligen mest för att datorn som ersatte den har jag kvar. Därefter har ingen dator varit med länge nog för att utmärka sig, och de flesta har bott i samma chassi...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hm.. Måste säga att av de datorprylar jag ägt som legat mig närmast hjärtat så var det faktiskt min gamla Dell-burk med P4 2,4ghz, 512mb ram och ett Albatross Geforce 4 Ti4200 (älskade det kortet!!), den datorn hängde med så pass länge att när jag tillslut böt ut den så blev det en AMD Phenom II x4 med 4gb ram och Ati HD 5770, så lite generatións-skillnad där

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

För mig är det Voodoo 3 2000 PCI. Köpte först ett TNT2 AGP men visade sig efter att jag kom hem att vi bara hade PCI i familjens hem-pc (compaq p2 350mhz). Blev väldigt nöjd med voodoo 3!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min P133 som jag hade runt -97 var trevlig. Den processorn var multipellåst men jag körde den på 166 MHz tack vare att man kunde köra 83 MHz FSB på smått legendariska överklockarkortet Asus P55T2P4.

Kombinerat med första generationens 3Dfx och gott om RAM så gav den fina spelupplevelser.

Permalänk
Medlem

Min första var visserligen en 286:a, men då hade jag inte riktigt fått intresset för hårdvara än. Jag vet dock att min dator med Celeron 533MHz jag lyckades få i julklapp hamnar lååååångt ner på listan.

Något jag minns väl och som jag uppskattade var faktiskt mitt första hembygge. En dator med bla. en AMD Athlon XP 2400+ och ett Geforce ti4600. Jävlar vad malla det var i det kortet! CPU uppgraderades sedan till en "Venice" AMD 64 3200+ och GPU blev strax därpå ett 6600GT.

Permalänk

En gammal dator man satt med hade ett ATI Rage Pro Xpert@Play 8MB som huvudkort + 2 x Voodoo 2 12MB. Spelen hade väldigt fin grafik då.

Hade även en dator med en Athlon XP 2400+ som var klockad från 2000 MHz till 2350 MHz och den var faktiskt 1 sekund snabbare i SuperPi än den Pentium 4 3.2 GHz som var klockad till 3.5 GHz.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Att ingen nämnt cpun som gav intel spark i häcken sen den lancerades. Amd Athlon K7 slot A.
Hade en p3 450 har jag för mig med ett abit så jag kunde ha 133mhz fsb men hade länge hållit ögonen på Amds Slot A cpu som släpptes ner som en bomb även om man va förberedd å höll i sig så gott man kunde. Sålde p3an å blev en k75a, dvs den andra "gen" den med L2 cachen som gick i halva hastigheten istället för en 3e del av cpuns clock.

Ville eg ha 600an eller 650 då de gick att klocka som fan å 1000spänn billigare om inte mer än 750in. men men, sen fick det bli ett goldfinger kort för att byta multipeln å en fet kylare. fan minns inte märket men många hade skiten å de två 60mm fläktarna lät som jetturbiner.. testa lana med en sån dator, kan lova att ingen e villig att sitta brevid en.. I slutändan kom jag aldrig upp i 1Ghz stabilt så fick bli 950mhz men men, alla andra satt ju med 266 max 450 så min E-penis va brutalt stor på den tiden.

AMD ATHLON never forget

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare

Utan konkurrens hamnar Amiga 500 överst på denna lista för mig, finns ingen annat jag lär mig lika mycket på och känts aktuell under så lång tidsperiod som den maskinen.

Ska man välja ut enskilda komponenter så är Radeon 9800Pro den GPU som känts bäst "för sin tid" som jag haft i min ägo. Var själv aldrig jätteförtjust i Voodo-korten då "pass-thru" kabeln gav ganska kraftig försämring i bildkvalité på den 21" 1600x1200@85 Hz jag hade då. Hade ändå det Voodo-kort med mekanisk relä som gav minst påverkan på bilden, det "klickade" när man bytte till 3Dfx-kortet. Skärmen kostade typ mer en resten av datorn och enda "konsumentkortet" som kunde driva den med fin kvalité var Matrox-korten

Som flera andra i denna tråd blir nog den "bästa" CPUn Celeron300A, även min gick under alla år felfritt i 450 MHz.

Ser ingen poäng i att behålla gamla maskiner. Testade en del Amiga 500 spel många år in i min PC-era och det kändes bara "oj, var det verkligen inte bättre än så här...".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Voodoo 3 3000 hade jag väldigt länge. Har faktiskt kvar ett i källaren
Förbokade det till ett lätt överpris...
AMD 6000+ köpte jag även den tidigt och även den sitter kvar i en burk i källaren.
Var riktigt nöjd med båda under en lång tid.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

AMD ATHLON never forget

Nej, den ska jag sent glömma. Jag hade en Thunderbird 1GHz som mötte döden en natt när jag monterat vattenblocket fel. Eftersom processorn saknade tempskydd brann den upp på någon sekund när den inte fick någon kylning. Pffzzt, så var de pengarna borta. "Det var nog ändå dags att uppgradera" får man väl säga till sig själv..

Permalänk
Medlem

Min gamla IBM Aptiva, P2 350Mhz, 256Mb ram och Geforce2.. Kvittade vad ja slängde (kopplade i) för hårdvara, Så tuggade den allt o startade utan problem.. 15" CRT skärm, Morsan delade ut 56k internet från sin dator till min via korsad kabel.. Tog 40min o ta hem 1 Mp3 @ 3.5Mb.. xD

Annars är det min Slot1 -> socket 370 converter med Celeron 733Mhz @ 915Mhz med 512Mb DDR och Geforce4Mx.. Slängde ihop det i ett gammalt grönmålat desktopchassi med hål utskärda överallt för fläktar.. ^^ Kommer ihåg att vi lanade Diablo2LoD innan gf4mx kortet, ja fick vänta utanför rummen när brorsan o polaren drog in o plöjde vägen för min dator hängde sig pga grafiken som magikerna gör.. xD

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Ah, denna tråd tog fram pojkrumsdoftande minnen. Mitt hedersomnämnande går till Celeron 300A som med en liten inställning i BIOS vips klockades till 450 Mhz hur lätt som helst. Jag själv hade precis börjat jobba och skaffade mig en personaldator för en massa pengar i löneavdrag och fick då en riktig PII-450. Lite sur var man när polaren lade ut en tredjedel typ för en 300A och fick samma prestanda.

Kommer ihåg reklambladet för personalköp hos min kompis morsa, hon var lärare, det var på den tiden man kunde köpa pc med personalköp precis som du nämnde. "värstingen" var en 486 med någon fet liten skärm till för blygsamma ..... 52 000:-.

Undrar om det är någon här som har kvar ett sådant blad så kunde några "yngre" medlemmar se vilka fantasipriser det var i början på 90-talet för att köpa sig en dator

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

Amd 3700+ socket 939 var fina minns min gjorde mer än 3,4ghz+ på luft, eller om det var mer minns ej. får snart tillgång till en igen dock är moderkortet usel på klocka vad jag vet, svårt och hitta en socket 939 mobo idag på tradera

Jag har nog flera 939 moderkort ifall du är intresserad

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

jag tror banne mig jag har fått tillbacka min gyllene amd 3700+ det var nog bland dom bästa batchen den drog 3,4ghz+ med luft vore kul att ta wr med den må amd vara kassa i prestanda men kul att klocka med och kanske kunna ta några fina scores med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.