"Fjärrstarta" streaming från telefon till BT-högtalare?

Permalänk
Medlem

"Fjärrstarta" streaming från telefon till BT-högtalare?

Vet inte var detta ämnet hör hemma!

Jag söker en troligtvis ganska specifik lösning. (som vanligt)

Jag har köpt en bluetooth-högtalare som jag hade tänkt använda för att lyssna på musik från telefonen, och nu är det så att jag hatar när saker är onödigt omständiga. Jag vill egentligen ha någon slags fysisk kontroll precis intill högtalaren som jag kan använda för att mycket snabbt och enkelt starta uppspelning. (tänk strömbrytare på en bordsradio) Att ta upp telefonen, leta upp appen och anslut bluetooth (eller hur den biten nu fungerar) tilltalar mig inte alls (inte minst för en sådan sak som att byta låt), och jag ogillar Chromecast av samma anledning.

Finns det någon produkt som jag kan använda för att starta t ex Google Play Musik eller SR på telefonen och börja skicka ljudet till en bluetooth-enhet?

Jag är medveten om att detta eventuellt låter lite galet. Hade jag haft lite mer utrymme hade jag nog köpt någon slags stereo istället, men jag var även ute efter hyfsat bra ljud. Denna köpte jag för 900 kr, lite av ett impulsköp. Kanske borde kolla efter något helt annat istället... fast jag har kollat lite smått redan. Blir oftast radio, men vore bra om jag kan streama från telefonen eller möjligtvis datorn med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Lite otydligt vad du är ute efter.
Att starta högtalaren och slå på BT i telefonen (om du inte har det på hela tiden) och starta en app som skickar ljud kommer du inte ifrån. Para ihop dem behöver du bara göra en gång.
Vet inte hur det är på den du köpt men min UE boom kan jag starta via telefonen istället för att gå och trycka på knappen på högtalaren, men då måste jag starta UE appen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lite otydligt vad du är ute efter.
Att starta högtalaren och slå på BT i telefonen (om du inte har det på hela tiden) och starta en app som skickar ljud kommer du inte ifrån. Para ihop dem behöver du bara göra en gång.
Vet inte hur det är på den du köpt men min UE boom kan jag starta via telefonen istället för att gå och trycka på knappen på högtalaren, men då måste jag starta UE appen.

Slå på bluetooth tänkte jag inte ens på. Ännu ett steg, ugh.

Men hur fungerar det när man har parat ihop dem? Hur väljer jag om telefonen spelar upp lokalt eller via bluetooth?

Jag tänkte mig något som liksom kunde skicka en signal till telefonen att köra ett makro eller liknande, och utföra alla de där stegen på en gång, utan att jag behöver ta upp telefonen och börja fippla med den. Men det kanske kräver något mer avancerat, typ en RPi byggt för ändamålet...

Funderat på sådana NFC-tags annars. Har inte förstått helt hur de fungerar, men de borde fixa makrobiten om jag har förstått det rätt. Då måste jag ta upp telefonen, men inte mycket mer än så kanske.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Finns det inte ett program till iaf android som heter tasker som kan starta nästan vad som helst i telefonen?

Har högtalaren några mediaknappar förresten?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är speciellt krångligt för min del iaf. Har alltid bluetooth igång så jag behöver bara slå igång högtalaren så connectar den automatiskt och sedan trycker jag bara på play i Spotify-widgeten på hemskärmen Låt kan jag byta direkt på högtalaren, JBL Charge 2+.

Vad jag vet så är det bara UE Boom som kan göra det du verkar vara ute efter, att "väcka" högtalaren via mobilen? Men det blir ju ändå ett extra steg att starta den appen och sedan starta musiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Slå på bluetooth tänkte jag inte ens på. Ännu ett steg, ugh.

Men hur fungerar det när man har parat ihop dem? Hur väljer jag om telefonen spelar upp lokalt eller via bluetooth?

Jag tänkte mig något som liksom kunde skicka en signal till telefonen att köra ett makro eller liknande, och utföra alla de där stegen på en gång, utan att jag behöver ta upp telefonen och börja fippla med den. Men det kanske kräver något mer avancerat, typ en RPi byggt för ändamålet...

Funderat på sådana NFC-tags annars. Har inte förstått helt hur de fungerar, men de borde fixa makrobiten om jag har förstått det rätt. Då måste jag ta upp telefonen, men inte mycket mer än så kanske.

Du kan ha på BT hela tiden, jag stänger inte av det och märker ingen skillnad i batteritid.

Resten vet jag inte, är det android går det säkert att fippla ihop något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Finns det inte ett program till iaf android som heter tasker som kan starta nästan vad som helst i telefonen?

Har högtalaren några mediaknappar förresten?

Jo, Tasker skulle kunna komma till användning, men jag ville helst undvika att ta upp telefonen överhuvudtaget.

Inga mediaknappar.

Skrivet av KKay:

Jag tycker inte det är speciellt krångligt för min del iaf. Har alltid bluetooth igång så jag behöver bara slå igång högtalaren så connectar den automatiskt och sedan trycker jag bara på play i Spotify-widgeten på hemskärmen Låt kan jag byta direkt på högtalaren, JBL Charge 2+.

Vad jag vet så är det bara UE Boom som kan göra det du verkar vara ute efter, att "väcka" högtalaren via mobilen? Men det blir ju ändå ett extra steg att starta den appen och sedan starta musiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja okej, låt gå för det. Kanske kan ha på bluetooth för jämnan. Batteriet håller dock inte jättelänge som det är redan.

Jag är snarare ute efter något som går åt andra hållet; "väcka" telefonen via högtalaren, eller då en tänkt produkt som kan konfigureras för ändamålet. Ska ha högtalaren i mitt mikroskopiska studentkök, och bara använda den när jag är där, så tanken var att jag skulle styra allt som ovannämnt. Att bara gå till fönsterbrädan och trycka på play eller nåt vore många gånger enklare än att starta allt manuellt på telefonen.

Någon slags fristående radio med möjlighet att spela upp min egen musik (ej Spotify) hade varit perfekt nästan, men jag har lite svårt för att hitta sådana, och jag vill som sagt ha hyfsat ljud... och inte betala en förmögenhet. Den här högtalaren jag köpte verkar kunna leverera ljudet (har inte packat upp den än, så kan fortfarande ångra mig), det är bara resten som fattas!

Om NFC-stickers fungerar som jag tänker mig så skulle det nog vara en godtagbar lösning. Sätter upp en klisterlapp i köket och scannar av den för att köra igång/stänga av allt. Alternativt en sån där knapp man stoppar i stereoutgången på telefonen för samma funktionalitet. (och kanske mer) Behöver likväl dras med telefonen då, men det torde fortfarande bli mycket smidigare än alternativet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Åhhh, här har vi ganska exakt vad jag är ute efter!
https://flic.io/

Lite dyrare än vad jag hade tänkt mig, men kanske...

Edit: Om den nu kan programmeras till att göra precis vad man vill då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte varför du inte skaffade en internetradio i stället för att strömma från telefonen om det nu är så besvärligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Åhhh, här har vi ganska exakt vad jag är ute efter!
https://flic.io/

Lite dyrare än vad jag hade tänkt mig, men kanske...

Edit: Om den nu kan programmeras till att göra precis vad man vill då.

Flic kan programmeras till mycket.
Hur bra den är dock är ganska ovisst. Kräver dessutom Bluetooth för att fungera. Vi har satt upp vår att integrera med sonos, funkar väl sisådär.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte nyligen en sån här:
http://cdon.se/hemelektronik/hama-dir3100-digital-radio-dab-i...

Den kan mycket, inkl Spotify. Men vill man lyssna på Spotify så måste man starta det hela via telefonen. Jag var ute efter lite liknande som du. Lite kort ville jag inte vara beroende av kopplingen till telefonen. Just nu kör vi mest internetradio på den. Finns även en version som är hälften så bred.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte varför du inte skaffade en internetradio i stället för att strömma från telefonen om det nu är så besvärligt.

Tja, dels för att det är en djungel för mig. De verkar kosta en del. Får man något vettigt ljud då och kan man spela sin egen musik på något sätt? Annars kan jag lika gärna skaffa en FM-radio för ett par hundra. Jag kan inte tänka mig att lägga ut mycket mer än 1 000 kr totalt.

Skrivet av Kalasis:

Flic kan programmeras till mycket.
Hur bra den är dock är ganska ovisst. Kräver dessutom Bluetooth för att fungera. Vi har satt upp vår att integrera med sonos, funkar väl sisådär.

Noterat! Bluetooth är inga problem, men då får jag ju ha det påslaget på telefonen hela tiden ändå, ja. Kan jag kanske leva med. Får fundera på den lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080