Windows 10 senaste uppdatering !

Permalänk
Medlem

Windows 10 senaste uppdatering !

Vet inte om fler fått problem med detta. Men igår så uppdaterade jag mitt Windows 10 Professional (om det gör någon skillnad), det var uppenbarligen en rätt stor uppdatering då det tog säkert över 30 minuter att köra den.
Frid och fröjd så långt, men så nu idag när jag skulle jobba med ett program som funka fint igår så går det inte längre.

Det tycks vara som så att i och med den uppdateringen som gjordes igår fick min dator nytt "ID" av något slag vilket resultera i att vissa program inte ansåg att jag längre var berättigad till att köra dessa längre och jag vart tvungen att ringa support till berörda parter som levererar dessa för att återigen kunna jobba.

Vad är det dom har gjort och varför. Jag som faktiskt gillat Windows 10 trots dess förakt för mobila användare lagt åt sidan. Men att man som brukare av ett operativ skall behöva återaktivera redan installerade program pga av en helt vanlig uppdatering känns ju helt åt helvete.

Ett annat dilemma är att ett annat program som gått hur smidigt som helst nu börjat "lagga" vilket jag inte heller kan förstå mig på. Det är ju inte direkt så att jag sitter på en undermålig dator eller så och jag har samma resurs tilldelning som tidigare.

Finns det någon som vet något mer om exakt vad det är som dem har gjort ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

All info om 1151 uppdateringen finns här.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det är en helt ny build av Win 10, MS kör numera lite samma stuk som Apple med OSX.
Så att det tog tid beror på att den drog en ny installation över den gamla.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb