Permalänk
Medlem

Fiber: val av leverantör?

Om ett par veckor flyttar vi till ett nytt hus där det finns fiber.

Vi kan välja mellan dessa leverantörerna: AllTele, Bahnhof, Bitcom, Boxer, Bredband2, Bredbandsbolaget, Net at Once, Ownit, T3, Tyfon och Universal Telecom. De erbjuder ungefär samma hastigheter och priserna skiljer sig inte så mycket.

Det som är avgörande för vår del är att vi får en stabil och pålitlig tjänst. Några av dessa bolagen som är mer stabila än andra?

Permalänk
Medlem

Bl.a Bahnhof & Bredbandsbolaget, kör på "eget nät".
En hel del av de andra köper "bandbredd" av dessa två, och det kan innebära stabiltets problem om de underskattat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är en av de populärare här pga deras sekretess policies.
Ownit är också populära här tror jag.

Permalänk
Medlem

Har bahnhof och kan rekommendera dem. Var nog några år sen nätet låg nere sist, inga problem annars och aldrig behövt kontakta support

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hur är Bredband2 för privatpersoner? Vi har haft dom på jobbet senaste åren och det har fungerat väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har Bredbandsbolaget som jag är riktigit nöjd med, det har fungerat otroligt bra i 14 år nu, men om jag hade Bahnhof som alternativ så skulle jag nog byta (pga deras attityd; de är till synes väldigt måna om att skydda sina kunder och står upp mot externa påtryckningar från diverse fåntrattorganisationer).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Bl.a Bahnhof & Bredbandsbolaget, kör på "eget nät".
En hel del av de andra köper "bandbredd" av dessa två, och det kan innebära stabiltets problem om de underskattat.

Hur menar du med eget nät? Får han in en fiber som flera leverantörer kan leverera tjänst så kan det knappast vara deras eget?

Visa signatur

Schwanken

Permalänk

Om du kan skaffa Bahnhof så kör på det. Erbjuder även en gratis VPN för din integritet. Bahnhof får 5/5 möjliga och jag har haft dom i nära 10 år snart.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Hur är Bredband2 för privatpersoner? Vi har haft dom på jobbet senaste åren och det har fungerat väldigt bra.

Känner enbart en person som har Bredband2 som leverantör och han är väldigt nöjd med dem. Annars skulle jag rekommendera Bahnhof, har varit kund hos dem i snart två år och bredbandet har inte strulat en enda gång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwank:

Hur menar du med eget nät? Får han in en fiber som flera leverantörer kan leverera tjänst så kan det knappast vara deras eget?

Du missförstår, du tänker på typ stadsnät.
Jag tänker på att Bahnhof/Bredbandsbolaget är direkt uppkopplade till "huvud kabeln" (i Stockholm), det är inte många av de andra utan köper av dem, vilket innebär att de inte har något "eget nät".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har haft Ownit i två-tre år nu, och upplever att det är totalt problemfritt. Har iofs aldrig behövt kontakta supporten, så jag vet inte hur bra supporten är vid problem.

Jag flyttar om ett par veckor och även den nya fastigheten har Ownit som leverantör, något jag känner mig ytterst nöjd och trygg med.

Tidigare har jag bara haft erfarenhet av ComHem och de var oerhört mycket sämre jämfört mot Ownit.

Visa signatur

Gammal gubbe