Låg volym från Asus DGX (Fixat)

Permalänk
Avstängd

Låg volym från Asus DGX (Fixat)

Införskaffade precis ett Asus DGX då det integrerade ljudkortet i mitt Asus Z97-P var så hiskeligt dåligt. Kunde knappt höra vad karaktärerna i diverse spel sade på maxvolym om flickvännen kollade på film med ganska låg volym.

Skaffade detta då det skulle ha inbyggd hörlursförstärkare, men volymen är fortfarande oacceptabelt låg såvida jag inte ställer in att det är 2-kanals högtalare inkopplade. Då blir det nästan okej, men pillar jag med EQ:n så blir det kack igen.
Har förstås installerat Uni Xonar istället för originaldrivrutinerna då alla rekommenderar det, och det kan jag förstå då originaldrivisarna är horribla.
Jag hittar en inställning som heter FP-hörlurar som tydligen involverar förstärkt signal, men med den påslagen får jag inget ljud alls.

Är det verkligen så här dåligt att jag borde returnera det och lägga på lite extra för något kort för runt 800 istället, eller vad kan jag göra?
Lyssnar i ett Sennheiser PC360 och det integrerade ljudkortet i mitt gamla Gigabyte GA-990FXA kunde smälla på med kristallklart ljud så det räckte och blev över, så jag har minst sagt blivit lite ljudkräsen. Enda anledningen att jag bytte var att jag ville gå över till Intel-CPU.

Ljudkvaliten är någorlunda duglig (även om max samplingsrate är 96 Khz...), men som sagt så är volymen alldeles för låg.

Permalänk
Hedersmedlem

Du säger att det blir bättre volym om du ställer in 2-kanal istället för vad, mer exakt? PC360 är ett stereoheadset (även om det kan hända att marknadsförings-mumbojumbo säger annat). Om du ställer in 5.1 i ljudkortet så är det sannolikt att det delar upp stereoljud så att en del av signalen hamnar i center-kanalen, vilket troligen är en annan analog utgång på ljudkortet. Detta resulterar i att du i dina lurar fortfarande får stereoljud, men en mindre del av ursprungssignalen -> lägre volym.

Permalänk
Medlem

Är inställningen du söker

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

FP-Hörlurar är Front panel utgången.

Har själv ett Xonar DGX som jag dock inte använder längre med ställer du in hörlurar i menyn så ska det finnas en knapp som visar olika alternativ.

Kolla manualen: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/Audio_Card/Xonar_DGX/E7798_X...

Sök efter Analog Out Mode, borde visa hur du gör.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Avstängd

@hakd: Tack så hemskt mycket, trodde jag pillat på alla inställningar under den fliken