Asus introducerar bärbara datorerna N552 och N752 med Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar bärbara datorerna N552 och N752 med Intel Skylake

Taiwanesiska Asus fortsätter övergången till Intel Skylake med två nya bärbara modeller. Båda kommer utrustade med 4K-upplösta IPS-skärmar och grafikdelen Geforce GTX 960M.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Riktigt snygga och bra priser tbh.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är skeptisk tills den trillar in i handeln. Asus gör en del mög som ser okej/bra ut men som inte känns bra och rigida eller som helt enkelt saknar det där sista.

Permalänk
Medlem

RJ-45 det gillar vi! Mer sånt i premium segmentet! Nästan alla laptops idag säljs ju utan det tyvär....

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

två decimeter bezel?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så svårt att göra tunna skärmkanter? Alla borde se ut som Dells nya xps 13 infinity.

Permalänk

Jag hade valt Dell XPS15 alla dagar i vecka. Gissar dock att det kanske blir lite prisskillnad vid motsvarande konfig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Är det verkligen så svårt att göra tunna skärmkanter? Alla borde se ut som Dells nya xps 13 infinity.

Nej, skärmkanten är nog lätt att göra men det är svårt att klämma ihop allt i själva datorn.

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre ta den med Intel integrerad grafik istället för Nvidia.
Grafiken i Skylake är rätt så stark.
Då blir datorn säkert billigare, lättare, svalare och strömsnålare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av axelpaxel:

Jag hade valt Dell XPS15 alla dagar i vecka. Gissar dock att det kanske blir lite prisskillnad vid motsvarande konfig.

Ja, en sisådär 8000 kanske?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Ja, en sisådär 8000 kanske?

Vad baserar du det på? Vad jag vet så finns det inga svenska priser för någon av den? Säger inte att du har fel men 8k låter nog som mer skillnad än jag hoppats på...

Permalänk
Medlem

Riktigt fin laptop som vanligt från asus, min zenbook flyter fortfarande på som när den var ny och är lika tyst så än behöver jag ingen uppgradering

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Är det nytt chassi på dessa? Asus har alltid varit extremt fula när det kommer till produktbilder när det kommer till n-serien där de döljer den svarta underdelen, egentligen har de varit 1cm tjockare än vad som syns på bilderna.

http://ultrabookindia.info/wp-content/uploads/2015/06/Asus-N5...

@Jacobur ser det ut på laptopfronten, har ni några planer att köra nå recensioner snart? Har varit lite dåligt med det ett tag. Hade väldigt gärna velat se en på ux305ua, Broadwell versionen är imo den mest prisvärda ultrabooken för tillfället, så hade vart kul att se en ordentlig recension på skylake versionen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Najs med tangenter som matchar silverchassit. För många OEM:s kör med standardsvart oavsett chassifärg. Kan Asus släppa en jävla laptop (Zenbook) med Thunderbolt 3 nån gång? Såg inte ut som den där type-C kontakten hade TB-ikon så gissar att det bara är USB. /smh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det nytt chassi på dessa? Asus har alltid varit extremt fula när det kommer till produktbilder när det kommer till n-serien där de döljer den svarta underdelen, egentligen har de varit 1cm tjockare än vad som syns på bilderna.

http://ultrabookindia.info/wp-content/uploads/2015/06/Asus-N5...
Skickades från m.sweclockers.com

Rätt fult också att på sidorna är det inte heller lika dant om man jämför skärmkanten men bottenkanten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt att se kvalité från ASUS.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Trodde att det var nya Macbook Pros det var frågan om från artikelbilden innan jag hann läsa titeln

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Trodde att det var nya Macbook Pros det var frågan om från artikelbilden innan jag hann läsa titeln

Dem marknadsför väl dem som en konkurrent man direkt kan relatera till. Smart drag! Tycka om Apple vad man vill, men konkurrensen driver fram konkurrenter som denna.

Gillar att det är kvalité rakt igenom!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
99:e percentilen

Riktigt fint med både HDMI och MDP! Annars brukar man få nöja sig med bara HDMI (vilket är bra för att kunna koppla in datorn i en TV, men värdelöst för skärmar) och tyvärr finns det alltför ofta dessutom VGA på nya datorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Se där, inte enbart negativt med att lanseringen av Dell XPS 15 drar ut på tiden. Nu får vi istället fler alternativ att välja på. Hade Ausen bara varit lite lättare och utan DVD hade den helt klart varit intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av axelpaxel:

Vad baserar du det på? Vad jag vet så finns det inga svenska priser för någon av den? Säger inte att du har fel men 8k låter nog som mer skillnad än jag hoppats på...

Notera vad som kommer efter mitt frågetecken i inlägget.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Såg en recension på Asus n552vx av Sven Nilsson på youtube. Han klankar mest ned på byggkvaliteten på den modellen, men prestandan och funktionaliteten verkar vara bra. Ta en kik om ni är intresserade.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Trodde att det var nya Macbook Pros det var frågan om från artikelbilden innan jag hann läsa titeln

Precis, sjukt att andra tillverkare till och med nu för tiden börjar härma / kopiera Apple hur de presenterar produkterna, int bara designen som oftast kopieras mer eller mindre nästan rakt av, och på med en "Samsung" "Asus" eller annan logga.
Har inte andra tillverkare eget team som kan komma på egen design, och egen marknadsföring?

Skrivet av Gode:

Dem marknadsför väl dem som en konkurrent man direkt kan relatera till. Smart drag! Tycka om Apple vad man vill, men konkurrensen driver fram konkurrenter som denna.

Gillar att det är kvalité rakt igenom!

De kopierar en marknadsföring, de tillverkar en kopia av en produkt under eget namn.
Det är ju inte att "driva konkurrenter som denna" när man kopierar en annan tillverkare rakt av i princip.

Alla tillverkare härmar efter Apple i design mm, och nu även i hur de marknadsför produkterna.
De saknar egen innovationsförmåga / egen förmåga att tänka / designa och komma på idéer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis, sjukt att andra tillverkare till och med nu för tiden börjar härma / kopiera Apple hur de presenterar produkterna, int bara designen som oftast kopieras mer eller mindre nästan rakt av, och på med en "Samsung" "Asus" eller annan logga.
Har inte andra tillverkare eget team som kan komma på egen design, och egen marknadsföring?
De kopierar en marknadsföring, de tillverkar en kopia av en produkt under eget namn.
Det är ju inte att "driva konkurrenter som denna" när man kopierar en annan tillverkare rakt av i princip.

Alla tillverkare härmar efter Apple i design mm, och nu även i hur de marknadsför produkterna.
De saknar egen innovationsförmåga / egen förmåga att tänka / designa och komma på idéer.

Visst är det så. Det är ett val man gör, ett medvetet sådant; att ta innovationsrisk är något få vill göra när det finns etablerade, omtyckta modeller på marknaden att direkt konkurrera mot.

I det optimala fallet hade givetvis ASUS m.fl. valt att lägga mer resurser på innovation än "reverse engineering". Men hellre en kvalitativ "Apple-kopia" än ett halvdant original. Gillar man produkten så får man gilla läget, eller avstå från så kallade "kopior" och köp det dyrare originalet. Whichever floats your boat!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis, sjukt att andra tillverkare till och med nu för tiden börjar härma / kopiera Apple hur de presenterar produkterna, int bara designen som oftast kopieras mer eller mindre nästan rakt av, och på med en "Samsung" "Asus" eller annan logga.
Har inte andra tillverkare eget team som kan komma på egen design, och egen marknadsföring?
De kopierar en marknadsföring, de tillverkar en kopia av en produkt under eget namn.
Det är ju inte att "driva konkurrenter som denna" när man kopierar en annan tillverkare rakt av i princip.

Alla tillverkare härmar efter Apple i design mm, och nu även i hur de marknadsför produkterna.
De saknar egen innovationsförmåga / egen förmåga att tänka / designa och komma på idéer.

Håller med helt och hållet, nästan lite småäckligt att se detta. HTC:s nya lur och deras Nexus-tablet, nästan hela Asus flotta av laptops...

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa något sådant, och om jag skulle göra det så skulle jag nästan skämmas för att använda något sånt ute i allmänheten då det känns som om man har köpt någon billig kinakopia. Dock så är de här ju inte billiga alls - Svenska akademien borde mynta ett nytt uttryck - Taiwankopior?

"Good artists copy, great artists steal." Citatet tycker jag är helt och hållet sant - Men ska man göra det måste man kunna göra det bättre än orginalet. Vilket ingen produkt med *host* stulen *host* design har lyckats med ännu.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Inte så snyggt med så stor logga på nedre skärmkanten. Tycker man ska våga skippa det helt och hållet där. Men det är bara Apple som gör det än så länge vad jag vet.

Är det inte dags för USB 3.1 över hela brädet? Varför dröjer det så?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

oftast det som är det är svårt att få bra om man gör en billig produkt vill jag tycka. Det blir ofta billiga material och dom har inte resurser att bygga specialanpassade fläktar och tänka genom produkten rakt igenom. Tror det gäller dom flesta förutom företagsdatorer, surfacepro, macbooks. Men man får ju mycket hårdvara för pengarna som vanligt.

Skrivet av eMannen:

Såg en recension på Asus n552vx av Sven Nilsson på youtube. Han klankar mest ned på byggkvaliteten på den modellen, men prestandan och funktionaliteten verkar vara bra. Ta en kik om ni är intresserade.

Länkar:

Permalänk
Medlem

Köpte N552VX när den fanns i lager hos Komplett för lite mindre än en månad sedan för ca 10k. Hitintills fungerar den bra. Såg video-reviewen längre upp och håller inte med om att datorn skulle vara lätt. Den väger ca 2.5 kilo vill jag minnas vilket är i övre lagret för en laptop man vill släpa på varje dag, i alla fall för min del. Datorn byter mellan att använda grafiken i Skylake och det 950m som finns i denna modell, fungerar helt ok. Den har tyvärr ingen dedikerad port för mic utan en kombo-port. Det enda jag märkt av DDR4as fördelar tydligt i so far är Minecraft där en stor värld laddar extremt snabbt. Har krigat lite med linux på den men har än så länge inget distro som vill boota snällt live. Skärmen har trevliga färger och DVD-läsare kan säker t va bra nån gång. USB-C har jag inte använt än men får väll försöka skaffa något kompatibelt med tiden...

Edit: Detta är alltså modellen med en 1080p skärm

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis, sjukt att andra tillverkare till och med nu för tiden börjar härma / kopiera Apple hur de presenterar produkterna, int bara designen som oftast kopieras mer eller mindre nästan rakt av, och på med en "Samsung" "Asus" eller annan logga.
Har inte andra tillverkare eget team som kan komma på egen design, och egen marknadsföring?
De kopierar en marknadsföring, de tillverkar en kopia av en produkt under eget namn.
Det är ju inte att "driva konkurrenter som denna" när man kopierar en annan tillverkare rakt av i princip.

Alla tillverkare härmar efter Apple i design mm, och nu även i hur de marknadsför produkterna.
De saknar egen innovationsförmåga / egen förmåga att tänka / designa och komma på idéer.

Fast så är det ju med i stort sett allt numera. Inte bara datorer utan även mobiltelefoner, bilar, musik, spel, mode etc är ju i stort sett same same oavsett tillverkare/upphovsmakare nuförtiden. Fördelen är väl att man ekonomiskt kan välja vem man vill stödja av andra anledningar, ifall man inte hittar något tilltalande i detaljerna.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Väntar på 17" Skylake laptop med IPS, sega på o komma ut i handeln