Vilken del är trasig, GPU, PSU eller annat?

Permalänk
Medlem

Vilken del är trasig, GPU, PSU eller annat?

Måste fråga om råd då jag felsöker utan att få ett definitivt svar.
Saken är den att jag ofta blir utkastad till skrivbordet när jag spelar, i vissa fall och i vissa spel får jag ibland RSOD (red screen of death). Jag får inte några felmeddelanden.

Först misstänkte jag ljudkortet, något realtek ljudkort, dock med "föråldrade" win8.1 dirivisar. Men jag testade att deaktivera onboard audio, testa även med ett USB ljudkort, problemen kvarstod.

Började fundera på temperaturproblem. Har ett Corsair H100. Har mätt temp med både realtemp och cputemp, båda rapporterar CPU temp runt 45-55 på alla 4 cores efter någon timmes spelande. Gissade på det eftersom problemen inte uppstår i början av spelandet.

Nästa fundering gick på GPU. Senaste drivarna, även testat med äldre drivar, med samma resultat. GPU temp och MSI rapporterar temp på 40-77 grader. 77grader ska väl inte vara problem för ett R9 290? Om jag kör ex GTA V, eller Dragon Age inquisition så dock GPU load på 100%

Min nuvarande gissning är PSU/GPU eller en kombo av båda. Har ett Corsair AX750 inköpt 2006, kan det vara det som inte ger tillräckligt med ström? Det är ju gammalt
Kör i 1920x1200p. Saken är den att problemet minskar/försvinner om jag sänker allt "ögongodis", tessillering, shadows, etc.

Men borde jag inte få FPS dropps, laggande innan jag blir utkastad till skrivbord.

Jag har win 10, allt uppdaterat, inkl drivrutiner.

Övriga spes i sign. Någon Ni undrar så fråga?

//Fredrik

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova med ett annat nätagg, det du har är ju snart 10 gammalt, och nätagg slits faktigst (får sämre verknings grad med åren).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Win 10 är orsak till mycket ont. Med win10 är det omöjligt att utesluta mjukvaruproblem / konflikter vilket gör generell felsökning svår... Jag skulle definitivt testa att lägga in ett stabilare OS före jag började plöja ner pengar i burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag skulle prova med ett annat nätagg, det du har är ju snart 10 gammalt, och nätagg slits faktigst (får sämre verknings grad med åren).

Mmm, ja det det lutar åt nätagget, har ju haft det på känn. Det som talar för det är att allt spelande fungerar till 100% om jag drar ner grafikinställningarna, vilket jag för vidare till att GPU´n inte belastas lika hårt. Det märkliga är att jag inte får FPS dropps innan.

Ska väl tilläggas att jag nästan har en Skylake rigg liggandes i garderoben. Det är just PSU som jag har velat lite. En tanke va att jag skulle återanvända min nuvarande PSU, men om det nu är risk att det är den som är boven i dramat så blir det till att köpa nytt.

Har tre kandidater
* Corsair RMx 650w
* EVGA Supernova G2 650w eller 750w
* Corsair HXi 650w

Om jag kollar i MSI afterburner ser det ut som en flatline på GPU load 100%, för att direkt dippa ner till ett par procent då jag kastas ut i desktopp läge.

Skrivet av Finno:

@Nautilus011: Win 10 är orsak till mycket ont. Med win10 är det omöjligt att utesluta mjukvaruproblem / konflikter vilket gör generell felsökning svår... Jag skulle definitivt testa att lägga in ett stabilare OS före jag började plöja ner pengar i burken

Hade samma problem i win 8.1, har ingen lust att gå tillbaka till windows 7 då det känns en aningen föråldrat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem

@Nautilus011: AX750 kom sent 2010 och inte 2006 så vilket nätagg har du egentligen? Ett 5 år gammalt AX750 borde ha många år kvar om det inte misshandlats (av åska t ex).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Ah ok, ja det va en chansning jag trodde jag bytte nätagg i samband när jag köpte min sandybridge 2006 eller 2007.

Men jo det stämmer, jag har ett Corsair AX750w.
Tror inte jag har misshandlat agget heller. Jag stänger alltid av datorn när jag inte sitter vid datorn. Har inte heller haft igång datorn vid åskväder. Har även ett dyrare grenuttag med "åskskydd" hur mycket det nu hjälper. Har heller aldrig överklockat varken CPU eller GPU

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finno:

@Nautilus011: Win 10 är orsak till mycket ont. Med win10 är det omöjligt att utesluta mjukvaruproblem / konflikter vilket gör generell felsökning svår... Jag skulle definitivt testa att lägga in ett stabilare OS före jag började plöja ner pengar i burken

Vilket skitsnack, W10 funkar minst lika bra eller bättre än 7-8.1. Det är garanterat inte mjukvarurelaterat, sen skriver han senare att han provat andra OS.

TS: Skulle sätta mina surt förvärvade slantar på grafikkortet, har varit med om liknande problem. Testa ett annat kort om du har möjlighet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2