Mini-freezes i spel (gtx 970ssc, i7 4790k, 16gb ram)

Permalänk
Medlem

Mini-freezes i spel (gtx 970ssc, i7 4790k, 16gb ram)

Har de senaste veckorna börjat få någon typ av freeze i några sekunder när jag lirar spel. De spelen jag spelar och får problem i är CSGO, Dota 2, Cod Black ops 3, TF2. Freezen håller i kanske 1-2 sekunder då audio också loopar tills freezen är över. 1-2 sekunder låter som lite men det kan vara väldigt viktiga sekunder i spel som CSGO och liknanade. Det jag tror kan ha märkt är att detta problem bara händer i spel som körs genom Steam. Jag har spelat spel som Witcher 3 genom GOG clienten och aldrig märkt av detta freeze någongång, inte har jag heller märkt av någon freezelag i spel som star wars battlefront betan genom Origin clienten ( eller battlefield). Försökte dra slutsatser då jag tänkte att problemet kanske låg inom Source motorn eftersom jag mestadels spelade csgo och dota2 samt tf2, men har nyligen införskaffat Cod Black ops 3 och även stött på problemet där. Fryset är väldigt oberoende av en tid, då den ibland har ett intervall på 15 minuter och ibland kanske runt 40 min. Det som även är värt att tillägga är att min andra skärm inte påverkas överhuvudtaget, vilket nästan visar att det ej är datorn det är fel på, hårdvarumässigt. Jag har även ej stött på detta problem när jag ej spelar.
Då jag trodde det var steam provade jag att verify all game cache till alla spel utan resultat. Vilket ledde mig till att ominstallera steam samt ta bort resterande kvarglömda filer efter avinstallationen för att undvika om problemet var i någon av de filerna. Ominstallationen gav inte heller några resultat då problemet fortfarande var kvar. Har även provat installera spelen på ssd:n istället för hdd:n för att kolla ifall det var hårddisken men problemet sker även då.
Väldigt underligt problemet som är väldigt störande vilket är varför jag når ut till er på forumet för hjälp.
Specs:

EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+ Cooling
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
ASUS Z97-A ATX
Noctua NH-U9B SE2
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
1TB WD Red 7200rpm 64MB

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få, speciellt om vi lyckas lösa detta.