Valve inleder utrullningen av Steam Machines

Permalänk
Melding Plague

Valve inleder utrullningen av Steam Machines

Över två år efter tillkännagivandet har det blivit dags för Valve att lansera vardagsrumsdatorerna Steam Machine skarpt. Först ut är ett knippe modeller från Alienware, Syber och Zotac.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att 2016 blir "Year of Linux gaming" då. Eller bara "Year of the Linux desktop".

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Presterar spel till dessa maskiner bättre än samma spel på liknande hårdvara fast med windows?
Och kan de billigaste tävla mot konsolerna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Presterar spel till dessa maskiner bättre än samma spel på liknande hårdvara fast med windows?
Och kan de billigaste tävla mot konsolerna?

Undrar det samma?

Väntar spänt på tester.

Permalänk
Medlem

Bästa pris på Brio klassiskt ånglok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker att den estetiskt då ser trevlig ut

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Presterar spel till dessa maskiner bättre än samma spel på liknande hårdvara fast med windows?
Och kan de billigaste tävla mot konsolerna?

Jag minns att jag frågade detta förut någon gång och fick svaret att det inte var någon speciell skillnad. Kanske liten boost men inte såpass stor att det var värt att köra in steamOS på en speldator. Men är inte säker på detta och kan ha helt fel.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta kan bli jättebra. Jag saknar tiden när konsoler kostade 6-8000Kr och faktiskt piskade skiten ur PC rent prestanda och grafikmässigt. Men nu är ju konsoler mer eller mindre billigt skit som resulterar i att grafiken ser skit ut och 30fps räknas som "Guldstandard", blä

Jag ser definitivt att de finns en niche att fylla här, och jag tror att Steam Machines är rätt väg att gå!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Synd att spelstödet suger bara, kanske blir bra om några år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Presterar spel till dessa maskiner bättre än samma spel på liknande hårdvara fast med windows?
Och kan de billigaste tävla mot konsolerna?

Behövs dock inte mycket till PC för att tävla mot konsolerna :P, en gammal 2500k och en GTX480/HD5850 presterar ju bättre än vad PS4'an gör under samma omständigheter..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk

@jOnÄTÄn: Tror ej det spelar någon roll med tanke på priserna vi har sett. Så länge Steam inte har tänkt att ge ut 4-5 spel gratis med varje maskin ser jag ingen anledning för folk att köpa dessa. Billigare att köpa pre-build PCs och Linux har ju tyvärr inte bästa supporten när de kommer till spelutvecklare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

hoppas man kommer kunna bygga sin egna dator och att sedan kunna beställa kontrollen och fixa mjukvaran på annat sätt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

@Ozzed: Det hade ju mer att göra med att den västerländska spelmarknaden dog ut medans den japanska fortsatte starkt och det var relativt lite support för datorspelsutveckling i öst. Och anledningen för att priserna var höga var ju lite annorlunda. Kollar man på många SNES och N64 spel var de ju ganska hög kvalité. Men tittar man på PS1 som började pusha 3D grafik flög ju framerates runt lite överallt. Om jag inte missminner mig kunde FF VII köras under 20-fps och med ordentliga drops.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

billigare att köpa en steam link eller en HTPC och sedan streama till den!

http://store.steampowered.com/universe/link/?l=swedish

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Synd att spelstödet suger bara, kanske blir bra om några år

Spelstödet är större för Steam machines än vad Xbone och PS4 hade vid sin launch. Tänk på det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

hoppas man kommer kunna bygga sin egna dator och att sedan kunna beställa kontrollen och fixa mjukvaran på annat sätt

http://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Innebär detta att jag får en snygg integrering av Steam i någon linuxbaserad mediacentral, typ openELEC, är det helt klart intressant.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

@Ozzed: Det hade ju mer att göra med att den västerländska spelmarknaden dog ut medans den japanska fortsatte starkt och det var relativt lite support för datorspelsutveckling i öst. Och anledningen för att priserna var höga var ju lite annorlunda. Kollar man på många SNES och N64 spel var de ju ganska hög kvalité. Men tittar man på PS1 som började pusha 3D grafik flög ju framerates runt lite överallt. Om jag inte missminner mig kunde FF VII köras under 20-fps och med ordentliga drops.

Visst, men titta t. ex på en PS2 jämfört med dåtidens PC.. grafiken var liksom i en helt annan liga. Men efter det gick man över till att konsolgrafik kvittar för "det ska ändå bara vara fyllespelande med polarna i vardagsrummet" typ.. och priserna för nästa generation ligger plötsligt mellan 3-4000Kr istället för 6-8000Kr. Jag tycker inte att det är en bra utveckling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och kan de billigaste tävla mot konsolerna?

Svaret här är nej, de konkurrerar inte precis mot konsol alls idag, INGA av dagens spel som är stora på konsol finns på denna i huvud taget, alla spel som mer eller mindre säljer konsol saknas på Steam machines, många av dessa spel kommer heller aldrig någonsin att komma till den på grund av T.ex. EA.

Dvs det som avgör är spelutbudet då så got som inga av de stora spelen finns till Linux, inte heller kommer dom flesta till den, samt en del tillverkare släpper inte spel till Steam och inte har heller inga spel mot Linux.

Så för stunden ser jag inte hur de ska konkurrera, dessa är saker de måste ta itu med före själva priset blir ett problem.

Själv ser jag inte heller för vi som också spelar PC spel, det ät bättre att satsa på en vettig PC och om man nu vill spela spel på TV'n så är Steam link en riktigt bra pryl om man inte redan har en HTPC som kan köra Steam.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Behövs dock inte mycket till PC för att tävla mot konsolerna :P, en gammal 2500k och en GTX480/HD5850 presterar ju bättre än vad PS4'an gör under samma omständigheter..

Ja i prestanda. Men kan man köpa senaste call of duty till Steam os, koppla in 4 kontroller och köra 4 spelare splitscreen? Spelutbudet är ju ganska dåligt som jag förstått det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja i prestanda. Men kan man köpa senaste call of duty till Steam os, koppla in 4 kontroller och köra 4 spelare splitscreen? Spelutbudet är ju ganska dåligt som jag förstått det.

Med tanke på att spelet har stora problem på Windows så skulle jag inte förvänta mig att någon kommer porta blops till Linux/Steam OS. Jag tror att det kommer komma fler spel när Vulkan släpps då det ser ut som de stora spelhusen är ganska positiva till den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Stenkul:

Behövs dock inte mycket till PC för att tävla mot konsolerna :P, en gammal 2500k och en GTX480/HD5850 presterar ju bättre än vad PS4'an gör under samma omständigheter..

Seriöst, vad baserar du det på ?
Processorn är bättre ja men för ändamålet nej , och gpu`n ett 5850 likvärdigt med ett modifierat 7870 ? Var någonstans ?

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Med tanke på att spelet har stora problem på Windows så skulle jag inte förvänta mig att någon kommer porta blops till Linux/Steam OS. Jag tror att det kommer komma fler spel när Vulkan släpps då det ser ut som de stora spelhusen är ganska positiva till den.

Spelar man med konsolernas inställningar så är det inga problem alls, går man över det så får man oftast problem tack vare opolerad spelkodning i grafikmotorn...Utvecklarna är för lata i dagsläget...Allt handlar om pengar, tur att man kan ta refunds numera

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Tror detta floppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

billigare att köpa en steam link eller en HTPC och sedan streama till den!

http://store.steampowered.com/universe/link/?l=swedish

Håller med, Steam Link känns mycket mer intressant.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

datorn är Bäst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror att detta kan bli jättebra. Jag saknar tiden när konsoler kostade 6-8000Kr och faktiskt piskade skiten ur PC rent prestanda och grafikmässigt. Men nu är ju konsoler mer eller mindre billigt skit som resulterar i att grafiken ser skit ut och 30fps räknas som "Guldstandard", blä

Jag ser definitivt att de finns en niche att fylla här, och jag tror att Steam Machines är rätt väg att gå!

Det är väl typ bara ps3 som varit uppe i de summorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Tror detta floppar.

Exakt. Eftersom att det i grund och botten är en pc, likt de flesta har så bådar det inte gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men nu är ju konsoler mer eller mindre billigt skit som resulterar i att grafiken ser skit ut och 30fps räknas som "Guldstandard", blä

Håller inte riktigt med. Kör Destiny på PS4 rätt ofta – det går stabilt i 30 bilder per sekund oavsett vad som händer på skärmen och när man styr med handkontroll tycker jag det är helt okej med den bildfrekvensen i 1080p. Dessutom ser det oftast väldigt snyggt ut. Klart man hellre hade haft 60 bilder per sekund, men spelet är som sagt underhållande och ser bra ut, så tycker nog kritiken mot konsolerna är lite väl hård ibland.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Även om jag tycker det är bra med ett färdigt alternativ för konsumenten så tror jag att detta kommer floppa såvida inte alla lojala steamfans lägger ut en massa pengar för att köpa dessa. Priserna är inte direkt bra, speciellt när man jämför med vad man får med en PS4 eller Xbox One.

Jag skulle definitivt inte köpa en, inte som de ser ut och kostar idag. Kan de få till nya bra features och subventionera priset så kanske jag hade övervägt tanken. Men som sagt, bra med alternativet även om jag inte tror på satsningen.