Permalänk
Medlem

Nice! Håll oss uppdaterade.

Permalänk
Proffsmobbare

Tjo! Lite mer nytt, nästa uppdatering kan dröja en stund, väntar på delar från många olika håll.

Permalänk
Medlem

Kul idé med det externa nätagget. Känns riktigt hifi!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av bagfalls:

Kul idé med det externa nätagget. Känns riktigt hifi!

Det var tanken bakom! Nog för att riktiga hifi-nätdelar är bra mycket snyggare.

Fick slut på rör idag, men det börjar ta form iallafall.

Permalänk
Proffsmobbare

En andra pump är beställd och påväg! Ska bli roligt att testa dual-pump-setup för första gången.

Liten panel på sidan tillverkad.

Permalänk
Medlem

Fick av någon anledning intrycket av bilderna att datorn är ungefär lika stor som en tändsticksask, vet inte varför xD Grymt snygg iaf!!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Chromatic:

Fick av någon anledning intrycket av bilderna att datorn är ungefär lika stor som en tändsticksask, vet inte varför xD Grymt snygg iaf!!

Haha, nja! Riktigt så liten är den inte, Metis-chassit är fortfarande en ganska rejäl klump med sina dryga 13 liter volym.

Inte direkt en uppdatering, men en lite mer överskådlig bild på insidan.

Permalänk

Ser riktigt schysst ut!

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande nyfiken på hur du ska lösa det med fläktar på radiatorerna. Eller det kanske inte blir några alls?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag är fortfarande nyfiken på hur du ska lösa det med fläktar på radiatorerna. Eller det kanske inte blir några alls?!

modifierade 15mm tunna fläktar så dom kan sjunka in i radiatorn ist för att monteras "utanpå"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av matrimLOL:

Ser riktigt schysst ut!

Tack så mycket!

Skrivet av biorrith:

Jag är fortfarande nyfiken på hur du ska lösa det med fläktar på radiatorerna. Eller det kanske inte blir några alls?!

Skrivet av Marticus:

modifierade 15mm tunna fläktar så dom kan sjunka in i radiatorn ist för att monteras "utanpå"

What Marcus said!

Fixade en bild på det, har bara börjat modifiera den ena fläktramen.

Så vänster är en original Silverstone FN123, högra har en modifierad fläktram.

Permalänk
Medlem

perfekt illustration, älskar denna lösningen. Tror du det statiska trycket genom radiatorn blir bättre när fläktarna monteras "inne"i radiatorn? Försumbart kanske?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Laine: Intressant lösning! Jag är väldigt nyfiken på hur du modifierat fläktramen för att få den så tunn!

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marticus:

perfekt illustration, älskar denna lösningen. Tror du det statiska trycket genom radiatorn blir bättre när fläktarna monteras "inne"i radiatorn? Försumbart kanske?

Hum, bra fråga! Spridningen blir nog sämre nu när luftens expansionskammare i radiatorn har en fläkt i sig, men som du sa tidigare idag, trycket borde bli desto högre. Kanske jämnar ut sig?

Skrivet av Wicktarr:

@JaZid: Intressant lösning! Jag är väldigt nyfiken på hur du modifierat fläktramen för att få den så tunn!

Ska försöka lägga upp en bild på det senare, men det varierar från radiator till radiator. Jag har gjort det på fyra eller fem byggen nu, ibland kommer man undan med att bara kapa bort "vingarna" där skruvhålen sitter, på ena sidan.

Arbetat vidare med externa PSU'n. Den har fått dubbla brytare, baksidan är normal för AC, framsidan är PS_ON för DC-sidan.

Eftersom jag har två nätdelar i serie är det lättast att kortsluta PS_ON i GND och få nätdelen att kicka igång. PicoPSU på moderkortet startar sedan när man trycker på den vanliga startknappen i Metis-chassit.

Hela den externa nätdelen är lite av ett experiment, så vi får se hur det fungerar sedan. Spännande!

Permalänk
Medlem

hur pass mycket (lite...) bygger fläktarna på höjden från radiatorns kant när dom monteras inuti som du gjort? Hur "brett" blir hela paketet med radd och fläkt?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Fantastiskt coolt bygge, att det är riktigt snygga foton försämrar det inte heller. När man såg chassit i början så tänkte jag direkt på en dyr hipsterbrödrost, haha förlåt! Imponerande är det iaf, själv svor man när man monterade sin första egna vattenloop som tog kanske 8h för att montera hela datorn och ytterligare 2h för testning, här har vi liten annan nivå av ambition, tålamod och tanke

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marticus:

hur pass mycket (lite...) bygger fläktarna på höjden från radiatorns kant när dom monteras inuti som du gjort? Hur "brett" blir hela paketet med radd och fläkt?

Hmm, drygt 5mm tror jag. Brukar få ner det till runt 3mm men EK PE är väldigt grunda och smala.

Skrivet av trickeh2k:

Fantastiskt coolt bygge, att det är riktigt snygga foton försämrar det inte heller. När man såg chassit i början så tänkte jag direkt på en dyr hipsterbrödrost, haha förlåt! Imponerande är det iaf, själv svor man när man monterade sin första egna vattenloop som tog kanske 8h för att montera hela datorn och ytterligare 2h för testning, här har vi liten annan nivå av ambition, tålamod och tanke

Tack så mycket! Haha, du är nog inte ensam om hipsterbrödrosten, har fått höra det från flera håll även i tidigare byggen. Du fick ihop ditt bygge, och det är det viktiga!

Fick hem pump nummer två för en stund sedan och har labbat runt lite med hur det ska kopplas. Tillverkade en stabilisator/kombinerat fäste till övre pumpen, gjort i läder.

Det tillsammans med nipplarna håller översta pumpen på plats men låter den röra på sig utan att påverka den undre pumpen överdrivet mycket. Det är tanken iallafall.

Permalänk
Medlem

@Laine: pumparna påminner lite om detta

I like

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare

Adapterplatta för pumpmontering, isolerad med gummibussningar. Även pumpen är isolerad från plattan.

Permalänk
Proffsmobbare

Gjorde klart rördragningen, alla utom det lilla röret mellan radiatorerna.

Permalänk
Proffsmobbare

Lite kabelpill, osäker på hur jag ska dela och samla kablarna än.

Det finns inte plats för kablarna att sticka rakt ut på grafikkortet, så kontakten fick modifieras lite. Nu går kablarna neråt.

Det hetaste alternativet just nu känns som högtalarkabel-splitters.

Permalänk
Proffsmobbare

Tjo, tillbaka igen! Pillade ihop en täckpanel för baksidan av moderkortsplåten.

Monterad i chassistommen.

Tanken är att den ska likna täckpanelen på framsidan.

Monterad på plats, nu går arbetet vidare för att städa upp baksidan.

Permalänk
Proffsmobbare

Smällde ihop en fläktgrill till undersidan av chassit. Passade även på att försänka den andra fläkten.

Permalänk
Proffsmobbare

Tappade bort gamla baksidan till externa nätdelen, så jag fick tillverka en ny. Ska lackeras mattsvart tillsammans med resten av PSU.

Permalänk
Medlem

Det här bygget är ett riktigt jävla mästerverk. Det är mer en Picassomålning än en någon dator. En riktig fröjd att se allt hantverk, helt underbart.

Fullkomligen älskar hur mixen av de bruna lädret med polerad silver och svart.

Definitivt årets bygge på forumet!

Måste dock fråga vad du kör med komponenter? Läste Z77, du håller dig alltså till den gamla 1155 serien, varför? Samt grafikkortet, det var verkligen ett litet ett, ser mer ut som ett ljudkort, någon itx variant?

Reflekterade också över foruminläggen. Du har alltså hållt på över ett år? Imponerande! Det tar tid, det vet jag, mitt egna tog 7 månader. Men over ett år, wow!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av eucalyptus:

Det här bygget är ett riktigt jävla mästerverk. Det är mer en Picassomålning än en någon dator. En riktig fröjd att se allt hantverk, helt underbart.

Fullkomligen älskar hur mixen av de bruna lädret med polerad silver och svart.

Definitivt årets bygge på forumet!

Måste dock fråga vad du kör med komponenter? Läste Z77, du håller dig alltså till den gamla 1155 serien, varför? Samt grafikkortet, det var verkligen ett litet ett, ser mer ut som ett ljudkort, någon itx variant?

Reflekterade också över foruminläggen. Du har alltså hållt på över ett år? Imponerande! Det tar tid, det vet jag, mitt egna tog 7 månader. Men over ett år, wow!

Tack så mycket för din kommentar! Väldigt roligt att höra efter så lång tid.

Hmm, jag minns inte helt hundra men jag tror att det är ett Gigabyte Z77N, ackompanjerat med en Intel i7 2600K och ett GTX970 av referensdesign, PCB är 170 någonting millimeter lång utan luftkylare.

S1155 av kostnadsskäl helt enkelt, jag har inte många kronor att spendera på datorer, så jag väljer att lägga det där det gör mest nytta ekonomiskt. I detta fall några generationer gammal hårdvara, ger utrymme för lite mer exotiska kylningslösningar och verktyg.

Liten uppdatering, jag insåg att ni inte har fått se så mycket av chassit i sin helhet.

Här utan sidopaneler.

Permalänk
Proffsmoddare

Otroligt hantverk som vanligt, ser fram emot slutresultatet!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmobbare

Tjo! Tillbaka från lite vinterdvala, hade ett gäng andra projekt som var mer intressanta att pilla på.

Agget är färdiglött och jag snickrade ihop en liten hållare till SSDn nu imorse.

Det är bara lite kablar och polering så är den uppe och spinner sedan, ska försöka uppdatera så gott det går under tiden.

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen ett imponerande bygge!
Keep up the good work.

Permalänk
Medlem

Nu får man ju inte svära, men +ajdksldlsls LEGEND!!!

Lätt bäste moddare på forumet! Helt underbart hantverk!