Intel Skylake med tekniken Speed Shift gör Windows 10 kvickare

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake med tekniken Speed Shift gör Windows 10 kvickare

Med en ny teknik för dynamisk justering av klockfrekvenserna i Intel Skylake utlovas en kvickare upplevelse i Windows 10, som inom kort uppdateras med stöd för Speed Shift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

låter ju klart intressant.

Permalänk
Medlem

Låter som en gåta

Permalänk
Medlem

Fräscht Bättre energibesparingar samt högre responsivitet. Blir allt mer sugen på en schysst skylake laptop.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bust:

Låter som en gåta

https://mindlinux.wordpress.com/2015/10/06/balancing-power-an...

Lite mer info om det dock från deras Linux sida.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Undrar om devil´s Canyon får stöd för detta? Eller är det bara skylake?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Undrar om devil´s Canyon får stöd för detta?

I och med artikeln handlar om Skylake, så tror jag inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I och med artikeln handlar om Skylake, så tror jag inte det.

Läste också artikeln men hoppades ändå.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Varför har ni valt att redovisa Mozilla testet med negativ skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Varför har ni valt att redovisa Mozilla testet med negativ skillnad?

Står ju att lägre är bättre..

Gillade detta, blir ju några procent till i allmänprestanda mot haswell, ganska likt annars..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Undrar om devil´s Canyon får stöd för detta? Eller är det bara skylake?

Hade varit najs, men det är en ny eller uppgraderad hårdvarufiness i Skylake.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig nyhet! Har inte inhandlat Skylake än men blir det snart.

Permalänk
Medlem

Trevligt, kör redan build 10586, men tyvärr på en Sandy Bridge så det går inte att testa. Känner inget större behov att uppgradera nu eftersom inget upplevs slött, men alla förbättringar på vägen är bra tills den dagen det blir dags.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Står ju att lägre är bättre..

Gillade detta, blir ju några procent till i allmänprestanda mot haswell, ganska likt annars..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, lägre är bättre, men prestandan är fortfarande positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ja, lägre är bättre, men prestandan är fortfarande positiv.

Siffran visar skillnaden mellan med och utan speed shift och inte "prestanda".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Undrar om devil´s Canyon får stöd för detta? Eller är det bara skylake?

Det är Haswell va?
Så nej.

Skrivet av Videoapan:

Står ju att lägre är bättre..

Ja, ms borde ju angetts som vanligt men skillnaden i % borde varit +.
Skillnaden i millisekunder är negativ, men skillnaden i prestanda är positiv.
Alltså kunde man angett skillnaden med +2.5% istället för att få det tydligare och snyggare.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det är Haswell va?
Så nej.

Ja, ms borde ju angetts som vanligt men skillnaden i % borde varit +.
Skillnaden i millisekunder är negativ, men skillnaden i prestanda är positiv.
Alltså kunde man angett skillnaden med +2.5% istället för att få det tydligare och snyggare.

Kan ju skicka in "rätta artikeln", kan ju ändra på det hela då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nice, då kanske det får bli en skylake och samsung 950 pro då .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju skicka in "rätta artikeln", kan ju ändra på det hela då.

Det är ju inte "fel" att skriva som dom gjort, jag tycker bara det hade varit snyggare gjort med positiv skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är ju inte "fel" att skriva som dom gjort, jag tycker bara det hade varit snyggare gjort med positiv skillnad.

Tack för att du löste det här mysteriet. Satt i säkert 5 minuter och läste om och om igen för att försöka förstå på vilket sätt det blev en försämring, men det var så enkelt att nån valt att redovisa ett positivt resultat som ett minus.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Är bra att det går åt rätt håll men kommer det märkas i verkligheten ...Nej

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det är ju trevligt med förbättringar, men jag fortsätter nog vara nöjd med min devils Canyon, den är ju inte slöare nu bara för att skylake får en förbättring,

Frågan jag ställer mig är om detta är märkbart i verkligheten, eller om Intel jagar optimiseringar under alla stenar det kan hitta eftersom de traditionella sätten inte verkar? höja prestandan så mycket längre.

jag är lite nyfiken på vad Intels igp med Edram minnet eller vad den använder kan vara ett sätt att öka ipc, får hoppas yoshman tittar in^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är ju inte "fel" att skriva som dom gjort, jag tycker bara det hade varit snyggare gjort med positiv skillnad.

Själv tycker jag det skulle varit väldigt fult att presentera en mätdifferens på ett annat sätt än de andra. Det enda jag kunnat tänka mig är att separera tidsmätningen från poängmätningarna men definitivt inte att vara inkonsekvent i hur man presenterar resultatskillnaderna. Förstår man inte vad man läser torde man ändå inte ha någon större behållning av siffrorna ändå.

Permalänk
Datavetare

@Sirme: Har redan skrivit en liten notis om vad jag vet (och lite om vad jag tror) om eDRAM i Skylake.

tl;dr: eDRAM i Skylake är mer användbart än tidigare

Angående pre-Speed Shift och 100 ms. I praktiken är latensen större än 100 ms. "Turbo boost" används bara i högsta P-state, P0. Så för att man ska få maximal frekvens måste OSet först konstatera att CPUn är så pass lastad att det är lämpligt att gå till P-state P0, att byta P-state tar sedan upp till 100 ms.

Med Speed Shift kan CPUn alltid välja "lämplig" frekvens, CPUn upptäcker ju mycket snabbare vilken last den här jämfört med när OSet ska sampla fram lasten. Så man slipper både att OSet ska fatta att CPUn är lasten och delen där OSet säger åt CPUn att gå till P0 så turbo-boost kan användas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Det andra är att låta processorn dra mycket och samtidigt leverera hög prestanda

Men vilken tur att jag alltid tillåter min propp dra mycket så den kan prestera mycket 24/7 ^^
Energisparläge e för fattilappar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att Windows 10 är slöare än windows 8.1.
Ibland kan jag inte ens öppna ett aktivt fönster, (Om jag sitter i teax teamspeak samtigt, så kan de dröja 10sek innan fönstret visar sig när jag trycker på teamspeak).
Här handlar de inte om några 0.1sekunder inte, utan hela 100x längre tid.
INTE acceptabelt. Och jag hoppas att ju mognare windows 10 blir, desto bättre.
För tillfället, så är Windows 10 ett sämre operativsystem jämnfört med Windows 8.1, av egen erfarenhet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Yoshman: tack så mycket yoshman!:) jag måste ha missat det, alltid lika intressant att få lite mer insikt i saker av personer som vet mer:)

Permalänk
Medlem

Något som inte är relevant om man har max turbo performance på hela tiden. :).
Utan last går den kallt och tyst ändå fast den ligger i 4.2GHz, är man ute efter prestanda så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag upplever att Windows 10 är slöare än windows 8.1 samt generellt mer stabilt.
Ibland kan jag inte ens öppna ett aktivt fönster, (Om jag sitter i teax teamspeak samtigt, så kan de dröja 10sek innan fönstret visar sig när jag trycker på teamspeak).
Här handlar de inte om några 0.1sekunder inte, utan hela 100x längre tid.
INTE acceptabelt. Och jag hoppas att ju mognare windows 10 blir, desto bättre.
För tillfället, så är Windows 10 ett sämre operativsystem jämnfört med Windows 8.1, av egen erfarenhet.

Måste tyvärr hålla med. Windows 8.1 kändes rappare (vilket i sin tur var otroligt mkt snabbare än 7an. Jo det är sant. 7an suger). Hade det inte varit för de nya skrivbordsfunktionerna hade jag bytt tillbaka till 8.1. Får hoppas att 10 blir lika stabil som 10 snart.

Har även haft många andra problem med 10. Får lite flashbacks från Vista faktiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Måste tyvärr hålla med. Windows 8.1 kändes rappare (vilket i sin tur var otroligt mkt snabbare än 7an. Jo det är sant. 7an suger). Hade det inte varit för de nya skrivbordsfunktionerna hade jag bytt tillbaka till 8.1. Får hoppas att 10 blir lika stabil som 10 snart.

Har även haft många andra problem med 10. Får lite flashbacks från Vista faktiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte med. Windows 10 fungerar bra på min dator. Och flyter likvärdigt som win 8.1.
Känns som ni har någon som inte är rätt inställt eller drivrutin som ej är korrekt.

Kör ni uppgradering från win 8?, testa isåfall clean win10 installation.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb