Skillnader på 970 modeller

Permalänk
Datavetare

Skillnader på 970 modeller

Håller på med ett bygge där jag fick hjälp att välja PSU och Chassi i denna tråd.

Tänker köra på ett 970, det är en mini-ITX chassi som i.o.f.s kan ta GPUer upp till 32cm, men värmeutveckling är knappast något som kan ignoreras här med tanke på chassits storlek och placering i TV-bänk. Hoppas det fungerar med 970, annars är det 960 som gäller då t.ex. 380 drar lika mycket om 970 under last

CDON har just nu två 970 med bra pris, finns det någon anledning att välja den ena över den andra?

Det är i sammanhanget samma pris på dessa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Byggde ny dator med ett gtx 970 för några månader sedan själv, när jag kollade skillnaderna så verkade det inte vara någon större skillnad i performance. I slutändan var det kvaliteten och pålitligheten hos tillverkaren som avgjorde. googla msi vs asus gtx 970 så skall du hitta många andra som haft samma frågor tidigare. Jag valde asus strix och har varit väldigt nöjd hittills. Googla dock lite själv och kolla benchmarks för de olika modellerna. Är du dock bara här för att få en enkel rekommendation så är jag nöjd asus modellen, framförallt då jag inte hade eller har pengar att lägga ut på något dyrare. Kan väl också nämna att jag tror kontroversen kring 3,5 - 4,0 vram problemet är överdriven.

Liknande frågor:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2311513/evga-msi-gig...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2398993/msi-geforce-...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1322030-gtx-970-fran-as...

http://www.gamespot.com/forums/pc-mac-linux-society-1000004/f...

benchmarks:
http://techreport.com/review/27203/geforce-gtx-970-cards-from...

http://www.overclock.net/t/1516121/gtx-970-comparison-strix-v...

Permalänk
Medlem

Om värme är problem i chassit så finns det referens till det bra pris också. Den tar mindre plats och varmluften går ut från chassit.
http://cdon.se/hemelektronik/msi-geforce-gtx-970-oc-hdmi-3xdp...

Permalänk
Medlem

Kan ju också passa på att nämna http://pcpartpicker.com/ ifall du är osäker på någon av komponenterna. Sidan är rätt bra på att peka ut problem, ifall komponenterna är inkompatibla eller helt enkelt för stora eller små för varandra. I mitt fall så var till exempel mitt första chassi för litet för cpu fläkten och grafikkortet så jag fick byta ut det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt sattsat på MSI kortet av referens eller blower typ i ett ITX chassi för att undvika vämre problem, de går oftast inte o klocka lika högt, låter mer osv men bygger man ITX är det ändå ett vettigt val att få ut så mkt värme som möjligt ur chassit.

Speciellt för den prislappen det ligger på på CDON just nu.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Datavetare

@Vlandza: slarvig specifikation av mig kring kriterierna och förutsättningar...

Alltihop ska in i ett SilverStone ML07 chassi. Det hela kommer sitta i en TV-bänk, så tror det är ett större problem för kylningen än chassit. Chassit är litet men det finns plats för två 120 mm fläktar mot GPUn och en 120 mm fläkt precis ovanför CPUn.

Så problemet är nog mer att om sakerna utvecklar mycket effekt ökar temperaturen på luften i TV-bänken -> kylningen blir allt sämre. 5775C + 970 borde hamna på 250-300W, det är i nivå med vad den PS3 jag köpte på releasedagen drog och det var nog gränsfall för vad som fungerar i en TV-bänk. Har tagit bort baksidan på TV-bänken just för att få lite bättre luftflöde, men framsidan måste vara täckt för att inte WAF ska bli under tillåtet tröskelvärde (*WAF = Wife Acceptance Factor)

Systemet kommer vara kopplad till en TV, så det handlar om 1920x1080 @ 60Hz. Så är inte direkt ute efter det kort med absolut högsta FPS, köpte 5775C mycket för att minimera latens och få högsta möjliga lägsta FPS. 970 borde klara 1920x1080 @ 60 Hz i de flesta fall även utan överklockning.

@Superlight & @Twidash helt klart en poäng med att få ut luften! Det jag funderar på är ljudnivån, referenskylaren är enligt SweC mätningar något mer högljudd jämfört med modeller med eftermarknadskylare, men är alltid svårt att veta hur man upplever ljud innan man sitter med prylarna framför sig.

Men kanske är en referens jag ska ha, går ju alltid att överklocka om det är möjligt värmemässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

EVGA's alternativ med ACX 2.0+ kanske är en vinnare?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Vlandza: slarvig specifikation av mig kring kriterierna och förutsättningar...

Alltihop ska in i ett SilverStone ML07 chassi. Det hela kommer sitta i en TV-bänk, så tror det är ett större problem för kylningen än chassit. Chassit är litet men det finns plats för två 120 mm fläktar mot GPUn och en 120 mm fläkt precis ovanför CPUn.

Så problemet är nog mer att om sakerna utvecklar mycket effekt ökar temperaturen på luften i TV-bänken -> kylningen blir allt sämre. 5775C + 970 borde hamna på 250-300W, det är i nivå med vad den PS3 jag köpte på releasedagen drog och det var nog gränsfall för vad som fungerar i en TV-bänk. Har tagit bort baksidan på TV-bänken just för att få lite bättre luftflöde, men framsidan måste vara täckt för att inte WAF ska bli under tillåtet tröskelvärde (*WAF = Wife Acceptance Factor)

Systemet kommer vara kopplad till en TV, så det handlar om 1920x1080 @ 60Hz. Så är inte direkt ute efter det kort med absolut högsta FPS, köpte 5775C mycket för att minimera latens och få högsta möjliga lägsta FPS. 970 borde klara 1920x1080 @ 60 Hz i de flesta fall även utan överklockning.

@Superlight & @Twidash helt klart en poäng med att få ut luften! Det jag funderar på är ljudnivån, referenskylaren är enligt SweC mätningar något mer högljudd jämfört med modeller med eftermarknadskylare, men är alltid svårt att veta hur man upplever ljud innan man sitter med prylarna framför sig.

Men kanske är en referens jag ska ha, går ju alltid att överklocka om det är möjligt värmemässigt.

Refkorten är ju markant högljudare, finns säkert någon fin graf o leta upp om man är sugen, men om du har du i TV bänken med en lucka framför bör det ju dämpa ljudet en hel del iaf. Risk finns ju att ett kort som bara vispar runt luften i brist på bättre ord blir jättevarmt efter ett tag. Kollade upp lådan och ja det är ju 2 fläktar som blåser in precis vid grafikkortet men det är värre med att sedan få ut den varma luften.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Kikade lite på http://www.sweclockers.com/test/20095-pny-geforce-gtx-980-pur... och här ser ju MSIs variant lite svalare ut, ljudnivån ligger väl mer eller mindre inom felmarginalen men även där till MSIs fördel.

Kollade vidare på guru3ds värmebilder för MSI: http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_970_gami... och Asus: http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_gtx_970_str... och här är det ju också ganska jämnt även om Asus har några graders övertag på VRM.

Sen kan kanske referenskylare vara ett alternativ som tidigare nämnts i tråden, den verkar ju ligga några dBA högre än MSI och Asus men värmebilderna tycker jag ser rätt trevliga ut: http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_970_a...
Sen är ju frågan hur mycket temperaturen påverkas av utrymmet i TV-bänken, referens lär ju prestera betydligt sämre om den varma luften som blåses ut cirkulerar tillbaka in i chassit. Utan vinsten att den varma luften försvinner från datorn så försvinner ju lite poängen med det. Dessutom är det väl inte helt enkelt att få tag på just nvidias referenskylare på 970.

Permalänk
Medlem

Trixet med EVGA's kylare ACX är just att hälften av varmluften trycks ut ur chassit medans andra hälften pressas "mot fronten". Ingen annan kylare vad jag vet i dagsläget använder denna typ av lösning men rätta mig gärna om jag har fel? Då jag själv har ett väldigt litet chassi och just var tvungen att ha värmeutveckling i åtanke samt ljudnivå då jag spyr galla över ett system som väsnas. Helst ska fläkten/fläktarna inte ens höras, just nu t.ex snurrar fläktarna i toppen i ~720rpm medans noctuan (x2) snurrar i 300-450rpm. Min grafikkorts temp har under sista 20 timmarna legat som lägst på 27C och högst 44C. Har inte spelat något men däremot tittat på film och surfat.

Detta i ett mITX chassi som endast har 2 fläktar i taket som utblås. Inte helt tokigt? Så av den anledningen får jag hålla fast vid min rekommendation, att TS tittar åt ACX hållet istället för MSI eller Asus's varianter. Sen kanske EVGA's kostar något mer, har inte kollat faktiskt. Men så pass mycket mer kan det ju inte vara?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

ett gtx 970 bör uppnå dina specifikationer utan överklockning och utan större problem, har inte överklockat och testade på en 1440p skärm och fick i de mesta fallen 60 fps. Sen beror det ju dock vad du skall använda datorn till, i idle dvs inget spel på så mätte jag att strix modellen hamnar kring 25-30 grader normalt. Dock spelar jag också och då har kortet gått upp till 60-65 grader max vilket fortfarande är ganska bra men är värt att tänka på då jag antar att du skall använda datorn för att spela (vore onödigt med ett sånt här kort annars). Får också hålla i åtanke att jag körde på ett mid tower chassi med atx format på grejerna. eftersom du verkar köra ganska litet så kan det vara aktuellt att leta upp benchmarks för temperatur på de olika modellerna.

övrigt så är asus gtx 970 ett jäkligt tyst kort, vet dock inget om de andra korten när det gäller väsen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väljer du att inte gå på ett ref kan jag inte annat än rekommendera asus strix kort, har inte prövat de andra men precis som Vlandzas så är det i det närmaste knäpptyst även vid maxlast. mitt klockar dessutom riktigt bra (tycker jag iaf, OC resultat i min sign). skönt med att man bara behöver 1 kabel (enkel 8-pin PCI-E) också i ett litet chassi.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Datavetare

Äh, tror jag baserar mitt beslut på

Även om temperaturen inuti lådan blir lite högre med eftermarknadskylare jämfört med referens som blåser ut luften, så kommer de tre 120 mm fläktarna ändå p.g.a. av ren fysik få in ny luft med omgivande temperatur (och med mycket större flöda än en GPU-fläkt).

Både m och Cp är större på kort med eftermarknadskylare så samma kyleffekten uppnås med lägre temperaturdelta. Enligt SweC mätning verkar MSI och ASUS modeller vara de som kyler bäst (bättre än EVGA om man med "bättre" menar temperatur på kortet under last).

Finns ju ingen som helst anledning att hålla <80°C på kortet, optimal temperatur på GPU och CPU om man som mig vill ha ett så tyst system som möjligt är att ställa fläktkurvorna så man ligger strax under den temperatur där kretsen börjar värmethrottla, det maximerar ΔT vilket betyder att man uppnår erforderlig kyleffekt med ett mindre m vilket i detta fall motsvaras av luftflödet vilket står i relation till fläktens hastighet och storlek.

Så blir något av MSI och ASUS, enligt denna tråd verkar det hugget som stucket vilken man tar av dessa två!

Edit: köpte MSI-kortet. Valet föll lite på att det är semipassivt upp till 60 °C medan ASUS är det upp till 50 °C (om jag läst rätt), sedan var MSI-kortet lite tystare och höll ändå lite temperatur enligt SweC test

Värt att veta om man tänker köra detta eller ASUS-kortet i Silverstons RVZ01 eller ML07, det är inget problem på längden men på höjden går dessa kort bara in om man skippar det extra stöd som finns för att hålla grafikkortet. Med detta stöd är maximal höjd 13 cm utan är det 15 cm. MSI och ASUS-korten är 14 cm höga. Detta enligt manualen, får se om det stämmer när jag fått chassi och grafikkort...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer