En TV som datorskärm. Varför används de inte mer?

Permalänk

En TV som datorskärm. Varför används de inte mer?

En fråga som jag har funderat på länge.
Varför köper inte människor TV stället för "dataskärmar".
Jag känner inte någon som skulle använda TV som datorskärm som jag.
Många har både en dataskärm och en TV..och skulle säkert klara sig endast med en TV.

Köpte för 5 år sen en 37 tums LG 1920x1080 och den har fungerat fenomenalt. Sällan kör jag program som tar upp hela skärmen. Har också funderat på en 21:9 men jag tycker om att ha flera skärmar. Så min nästa skärm blir en 40tums 4K. Det blir som att ha fyra skärmar till då. Nästan iaf

Och jag har kanske en klurig fråga om någon vet. Kan man spela på en sådan andra format än 4K? t.ex 3840 × 1080 eller 3 440 × 1 440 ???? kanske 3840 x 1440? T.ex på min tv kunde jag ha 1600:900 och en svart ruta omkring utan problem.

Permalänk
Avstängd

Av den enkla anledningen att en TV inte är är skapad för att användas som datorskärm. Samt att det blir för stort, Och sist men inte minst.. Är man en familj så funkar det ju inte att använda en tv som skärm när resten av familjen vill titta på tv!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

Tvn brukar ha betydligt sämre bild när man sitter nära den, för hög ljusstyrka som inte går att reglera ner på bra sätt och låg upplösning i förhållande till storleken, jag sitter med 2x30" monitorer och skulle inte stå ut med 2x 30" tv pga bildkvaliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att folk inte använder en TV som datorskärm är väl för att den är alldeles för stor, och för att se något så litet som ikoner / text brukar kunna vara så lär man(läs: jag) sitta väldigt nära (för en TV).

Sen så brukar en TV ha väldigt hög input-lag, vilket inte passar bra om man ska spela spel m.m

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Största anledningen till att folk inte använder en TV som datorskärm är väl för att den är alldeles för stor, och för att se något så litet som ikoner / text brukar kunna vara så lär man(läs: jag) sitta väldigt nära (för en TV).

Sen så brukar en TV ha väldigt hög input-lag, vilket inte passar bra om man ska spela spel m.m

Förutom då att det fungerar bra på alla konsoller.......
Input-lag i en tv som är modern är inget jag märker av på xbox one eller pc.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

För att en TV är en tv och inte en datorskärm.

Permalänk
Medlem

Jag har datorn ansluten till TV:n, men primärt används bildskärmen på skrivbordet till datorn.

Permalänk

Jag har 2 skärmar plus tv inkopplad och jag skulle aldrig vilja använda den till något annat än att se film eller grejer från tex viaplay på, enormt input lag, känns som att dra musen genom sirap jämfört med mina datorskärmar^^

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Förutom då att det fungerar bra på alla konsoler.......
Input-lag i en tv som är modern är inget jag märker av på xbox one eller pc.

Inte sitter man lika nära skärmen vid konsolspel som pc-spel. Det finns väl undantag, men det är väldigt ovanligt och de som sitter nära skärmen vid konsolspel använder sig av en "dator-skärm" på de få exemplen jag sett. Har man TVn på bra avstånd så kan det ju kanske fungera, men det är ganska osmidigt att lösa det bra med en så stor skärm. Sen vågar jag nog påstå att dator-skärmar överlag har bättre bildkvalitet är TV skärmar har.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

1920x1080 är ok för 22" tycker jag, 24" är ett gränsfall. Att sitta med 1920x1080 på en 37" skärm lär inte bli någon behaglig upplevelse om man inte sitter långt ifrån och vad är då poängen? 1920x1080 rymmer inte mer information för att ytan är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Förutom då att det fungerar bra på alla konsoller.......
Input-lag i en tv som är modern är inget jag märker av på xbox one eller pc.

Du är ALDRIG så snabb med en kontroller jämfört med vad du är med tbord/mus, med en joystick så blir att utjämnat, ungefär som med motion blur i 24fps filmer - det känns inte lika tydligt.

Prova sätta dig och spela t.ex. csgo med en TV som skärm och du kommer bli tokig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

TV'n är licenspliktig. Tack & lov är inte en dator det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedric:

TV'n är licenspliktig. Tack & lov är inte en dator det.

Vad har det med saken och göra? Har du redan en TV hemma så betalar du redan för den, det tillkommer ingen extra avgift bara för att du väljer att koppla in den i datorn.

Fine om du köper en TV för att använda som datorskärm.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du är ALDRIG så snabb med en kontroller jämfört med vad du är med tbord/mus, med en joystick så blir att utjämnat, ungefär som med motion blur i 24fps filmer - det känns inte lika tydligt.

Prova sätta dig och spela t.ex. csgo med en TV som skärm och du kommer bli tokig.

Så länge man har en tv med skapligt låg input lag så ska det inte spela stor roll.

Spelade lite League igår och jag tyckte inte att de var något lagg... Så länge man har skaplig ping(idealt med 30 eller mindre) och hög fps(så att chansen att den senaste framen är mer aktuell) så funkar det rätt bra.

Kan tilläggas att man spelar med en Sony W805 50 tummare(2014 års modellen)

Permalänk
Medlem

Är perfekt med TV till datorn, problemet nu att det blir för litet.
Men nästa höst blir det en 4K OLED på runt 60", då blir det spela av :).
Bra trådlösa grejer och ett lite högre soffbord har man så klart, annars blir det bökigt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvint:

Så länge man har en tv med skapligt låg input lag så ska det inte spela stor roll.

Spelade lite League igår och jag tyckte inte att de var något lagg... Så länge man har skaplig ping(idealt med 30 eller mindre) och hög fps(så att chansen att den senaste framen är mer aktuell) så funkar det rätt bra.

Kan tilläggas att man spelar med en Sony W805 50 tummare(2014 års modellen)

Nu är inte LoL i klass med CS när det handlar om att vara känsligt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nu är inte LoL i klass med CS när det handlar om att vara känsligt.

Jag håller med att de e inte lika krävande hela tiden men den har ju sina moments. En Teamfight är ju alltid en clusterfuck och där behöver man vara uppmärksam, samt att de förekommer skillshots som man behöver dodga och jag jag har inte stött på där jag inte har varit snabb nog(alt. laggen har varit så hög att man har blivit träffad fast än man flyttade på karaktären) att kunna komma undan från en skillshot som har varit riktad mot mig.

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Av den enkla anledningen att en TV inte är är skapad för att användas som datorskärm. Samt att det blir för stort, Och sist men inte minst.. Är man en familj så funkar det ju inte att använda en tv som skärm när resten av familjen vill titta på tv!

Sant! Jag bor ensam!

Skrivet av mrqaffe:

Tvn brukar ha betydligt sämre bild när man sitter nära den, för hög ljusstyrka som inte går att reglera ner på bra sätt och låg upplösning i förhållande till storleken, jag sitter med 2x30" monitorer och skulle inte stå ut med 2x 30" tv pga bildkvaliten.

Vit färg är vitare på mina andra skärmar. Så färgerna är långt ifrån så bra som på de lite bättre dataskärmarna. Men bildkvaliteten kan jag verkligen inte klaga på. Jag sitter 1m ifrån skärmen. Jag tror dock att dagens tv har bättre färger än min 5 år gamla LCD LG-
Den här modellen:http://www.lg.com/uk/tvs/lg-37LD450-lcd-tv

Skrivet av Pamudas:

Största anledningen till att folk inte använder en TV som datorskärm är väl för att den är alldeles för stor, och för att se något så litet som ikoner / text brukar kunna vara så lär man(läs: jag) sitta väldigt nära (för en TV).

Sen så brukar en TV ha väldigt hög input-lag, vilket inte passar bra om man ska spela spel m.m

Den var lite stor men som sagt så behöver man inte använda hela skärmen. Ikonerna? Jag tycker att ikonerna och detaljerna är bättre än på 1 mindre skärm. Man vänjer sig. Det går att göra inställningarna på fontstorleken/sidostroleken på www nästan överallt nu för tiden.

Och min tv har 5ms lag. Men det finns tv som har mycket högre så jag hade tur att den har bara 5ms. Jag har spelat bilspel, GTAV och tycker att skärmen duger fantastiskt till spel.

Permalänk
Skrivet av Rojpen:

För att en TV är en tv och inte en datorskärm.

båda två har DVI HDMI och FULL HD. Lika många pixlar. Det är därför jag undrade, att många tycker som du.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Inte sitter man lika nära skärmen vid konsolspel som pc-spel. Det finns väl undantag, men det är väldigt ovanligt och de som sitter nära skärmen vid konsolspel använder sig av en "dator-skärm" på de få exemplen jag sett. Har man TVn på bra avstånd så kan det ju kanske fungera, men det är ganska osmidigt att lösa det bra med en så stor skärm. Sen vågar jag nog påstå att dator-skärmar överlag har bättre bildkvalitet är TV skärmar har.

Min Tv har ingen superbild. Allt är tydligt men färgerna långt ifrån lika klara som på mina dyrare benq skärmar.
Att byta direkt till TV skulle inte fungera bra första dan. Men när man lär sig hur utnytja storleken, ställa in storleken på webläsarna så ser jag mer flrdelar än nackdelar just nu. Och jag kan sitta på en fåtölj 1-1,3m från skärmen är den bästa

Just nu är jag lite irriterad att de finns inte 37 tums skärmar längre. bara 32 och 40.

Permalänk
Medlem

Pga för låg pixeldensitet och tveksam bildkvalité.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vad har det med saken och göra? Har du redan en TV hemma så betalar du redan för den, det tillkommer ingen extra avgift bara för att du väljer att koppla in den i datorn.

Fine om du köper en TV för att använda som datorskärm.

Man kan ju se på TV via en dekoder på en dataskärm hur enkelt som helst. Jag minns att det var gräl om att en dator skulle anses som TV och om man hade en dator så skulle man också betala TV-licens. Hur blev det till slut?

Permalänk
Medlem

TV har hög input lagg. Dessutom är de för stora för att användas på skrivbordet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Min TV har som jag har redan skrivit 5ms lag. Och jag tycker att min TV och mina andra skärmar är lika "pigga" utan lag. 4-8ms har mina andra skärmar tror jag..

Är det någon som vet hur dagens 4K TV har för lag i ms? Någon exempel? Det är inte ofta man ser detta annonseras som vid t.ex man gör vid dataskärmarna. Vad är gränsen för att de ska märkas? 6-10ms? Jag skulle absolut inte vilja ha "en extra ping" på 10+++ ms

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har en bekant som jag hjälpt igång med att använda dator. Till att börja med använde han en begagnad liten skärm. Han kom själv på att han kunde använda husvagns TV:n som skärm. Det fungerar utmärkt och han är nöjd. Husvagnen är såld så det är bara bra att TV:n kom till nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad har det med saken och göra? Har du redan en TV hemma så betalar du redan för den, det tillkommer ingen extra avgift bara för att du väljer att koppla in den i datorn.

Fine om du köper en TV för att använda som datorskärm.

Har ganska mycket med saken att göra... ^^

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Köpte för 5 år sen en 37 tums LG 1920x1080 och den har fungerat fenomenalt. Sällan kör jag program som tar upp hela skärmen.

Tolkar det som du tror att du får mera utrymme på en 37 tums 1920x1080 än en 19 tums 1920x1080 vilket är helt fel.

Utöver det så använder jag en datorskärm för den är mycket bättre än en TV.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

båda två har DVI HDMI och FULL HD. Lika många pixlar. Det är därför jag undrade, att många tycker som du.

Vad han menade är att en TV inte är designad för att användas som en datorskärm.

Anledningarna är kan vara många, varav givetvis inte alla anledningar behöver vara relevant för en viss tv (och inte minst för en viss person). Dvs. du kanske har en relativt bra TV att använda som datorskärm, eller så kanske du personligen har låga krav, eller mer troligt en blandning av detta.

Jag skulle aldrig klara FHD på 1m till vanliga applikationer eller de flesta spel. Jag accepterar dock t.ex. enorm pixelstorlek när jag sitter ~1.5m från min 106'' projektorduk och kör racing, eftersom jag vill ha både hög FOV men samtidigt en FOV som överensstämmer någorlunda med mitt ögas FOV till duken. Men som sagt, för allt annat är 24' är max för FHD med avseende på pixelstorlek och skärpa.
Jag har ingen TV, vill inte betala licens för min datorskärm.
I min erfarenhet har de TV jag testat haft för mycket lagg, för stora eftersläpningar.
TV har i regel inte samma krav på färger etc.
Större vinklar (gäller givetvis bara större TV) ökar tendens för sämre ljus- och färgkonsistenser ytterligare (speciellt TN).

Sen kan man ju också tänka som så att inkludering av TV specifika funktioner lägger till på priset, så i teorin så borde datorskärmen vara billigare än TVn om de är lika i alla andra avseenden. Om inte en viss TVmodell har en syskonmodell utan TV-funktionerna, så är det rimligtvis för att den inte klarar konkurrensen på den marknaden.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag har haft flera 40 tum HD skärmar bara för fylla väggen och spela över större utrymme de kostar ju bara runt 500:- begagnade så men nu till 4K ultra HD blir nog minsta 30 tum för man ser inget på över en meter annars varken i program eller spel så och ligga soffan är bättre än sitta i stol vice versa beroende men när 3D tv blir bättre klart alla kommer spela både konsol och pc på de och 40-50tum måste det vara för kunna se inställningar osv. man bara hänger de på fästen så man kan vinkla dem, enklast med en stor skärm vägg är svetsa ihop och ha på hjul på med vardera vinklande för varje film och spel och internet mm man har uppe typ 6 skärmar och spela med eyefinity och resten ovanför är jävligt fint.
Jag märker aldrig några input lag på mina tv bara dåligt internet då, allt går att konfigurera med får bättre bild på en tv än en datorskärm men catalyst är bra för sånt.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.