Bethesda beskriver grafikmotorn i Fallout 4

Permalänk
Melding Plague

Bethesda beskriver grafikmotorn i Fallout 4

Inför lanseringen av Fallout 4 avslöjar Bethesda en rad detaljer i grafikmotorn Creation Engine, som förbättrats sedan introduktionen i The Elder Scrolls V: Skyrim för fyra år sedan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hype hype!
Kommer bli sjukt intressant med dynamic dismemberment!

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Proffsmobbare

- Bokeh Depth of Field

Den inre fotoentusiasten hoppade fram, hoppas! Det och en massiv open world kommer nog generera imponerande och kreativa skärmdumpar.

Permalänk
Medlem

Ja, detta varken låter eller ser särskilt dumt ut! Dessutom brukar originalgrafiken inte spela någon roll i Bethesdaspel, det viktiga är bara att tekniken är där så att moddarna har något att jobba med.

Skrivet av Eldritzh:

Hype hype!
Kommer bli sjukt intressant med dynamic dismemberment!

Håller verkligen med! Hoppas vi får se detta även i nästa Elder Scrolls - vart riktigt besviken att Skyrim var så gott som utan trots att tekniken fanns sedan Fallout 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

kommer den nya versionen att vara like överkänslig för hög framerate som skyrim versionen?
Jättelustigt att komma in i en grotta eller hus och allt "exploderar" runt dig för att du kör +100 fps

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Varför anstränger det sig med sånt här? Bethesdas spel har aldrig handlat om grafik, det finns inget nytt och imponerande med deras motor. De borde fokusera på att marknadsföra spelglädjen och storyn.

Permalänk
Inaktiv

Jeg finner det morsomt hvordan Bethesda oppfører seg som om spillet deres har fin grafikk; det har det ikke. Grafikken føles flere år gammel og er fullstendig underlegen sammenlignet med The Witcher 3.

Jeg har ingenting imot dårlig grafikk. Det jeg er imot er at selskapet prøver å påstå dey motsatte. I tillegg er det helt latterlig at PC-kravene for Fallout 4 er høyere enn The Witcher 3. Selv Battlefront 3 krever mindre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dlq84:
Det är väl första gången de pratar om det så här till fallout 4? De har varit ganska tysta om allt tycker jag. Bilderna som släppts har ju mest varit läckor och communityt har fört stora diskussioner om grafiken, inte Bethesda. Det är iallafall min uppfattning.

Om man vill ha bättre grafik så har ju deras spel varit stort kring mods och det kommer det nog bli nu också.
Brorsan Skyrim är snyggare än alla andra spel jag har

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför anstränger det sig med sånt här? Bethesdas spel har aldrig handlat om grafik, det finns inget nytt och imponerande med deras motor. De borde fokusera på att marknadsföra spelglädjen och storyn.

för att säga "we've been using a 4 year old engine to do our next game without any engine improvements" är inte direkt bra reklam

jag tycker väderfenomenet verkar ascoolt och väntar innerligt på att få se något sånt.
och dismemberment saken låter väldigt intressant också.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför anstränger det sig med sånt här? Bethesdas spel har aldrig handlat om grafik, det finns inget nytt och imponerande med deras motor. De borde fokusera på att marknadsföra spelglädjen och storyn.

För att alla vi som gillar spelglädjen och storyn redan riskerar en överdos av hype. Nu gäller det att även locka över så många grafikgnällspikar som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ni som är lite mer insatta i Fallout- och Skyrim-moddandet, hur mycket grafikkort behöver man för att köra med mods som gör spelet riktigt snyggt? Räcker det med typ ett 390/X 8Gb eller behövs det ännu mer?

Hur länge tror ni förresten att det tar innan det dimper ner just moddar som snyggar till spelet (texturer osv)? Har inte koll på hur länge det tog innan FO3 fick dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför anstränger det sig med sånt här? Bethesdas spel har aldrig handlat om grafik, det finns inget nytt och imponerande med deras motor. De borde fokusera på att marknadsföra spelglädjen och storyn.

Fast Skyrim låg ändå relativt långt fram och det uppskattas om där är en bra grund att stå på för de som ville njuta av härligt ögongodis också. Så helt klart tummen upp!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ni som är lite mer insatta i Fallout- och Skyrim-moddandet, hur mycket grafikkort behöver man för att köra med mods som gör spelet riktigt snyggt? Räcker det med typ ett 390/X 8Gb eller behövs det ännu mer?

Beror på upplösning och mods.

Kör 1440p och kör med de mest Highres texturer som finns + enb och får ut ~45 fps på en 780Ti och då har jag inte inärgeten av att maxat det, ett 390 är ju starkare men du får ett hum iaf.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att Bethesda tvingas försvara sig mot kritik kring hur spelet ser ut. Bethesda har aldrig vart grafikkungar, i nått av deras spel. De har lagt mer krut på gameplay och känsla, en mycket viktigare del av upplevelsen. Det är min åsikt i alla fall. Sen att de har möjliggört moddning även för Fallout 4 är väldigt possitivt då många antagligen kommer sikta på att förbättra den grafiska delen om man tycker att det är viktigt.

Dagens community har blivit grymt bortskämda med att spel ska se så bra ut som möjligt, löjligt tycker jag! Att ett spel ser bra ut ska inte vara en säljpunkt som man ska trycka på, det ska vara en bonus som kompletterar att spelet är roligt. Man spelar inte ett spel länge för att det ser bra ut, då kan man lika gärna kolla på film . Man spelar det länge för att det är roligt!

(ursäktar om det blev lite väl "Wall of text" likt, skrev på mobil)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dlq84:

Varför anstränger det sig med sånt här? Bethesdas spel har aldrig handlat om grafik, det finns inget nytt och imponerande med deras motor. De borde fokusera på att marknadsföra spelglädjen och storyn.

För att grafiken är sjukt viktigt, även i Fallout.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ni som är lite mer insatta i Fallout- och Skyrim-moddandet, hur mycket grafikkort behöver man för att köra med mods som gör spelet riktigt snyggt? Räcker det med typ ett 390/X 8Gb eller behövs det ännu mer?

Hur länge tror ni förresten att det tar innan det dimper ner just moddar som snyggar till spelet (texturer osv)? Har inte koll på hur länge det tog innan FO3 fick dom.

Skrivet av pAcKiE:

Beror på upplösning och mods.

Kör 1440p och kör med de mest Highres texturer som finns + enb och får ut ~45 fps på en 780Ti och då har jag inte inärgeten av att maxat det, ett 390 är ju starkare men du får ett hum iaf.

Tror nog 390/x kan vara bra då det som hände i Skyrim var att grafikminnet åts upp i rekordfart med lite textur-moddar. 2 GB lär bli lite fort med lite moddar, så 4+ skulle nog rekommenderas. Med det sagt, om motorn inte är så krävande kanske det inte behövs så mycket mer än vad ett moddat Skyrim kräver.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ni som är lite mer insatta i Fallout- och Skyrim-moddandet, hur mycket grafikkort behöver man för att köra med mods som gör spelet riktigt snyggt? Räcker det med typ ett 390/X 8Gb eller behövs det ännu mer?

Hur länge tror ni förresten att det tar innan det dimper ner just moddar som snyggar till spelet (texturer osv)? Har inte koll på hur länge det tog innan FO3 fick dom.

Grafikminnet brukar vara största flaskhalsen, eftersom moddare ofta skapar extremt högupplösta texturer. Att satsa på ett 8GB grafikkort är nog ingen dum idé om man vill framtidssäkra. Rå GPU-prestanda brukar vara mindre viktigt, men med alla nya effekter kan det nog påverka mer. Sen finns det till Skyrim/Fallout 3 en hel del ENB Series moddar som injicerar effekter i spelet som kan kräva rejält mycket kraft, delvis eftersom detta inte är ett prestandamässigt optimerat sätt att lägga till visuella effekter.

Sen lär nog mycket RAM och en snabb SSD hjälpa till att strömma det öppna landskapet utan hack. Skyrim/Fallout 3 var 32-bit men nu har de äntligen kommit ikapp processorer från år 2003 och kan använda mer än ~3.1 GB minne.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sen när är Motion Blur en bra grej? Är ju som att köpa en skärm med dålig latens med flit Alltid det första jag stänger av i alla spel som har det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att Bethesda tvingas försvara sig mot kritik kring hur spelet ser ut. Bethesda har aldrig vart grafikkungar, i nått av deras spel. De har lagt mer krut på gameplay och känsla, en mycket viktigare del av upplevelsen. Det är min åsikt i alla fall. Sen att de har möjliggört moddning även för Fallout 4 är väldigt possitivt då många antagligen kommer sikta på att förbättra den grafiska delen om man tycker att det är viktigt.

Dagens community har blivit grymt bortskämda med att spel ska se så bra ut som möjligt, löjligt tycker jag! Att ett spel ser bra ut ska inte vara en säljpunkt som man ska trycka på, det ska vara en bonus som kompletterar att spelet är roligt. Man spelar inte ett spel länge för att det ser bra ut, då kan man lika gärna kolla på film . Man spelar det länge för att det är roligt!

(ursäktar om det blev lite väl "Wall of text" likt, skrev på mobil)

Skickades från m.sweclockers.com

Däremot har Bethesda även misslyckats kapitalt med både spelkänsla och story i så många fall att jag inte ens tänker börja räkna upp samtliga. Det är inte utan anledning det finns fler immersion-, bugfix- samt realism-improvement mods till Bethesda spel än till något annat spel som jag sett. AI:n i deras spel har historiskt varit under all kritik för att inte säga urusel och vad som gäller storyn har de inte direkt levererat något att hänga i julgranen heller.

Vad de däremot har varit bra på är att skapa en bra plattform för att bygga vidare på, vilket gissningsvis även blir fallet här. Deras spel erbjuder så mycket just för att de kan förbättras på så många olika sätt - och därifrån bli bättre över en lång tid framöver. Och det är det jag ser mest fram emot med F4 också.

Tilläggas bör att jag inte på något sätt är anti-Bethesda, jag förstår att det måste vara ett helvete att knappa ihop sådana produkter och att göra det bra och dessutom tillgängliga för moddare. Det är ingen lätt uppgift.

Permalänk
Skrivet av frankof:

kommer den nya versionen att vara like överkänslig för hög framerate som skyrim versionen?
Jättelustigt att komma in i en grotta eller hus och allt "exploderar" runt dig för att du kör +100 fps

Tänkte också på det. Minns hästvagnsturen i början av skyrim där hästarna började göra kullerbyttor och vagnarna kunde hamna upp och ner om man körde på för hög fps.

Hoppas dom fått ordning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Grafikminnet brukar vara största flaskhalsen, eftersom moddare ofta skapar extremt högupplösta texturer. Att satsa på ett 8GB grafikkort är nog ingen dum idé om man vill framtidssäkra. Rå GPU-prestanda brukar vara mindre viktigt, men med alla nya effekter kan det nog påverka mer. Sen finns det till Skyrim/Fallout 3 en hel del ENB Series moddar som injicerar effekter i spelet som kan kräva rejält mycket kraft, delvis eftersom detta inte är ett prestandamässigt optimerat sätt att lägga till visuella effekter.

Sen lär nog mycket RAM och en snabb SSD hjälpa till att strömma det öppna landskapet utan hack. Skyrim/Fallout 3 var 32-bit men nu har de äntligen kommit ikapp processorer från år 2003 och kan använda mer än ~3.1 GB minne.

Det spelar ingen större roll att de kan använda mer än ~3.1 GB minne. Bara för att det finns så mycket ledigt och ett tillräckligt stort adressutrymme i deras spel så betyder det inte att det går att allokera så mycket eller ens hälften av det. Har du otur innebär istället övergången till 64-bit att spelet presterar något sämre på grund av att pekarstorleken är större.

Så det har ingen större betydelse annat än för dem som har 8GB eller mer, vilket om man får tro Steams statistik inte är så oerhört många om man räknar till antalet som t.ex. köpte Fallout 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sen när är Motion Blur en bra grej? Är ju som att köpa en skärm med dålig latens med flit Alltid det första jag stänger av i alla spel som har det.

Ja varför lägga in en sak som filmakarna var tvugna att göra för att filmerna spelades upp i alldeles för låg fps? För att få 24 fps att se flytande ut på biografer var de tvugna att ta till detta knepet. Det är ingenting vi behöver nu för tiden. Vem spelar Tex CS GO med motion blurr???? Funktionen finns där med...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Däremot har Bethesda även misslyckats kapitalt med både spelkänsla och story i så många fall att jag inte ens tänker börja räkna upp samtliga. Det är inte utan anledning det finns fler immersion-, bugfix- samt realism-improvement mods till Bethesda spel än till något annat spel som jag sett. AI:n i deras spel har historiskt varit under all kritik för att inte säga urusel och vad som gäller storyn har de inte direkt levererat något att hänga i julgranen heller.

De är ju svårt att använda story som argument, då det varierar så stort hos spelaren vad som är bra eller dålig story.
Är ett kriterium på story att det ska vara fängslande så får de tumme upp från mig på Skyrim, F3 och FNV iaf. Gäller det att storyn ska vara så bra att du vill spela spelet flera gånger så får de flesta spelen tummen ner från mig.

Gällande spelkänsla så håller jag med dig att den har varit väldigt dålig, speciellt hur man kan stå och skjuta 5 skott i huvudet på en naken bandit innan de dör med en 10mm pistol känns ganska wtf. Tycker dock de har blivit bättre på denna punkten för varje spel de släppt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Sen när är Motion Blur en bra grej? Är ju som att köpa en skärm med dålig latens med flit Alltid det första jag stänger av i alla spel som har det.

Jag förstår inte heller grejen med det och stänger av och är typ samma sak med FXAA ...åhh jävlar vad vi är nyskapande och återuppfunnit blur effekter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

CDP Red har satt ribban högt gällande story, interaktion med npc och grafik. Få se hur fallout 4 står sig i den jämförelsen. För mig är witcher 3 den standard andra utvecklare av rpg ska mätas mot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte vad folk snackar om när dom säger att detta är "fult". Tycker det sägs samma sak om varenda release nu för tiden. De enda andra open-world spelen man kan jämföra med just nu är egentligen witcher 3, vilket jag inte tycker ser särskilt mycket bättre ut.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KingCobra:

Ja varför lägga in en sak som filmakarna var tvugna att göra för att filmerna spelades upp i alldeles för låg fps? För att få 24 fps att se flytande ut på biografer var de tvugna att ta till detta knepet. Det är ingenting vi behöver nu för tiden. Vem spelar Tex CS GO med motion blurr???? Funktionen finns där med...

Skulle väl påstå att gameplayet i CS:GO är lite annorlunda än i Fallout 4... Det senare kommer åtminstone jag att spela för att få en filmiskt episk upplevelse, och där passar motion blur förmodligen bättre in än i CS:GO som många spelar i tävlingssyfte, eller åtminstone på större "allvar" än Fallout, Skyrim och liknande spel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Tragiskt att de använder samma gamla motor som i Skyrim. Hoppas verkligen de gör en ordentlig PC version denna gång och inte den katastrofala konsolport som Skyrim var. Har fortfarande inte kunnat spela det spelet på grund av buggarna.

Permalänk
Avstängd

Problemet med Fallout 3, NV och Elderscrolls Spelen är ju knappast grafiken utan att animationerna ser förjävliga ut.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Tragiskt att de använder samma gamla motor som i Skyrim. Hoppas verkligen de gör en ordentlig PC version denna gång och inte den katastrofala konsolport som Skyrim var. Har fortfarande inte kunnat spela det spelet på grund av buggarna.

Så illa är det väl inte? Jag har varvar Skyrim på PC 2-3 gånger, och tycker att det funkar bra.
Sedan så är det ju ett Bethesda spel, så det haltar lite här och där. Men det är ju en del av charmen. Lite som en gammal Volvo. Man kör den för känslan.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.