Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Finns det någon vetenskaplig grund för en kylfläns med asymmetrisk design eller är bara något för att utmärka sig på marknaden med?

Du kan rikta den så du undviker att täcka andra saker. Ett utmärkt exempel på detta är högre RAM minnen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Finns det någon vetenskaplig grund för en kylfläns med asymmetrisk design eller är bara något för att utmärka sig på marknaden med?

För att citera artikeln.

"Andra nyheten från föregående NH-C14 är en asymmetrisk form, för att inte täcka en eventuell PCI Express-port."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Finns det någon vetenskaplig grund för en kylfläns med asymmetrisk design eller är bara något för att utmärka sig på marknaden med?

På mer high end moderkort, speciellt X99 korten, så är det trångt då många komponenter skall in på liten yta samt att det skall rymmas omkring sex stycken PCI-E slots och åtta stycken slots för minnesmoduler. På de flesta sådana kort så täcker tex NH-D15 översta PCI-E platsen. På andra så är det så tight att kylaren ligger pressad mot baksidan av eventuellt grafikkort i första PCI-E slotten vilket inte är optimalt av många orsaker. Bland annat värmeöverföring och vibrationer. Har även funnits exempel där det blivit kortslutning eftersom att grafikkortet som använts inte haft en backplate så PCBns lödpunkter har kommit i kontakt med kylartornet.

Allt som allt så är därmed NH-D15S och de andra asymetriska kylarna ett måste för att slippa köra AIO på dessa moderkort.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Konstaterar glatt att mitt Corsair H75 är bättre på alla sätt enligt mätningarna och att jag dessutom får plats med 2 st (ett till graffet och ett till CPU) i min lilla låda gör mig bara ännu gladare!, men gladast är nog datorn ;D

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ljudet kommer från i första hand fläktarna, så antingen kan man byta ut dessa för nån hundring styck, eller koppa en enkel strömbrytare för att [manuellt] slå av fläktarna om datorn inte belastas. Då blir det knäpptyst

Ja. Byta fläktar kan man alltid göra om man vill betala än mer dock löser det inte hela problemet. Själv använder ja mig av speedfan. Extremt kompetent program för att styra fläktarna mycket bättre än samtliga moderkortsmjukvaror gör.
Det där med strömbrytaren tycker jag dock låter som ett vansinnigt förslag.
Glömmer man slå på den vid användande kommer datorn bli rejält varm med möjligheter till skador som följd om man har riktigt otur.
Vid vila vad säger att datorn inte börjar installera uppdatering, vituskontroll m.m och jobbar ganska mycket och problemet är ett faktum.
Det jag vill säga är att h110 mfl closed loop vattenkylare inte är svaret på alla problem. De har fördelar men också ganska många nackdelar. Ljud i vila är tex ett av dem.
Men åter igen, att montera en avstäningsknapp för att manuellt sköta fläkten är enligt mig en riktigt dålig ide.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Corsair H80i ? H100i? H100i GTX?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag vet inte riktigt varför man ska envisas med klassiska kylare sedan de slutna vattenkylarna dök upp på marknaden. Är man så orolig för pumpoljud?

För min del är det främst pumpoljudet som är problemet, jepp. Så vitt jag vet finns det inte en enda sluten vattenkylare som har en verkligen tyst pump. Dessutom brukar pumpljud inte vara "behagligt" bredbandsbrus, utan har skarpa frekvenstoppar vilket är mycket mer irriterande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag vet inte riktigt varför man ska envisas med klassiska kylare sedan de slutna vattenkylarna dök upp på marknaden. Är man så orolig för pumpoljud?

Blanda vatten och elektronik känns inte så bra om man har igång datorn dygnet runt. Den luftkylare jag har i min burk klarar av att kyla processorn passivt idle och vanlig surfbelastning. Känns skönt om fläkten skulle få för sig att ge upp.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?