Exkludera 192.168.1.1 i antiviruset, släpps allt igenom?

Permalänk
Medlem

Exkludera 192.168.1.1 i antiviruset, släpps allt igenom?

Har fått hjärnsläpp här...

Problemet är att mitt Avira Antivirus slöar ner sidan när jag ska in på min router (192.168.1.1) men inga andra sidor. Om jag Exkluderar "webprotection" på adressen 192.168.1.1 i Avira går routerns (asus N66u) hemsida fort som alla andra sidor.

Men eftersom min router är firewall/dhcp/gateway så funderar jag på om den släpper igenom alla sidor eftersom trafiken går igenom min gateway.
Känns som det är rätt att fråga i Nätverk och uppkoppling fast det är en config i Avira, eftersom det är mest intressant i allmänhet om man exkluderar gatewayen om allt exkluderas från andra sidan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv

Med webprotection förmodar jag att enbart HTTP/HTTPS är inkluderat. I så fall så släpps inte allt igenom utan du kan surfa på i godan ro. Men om ditt antivirus segar ner din dator (med specs i signatur) så bör du kirra bättre antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Med webprotection förmodar jag att enbart HTTP/HTTPS är inkluderat. I så fall så släpps inte allt igenom utan du kan surfa på i godan ro. Men om ditt antivirus segar ner din dator (med specs i signatur) så bör du kirra bättre antivirus.

Borde bara vara HTTP/HTTPS som du säger. Avira tittar ju bara på IP från den specifika sidan, inte gatewayens IP. Ibland måste man få det bekräftat av någon så man tänker rätt.
Det handlar bara om inloggning till routern som är slö när jag har webprotection i Avira, hade detta på en tidigare installation oxå.

Testade nu på min NUC. Win10/Avira Pro och samma sak. Det är ju Avira som bråkar, ska nog meddela dom om mitt problem.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Problemet är att mitt Avira Antivirus slöar ner sidan när jag ska in på min router (192.168.1.1) men inga andra sidor. Om jag Exkluderar "webprotection" på adressen 192.168.1.1 i Avira går routerns (asus N66u) hemsida fort som alla andra sidor.

Men eftersom min router är firewall/dhcp/gateway så funderar jag på om den släpper igenom alla sidor eftersom trafiken går igenom min gateway.

När du kommunicerar med en server utanför ditt lokala nät så har den servern en annan IP-adress än din router. Även om din router hjälper till att forwarda paketet så kommer det fortfarande att ha tex googles ip-adress som source-adress, så jag skulle säga att det är säkert att tillåta 192.168.1.1.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

När du kommunicerar med en server utanför ditt lokala nät så har den servern en annan IP-adress än din router. Även om din router hjälper till att forwarda paketet så kommer det fortfarande att ha tex googles ip-adress som source-adress, så jag skulle säga att det är säkert att tillåta 192.168.1.1.

Ja, visst är det så. Det jag kände på mig. Tack alla.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact