Program för USB-synt?

Permalänk
Medlem

Program för USB-synt?

Hej,

har ett stycke Casio CTK-3000 som kan kopplas till dator via USB. Har aldrig testat detta och vet knappt vad man kan göra med den möjligheten. Jag undrar, finns det något program som helt enkelt låter mig spela upp ljudet via datorn eller liknande? Jag är inte intresserad av att spela in eller så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

http://support.casio.com/en/manual/manual.php?cid=008&MODULE=
Kolla sidan E32 i manualen för CTK 3000

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack, men där finns bara instruktioner för anslutning till dator. Den biten är jag med på. Vad jag är ute efter är mjukvara för datorn som låter mig nyttja synten på något sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Det du letar efter är en DAW eller VST(som oftast går via en DAW) Finns en del gratis om du letar i vst väg.

Annars kan du ju ladda ner FL studio te.x(finns en demo) Eller dyl där inkluderas en del syntar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Om du bara vill komma igång så snabbt som möjligt så är nog Anvil Studio det snabbaste, alternativt Garageband om du har en Mac liggandes.

FL Studio som Virre rekommenderar är egentligen bättre än Anvil Studio, men där får du använda dig av en trial. Om du bara vill testa under ett par dagar så borde du nästan köra på det.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att lära dig spela så finns "Spelet" synthesia

Visa signatur

AMD 3700X | ASUS Rog Strix B450-F | 16GB G.Skill 3400 Mhz | ASUS Rog Strix RTX 2070 Super |

Permalänk
Medlem

Tackar. Testade FruityLoops med mera, men jag lyckades inte få det att fungera. Det verkade onödigt krångligt för det ändamål jag hade tänkt mig, och jag orkade inte hålla på och lära mig hur saker och ting fungerade. Det var inte riktigt vad jag var ute efter, helt enkelt.

Jag hittade dock Pianoteq, vilket var ganska exakt vad jag ville ha. Kostar dessvärre en del, men jag testade demoversionen. Mycket enkelt att komma igång, och programmets funktion är begränsad till och designat för just mitt tänkta användningsområde, vilket i princip är att få bättre ljud. Har inte tänkt komponera något eller få noter uppspelade för mig eller något.

Kollade dock lite på dessa VST-plugins, men även där verkade det rätt så krångligt att komma igång. Inte minst var det svårt att hitta en VST-host eller vad det nu kallades som var smidig att använda och inte såg ut som om den var 20 år gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080