Permalänk
Panda Security

Panda Security

Hej allihop!

Idag startar Panda sin egen tråd på forumet! Alla som har frågor om produkterna eller funderingar om virus och skadlig kod är varmt välkomna hit!

Permalänk

Välkomna till Swec!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Jag undrar om ni kommer att ta tag i de säkerhetsproblem som har publicerats.

Främst tänker jag på denna rapporten från 2014:
https://www.syscan360.org/slides/2014_EN_BreakingAVSoftware_J...
(mirror) https://archive.org/details/pdfy-w4A22j_ZcxMrMS7C

Har ni exempelvis börjat använda ASLR i era bibliotek sedan dess?

Antivirusprogram verkar överlag inte vara skrivna med säkerhet i åtanke, fastän man ger programvaran väldigt stora rättigheter i systemet. Hur jobbar ni för att kunden ska känna sig trygg i att programvaran inte öppnar nya säkerhetshål?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Panda Security

@sniglom: Hej Sniglom!

Det var en väldigt kvalificerad första fråga du ställer! En kul detalj är att personen som författat rapporten är en gammal Panda kollega :).
Vi har arbetat hårt med att stänga de säkerhetsluckor som rapporten tar upp och vi kommer inte att sluta jobba förrän vi når 100%.
Enligt den senast utförda mätningen så skyddade våra produkter 88% vad gäller ASLR och DEP.

Ha en trevlig Halloween!

Med vänlig hälsning Nicklas

Permalänk
Medlem

Vad är era argument för man skulle välja erat viruskydd gentemot till exempel Norton?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Panda Security

Ransomware när det är som värst!

Modernt gisslandrama! Läskig IDG artikel! Ransomware har blivit så skadliga och svåra att ta bort att FBI råder den som drabbats att betala lösen.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.640961/betala-losensumma-for...

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Panda Nicklas:

@sniglom: Hej Sniglom!

Det var en väldigt kvalificerad första fråga du ställer! En kul detalj är att personen som författat rapporten är en gammal Panda kollega :).
Vi har arbetat hårt med att stänga de säkerhetsluckor som rapporten tar upp och vi kommer inte att sluta jobba förrän vi når 100%.
Enligt den senast utförda mätningen så skyddade våra produkter 88% vad gäller ASLR och DEP.

Ha en trevlig Halloween!

Med vänlig hälsning Nicklas

Skrivet av 93Clocker:

Vad är era argument för man skulle välja erat viruskydd gentemot till exempel Norton?

Eller mot Eset, mitt skydd går snart ut.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Panda Security

Vad är era argument för man skulle välja erat viruskydd gentemot till exempel Norton?

Hej Sniglom och 93Clocker

Jag tycker man ska välja Panda för att vi har en väldigt bra produkt. Den är enkel att använda, innehåller många användbara funktioner och tar i stort sett ingen kraft från systemet när den arbetar. Vi på Panda har ett genuint säkerhets tänk och det visar sig månad efter månad i AV-Comparitives oberoende tester där vi senaste sex månaderna blockerat 100% av hoten alla utom en vilket placerar oss i toppen på listan. Jag länkar till testet nedan!

Ha en trevlig helg och glad Halloween!

Med vänlig hälsning Nicklas

http://chart.av-comparatives.org/chart1.php

missat ord
Permalänk
Panda Security

Tävling!

Tävling!

Nu tänkte jag att vi kör en tävling där du kan vinna vårt mycket kompetenta Internet security som skyddar både PC, Mac och dina mobila enheter!

För att vinna går du först in och gillar vår Facebook sida och därefter skriver ett kort inlägg om det värsta viruset som drabbat just dig.

https://www.facebook.com/PandaSecuritySE/

Vinnare kommer dras och meddelas 1á December

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mitt företroende föll som en sten för Panda när detta inträffade tidigare i år;

Fel hos Panda Security lamslår företag - systemfiler raderas
http://www.idg.se/2.1085/1.615178/fel-hos-panda-security-lams...

Varför tog det sådan tid att komma fram med en fix mot det, och vad har ni vidtagit för åtgärder för att det inte skall hända igen ?
Här såg man ju tydligt att en molnbaserad lösning kanske inte är det smartaste då tjänsten blev överbelastad när kunder försökte logga in på ert Web-GUI och där se vilka filer som faktiskt raderats... men inte kunde detta.

Vi fick jobba hela natten med att återställa de raderade filerna från backuper etc då ni inte hade en lösning tillgänglig fören senare dagen därpå.

Och när företag står still - kostar det pengar... hela tiden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Panda Security

@andreas_dock:

Hej Andreas

Nu har jag undersökt händelsen närmare och pratat med tekniker i Spanien. När problemet först uppenbarade sig försökte vi på bästa möjliga sätt tillhandahålla information dels via twitter men också via mail och via våra supportverktyg. Alla på hela företaget var inkopplade på telefonslingan på företaget, dvs inte bara support jobbade med att kontakta kunder utan även säljare, ekonomi och tom personal chefen. Panda Security jobbade i princip dygnet runt i 2-3 dagar efter att detta hade hänt.

Första incidenten inkom till oss den 11:e Mars ca 15:00, vi släppte en workaround vid 17:00 och själva fixfilen släpptes 20:00. Jag tycker ändå att det är ganska bra responstid för en global incident.

För att förbättra oss har vi lagt till ett antal rutiner. Vi har utvecklat övervakar systemet och kör mycket mer avancerade tester före och efter vi släpper signaturfilerna. Sedan har vi dessutom ytterligare Q&A på varje signatur-release, för att se till att detta aldrig upprepas igen.

I programmet finns nu även något som kallas Goodware cache, som per automatik håller reda på legitima filer. I oberoende tester ligger vi klart under bransch snittet när det gäller att ta de "goda filerna" av misstag.

Hoppas det besvarar din fråga.

Vill du att vi kontaktar per telefon?

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning Nicklas

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Panda Nicklas:

Första incidenten inkom till oss den 11:e Mars ca 15:00, vi släppte en workaround vid 17:00 och själva fixfilen släpptes 20:00. Jag tycker ändå att det är ganska bra responstid för en global incident.

Ok, de tiderna stämmer inte riktigt kan jag flika in med...

Varför satt vi och och otaligt många andra företag och själva återställde filer och fixade sina system annars ?

Det största problemet i kedjan var kommunikationen. Därefter den lilla detaljen att man inte fick starta om datorn... vilket är något alla normala användare gör när de får fel som inte kan klickas bort. Detta resulterade senare i att datorn inte startade upp.

Men, oavsett - detta är historia nu.
Det viktigaste är att ni insett allvaret i vad som hände och har vidtagit rejäla åtgärder för att det inte händer igen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Panda Security

Varning för nytt hot! Nu kommer hoten förklädda som email från Ikea.

http://www.expressen.se/gt/farliga-ikea-bluffen-pa-vag-till-s...

Permalänk
Panda Security

När vi ändå är inne på att utnyttja varumärken. Kommer ni ihåg kaoset som efterföljde Anna Kournikova mailet som innehöll en numera ökänd mask? Någon som vill ta chansen att glänsa lite extra och tala om exakt vilket år det hände?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Panda Nicklas:

När vi ändå är inne på att utnyttja varumärken. Kommer ni ihåg kaoset som efterföljde Anna Kournikova mailet som innehöll en numera ökänd mask? Någon som vill ta chansen att glänsa lite extra och tala om exakt vilket år det hände?

2001 var det väl ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panda Nicklas:

Hej Sniglom och 93Clocker

Jag tycker man ska välja Panda för att vi har en väldigt bra produkt. Den är enkel att använda, innehåller många användbara funktioner och tar i stort sett ingen kraft från systemet när den arbetar. Vi på Panda har ett genuint säkerhets tänk och det visar sig månad efter månad i AV-Comparitives oberoende tester där vi senaste sex månaderna blockerat 100% av hoten alla utom en vilket placerar oss i toppen på listan. Jag länkar till testet nedan!

Ha en trevlig helg och glad Halloween!

Med vänlig hälsning Nicklas

http://chart.av-comparatives.org/chart1.php

Och då måste jag fråga dig, varför ska man välja ett antivirus-program som har 5 false-positives, när Kaspersky har 0 på den fronten, samtidigt som deras antivirus-program erbjuder ett 100-procentigt skydd mot sabotageprogram?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Panda Security

2001 är korrekt!

@andreas_dock: Helt riktigt!

Permalänk
Panda Security

@Airikr: Hej Edgren

Om man tittar på statistiken de senaste 6 månaderna så ser det lite annorlunda ut. Vi tar mer så kallade "good files" det är riktigt. Tittar man på skyddet mot "sabotageprogram" så har Panda de senaste 6månaderna stoppat 99,9% och 4 av de månaderna klarat 100% av hoten (för de uppmärksamma så skrev jag en av de senaste 6 månaderna i mitt förra inlägg, det beror på att jag tog uppgifterna från en fil som inte uppdaterats så uppgifterna var en aning gamla). Kaspersky har under motsvarande period klarat 99,7 och 2 av de senaste 6månaderna stoppat 100%.

Man ska även komma ihåg att mjukvaran som testas är vår gratis version medans Kasperkys är deras ordinarie eftersom de inte har någon som erbjuds gratis. Jag vill även passa på att nämna vår excellenta support med svenskspråkiga tekniker som finns till din hjälp om något oförutsett inträffar.

Hoppas det besvarar din fråga!

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning Nicklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panda Nicklas:

@edgren: Hej Edgren

Om man tittar på statistiken de senaste 6 månaderna så ser det lite annorlunda ut. Vi tar mer så kallade "good files" det är riktigt. Tittar man på skyddet mot "sabotageprogram" så har Panda de senaste 6månaderna stoppat 99,9% och 4 av de månaderna klarat 100% av hoten (för de uppmärksamma så skrev jag en av de senaste 6 månaderna i mitt förra inlägg, det beror på att jag tog uppgifterna från en fil som inte uppdaterats så uppgifterna var en aning gamla). Kaspersky har under motsvarande period klarat 99,7 och 2 av de senaste 6månaderna stoppat 100%.

Man ska även komma ihåg att mjukvaran som testas är vår gratis version medans Kasperkys är deras ordinarie eftersom de inte har någon som erbjuds gratis. Jag vill även passa på att nämna vår excellenta support med svenskspråkiga tekniker som finns till din hjälp om något oförutsett inträffar.

Hoppas det besvarar din fråga!

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning Nicklas

Enligt det diagram som du länkade till (Real-World Protection Test), så vinner Kaspersky gällande antalet false-positive. Men om vi sedan går över till False Alarms-testet, så vinner Panda med en liten marginal (2 mot 0 för september). Men om man ska gå helt på det förstnämnda testet, så har Panda 37 false-positive inom loppet av 6 månader, medan Kaspersky har endast 2 under samma period.

Nu är det dock som såhär, att man ska gå efter det senaste testet, eftersom de äldre testen baseras på äldre versioner av programmen. Men för att gå på samma linje som vad ni gör, så är det ju som att säga att Norton än i dag är mycket tungdrivet, men det är ju fel, eller hur? Symantec har förbättrat Nortons prestanda avsevärt efter den långa och smärtsamma perioden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Panda Security

Fredags snack!

Ny stor attack på storbank. Känns som om angreppen blir allt fler och grövre. Vad kan detta bero på?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21714272.ab

Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning Nicklas

Permalänk
Panda Security

Nu går ingen säker längre!

Terrorn på nätet blir värre och värre. Nu drabbas både Linux och Mac av sina första Ransomware.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.642362/ransomware-till-mac-o...

Permalänk
Skrivet av Panda Nicklas:

Terrorn på nätet blir värre och värre. Nu drabbas både Linux och Mac av sina första Ransomware.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.642362/ransomware-till-mac-o...

Eh ingen linux användare skulle gå på det där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShatteredXs:

Eh ingen linux användare skulle gå på det där

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som ingen på Sweclockers skulle falla för liknande scams? Men ändå dyker det upp folk som gjort det med jämna mellanrum här på forumen. Bara för att man använder sig av Linux så betyder det inte att man är immun mot dumma beslut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du menar som ingen på Sweclockers skulle falla för liknande scams? Men ändå dyker det upp folk som gjort det med jämna mellanrum här på forumen. Bara för att man använder sig av Linux så betyder det inte att man är immun mot dumma beslut.

Antagligen eftersom dom gjort ett sådant bra val som att köra linux

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

@ShatteredXs: "Ett sådant bra val som att köra linux".
... För mig hade det varit ett dåligt val att köra linux för då hade jag inte kunnat spela de spelen jag vill spela. Linux kanske är bra för dig men passar definitivt inte alla.
Jag är helt säker på att det finns otekniska människor som använder Linux också. Linux är gratis så många som körde Windows XP gick över till Linux istället för att betala för 7, 8 eller 10.

Jag ska installera Panda. Passar bra nu när min Norton prenumeration gått ut

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Panda Security

Lästips för den vetgirige!

Här är en riktigt intressant blogg för den som gillar att förkovra sig i allt omkring datasäkerhet och de olika hoten som finns där ute!

http://bartblaze.blogspot.se/2015/11/more-ransomware-shenanig...

Permalänk
Medlem

Ha!

Då ska jag komma med en VÄLDIGT icke säkerhets relaterad fråga

Varför "Panda" varför valdes detta som namn på företaget/produkten ?

//Mattias

Permalänk
Panda Security

@Bustah:

Hej Mattias

Kul att du frågar! Det var 2st killar som var goda vänner från IBM´s lokala kontor nere i Spanien som startade Panda. Det hade faktiskt ingenting med björnen att göra från början utan namnet kommer från det spanska ordet banda som spanjorerna uttalar så det låter som Panda och betyder typ kompis eller polare. Därav namnet.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning Nicklas

Permalänk
Panda Security

Regerings trojaner

Nu vill regeringen placera ut trojaner för att kunna följa och avlyssna krypterade meddelanden från terrorister! Är detta bra eller dåligt och vem avgör vem som ska övervakas? Någon som har någon fundering över detta och kommer det att missbrukas?

http://www.idg.se/2.1085/1.643403/kryptering-terrorister

Med vänlig hälsning Nicklas

Permalänk
Panda Security

Barbie det nya säkerhetshotet!

Detta var kul läsning! Hade jag aldrig funderat på om jag köpt en Barbie i leksaksaffären till min dotter.
Jag tror jag får ringa huvudkontoret och be dem uppgradera så att vi är kompatibla även med Barbie.
Ny text på baksidan: Kompatibel med Windows, MacOS, IOS, Android och Barbie!

http://techworld.idg.se/2.2524/1.644805/uppkopplad-barbie