AMD förbereder ny Catalyst Omega-drivrutin

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder ny Catalyst Omega-drivrutin

Drivrutinen Catalyst Omega var en av de största uppdateringarna från AMD någonsin. Nu uppges bolaget arbeta på en uppföljare, som ska inbringa nya prestandaoptimeringar och finesser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

låter mycket bra för oss med amd

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Grattis AMD användare. Detta kombinerat med låga priser på AMD kort kanske får fart på försäljningen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Härligt, förra Omega-drivaren var riktigt trevlig med så ser fram emot denna om den är i klass med förra. Sedan hoppas jag på lite ny trevlig funktionalitet med. Kan inte direkt påstå att jag saknar något i dagsläget men finns alltid något man kan tillföra såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD Fury driver? Om Omega inte var aktuellt längre.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hade den hetat Omega 2 hade de ju fått problem med att nästa, Omega 3 setts som något fishy..

Permalänk
Medlem

Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

Permalänk
Medlem

Amd kliver sakta men säkert upp på hästen igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@Loqe:
Aldrig sett grafikdrivrutins krasch i windows 10, kör med ett 7950.
Har använt windows 10 sen i vintras nån gång

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loqe:

Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

Säker på att det är drivrutinens fel och inte någon hårdvara i datorn? Eller så kan det vara så enkelt som en ominstallation av windows osv. Jag har aldrig haft de problemen i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Loqe:

Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

VA!?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Gött, det finns ju en del marknad att ta igen

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säker på att det är drivrutinens fel och inte någon hårdvara i datorn? Eller så kan det vara så enkelt som en ominstallation av windows osv. Jag har aldrig haft de problemen i alla fall

Eller också kan Loqe helt enkelt vara ett forumtroll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Grattis AMD användare. Detta kombinerat med låga priser på AMD kort kanske får fart på försäljningen?

Oem marknaden och laptops har intel och nvidia köpt monopol på. Att hitta en amd laptop är omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Härligt, förra Omega-drivaren var riktigt trevlig med så ser fram emot denna om den är i klass med förra. Sedan hoppas jag på lite ny trevlig funktionalitet med. Kan inte direkt påstå att jag saknar något i dagsläget men finns alltid något man kan tillföra såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns ju som att man hoppas på för mycket om man tror på samma prestandaskjuts den här gången. Drömma går ju dock.. De satte ribban högt med Omega helt klart.

Känns som de skriver i artikeln mer som att det är förbättringar för nyare generationer samt möjligen nya funktioner och bättre Dx12-implementation.

Skrivet av _Merc_:

Oem marknaden och laptops har intel och nvidia köpt monopol på. Att hitta en amd laptop är omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, finns rätt många faktiskt. Problemet är att hitta en AMD-laptop som man faktiskt vill betala för.. Köpte nyss ny till frugan där valet stod mellan billig eller mer påkostad. I billigt segment fanns AMD men oftast för dålig byggkvalitet så det blev till slut Intel (utan diskret grafik) från ett dyrare segment.

sammanfogade två inlägg
Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loqe:

Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

Problemet ligger i din dator troligen, kan vara mjuk- eller hårdvara. Drivarna fungerar bra för andra inklusive mig så dessa bör vara oskyldiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var det inte efter den förra drivaren som gav AMD ett riktigt kliv upp i prestanda som Nvidia på något magiskt sätt råkade sitta på en egen drivare som även gav deras kunder en rätt fin prestandaboost?

Jag kanske är en foliehatt men jag tror att det finns mer prestanda att hämta än vad vi faktiskt har idag som utvecklarna själva sitter på för att kunna kontra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Känns ju som att man hoppas på för mycket om man tror på samma prestandaskjuts den här gången. Drömma går ju dock.. De satte ribban högt med Omega helt klart.

Känns som de skriver i artikeln mer som att det är förbättringar för nyare generationer samt möjligen nya funktioner och bättre Dx12-implementation.

Samtidigt är just olika prestanda höjningar något vi ser i de flesta titlar, finns även en hel del Nvidia titlar som släppts sedan förra Omega det kan ha optimerats för. Återstår såklart att se siffror men jag tror nog de lyckas. Ganska hoppfull om att iallafall 290-serien borde gynnas tack vare 390-serien och släktskapet där.

Frågan är hur det kommer se ut för HD7000-serien. HD 7970 är ju lite av en Radeon 9700 för 10-talet vid det här laget så intressant att se om vi får se något där. Största fokuset lär nog Fuji-baserade kort få, nyast och där vi lär få se de största förbättringarna med. DX12-förbättringar, likaså för Vulkan och LiquidVR förväntar jag mig också.

GCN-arkitekturen är lite som vin i mitt tycke. Härliga att avnjuta för stunden och blir ofta bättre över tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Grattis AMD användare. Detta kombinerat med låga priser på AMD kort kanske får fart på försäljningen?

Kanske, men ofta ger det mer prestanda till äldre kort, så att tex 7970/280X och 290(X)/390(X) kan leva vidare något år till utan problem. Förra året så skuttade 290 upp så mycket att de kunde tävla med 970 iaf...

Så.. Nvidia: Köp nytt kort!
AMD: Här har du gratis mer prestanda...

Skrivet av Loqe:

Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

Ehh, tror du syftar på fel "lag". Nvidia hade Win 10 Certade drivare som kraschade allt och över allt, folk fick manuellt tweaka med drivare och försöka stänga av uppdateringarna. Detta ska vara fixat, men det tog några månader tydligen att få rätta på allt.

Jag har haft både 7950/7970 och 290 på iaf 3 maskiner med Windows 10 sedan tidigt stadie (läs okt 2014) på iaf en av dem och endast en gång hade jag problem. Det var ett spel i tidigt Technical Preview, typ nov 2014. Sedan dess har deras drivare fungerat bra med Windows 10, och den har själv uppdaterat när den har velat, samt AMDs mjukvara har självmant bett mig att uppdatera.
Om du har problem så tror jag det något fel i din dator specifikt då, antingen något som blivit fel i uppgraderingen eller nån hårdvara som inte är helt 100%.

@anon5930 Eftersom det ändå bygger på samma CGN grund, bara ver 1.0 så skulle det förvåna mig om inte lite effektiviseringar kommer. De fick dock ett stort hopp med 2014s omega drivare, så vem vet
Jag har iaf gott om "vin" hemma

Permalänk
Hedersmedlem

kan ju hoppas på att detta blir bra, var det inte förra omega som gjorde så folk startade med att mäta frametimes på riktigt

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loqe:

Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

Snarare hoppas de får användare som inte är skit bakom spakarna då

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte ett troll, de har erkänt fel på R9 300-serien. Fury funkar bra men mina 380 kraschar konstant och om ni kollar AMD community forum är jag långt ifrån ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att AMD sakta men säkert börjar få tummen ur röven? Känns som att det varje dag kommer en trevlig AMD-nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säker på att det är drivrutinens fel och inte någon hårdvara i datorn? Eller så kan det vara så enkelt som en ominstallation av windows osv. Jag har aldrig haft de problemen i alla fall

Jag hade enorma problem med HD 7850 och krascher i Windows 10, jag drog slutsatsen att hårdvaran var boven i dramat, efter en bakning (200c i 7 minuter i ugn) försvann alla mina problem. Jag misstänker att Asus hade gått lite hårt fram i sin OC från fabrik och minnet på kortet fått lida en del. Som sagt bakning (tro det eller ej) kan laga äldre grafikkort med lite flyt. Jag fick dessutom en del artifacter ska tilläggas och detta är den sista utvägen om inget annat fungerar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

@anders190 Eftersom det ändå bygger på samma CGN grund, bara ver 1.0 så skulle det förvåna mig om inte lite effektiviseringar kommer. De fick dock ett stort hopp med 2014s omega drivare, så vem vet
Jag har iaf gott om "vin" hemma

Jo jag tror det med. Av en rätt viktig anledning, AMD har sålt teknik till alla plattformar. PS4 och Xbox One kör båda AMD CPU'er men framförallt GCN-baserade grafiklösningar vilket bör gynna de som sitter med kort så långt bak som första generationens GCN i sin dator. Sedan DirectX 12 och Vulkan på detta bör just innebära riktiga långkörare. 3GB VRAM är förvisso inte överdrivet mycket i dagsläget men bör ändå hålla ett bra tag till, värre med kort på 2GB och lägre. De som suttit med sitt snart fyra år gamla HD 7970 sedan lanseringen bör helt klart ha mer att se fram emot för sitt kort.

Haha!

Skrivet av Yooriitzz:

Är det bara jag som känner att AMD sakta men säkert börjar få tummen ur röven? Känns som att det varje dag kommer en trevlig AMD-nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går lite i vågor skulle jag säga, en del saker som rapporteras är sådant som egentligen bara är bra men det är mer finanserna och försäljningssiffrorna som tynger ned.

Rent etiskt ligger AMD bra till så de har inte samma problem som exempelvis Intel och speciellt Nvidia har. Samtidigt döms AMD ofta efter en annan måttskala där småsaker kan generera mer hat än vad som är rimligt medans framförallt Nvidia kommer undan med det mesta. Falsk marknadsföring är till och med sånt Nvidia kommer undan med vilket faktiskt är jävligt skrämmande för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden fanns det 3:e parts tweakade drivrutiner som kallades för Omega drivers:
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Drivers

Minns jag körde dessa för att överhuvudtaget få ATi All in Wonder Radeon att fungera någorlunda som capturekort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo jag tror det med. Av en rätt viktig anledning, AMD har sålt teknik till alla plattformar. PS4 och Xbox One kör båda AMD CPU'er men framförallt GCN-baserade grafiklösningar vilket bör gynna de som sitter med kort så långt bak som första generationens GCN i sin dator. Sedan DirectX 12 och Vulkan på detta bör just innebära riktiga långkörare. 3GB VRAM är förvisso inte överdrivet mycket i dagsläget men bör ändå hålla ett bra tag till, värre med kort på 2GB och lägre. De som suttit med sitt snart fyra år gamla HD 7970 sedan lanseringen bör helt klart ha mer att se fram emot för sitt kort.

Haha!

Hela GCN är ju i grunden gjord för mantle. Och just detta sätt är ju DX12/Vulkans design, så även så gammalt kort som 7970 lär få en enorm DX12 prestanda, då den har mycket råstyrka under huven. Det är just optimeringen för DX11 som är svår, och AMD gör inte så mycket optimeringar när korten är nya, utan lägger hellre på mer rå-kraft där Nvidia istället optimerar sina kort till max inom 6 mån, sen blir de inte bättre. 3GB VRAM räcker och blir över plenty. Tex 970 klarar sig fint på 3,5GB på 1080p och 7970 lär inte göra 1440p så bra ändå, så i 1080p är det mer än nog.

Det är just att det ens går att jämföra ett 4år gammalt kort med mid/highend idag som gör det fantastiskt, vem skulle tro det när det släpptes??. Folk köper 960 för närmare 2kkr, när jag har hittat flera av dessa 7970 begagnade för <1000kr, i bra skick. Man byter kylpastan och rengör kylaren ordentligt, ev flashar om till 280X Bios, eller tar MSI AB och justerar fläktkurvan så är det enormt mycket grafikkort för ca 1000kr, inkl ny pasta och tryckluft på burk. Folk pratar om framtidssäkra kort... när ett kort hänger med 3-4år+ DÅ är det framtidssäkrat när det släpps

Det jag anser ska bli roligt är när väl hur mycket prestanda detta får vs Nvidias 680/780 och 970 i DX12. Jag förväntar mig inte att den ska hänga med 970 direkt, men vi får se vad GCN verkligen kan göra när spelen börjar optimera direkt för GCN kärnan (både för PS4/XBox och dessa 7000-/290-/390-kort).

Det enda som är synd är avsaknaden av freesync i spel, finns endast i video, men tittar man på 1kkr i budget så lär man inte ha så mycket över till en bra skärm ändå som har det. Har byggt 2 st budget spelmaskiner till folk med det och de är imponerade hur tyst och kraftfullt det är, med tanke på priset sakerna har kostat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Hela GCN är ju i grunden gjord för mantle. Och just detta sätt är ju DX12/Vulkans design, så även så gammalt kort som 7970 lär få en enorm DX12 prestanda, då den har mycket råstyrka under huven. Det är just optimeringen för DX11 som är svår, och AMD gör inte så mycket optimeringar när korten är nya, utan lägger hellre på mer rå-kraft där Nvidia istället optimerar sina kort till max inom 6 mån, sen blir de inte bättre. 3GB VRAM räcker och blir över plenty. Tex 970 klarar sig fint på 3,5GB på 1080p och 7970 lär inte göra 1440p så bra ändå, så i 1080p är det mer än nog.

Det är just att det ens går att jämföra ett 4år gammalt kort med mid/highend idag som gör det fantastiskt, vem skulle tro det när det släpptes??. Folk köper 960 för närmare 2kkr, när jag har hittat flera av dessa 7970 begagnade för <1000kr, i bra skick. Man byter kylpastan och rengör kylaren ordentligt, ev flashar om till 280X Bios, eller tar MSI AB och justerar fläktkurvan så är det enormt mycket grafikkort för ca 1000kr, inkl ny pasta och tryckluft på burk. Folk pratar om framtidssäkra kort... när ett kort hänger med 3-4år+ DÅ är det framtidssäkrat när det släpps

Det jag anser ska bli roligt är när väl hur mycket prestanda detta får vs Nvidias 680/780 och 970 i DX12. Jag förväntar mig inte att den ska hänga med 970 direkt, men vi får se vad GCN verkligen kan göra när spelen börjar optimera direkt för GCN kärnan (både för PS4/XBox och dessa 7000-/290-/390-kort).

Det enda som är synd är avsaknaden av freesync i spel, finns endast i video, men tittar man på 1kkr i budget så lär man inte ha så mycket över till en bra skärm ändå som har det. Har byggt 2 st budget spelmaskiner till folk med det och de är imponerade hur tyst och kraftfullt det är, med tanke på priset sakerna har kostat.

Precis, hela designen av arkitekturen var flera år i förväg. Jag minns fortfarande hur det gnälldes om arkitekturen redan innan lanseringen, vid lanseringen men även efter lanseringen och hur bra både GTX 500-serien var mot denna men även den kommande 600-serien. Nu nästan fyra år senare ser vi även i DX11 att AMD tänkte rätt men som alltför ofta var lite för tidig. Hur ligger GTX 500- och 600-serien idag? Klart sämre, och mycket sämre lär det bli i DX12 och Vulkan.
Minnet borde räcka, speciellt i lägre upplösningar. Jag tvivlar på att jag hade kört 2560x1440 i några högre inställningar på ett så gammalt kort. R9 290 klarar det fint men så är det ett nyare och kraftfullare kort med såklart. Minnesförbrukningen bör öka förr eller senare och då blir det svårt för sub-4GB korten skulle jag tro. Samtidigt, är man villig att offra lite minnesätande inställningar så klarar man sig längre.

Folk köper Nvidia för att de inbillar sig att korten är bättre än de är. Nu är detta forum fullt av mer insatta användare men kollar man på andra ställen där det är mer vanliga konsumenter så får iallafall jag huvudvärk när de ska ge "bra" tips på komponenter. Jag hade hellre kört begagnat HD 7970 än att köpa något nytt i mellansegmentet och neråt idag. Och då byta kylning och såklart rengöring vid behov. Ovärt att köpa nytt nu när det ändå är relativt nära till 14/16nm och allt vad det kommer innebära, bättre spara pengar på ett nytt kort när man känner behovet.

De tidiga tittarna vi fått se ser lovande ut men mer tester behövs såklart. Men att den stora vinnaren bör bli AMD känns ganska givet nu. Samtidigt förväntar jag mig att Nvidias nästa serie är bättre optimerad och har bättre DirectX 12-stöd än vad de kort som hitills lanserats har. Men samtidigt kommer kanske ägare av gamla kort kännas sig mer tvugna att uppgradera med. Får hoppas de väljer kort smartare nästa gång.

Fast FreeSync ska ju vara mjukvaruoberoende förutsatt att man har komponenter som klarar kravet? Dvs, kompatibel skärm och grafikkort? Budgetskärmarna med FreeSync som är på gång är ju rätt lovande med, speciellt när de olika tillverkarna börjar konkurrera på allvar. Själv är jag lite sugen på en billig 27" 2560x1440 skärm med 144Hz FreeSync som alternativ vid spel där min Dell U2713HM inte är fullt optimal. Men jag har ingen större brådska i dagsläget samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta bara är en repost av originalet till: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/3p8xp5/fixing_a_recent_...

"Hi everyone,

I am the user that started the "new omega driver is on the way" topic. It was highly anticipated and nothing I wrote was made up or fake. I simply took a new from AMD's turkish facebook page (which is official) that said a new omega driver was on the way and they needed the users' feedback with a link to the survey page from AMD.

However, the day after I wrote about it on here, the post got removed with an apology saying that it was "an old post that was posted by mistake" so I felt really bad and removed the post immediately from this sub as well.

However, people might think why the post was removed so I wanted to clear things. It was a mistake in AMD Turkey's Facebook page and the rumour has no official proof. I'm writing this to prevent any further confusion. I hope you can forgive me.

Thanks and please don't upvote, just wanted to let you know."

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"