Permalänk

P8P67 dött efter BIOS-uppdatering

Kom på idag att jag skulle uppdatera BIOS på mitt ASUS P8P67 PRO B3. Hittade någon guide som använde ASUS EZ Flash 2 utility och det såg inte så svårt ut. Laddade hem en BIOS rom från ASUS hemsida, lade den på hårddisken och startade om.

Filen hittades och accepterades av programmet/utilityn, den tuggade på och efter ett tag stod det update "successful, restarting". Där tog det dock stopp. Ingenting hände och jag fick stänga av manuellt. Nu lyser bara CPU_LED tillsammans med snurrande fläktar när jag startar datorn, inget pip eller någonting.

Jag har försökt resetta CMOS på olika sätt (jumper och tagit ur batteriet), ingen skillnad. I efterhand har jag läst att man dels bör stänga av eventuell överklockning och att EZ Flash egentligen ska användas med en FAT32-disk. Ingen varning för detta under processen dock.

Finns det något nästa steg, eller får jag lära mig läxan och gå vidare?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Vila i frid

Har du gjort som det står i den engelska manualen på sidan 3-36?

Permalänk

@hasenfrasen:
"Backing up the current BIOS"?
Vad jag förstår det gäller det för DOS-verktyget, jag upppdaterade från UEFI.

Det var inte helt lätt att hitta ett moderkort, så jag beställde ett nytt BIOS-chip nu på vinst och förlust (~100:-) . Får hoppas att det funkar, men jag tycker det är konstigt att man kan få ett såpass korrumperat BIOS att endast CPU-LED lyser...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Vila i frid

Tanka hem en uppdaterad manual, sidan 3-36 sektionen BIOS Recovery, antingen från CD eller USB-sticka.

Permalänk

@hasenfrasen:
Ah, ja det fanns i min bruksanvisning med. Kollade på en video och det verkar som om man måste kunna få bild från datorn för att köra igång den, min är dödare än så.

Provade att stoppa i en skiva men det händer ingenting, och ser inte att det skulle vara någon skillnad med ett USB-minne. Tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Exakt vilken bios forsökte du uppdatera till?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

@roosterx:
P8P67 PRO (REV 3.1) BIOS 3602
1.Improve compatibility with Windows 8 OS.
2.Improve system stability.
3.Enhance compatibility with some USB devices.
4. Fixed Nvidia GTX 680 hang when runing with UEFI driver.
5.Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Det var bra med utilityn iaf, den vägrade gå igång när jag först laddade hem filen utan PRO. Sedan hjälpte det inte ändå, men men.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Vilken bios uppdaterade du från? Jag har samma moderkort men jag gjorde som dom rekommenderade, installerade 3207 först då dom säger om BIOS 3207: *Please update Bios twice when update from previous Bios version, then need CLRTC.

Så jag la in den först 2 gånger, sedan CLRTC mellan varje, sedan 3602 och då load bios defaults. Har det betydning? Vet inte, men det fungerade för mig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

@roosterx:
Bra att veta!

Jag har blivit så van att inget man gör med datorn har några egentliga risker (överklockning, jailbreak, ändra partioner och liknande). Hade helt klart läst på för lite innan jag gav mig på att uppdatera BIOS.

Får vara utan datorn ett tag och hoppas att ett nytt chip fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

@roosterx:
Bra att veta!

Jag har blivit så van att inget man gör med datorn har några egentliga risker (överklockning, jailbreak, ändra partioner och liknande). Hade helt klart läst på för lite innan jag gav mig på att uppdatera BIOS.

Får vara utan datorn ett tag och hoppas att ett nytt chip fungerar.

Vet inte om det här stämmer, men någon gång har jag läst att det kan gå att flasha ny bios vid att du använder ett likedant moderkort som det du har forstört bios på, swappar chips medan datorn är igång och flashar ny bios.

Vet inte om du fattar, svenska är inte mitt första språk

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

@roosterx:
Jodå, hot-swap på engelska. Men då måste jag känna någon som har samma moderkort och kan göra det.

Det chip jag beställt har bios för samma moderkort, så om det funkar kan jag fixa det gamla med hot-swap (i teorin, kommer vänta med att försöka).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Uppdatering: ett nytt chip fungerade!

Så nu fick jag senaste BIOS-versionen, om än via en omväg. Kan verkligen rekommendera ebay om ni råkar ut för något liknande. En av de större säljarna hade chipet för $13. Sparade mig minst 1000:-, om inte en helt ny cpu med plattform (bra moderkort var klurigt att få tag på).

Edit: $13 var det visst, ca 100:-.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.