Miljöpartiet vill beskatta bredband för att finansiera kultursatsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Är inte det ganska genialiskt? Demokratin handlar ju knappast om vilket parti som är kreativast utan om vilket parti som representerar folket. Är det något som är populärt att säga så gillas det av folket och man driver således folkets vilja i riksdagen genom att föra en "populär" politik.

Problemet ligger dock inte i vad som sägs utan snarare i vad som inte sägs. Sedan är nästa sak om de verkligen tänker försöka hålla vad de säger eller om de bara snackar för att framstå som att de har goda idéer.

Sedan är ju nästa problem den att nästa alla partier verkar tycka nästan samma saker allihopa. Vi har mer än ett half dussin olika partier att välja mellan och ändå så är skillnaderna mest på detaljer utan att någon riktigt sticker ut.

Permalänk
Medlem

Miljökommunisterna och Kommunistpartiet är extremistpartier som inte bör åtnjuta någon makt överhuvudtaget. De kommer med det ena mera huvudlösa förslaget efter det andra, "öppna gränser" "skatt på internettet" vad ska det sluta?

Permalänk
Skrivet av Hcz:

De borde göra ett drogtest på MP. Ofta dom kommer med helt galna idéer =/

Självfallet, de är ju trots allt vänsterextremister så det är inte så konstigt. :/
5%-parti som styr och ställer över regeringen bara för att de vill leka sandlåda. Så går det när demokratin "fungerar".

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk

Som gammal Miljöpartist som gick med just för deras IT politik är jag både chockad och glad när jag läser rapporten. Chockad för vad den innehåller och glad över att det blivit lite nyheter om den trots att det knappast blivit MPs politik vilket minskar chansen radikalt att den blir verklighet.

Man skall ha i åtanke att det bara är en rapport från en grupp främst partipolitiskt obundna kulturarbetare om hur de tycker MPs politik skall styras inom kulturområdet och nu är det upp till MPs partistyrelse att besluta vad de vill använda från den. Sedan måste kongressen 2016 ta hänsyn till eventuella förslag innan man kan kalla det för MPs hållning i frågan.
Med den hållning MP tidigare har uppvisat inom IT-politik ställer jag mig högst skeptisk till att partistyrelsen kommer använda sig av särskilt mycket från dessa väldigt radikala förslag och jag känner mig tämligen säker på att kongressen kommer köra över eventuella problematiska förslag från partistyrelsen (MP är känt för att medlemmarna är beredda att köra över ledningen).
MP har aldrig haft någon tydlig kulturpolitik och att det skulle gå direkt från något ganska diffust till ultraradikalt vore väldigt märkligt.

Här hittar ni vad MPs officiella hållning är om rapporten:
http://www.mp.se/just-nu/fortydligande-om-kulturpolitiska-rap...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Det beror på vad du tjänar. Att dra in arbetsgivaravgiften i uträkning av skatt är fånigt eftersom den skatten är betald av din arbetsgivare. Du blir aldrig meddelad lön innan dragen arbetsgivaravgift utan din lön är kommunicerad utifrån en redan avdragen arbetsgivaravgift. Alltså är det inte du som enskild individ som betalar den skatten utan du betalar kommunal och möjligen statlig skatt beroende på din inkomst.

Försök inte att förvränga sanningen. Det är viktigt att klargöra vem som betalar vad i skatt.

Det är väldigt enkelt:

(Kostnaden för företaget för att anställa mig - vad jag får i handen) / (kostnaden för företaget för att anställa mig)

Det är skit samma vad våra kära politiker kallar det för. Det är pengar som skulle kunna gå till dig om inte staten tog de. Jag har absolut inget emot att betala skatt men det hjälper om man ser att man får något för denna skatt. Sedan 90 talet har ju sjukvården, polisen, brandkåren och liknande gått ner sig som fan trots liknande skattetryck. De kanske borde rensa bland alla korrupta politiker. Privat sjukvård och skola som sänker kvalitén och exporterar massiva vinster utan att betala någon skatt till exempel skulle vara bra att rensa ut och spara pengar alternativt ha vettig kvalitet på det hela.

Permalänk
Medlem

"Slå ihop Utbildnings- och Kulturdepartementet till ett Bildningsdepartement"

Att beskatta bredband vore att jobba emot deras egna argument. Bredband bör snarare vara en rättighet.
Internet främjar demokrati och kunskap.

Permalänk
Medlem

Hahaha, ja dom där MP skönt att veta var man har dom, på andra sidan längst från sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Dags att väcka tage erlander från de döda. Han och peter eriksson kanske skulle kunna få ihop en anständig rödgrön skuta. I övrigt var jag väl inte särskilt förtjust i Reinfeldt heller milt sagt.

Vill..
..inte ha satsningar på tjänstesektorn utan hellre industri
..inte ha ett överstatligt EU som gör slarvsylta av den svenska förvaltningsmodellen (nordiskt ..sammarbete anyone?)
..inte ha ett nato. Det bedömdes säkrare att vara neutral under sovjets tid, go figure..
..inte ha TTP osv. Läste ni om de 100 000 -250 000 demonstranterna i Berlin förra veckan som mig veterligen inte fått en enda notis i någon större svensk media...
..inte ha en samhällsdiskution som bara handlar om feminism och rasism
..inte ha bolagisering/privatisering av svensk infrastruktur eller välfärd
..inte ha en obefintlig glesbygspolitik. vill gärna kunna dricka min mjölk i framtiden också

Så vad ska man rösta på? Får mest en känsla av trötthet och vemod när jag ser eller läser nyheterna.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad fan yrar du om?

Du blandar in skatter, moms och arbetsgivaravgift hejvilt.

...

Moms har ju ingenting med detta att göra. Det är skrämmande hur dåliga många på detta forumet är när det kommer till svensk skattepolitik.

Skattepolitik är svenska för hur myndigheterna kan döpa om "ta medborgarnas pengar" till massa olika andra fina namn för att ingen skall klaga. Och bara för att jag väljer att visa på hur mkt av dina pengar myndigheterna får totalt och väljer att kalla det för det ena eller andra så betyder det inte jag har dålig koll.

Men Visst! Vi kan välja att kalla alltihopa för bajs-skatt om det får dig att känna dig bättre? Jag har nu definierat begreppet bajs-skatt som all skatt, arbetsgivaravgift, moms och all andra sorters avgifter som syftar att skilja dig från intjänade pengar och se till att de hamnar hos någon statlig myndighet. Bajsskatten är över 60% i Sverige för de flesta.

Oavsett om du kallar det för skatt, moms, arbetsgivaravgift, vägtull... så är det samma slutsyfte, dvs att ta pengar som arbetsgivaren vill betala dig, och som du vill använda för att köpa varor och tjänster.

Permalänk
Medlem

Nej, Miljöpartiet vill inte beskatta bredband. Rubriken och hela artikeln är klart vilseledande.
Det var ett förslag från en arbetsgrupp och partiet har redan offentliggjort att de inte tänker driva bredbandsskatt vidare.
Så frågan är hur både FZ och Sweclockers kan vara så lättmanipulerade att de dessutom håvar in Centerpartiets än mer förvirrade "svar" på en icke-fråga.
Osar lobbyism på långa vägar. Det skulle vara intressant att få svar på varifrån ni blivit matade med denna "nyhet", om ni vågar avslöja det dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Kultur är viktigt men att beskatta bredband, som är något som snarare borde ses till att ALLA får tillgång till, kan inte vara rätt väg att gå.

Det mest tragiska här är dock nivån på många håll i kommentarstråden. Jag skäms ärligt när jag läser tråden och det belyser en aspekt av problematiken i politiken. Överdrifter, förolämpningar och kraftuttryck tar förhand framför saklig debatt. Även sådant man tycker är dåligt bör bemötas konstruktivt när det gäller något så viktigt som politik.

Håller med till 100 %. Tonen i inläggen är (alltför) många gånger rå och nedvärderande mot person istället för att man diskuterar sakfrågor. En person är inte idiot, knäppgök, fascist osv för att hen har en annan åsikt än man själv har. För den som vill vräka ur sig otidigheter finns det forum där sådant uppskattas.

/ B

Permalänk

jag köper inget som är miljövänligt eller ekologiskt sålänge som det är mkt dyrare.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Miljöpartiet verkar ärligt talat vara helt dumma i huvudet.

Även om så är fallet så är det så jag säger om hela nutida politiken.

Permalänk

sverige är patetiskt dessutom med sina empatipolitiker och ungdomar i riksdagen.. sverigedemokraterna verkar va dom enda riktiga politikerna., även om jag inte håller med om allt.. politiker med kompetens har inte funnits sen olof palme, carl bildt ,gösta boman, ulf adelson osv.. inte konstigt att det kommer en massa idiotförslag nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Dags att väcka tage erlander från de döda. Han och peter eriksson kanske skulle kunna få ihop en anständig rödgrön skuta. I övrigt var jag väl inte särskilt förtjust i Reinfeldt heller milt sagt.

Vill..
..inte ha satsningar på tjänstesektorn utan hellre industri
..inte ha ett överstatligt EU som gör slarvsylta av den svenska förvaltningsmodellen (nordiskt ..sammarbete anyone?)
..inte ha ett nato. Det bedömdes säkrare att vara neutral under sovjets tid, go figure..
..inte ha TTP osv. Läste ni om de 100 000 -250 000 demonstranterna i Berlin förra veckan som mig veterligen inte fått en enda notis i någon större svensk media...
..inte ha en samhällsdiskution som bara handlar om feminism och rasism
..inte ha bolagisering/privatisering av svensk infrastruktur eller välfärd
..inte ha en obefintlig glesbygspolitik. vill gärna kunna dricka min mjölk i framtiden också

Så vad ska man rösta på? Får mest en känsla av trötthet och vemod när jag ser eller läser nyheterna.

Det är just dessa punkter, som gör livet i tyskland allt mer till en plaga.
Alla regioner där dom ersatt industri med tjänstesektorn är fattiga och lönerna sjunker stadigt. Jag bor iofs i en av dem rikaste regionerna i tyskland, där industrin är väldig stark utpräglat (Schwarzwald), men i norra tyskland sasom i berlin tex, har mer än tva tredjedelar av den arbetande befolkningen statlig tillskott för att lönen inte räcker till. Det är inget ovanligt att jobba för 700 euro heltid nettolön i Berlin. Hyran är däremot nästan lika hög som lönen själva. Arbetslösheten, skall jag inte ens prata om, den ligger rund 26% i nuläget.

Här i min region (smastaden jag bor i) är arbetslösheten ofattbara 0,3%. allt pga industrin och bra löner.
Flyttade hit för tre ar sedan, angrar inget ska du veta.
Dom har tom stängt arbetsförmedlingens kontor, som bestod av en fyra rums lägenhet i första vaning av ett hyreshus med en väntrum och tre kontorsrum samt tre anställda som inte hade att göra i flera manader (dom flyttades och blev inte arbetslösa).
Jag vet tandläkare som har större lokal och fler anställda.

Det som svenska rödgröna fronten och moderaterna har gjort med sverige är et skam.
Det är klart att en total sinnesbefriade politik skapar fram intelligensbefriade individer som Fredrik Rheinfeldt, Gudrun Schyman, Gustav Fridolin, Annie Lööf och Lars Ohly eller vad kommunisten hette.

Jag betalar 27 eurocent i nuläget per kilowatt timme el. Det är sjukt. Bara ett exempel pa, när miljötalibanesiskt politik etableras av sa kallade christdemokrater , som ljuger och vrider verklighetern efter deras tycke.
Och nu massinvasionen av ointegrerbara orientaler som suger upp resten av socialsystemet vi hade kvar.
Merkel har färdigt. Det är kanske därför, hon har köpt mark i Paraguay?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Så mycket hat...

Nån som vet om ett mer seriöst vuxet teknikforum?

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

Så mycket hat...

Nån som vet om ett mer seriöst vuxet teknikforum?

Nordic Hardware verkade mer moget sist jag kollade, tar nog och gör en flytt dit personligen. Hade jag varit ute efter detta hade jag hängt på flashback.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Avstängd

"Finansiera kultursatsningar"

Ja just det.. Alla med hjärna vet vart pengarna läggs idag. Vissa saker tycks det finnas obegränsat med resurser till annars kan man ju bara låna lite mer och lägga på statsskulden.

Permalänk

Om Miljöpartiet ensamma fått bestämma över Sveriges miljöpolitik och hållits borta från allt annat vad politik heter så hade Sverige varit ett bättre land.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen håll diskussionen på en saklig och mogen nivå, se §1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av tinwe:

Nej, Miljöpartiet vill inte beskatta bredband. Rubriken och hela artikeln är klart vilseledande.
Det var ett förslag från en arbetsgrupp och partiet har redan offentliggjort att de inte tänker driva bredbandsskatt vidare.
Så frågan är hur både FZ och Sweclockers kan vara så lättmanipulerade att de dessutom håvar in Centerpartiets än mer förvirrade "svar" på en icke-fråga.
Osar lobbyism på långa vägar. Det skulle vara intressant att få svar på varifrån ni blivit matade med denna "nyhet", om ni vågar avslöja det dvs.

Tänker att Sweclockers vill vara snabbt ut med "nyheter" såklart men nu får vi rätta helt enkelt! mer kan läsas t.ex här för den som vill:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3940318.ece

http://www.nordichardware.se/Natverk/miljoepartiet-svarar-pa-...

Permalänk
Medlem

Så först ändrar Fkassan och Arbetsförmedlingen så man bara kan lämna in raporter digitalt om man är arbetslös och nu tycker någon att det ska vara skateplikigt att kunna lämna in sinna raporter? Låter som TV avgiften ggr2. Ska vi ha skatt på radio igen eller ansers det fortfarande så kritiskt så i händlse av krig ska det inte bero på ekonomi om man kan vara kontaktbar?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast vad är alternativet? KD och M har ju spårat ur totalt, och börjar mer och mer likna SD i sin politik.

Jag röstar hellre på en kartongbit med texten "politiker" än Sossarna och Miljöpartiet iaf.
Fruktansvärt vilket skuldberg som byggs just nu med deras politik, något vi alla kommer känna av framöver.

Permalänk
Medlem

Ursäkta språket men aldrig i helveta att jag går med på bredbandsskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast vad är alternativet? KD och M har ju spårat ur totalt, och börjar mer och mer likna SD i sin politik.

Det är en väldigt bra förändring men dom har lång kvar innan alliansen är tillbaka på höger sidan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"