Rykte: Nvidia Pascal använder GDDR5X vid sidan om HBM2

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia Pascal använder GDDR5X vid sidan om HBM2

Den staplade minnestekniken HBM ger skyhög bandbredd, men tekniken är dyr. Därför kan Nvidia komma att använda en upphottad version av GDDR5 med arkitekturen Pascal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då hoppas vi att besparingen visas i prislappen också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Då hoppas vi att besparingen visas i prislappen också.

Om amd inte kommer tillbaka slagkraftigt så är det tvek alltså

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Billigare minnen spelar ju mindre roll egentligen om AMD inte kan göra något som tar ledning, Nvidia får ju prissätta produkterna hur dom vill ändå.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

slutet av 2016? eller är det bara för det enskilda kortet?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Om amd inte kommer tillbaka slagkraftigt så är det tvek alltså

AMD kan väl göra en krets med GDDR5X minnen också isåfall.. allt kan ju inte hänga på HBM minnen när det kommer till prestanda

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

AMD lär ju nästan garanterat göra samma sak. HBM är häftigt men det finns ju ingen som helst anledning att välja det över GDDR5/X så länge kostnaden för HBM är högre och grafikkretsen inte kan dra nytta av den extra bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyheten:

Där GDDR5 idag officiellt går upp till maximala 4 000 MHz (8 000 MHz effektivt) ska GDDR5 gå hela vägen upp till 7 000 MHz (14 000 MHz effektivt). Det här skulle i kombination med en 256-bitars minnesbuss ge en bandbredd på 448 GB/s, att jämföra mot 224 GB/s med duon Geforce GTX 980 och GTX 970 med motsvarande minnesbuss och GDDR5-minne på effektiva 7 000 MHz.

Mycket förvirrande text. Här borde ni använda GT/s för den effektiva hastigheten för att skilja från MHz som beskriver klockhastigheten.
Och är inte GDDR5 QDR, dvs 8000MT/s kör i 2000MHz?

Permalänk
Skrivet av Deatlev:

Om amd inte kommer tillbaka slagkraftigt så är det tvek alltså

Det är ju bara att kika här så ser du att de redan har bra kort http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-... Speciellt för folk som kör högupplösta skärmar. I de flesta prisklasser finns det bra kort från båda tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

http://www.tomshardware.com/news/micron-launches-8gb-gddr5-mo...

Det där är allt jag kan hitta om GDDR5X och det ser inte ut att handla om några höjda frekvenser och de siktar på 10-12 i första generationen. Verkar som allt de gjort är att dubbla storleken på prefetch till 16 ord istället för 8.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju bara att kika här så ser du att de redan har bra kort http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-... Speciellt för folk som kör högupplösta skärmar. I de flesta prisklasser finns det bra kort från båda tillverkare.

Det var inte det jag syftade på. Nvidia har mycket mer marknadsandelar än amd. Amds kort är svinvarma och så. Prestandan är snarlik, men enligt mig behöver amd hoppa tillbaka lite på grafikkort samt processorer.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Skrivet av Deatlev:

Det var inte det jag syftade på. Nvidia har mycket mer marknadsandelar än amd. Amds kort är svinvarma och så. Prestandan är snarlik, men enligt mig behöver amd hoppa tillbaka lite på grafikkort samt processorer.

http://www.sweclockers.com/test/21073-sapphire-radeon-r9-380-...
De ligger ju bra till temperaturmessigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter vettigt, tittar man på 980ti och Fury X så ser ju ändå inte bandbredden ut att flaska med GDDR5. Känns som att det måste komma tekniker för att spelen ska kunna utnyttja all denna extra bandbredd innan det känns som att det är värt kostnaden för hbm (sen har det ju andra fördelar som strömförbrukning, storlek och som delat primärminne/vram för soc osv).

Men buu för sent 2016, har tänkt att uppgradera till det 16nm kort som presterar bäst för runt 3500kr, känns långt om man får vänta ett helt år på övre mellanklasskorten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja, HBM är ju knappast någon oumbärlig teknologi som krävs för att överhuvudtaget kunna tillverka framtidens grafikkort, och kan de göra ett snabbt kort utan det så är det ju bara att gratulera. Det är ju dock tråkigt om det dröjer mer än ett år innan de nya kommer ut, men antar att jag kommer klara mig på mitt 980 Ti när jag väl köpt en skärm med G-Sync.

Permalänk
Medlem

Det kan kanske vara bra med ett budgetalternativ med men man blir ju lite ledsen att de inte kör HBM2 hela vägen tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var inte heller det jag syftade på... amds kort utvecklar mer värme/prestanda än ett motsvarande kort från nvidia.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Det var inte heller det jag syftade på... amds kort utvecklar mer värme/prestanda än ett motsvarande kort från nvidia.

Denna generationen och förra, ja. Men du behöver bara gå tillbaka till AMDs 5000 och 6000 serie för att det ska vara omvänt.

Det har skiftats fram och tillbaka flera gånger de senaste 15 åren.
Nvidia har haft kaffekokare flera gånger, både 8000 serien tror jag det var och 400 serien, där AMD har slagit dem på fingrarna. Nu är det som du säger, AMD som kokar kaffe mer. 900 serien är en riktigt fin krets som Nvidia gjort, utan tvekan.

Sen bör du notera att Nvidias kort är betydligt mer optimerade än AMDs kort, och många gånger har AMD visat sig kunna bara genom optimering hänga med en hel generation till. Ta tex 290 serien som började som en varm konkurrent till 680 och nu ligger mot 970/980 i runda slängar med 390 serien. Det är 1,5+ generation som den hängt med...

Tittar du samtidigt så ser du att äldre Nvidia, tex 600/700 serierna får ofta problem när Nvidia ny-optimerar för senaste generationen (tex hairworks...). Nvidias kort få sällan mer prestanda än de får vid släpp eller 6 mån senare iaf då de redan är så hårt optimerade. 7970 korten från AMD tex har fått en otrolig boost sedan de kom och är fortfarande enormt kraftiga för den 1000-lappen de kostar. Sopar mattan i prestanda med alla 960 och nedan iaf som ändå kostar 2kkr, trots att 7000 serien är gammal som gatan.

Sen är det många gånger så att Nvidia gör ett svalt kort, som är lågt klockat, som sen fabriksklockas, och då är varmare och lika eller tom mer svårkylda än AMDs, utan att alltid få mer prestanda. Detta var 780Ti ett exempel på, där 290s optimering gick om och ändå var mer effektiva. Men många missar detta och det enda de ser är dessa usla stockkylarna och 95grader, när i själva verket tex Sapphire har gjort otroligt bra kylare för dem som är både tysta och kraftfulla nog att hantera dem utan problem, även med OC.

AMD har tyvärr dock inte budgeten att göra bästa kylarna, eller teamet för optimeringarna, vilket gör att korten ta lång tid att mogna. Men när de väl gör så har de hittills gett enormt mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

@Deatlev: Syftningsfel verkar vara din grej

OnT: Denna nyhet kändes ju beige men bra för mig då jag just uppgraderat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Inledningen <3
#Detblåserupptillstormpågrafikmarknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Avstängd

Vad innebär detta i praktiken?

Billigare/dyrare för oss köpare?
Sämre/bättre prestanda i spel?

Har det någon roll egentligen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Det var inte heller det jag syftade på... amds kort utvecklar mer värme/prestanda än ett motsvarande kort från nvidia.

Värme är direkt linjärt med förbrukad effekt, och från denna sidan så ser det rätt lika ut: http://www.extremetech.com/extreme/213886-amd-r9-nano-review-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tja, HBM är ju knappast någon oumbärlig teknologi som krävs för att överhuvudtaget kunna tillverka framtidens grafikkort, och kan de göra ett snabbt kort utan det så är det ju bara att gratulera. Det är ju dock tråkigt om det dröjer mer än ett år innan de nya kommer ut, men antar att jag kommer klara mig på mitt 980 Ti när jag väl köpt en skärm med G-Sync.

HBM *krävs* såklart inte, men det är klart bättre positionerat för "framtidens" grafikkort än GDDR5(X). Bandbredden måste hänga med den ökande beräkningskraften. GDDR5X kanske är en billig fix för tillfället, men på sikt tror jag HBM faktiskt blir oumbärligt om GDDR5 är det enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Värme är direkt linjärt med förbrukad effekt, och från denna sidan så ser det rätt lika ut: http://www.extremetech.com/extreme/213886-amd-r9-nano-review-...

Om man jämför t.ex Fury X mot 980ti drar ju Fury X mer watt än 980ti som dessutom är bättre. Så inte riktigt lika är det.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Detta var tråkiga nyheter. Jag hade tänkt uppgradera till GP104 då jag räknar med att GP100 kommer kosta lika mycket som Titan X.
Att måste vänta till slutet av 2016 är ju inte aktuellt utan man får hoppas att AMD dyker upp med något istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Om man jämför t.ex Fury X mot 980ti drar ju Fury X mer watt än 980ti som dessutom är bättre. Så inte riktigt lika är det.

Tar man däremot och tittar på Nano så drar den mindre än 980ti och slår även 980 ti i ett par tester, och tar man sen och tittar på 980 och 970 så är dom ju helt körda vid 4K.
970 drar även mer per frame i 1080...
Nano är nästan lika snabbt som 980ti och bra mycket snabbare än både 980 och 970...

Det är klart att Fury X drar mer, men man ska inte glömma övriga kort som ex. Nano när det gäller Watt/frame...

Edit: Såg förresten att Fury X och 970 mini nära på är lika i Watt/frame...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bengt-Arne:

Tar man däremot och tittar på Nano så drar den mindre än 980ti och slår även 980 ti i ett par tester, och tar man sen och tittar på 980 och 970 så är dom ju helt körda vid 4K.
970 drar även mer per frame i 1080...
Nano är nästan lika snabbt som 980ti och bra mycket snabbare än både 980 och 970...

Det är klart att Fury X drar mer, men man ska inte glömma övriga kort som ex. Nano när det gäller Watt/frame...

Edit: Såg förresten att Fury X och 970 mini nära på är lika i Watt/frame...

Bara prisskillnaden som är problemet med Nano

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

http://www.tomshardware.com/news/micron-launches-8gb-gddr5-mo...

Det där är allt jag kan hitta om GDDR5X och det ser inte ut att handla om några höjda frekvenser och de siktar på 10-12 i första generationen. Verkar som allt de gjort är att dubbla storleken på prefetch till 16 ord istället för 8.

Och för de som undrar så betyder "prefetch 8" / "prefetch 16" att man alltid måste jobba med 8/16 ord som ligger på rad i minnescellen vare sig man behöver ett, två...alla av dessa varje gång man utför ett läs/skriv kommando över en sådan minnesbuss. Internt går minnen fortfarande på väldigt låga frekvenser, så för att komma upp i höga hastigheter över RAM bussen startas internt "prefetch" stycken anrop som först går in i en buffert för som sedan tankas ut över den externa RAM-bussen i en effektiv datahastighet som är prefetch * intern frekvens.

Nackdelen med en högre prefetch är liknande nackdelen med en väldigt bred buss, det är bara vettig om den typiska lasten är att läsa mycket data som ligger sekventiellt i fysisk RAM. Utför man många operationer där läsning/skrivning inte använder alla ord i en "prefetch" så måste man ändå överföra de extra ordern över minnesbussen hela tiden. Tror det ändå matchar hur grafikkort använder minne rätt bra när de utför grafik, är nog inte lika bra för "compute".

Det som slog mig lite var man inte gå över prefetch 8 för minnen till CPU-delen då 8(prefetch)*8(burst längd för GDDR5/DDR3/DDR4)=64 bytes vilket är storleken på s.k. cache-lines i princip alla moderna CPUer. Lite googlade fick rätt snabbt fram att L1-cache line size för Maxwell är 128, så GDDR5X passar faktiskt bra till en sådan design då 16*8=128, d.v.s. man kommer nu läsa/skriva en full L1-cache-line vid varje minnestransaktion vilket torde vara en bra konfiguration för att så väl som möjligt utnyttja tillgänglig bandbredd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan vara att Nvidia planerar att använda GDDR5X till låg end grafikkorterna på Pascal och det högre med HMB2.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av poviking:

Kan vara att Nvidia planerar att använda GDDR5X till låg end grafikkorterna på Pascal och det högre med HMB2.

Mycket mer troligt att de tänker använda GDDR5X till mellan till höga segmenten och låter de lägre segmenten ligga kvar på GDDR5 och DDR3 som nu. Verkar inte som att GDDR5X kommer med någon fördel när det gäller pris och det är det som räknas när man klättrar ner i segmenten. Finns ingen direkt större nytta med högre överföringshastighet lägre ner heller om de nu inte mot all förmodan skulle designa kretsarna specifikt för det och därmed kunna spara in på bussbredden. Fast bredden brukar vara rätt snål redan i de lägre segmenten. Verkar vara vettigast att lägga det i GP104, köra HBM i GP100 och GDDR5 och DDR3/DDR4 i GP106 och neråt, GP107/GP108 och allt vad de kan tänkas heta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

+1

Och endå med ökad hastighet av GDDR5X skulle det fortfarande hindra HMB2 minnen att få sitt maximala prestanda om både minnerna skulle vara inlagda på samma kretskort, men de sa också att Pascal grafikkorterna skulle ha otroligt mycket video ram, kan det vara så att de använder primära minnen som HMB2 och extra minnet som GDDR5X?