Grannar väsnas utav bara f*n hela dagarna. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Grannar väsnas utav bara f*n hela dagarna. Vad göra?

Har flyttat in en familj ovanför som väsnas hela dagarna. Ungar som vrålar och har sig, kan gallskrika en timme i sträck och bråka, ibland är det ett och samma ord eller möjligen namn som skriks högt om och om och om igen, många gånger om dagen. Det låter som Creeper från Morrowind är i ens vardagsrum ibland då en av ungarna uppenbarligen är efterbliven. Ibland kan de stå och stampa på golvet konstant eller så hör man något som skrapas över golvet flera gånger om dagen för sammanlagt kanske 1,5 timmar fördelat på tre tillfällen. Funderat på om det kan vara en dammsugare men det är helt enkelt orimligt att en dammsugare gör så höga ljud. Golvet måste vara förstört vid det här laget, låter i princip som att en man sitter på en trästol utan möbeltassar medan en annan puttar fram stolen över parketten. Ibland så är det någon som slår i elementrören så att det låter så högt som om de vore i ens lägenhet och gjorde det, det inträffar flera gånger i veckan. Har bott i samma lägenhet i 10 år och har i princip aldrig hört en knyst från grannarna innan denna familjen flyttade in. Nu har man aldrig ens två relativt tysta timmar om dagen. Det håller oftast på från runt 8:00 på morgonen till 21:00 på kvällen så störningsjouren kanske inte är aktuell.

Visst att grannar kan låta ibland och att det kan låta lite när man har barn eller gör hushållssysslor. Men detta är långt bortom detta. Det är helt enkelt ett beteende som normala medborgare av respekt till andra inte håller på med. Nu är det dock så att det är extremt lättkränkta människor som bor där, de kan vägra dela hiss med en och har en allmänt fientlig attityd, att gå upp och ringa på och klaga kan med andra ord vara rent hälsovådligt då minst tre i familjen är vuxna män. Så innan man startar något som kan eskalera på ett eller annat sätt utan att sedan leda till ett positivt resultat så vill jag veta om jag ens kan uppnå något resultat. Vilka rättigheter har jag när störningarna med lite vilja kan tillskrivas "familjeliv" och de oftast är på dagarna, även om det ibland inträffar andra tider på dygnet?

Jag kan inte mysa med tjejen längre, se på film, lyssna på musik, eller vila på dagarna. Jag jobbar tvåskift och min flickvän är utbränd och behöver sova en lur dagtid varje dag så våran vardag fungerar helt enkelt inte alls när det konstant är ett högt och extremt störigt oljud i lägenheten. Vi mår helt enkelt dåligt bara av att vara hemma.

Permalänk
Medlem

Störningsjouren - det är inte tidsbundet utan gäller även dagtid.

Permalänk
Medlem

Prata med de nya hyresgästerna på ett lugnt men sakligt sätt och om det inte blir bättre, prata med hyresvärden och hjälper inte det så finns störningsjouren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Har flyttat in en familj ovanför som väsnas hela dagarna. Ungar som vrålar och har sig, kan gallskrika en timme i sträck och bråka, ibland är det ett och samma ord eller möjligen namn som skriks högt om och om och om igen, många gånger om dagen. Det låter som Creeper från Morrowind är i ens vardagsrum ibland då en av ungarna uppenbarligen är efterbliven. Ibland kan de stå och stampa på golvet konstant eller så hör man något som skrapas över golvet flera gånger om dagen för sammanlagt kanske 1,5 timmar fördelat på tre tillfällen. Funderat på om det kan vara en dammsugare men det är helt enkelt orimligt att en dammsugare gör så höga ljud. Golvet måste vara förstört vid det här laget, låter i princip som att en man sitter på en trästol utan möbeltassar medan en annan puttar fram stolen över parketten. Ibland så är det någon som slår i elementrören så att det låter så högt som om de vore i ens lägenhet och gjorde det, det inträffar flera gånger i veckan. Har bott i samma lägenhet i 10 år och har i princip aldrig hört en knyst från grannarna innan denna familjen flyttade in. Nu har man aldrig ens två relativt tysta timmar om dagen. Det håller oftast på från runt 8:00 på morgonen till 21:00 på kvällen så störningsjouren kanske inte är aktuell.

Visst att grannar kan låta ibland och att det kan låta lite när man har barn eller gör hushållssysslor. Men detta är långt bortom detta. Det är helt enkelt ett beteende som normala medborgare av respekt till andra inte håller på med. Nu är det dock så att det är extremt lättkränkta människor som bor där, de kan vägra dela hiss med en och har en allmänt fientlig attityd, att gå upp och ringa på och klaga kan med andra ord vara rent hälsovådligt då minst tre i familjen är vuxna män. Så innan man startar något som kan eskalera på ett eller annat sätt utan att sedan leda till ett positivt resultat så vill jag veta om jag ens kan uppnå något resultat. Vilka rättigheter har jag när störningarna med lite vilja kan tillskrivas "familjeliv" och de oftast är på dagarna, även om det ibland inträffar andra tider på dygnet?

Jag kan inte mysa med tjejen längre, se på film, lyssna på musik, eller vila på dagarna. Jag jobbar tvåskift och min flickvän är utbränd och behöver sova en lur dagtid varje dag så våran vardag fungerar helt enkelt inte alls när det konstant är ett högt och extremt störigt oljud i lägenheten. Vi mår helt enkelt dåligt bara av att vara hemma.

Det där låter totalt oacceptabelt. Har du pratat med hyresvärd/bostadsbolag/förening/whatever? Ni får helt enkelt klaga.

Permalänk

Där jag bor så kan vi kontakta hyresvärden som kontaktar någon annan firma, Visar det sig att det är störningar och öväsen så får de som har skapat dessa oväsen betala böter för det.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut ta ett snack med hyresvärden. Utöver det kan det väl vara bra att höra med andra grannar om de också störs av denna uppenbarligen rubbade familj.
Jag skulle även börja dokumentera oväsendet genom att filma när de håller på att väsnas och avsluta varje klipp med några sekunders Text-TV där tid och datum syns. Skulle inte hyresvärden kunna få tyst på dem kan det vara bra material att ha ifall ni måste gå vidare.

Jag hatar verkligen grannar som håller på och stör och lider verkligen med dig. Har precis flyttat till en ny lägenhet på högsta våningen efter att ha bott under ett gäng pundare som levde rövare i stort sett varje natt fram till klockan fyra. Var tvungen att sova med heltäckande hörlurar med massa oväsen i för att kunna sova en blund. Man blir som pånyttfödd efter att man efter flera månader kan sova i total tystnad utan hörlurar

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det här är kanske ett råd som du anser att du inte behöver, men du bör nog sätta lite av er hälsa i fokus plus tänka efter lite före

Fungerar det inte att föra en dialog med personerna ovanför så tar man till alternativa åtgärder

Sen undrar jag över detta över att de är lättkränkta etc, gissar på svensk vs invandrare på det sätt du skriver och låter det snarare som att du är "kränkt vit man" och att det är invandrare som flyttat in ovanför, jag kan ha åt helsike fel men låter som typiskt förortsgnabb det här

Jag tycker själv synd om dig, pga jag vet hur det är och hur det känns, jag bor själv i ett flerfamiljshus där det hörs om grannens ettåring ovanpå fiser rejält i sin blöja mot golvet (not joking!)
De tvingades till att sälja lägenheten bredvid till en döv kille för att de inte skulle tvingas stänga ner lägenheten och göra om till förråd till och med
Innan där bodde det en kille som sjöng hela dagarna och nätterna vid de mest underliga tillfällen och då jag själv lider av att jag hör "allt" i princip då jag är uppvuxen på landet så blev det ohållbart

Vad gjorde jag då?
Jag pratade med killarna därinne lugnt flera gånger, sen argt , sen struntade jag i det och anmälde VARJE gång till min hyresvärd och förening för varje störning, om det så var mitt i natten
Till sist tröttnade dem och vräkte familjen

För min egen ro, och jag tror ni kan behöva följa exemplet, så bör ni nog söka nytt boende och då rakt inte i ett flerfamiljshus
Din stackars sambo måste ju få lugn och ro och likaså du, kan nog i den sitsen vara värt tid och pengar på nytt boende om man inte får tyst på nissarna ovanpå

Själv letar jag hus, och det finns ingen annan väg att gå i dagsläget då jag insett att flerfamiljshus inte innebär tystnad när man själv vill det tyvärr även om man absolut ska få ha tyst om nätterna
Dagarna däremot..ptja..det är extremt svårt att få till något där helt enkelt då de flesta hyresvärdar inte ens bryr sig om vad folk gör dagtid och man får lösa det själv

Först o främst så för en dialog med hyresvärden om problemet, anmäl skiten varje gång hur tungt det än är att de stör er, men ni måste ha vatten på kvarnen, det får ju inte vara så bara att ni är överkänsliga mot ljud då ni försöker sova dagtid, den biten kan man aldrig ändra på tyvärr, ljud hör till varje dag i flerfamiljshus och tyst dagtid är nog smärre omöjligt även om ni haft bra tyst tidigare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

ett liknande fall i min trappuppgång blev vräkta efter 3 månader efter vi hade klagat till hyresvärden så vänd dig dit först.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kontaktar du störningsjouren så är det böter dem 2 första gångerna, tredje gången så blir dem vräkta

men börja prata med dem, som andra har sagt, funkar inte det säg till styrelsen, då har du även fler människor som kanske börjar reagera och även dem ringer störningsjouren, styrelsen skickar då in en störningslapp till alla i den trappuppgången (förutom familjen som stör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ett liknande fall i min trappuppgång blev vräkta efter 3 månader efter vi hade klagat till hyresvärden så vänd dig dit först.

This. Klaga till hyresvärden, skriv allt du skrivit ovan. Kolla också med andra grannar, hör de samma sak och anmäler till hyresvärden så är saken klar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Börja att prata med dom på ett trevligt sätt är väl det man ska göra i alal fall innan man går vidare. Saker kan lösas med att man pratar med sina grannar, dom är oftast inte farliga!

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Om du bor i hyreslägenhet så har du ju (i princip alltid) tillgång till någon form av störningsjour. Men innan du ringer störningsjouren rekommenderar jag verkligen att först försöka prata med grannarna på ett lugnt och trevligt sätt. Dom kanske inte hade lika lyhört på förra stället och inte förstår att dom stör.

Funkar det inte att prata med grannarna så kan du när som helst ringa störningsjouren oavsett tid, så länge du anser dig störd. Olika hyresvärdar har ju såklart lite olika rutiner, de stora värdarna inkl. alla allmännyttiga hyresbolag brukar ha ungefär samma rutiner. Oftast så är störningsjouren någon form av väktare. Väktarna kommer ut och kollar om dom kan konstatera en störning. Kan dom det brukar dom ta uppgifter på dom som stör och sedan rapportera tillbaka till hyresvärden. De lite större värdarna har oftast någon som jobbar med dessa s.k. "bosociala" frågor och den personen brukar vara bra att prata med för att få mer tips och råd.

Permalänk
Medlem

Klaga till hyresvärden!

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Om du inte får gehör hos hyresvärden direkt kan du ju prata med övriga grannar och fråga om de störs på samma sätt som du. Gå ihop och klaga flera stycken samtidigt så biter det nog bättre.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Ja prata med dom först.
Så det inte är något misstag. Jag fick hyresvärden efter mig där jag bodde förr pga grannar som trott det var jag men det var min granne som stod för oväsen och misshandel. Tydligen hade polisen knackat på hos mig (en helg som jag inte ens var hemma) och alla var förbannade på mig. När det i själva verket var grannens knarkande son som kommit hem o spöat upp sin mamma...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja prata med dom först.
Så det inte är något misstag. Jag fick hyresvärden efter mig där jag bodde förr pga grannar som trott det var jag men det var min granne som stod för oväsen och misshandel. Tydligen hade polisen knackat på hos mig (en helg som jag inte ens var hemma) och alla var förbannade på mig. När det i själva verket var grannens knarkande son som kommit hem o spöat upp sin mamma...

Låter som trevliga grannar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@Imaculent: @DaBone: @Spelnörden: @Makaveli1: @Jonny Myran: @Mithras: @Mogwaii: @stimy09: @Tinardirith: @jOnÄTÄn:
Jo, att ta upp det med dem eller hyresvärden är ju det självklara i vanliga fall. Men innan jag gör det så behöver jag veta lite vilken rätt jag har att klaga. Vart går gränserna? För man vill inte ha det bråket ifall man inte har rätt att klaga. Angående störningsjouren så har vi extremt bra ljudisolering ut till trapphuset, och de tar gärna uppemot en timme på sig att komma. Så jag behöver snarare spela in själv med en decibelmätare ifall jag ska ha något kött på benen känner jag. :/

Skrivet av godspeed:

Det här är kanske ett råd som du anser att du inte behöver, men du bör nog sätta lite av er hälsa i fokus plus tänka efter lite före

Fungerar det inte att föra en dialog med personerna ovanför så tar man till alternativa åtgärder

Sen undrar jag över detta över att de är lättkränkta etc, gissar på svensk vs invandrare på det sätt du skriver och låter det snarare som att du är "kränkt vit man" och att det är invandrare som flyttat in ovanför, jag kan ha åt helsike fel men låter som typiskt förortsgnabb det här

Jag tycker själv synd om dig, pga jag vet hur det är och hur det känns, jag bor själv i ett flerfamiljshus där det hörs om grannens ettåring ovanpå fiser rejält i sin blöja mot golvet (not joking!)
De tvingades till att sälja lägenheten bredvid till en döv kille för att de inte skulle tvingas stänga ner lägenheten och göra om till förråd till och med
Innan där bodde det en kille som sjöng hela dagarna och nätterna vid de mest underliga tillfällen och då jag själv lider av att jag hör "allt" i princip då jag är uppvuxen på landet så blev det ohållbart

Vad gjorde jag då?
Jag pratade med killarna därinne lugnt flera gånger, sen argt , sen struntade jag i det och anmälde VARJE gång till min hyresvärd och förening för varje störning, om det så var mitt i natten
Till sist tröttnade dem och vräkte familjen

För min egen ro, och jag tror ni kan behöva följa exemplet, så bör ni nog söka nytt boende och då rakt inte i ett flerfamiljshus
Din stackars sambo måste ju få lugn och ro och likaså du, kan nog i den sitsen vara värt tid och pengar på nytt boende om man inte får tyst på nissarna ovanpå

Själv letar jag hus, och det finns ingen annan väg att gå i dagsläget då jag insett att flerfamiljshus inte innebär tystnad när man själv vill det tyvärr även om man absolut ska få ha tyst om nätterna
Dagarna däremot..ptja..det är extremt svårt att få till något där helt enkelt då de flesta hyresvärdar inte ens bryr sig om vad folk gör dagtid och man får lösa det själv

Först o främst så för en dialog med hyresvärden om problemet, anmäl skiten varje gång hur tungt det än är att de stör er, men ni måste ha vatten på kvarnen, det får ju inte vara så bara att ni är överkänsliga mot ljud då ni försöker sova dagtid, den biten kan man aldrig ändra på tyvärr, ljud hör till varje dag i flerfamiljshus och tyst dagtid är nog smärre omöjligt även om ni haft bra tyst tidigare

Ja de är från mellanöstern. Men jag hittar inte på att de är lättkränkta bara för det, det har redan varit lite lätt konflikt över inget. Om jag startar något nu med klagomål så är jag rädd att jag aldrig kan ge ifrån mig minsta ljud för egen del utan att de ska vända det mot mig.

Om de ändå bara varit pundare som väsnats på nätterna, då hade det varit lättare. Men en familj kan alltid skylla på barn och det känns överlag som att det är jättesvårt att få igenom något alls. :/
Och nä, vi är inte överkänsliga direkt, har ju bott i miljonprogram i 10 år så vet vad det innebär med ljud från grannar. Det har gått månader mellan så här höga ljud innan, nu är det många gånger om dagen.

Jag letar annat boende för fullt. Men som i praktiken enda inkomstbringaren i hemmet så drar man inte en insats ur röven direkt. Gått från ganska lågavlönat i flera år (IT utan utbildning) till arbetslös en tid, det är först nu med tvåskift som jag kommer få en bra lön. :/

Permalänk
Medlem

Något OT:

Skrattade gott då jag själv bott under en person som gillade att skapa de mest förbryllande ljuden.

I mitt fall kontaktade både jag och grannen störningsjouren, blev lugnare efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

@Imaculent: @DaBone: @Spelnörden: @Makaveli1: @Jonny Myran: @Mithras: @Mogwaii: @stimy09: @Tinardirith: @jOnÄTÄn:
Jo, att ta upp det med dem eller hyresvärden är ju det självklara i vanliga fall. Men innan jag gör det så behöver jag veta lite vilken rätt jag har att klaga. Vart går gränserna? För man vill inte ha det bråket ifall man inte har rätt att klaga. Angående störningsjouren så har vi extremt bra ljudisolering ut till trapphuset, och de tar gärna uppemot en timme på sig att komma. Så jag behöver snarare spela in själv med en decibelmätare ifall jag ska ha något kött på benen känner jag. :/
Ja de är från mellanöstern. Men jag hittar inte på att de är lättkränkta bara för det, det har redan varit lite lätt konflikt över inget. Om jag startar något nu med klagomål så är jag rädd att jag aldrig kan ge ifrån mig minsta ljud för egen del utan att de ska vända det mot mig.

Om de ändå bara varit pundare som väsnats på nätterna, då hade det varit lättare. Men en familj kan alltid skylla på barn och det känns överlag som att det är jättesvårt att få igenom något alls. :/
Och nä, vi är inte överkänsliga direkt, har ju bott i miljonprogram i 10 år så vet vad det innebär med ljud från grannar. Det har gått månader mellan så här höga ljud innan, nu är det många gånger om dagen.

Jag letar annat boende för fullt. Men som i praktiken enda inkomstbringaren i hemmet så drar man inte en insats ur röven direkt. Gått från ganska lågavlönat i flera år (IT utan utbildning) till arbetslös en tid, det är först nu med tvåskift som jag kommer få en bra lön. :/

Utan att dra in rasism i bilden så kan jag själv, som någon som är från mellanöstern, berätta att det är en helt annan kultur därifrån. Dessa människor som skapar konflikt över inget och låter så mycket, är otroligt äckliga människor du gör rätt i att inte ta det med dem ansikte-mot-ansikte, för dessa människor ÄR från en gammal, primitiv kultur och klass.

Notera att dessa människor inte är representativa för sitt land eller sitt folk, utan endast för sig själva, men tyvärr finns det vissa kulturdrag som gör dem väldigt igenkännbara.

Men ja, tala med grannar först och se om de hör något, speciellt grannen ovanför dem eller bredvid dem. Att försöka filma är alltid bra. Men först och främst hade jag, som nämnt innan, ring till hyresvärden varje dag detta hade hänt för att klaga sönder. Du har all rätt i världen att klaga när det är störande ljud som uppstår flera gånger om dagen. Visserligen är det mycket svårare att ha en vettig klagan när det är under dagtid, det är mycket lättare att klaga när det är nattetimmarna som det gäller (22-07), men om det är så mycket ljud att du knappt kan bo där så ska du stå på dig med all rätt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo, att ta upp det med dem eller hyresvärden är ju det självklara i vanliga fall. Men innan jag gör det så behöver jag veta lite vilken rätt jag har att klaga. Vart går gränserna?

Om du blir störd så har du rätt att klaga. Det finns egentligen inga specifika gränser. Jouren kommer göra en bedömning och det blir ju såklart lite subjektivt, men det är så det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Låter som trevliga grannar.

Inte direkt men så är det när man skaffar billiga lägenheter i Skaras fattigmans kvarteren som tur är var det bara under studier i två år så nu bor man inte kvar där Var förövrigt en trappuppgång bredvid "skara kannibalen" så de frodades knepiga människor i området.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

@Imaculent: @DaBone: @Spelnörden: @Makaveli1: @Jonny Myran: @Mithras: @Mogwaii: @stimy09: @Tinardirith: @jOnÄTÄn:
Jo, att ta upp det med dem eller hyresvärden är ju det självklara i vanliga fall. Men innan jag gör det så behöver jag veta lite vilken rätt jag har att klaga. Vart går gränserna? För man vill inte ha det bråket ifall man inte har rätt att klaga. Angående störningsjouren så har vi extremt bra ljudisolering ut till trapphuset, och de tar gärna uppemot en timme på sig att komma. Så jag behöver snarare spela in själv med en decibelmätare ifall jag ska ha något kött på benen känner jag. :/
Ja de är från mellanöstern. Men jag hittar inte på att de är lättkränkta bara för det, det har redan varit lite lätt konflikt över inget. Om jag startar något nu med klagomål så är jag rädd att jag aldrig kan ge ifrån mig minsta ljud för egen del utan att de ska vända det mot mig.

Om de ändå bara varit pundare som väsnats på nätterna, då hade det varit lättare. Men en familj kan alltid skylla på barn och det känns överlag som att det är jättesvårt att få igenom något alls. :/
Och nä, vi är inte överkänsliga direkt, har ju bott i miljonprogram i 10 år så vet vad det innebär med ljud från grannar. Det har gått månader mellan så här höga ljud innan, nu är det många gånger om dagen.

Jag letar annat boende för fullt. Men som i praktiken enda inkomstbringaren i hemmet så drar man inte en insats ur röven direkt. Gått från ganska lågavlönat i flera år (IT utan utbildning) till arbetslös en tid, det är först nu med tvåskift som jag kommer få en bra lön. :/

Sorry för sent svar, haft mycket för mig dessvärre mellan inloggen

Nejdå, jag menade inte att du hittar på, jag tror dig absolut
I det läget tror jag mest på att det enda du kan göra är att spela in, höra av dig till hyresvärden, klaga, men bara där det verkligen finns så att du kan visa
Samtala med andra också förstås om saken och se om andra upplever samma sak (kan ju vara svårt om du ensam bor direkt under dem iofs)

Förstår om inkomsten, det där är inte lätt, jag hoppas det löser sig iallafall, störningsjour och så vidare, får hoppas de stökar till det om nätterna så du kan ringa jouren och få konkreta fall att ge husvärden etc

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Haft liknande problem och det löstes snabbt efter att hyresvärden tagit ett snack med grannarna.

Permalänk
Medlem

Haft liknande problem som dig. Det var en hemsk upplevelse som jag inte vill uppleva igen. Hade en granne som vägrade sluta spela musik på nätterna. Jag skulle tippa på att jag var där och knackade på cirka fem gånger. De första gångerna var han väldigt medgörlig och ursäktade sig. Men det gick som inte in i hans skalle att det låter hos grannarna om man spelar hög musik. När jag den sista gången var där så hade han fest, blev ganska hätsk stämning då han självklart blev Allan Ballan med sina polare i rygg. Men inte värre än så.

Efter den gången ringde jag Störningsjouren varje gång han spelade musik på natten. Han har numera flyttat.

Sedan vill jag även tillägga att jag tycker att jag var alldeles för snäll som knackade på såpass många gånger som jag gjorde. Speciellt då denna kille inte verkar ha alla hästar hemma och betedde sig svinigt mot mig. Polisen var där en gång och hämtade honom, han skrek vilt (jag och min sambo tyckte det lät som en tjej) och kastade glas i väggen/golvet. Den gången var det inte jag som ringde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden men sitter i exakt samma situation som TS, om inte än värre.
Jag spelade in ljudet men min mikrofon https://www.youtube.com/watch?v=h-AozTA9ZXU och hörde av mig till hyresvärden. Hyresvärden var upp och pratade med familjen och knappt en timme efteråt kom pappan och ringde på min dörr och ville prata. Jag förstod knappt vad han sa och han verkade knappt förstå mig men det jag förstod var att han hade fyra barn, en fyraåring, en treåring och två yngre tvillingar. Bor i miljonprojektshus så det går att likställa med en kartonglåda.

Hyresvärden sa till mig att om det inte blir bättre dom kommande två veckorna så skulle jag höra av mig igen. Det har snart gått två veckor nu och visst har det blivit lite bättre men det är fortfarande livat ganska ofta och jag blir fortfarande väckt på morgonen ibland samt att det stör min studiero ganska rejält.

Jag tror att det du får göra är att fortsätta höra av dig till hyresvärden och störningsjouren för det är dom som bör ta hand om det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vi hade liknande problem med en granne för ett par år sen där kvinnan i den familjen var stor som ett hus och skogstokig.. Ungarna gick med träskor inomhus, de bråkade nåt fruktansvärt och en kväll lät det som att hon lyfte upp soffan och drämde ner den i golvet. Trodde taket skulle rasa ner och ungarna våra var livrädda.

Jag tog kontakt med kvartersvärden och berättade om läget, sen ställde jag också upp en videokamera på stativ och spelade in hur det var för oss och med det fick vi dem flyttade inom kort. Någon form av "bevis" är alltid bra att ha. Vi fick sitta i ett möte hos hyresvärden och försöka lösa situationen först och de såg direkt att.. "nej det här går nog inte.." och därefter flyttades de.

Så det är bara att ligga på hyresvärden, att ringa störningsjouren lär inte hjälpa särskilt mycket men det är bra om den statistiken finns med i protokollet.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|