Samsung misstänks för Volkswagen-liknande testfusk

Permalänk
Melding Plague

Samsung misstänks för Volkswagen-liknande testfusk

Tester visar att Samsungs tv-apparater i Europa drar mindre ström i tester än verkliga scenarion, vilket väcker frågan om elektronikjättens medvetet lurar europeiska effektivitetstester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns ju inte så otippat då de gjorde precis samma sak med sina mobiler fast ur GPU-prestanda-perspektiv.

Permalänk
Medlem

Samsung snor Volkswagens orginalideer!

Permalänk
Medlem

Jahopp bara å sälja bilarna tv apparaterna, vad kommer härnäst Intel ? AMD ? Lika bra o göra sig av med allt man äger o har.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Inaktiv

Jag blir inte direkt förvånad att det är just Samsung det handlar av. Tillräckligt suspekt företag för att jag undviker att köpa och använda deras produkter i den mån det är möjligt. Finns alltid flera alternativ till företagets produkter och så gott som alltid är dessa också bättre i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byråkrater blir aldrig nöjda, hur mycket de än får reglera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Samsung snor Volkswagens orginalideer!

Just imagine .. VW stämmer Samsung för stöld av "intellectual property".

Den filmen hade jag sett på bio om och om igen, även om den helt utspelade sig i en rättssal ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Jag vill se högt uppsatta chefer och personer i bolagsstyrelsen få fängelsestraff!

***bort/mod***

§1
Permalänk
Medlem

Hur många bryr sig om strömförbrukningen när dom köper ny TV?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Hur många bryr sig om strömförbrukningen när dom köper ny TV?

Ingen jag känner

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur många bryr sig om strömförbrukningen när dom köper ny TV?

Jag gör det faktiskt, letar alltid efter energieffektiva alternativ, men man får ju göra det med måtta, eller som min kompis Sven sa för 20 år sedan; "Det är otroligt hur mycket pengar folk är beredda att betala för att spara" ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det är nog många företag och utvecklingsavdelningar nu som är lite skakis i lilla byxan för att de vet hur de uppnått bättre resultat i nåt test.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Plot twist: lawsuit inc från volkswagen

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur många bryr sig om strömförbrukningen när dom köper ny TV?

Strömförbrukningen är väl inte direkt prio 1, men står det mellan två snarlika TV-apparater så väljer jag ju så klart den som drar minst ström. Dum vore man ju annars.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det gäller fler tillverkare/brancher. Jag hoppas att det här blir slutet på "standardiserade tester" av statisk typ, då det uppenbarligen fuskas till höger och vänster.

Just Samsung har ju dessutom fuskat tidigare, med prestandamjukvara för Android (var det Antutu?)) där CPU tillfälligt överklockades när appen kördes, så de kan ju den här branchen bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samsung så jag är inte förvånad alls. Det har väl hänt liknande skandaler hos dem förr. De är ju så stora att de gör lite som de vill och tror de är odödliga.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur många bryr sig om strömförbrukningen när dom köper ny TV?

I nannystaten kan folk inte ta egna beslut, staten måste göra det åt dem, "för allas bästa".

För cirka ett år sedan förbjöds dammsugare över 1600W motoreffekt, och från 2017 är det max 900W som gäller:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article382...

Ser fram emot att köpa en dammsugare med flera motorer i nästa gång, alternativt byta ut motorn till en kraftigare.

Permalänk
Medlem

Känns som att stora företag kommer undan med allt möjligt nuförtiden så det är bra att någon kommer och sätter ner foten. Den lilla människan har ju inte en chans mot dem. Bra också om dessa utredningsorgan inte kan mutas (vilket antagligen är vanligare än man tror).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett Narkos , så inser man att såhär är det fortfarande idag överallt. Konsumenter blir fkade...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Då har det väl gått hela varvet runt, för idén från början måste ju VW fått från datorbranschen där olika företag varit inblandade i skandaler vad gäller benchmarks, där de upptäcker vad som ska exekveras och hoppar över delar eller liknande för att få ett konstgjort högt resultat. Både ATI/AMD och Nvidia har väl försök fuska i 3DMark sedan tidernas begynnelse, med olika framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I nannystaten kan folk inte ta egna beslut, staten måste göra det åt dem, "för allas bästa".

För cirka ett år sedan förbjöds dammsugare över 1600W motoreffekt, och från 2017 är det max 900W som gäller:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article382...

Ser fram emot att köpa en dammsugare med flera motorer i nästa gång, alternativt byta ut motorn till en kraftigare.

Enligt de tester på dammsugare som jag har läst så är motoreffekten sällan ett bra mått på hur bra en dammsugares städresultat blir. Utveckligen går för det mesta framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känns som att stora företag kommer undan med allt möjligt nuförtiden så det är bra att någon kommer och sätter ner foten. Den lilla människan har ju inte en chans mot dem. Bra också om dessa utredningsorgan inte kan mutas (vilket antagligen är vanligare än man tror).

På ett sätt är det folkets fel då det finns en bred acceptans för oreglerad fri marknad och kapitalism i allmänhet. Ett vanligt argument är att "Ja men företagen måste ju få tjäna pengar". Visst, men jag tycker att det skall vara hårdare regler kring VD-löner, bonusprogram till styrelseledamöter, krav på jämn könsfördelning, lagstadgat att anställda skall få del av vinst osv osv.. Helt enkelt mindre till ägarna och mer åt de som genererar pengar åt dem. Med en sådan rakryggad hederlig företagskultur på global nivå så skulle vi slippa sådant här, antagligen. Men nu fostras ju folk världen över till pengakåta robotar så då blir det som det blir. Ja ja.. Det är väl bara hämta popcorn och se på när det inte händer ett skit med det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur många bryr sig om strömförbrukningen när dom köper ny TV?

Haha, vi kanske borde bry oss mera. Min TV drar ibland mer än datorn när jag spelar på den. Runt 450w drog den som bäst. Men men, gött att slippa använda elementet i lägenheten!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte, Samsung har stor erfarenhet inom fusk i tester. Old habits die hard.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Haha, vi kanske borde bry oss mera. Min TV drar ibland mer än datorn när jag spelar på den. Runt 450w drog den som bäst. Men men, gött att slippa använda elementet i lägenheten!

Haha! Tacka vet ja de tidiga plasmorna. Där kunde vi snacka öppna spisar i värmeutveckling
Jag har en av de sista generationens plasma signerad Panasonic, och den blir fan inte ens ljumnen efter 12h ibland 20h standby. Hur mycket den drar dock vet jag inte.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skulle inte förvåna mig om det gäller fler tillverkare/brancher. Jag hoppas att det här blir slutet på "standardiserade tester" av statisk typ, då det uppenbarligen fuskas till höger och vänster.

Just Samsung har ju dessutom fuskat tidigare, med prestandamjukvara för Android (var det Antutu?)) där CPU tillfälligt överklockades när appen kördes, så de kan ju den här branchen bra.

Däremot så måste du ju faktiskt göra det standardiserat för att det skall bli rättvist och jämförbart. Däremot kanske man skall börja med att ha en "överraskningsdel/real life del", inte en som påverkar testresultatet, men upptäcker fulspel. Alternativt börja se till att man får läsa källkod, men det är nog ganska tids oeffektivt XD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ingen jag känner

Dessutom många säger att dom bryr sig men när dom ska köpa få som verkligen gör det de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Däremot så måste du ju faktiskt göra det standardiserat för att det skall bli rättvist och jämförbart. Däremot kanske man skall börja med att ha en "överraskningsdel/real life del", inte en som påverkar testresultatet, men upptäcker fulspel. Alternativt börja se till att man får läsa källkod, men det är nog ganska tids oeffektivt XD.

Ja det vore kanske bättre. Eller om man på något sätt kan kryptera testsviterna med random nycklar varje gång så det inte går att detektera att det är ett testprogram.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Säkert LG som har mutat Energimyndigheten så att dom ska hoppa på Samsung.

Spelar ingen roll hur mycket ström Samsung drar kommer ändå att köpa. <3

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv

Någon som egentligen tror något annat när det gäller tester som man gör själv? Vem tror på fullaste allvar att just din bil drar 0.4, precis som tillverkaren säger?

Fattar jag det rätt angående Volkswagen så fick dom göra testet själva, och det var även tillåtet, av certifieringsorganet att ta bort säten, tejpa bilen för att få jämnare aerodynamik, pumpa däcken stenhårt, använda specialdäck, max medvind osv osv. Knappast giltigt för den generelle bilföraren. Skulle vilja se tester från verkligheten och inte "optimala förhållanden", och det gälle allt som testas.

Är det likadant för elektronikbranschen? Att testa sig själv, och därefter ha tillåtelse att modifiera produkten innan test..bara det säger ju en del.