AMD släpper Catalyst 15.9 Beta för Fable Legends och Star Wars: Battlefront

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Catalyst 15.9 Beta för Fable Legends och Star Wars: Battlefront

Inför lanseringarna av Star Wars: Battlefront och DirectX 12-titeln Fable Legends lanserar AMD en ny beta-drivrutin med prestandaoptimeringar och allehanda buggfixar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det släpper drivrutiner i så "god tid" innan lanseringen av spelen, det gör att de förmodligen hinner fixa eventuella prestandaproblem och buggar innan spelet släpps i skarp version. Det är ju onekligen två titlar som kommer ge mycket ljus till många personer i höstmörkret.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bra för amd's kunder att de är ute i god tid.

Btw, jävlar vilka smala armar och ben snubben till höger med svärdet har, ingen krigare det inte.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Nice, blir att installera under dagen.

Stora frågan är hur Fable Legends blir. Förhoppningsvis blir F2P-versionen av spelet bra men med tanke på F2P-versionen av Killer Instinct är jag lite tveksam. Gillade dock de tre första spelen så blir nog en närmare titt iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Denna drivrutin har gett mig stora problem i samband med youtube-tittande med HTML5 och Firefox. Kommer att gå tillbaka till 15.8 beta som fungerade perfekt.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med. Firefox, html5 och youtube funkar riktigt dåligt med denna drivrutin.

Skrivet av anon78208:

Denna drivrutin har gett mig stora problem i samband med youtube-tittande med HTML5 och Firefox. Kommer att gå tillbaka till 15.8 beta som fungerade perfekt.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se oberoende tester av DX12-spel där AMD och NVIDIA ställs mot varandra så att man får se vad Maxwells påstådda brister på DX12-stöd betyder i praktiken.

Och även om det inte borde behövas vill jag poängtera att jag på intet sätt favoriserar någon sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ooze_21:

Kan inte annat än att hålla med. Firefox, html5 och youtube funkar riktigt dåligt med denna drivrutin.

Ja, det var verkligen en deal breaker. Har gått tillbaka till 15.8 och nu fungerar det bra igen.

Permalänk
Medlem

Resolved Issues:

[59474] Diablo 3 crashes in the Act 2 Desolate Sands area of the game

Aha! Jag undrade varför jag fick problem med det spelet med senaste drivrutinerna.

Då kanske jag kan återgå till att "bara" ha en blåskärm eller två om dagen. Om inte drivrutinerna fixar det också. Man kan ju hoppas

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Denna drivrutin har gett mig stora problem i samband med youtube-tittande med HTML5 och Firefox. Kommer att gå tillbaka till 15.8 beta som fungerade perfekt.

Skrivet av ooze_21:

Kan inte annat än att hålla med. Firefox, html5 och youtube funkar riktigt dåligt med denna drivrutin.

Vad händer mer specifikt? Kraschar webbläsaren eller något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Vad händer mer specifikt? Kraschar webbläsaren eller något?

Första sekunderna fungerar det bra, sedan börjar videon lagga, muspekaren slutar reagera och till slut kraschar grafikdrivrutinen. Detta hände varje gång jag försökte se en video på youtube.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Första sekunderna fungerar det bra, sedan börjar videon lagga, muspekaren slutar reagera och till slut kraschar grafikdrivrutinen. Detta hände varje gång jag försökte se en video på youtube.

Ah! Tack, det lät inte så mysigt. Blir nog att avvakta lite, inga av de lösta problemen gäller mig och ingen av de nämnda stortitlarna är ute ännu trots allt.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju faktiskt rapportera felen till amd så dom kan fixa dom.
http://www.amdsurveys.com/se.ashx?s=5A1E27D23A3DE979

Permalänk
Avstängd

Funkar kanon för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Första sekunderna fungerar det bra, sedan börjar videon lagga, muspekaren slutar reagera och till slut kraschar grafikdrivrutinen. Detta hände varje gång jag försökte se en video på youtube.

Gäller det Chrome också? Eller bara FF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Då kanske jag kan återgå till att "bara" ha en blåskärm eller två om dagen. Om inte drivrutinerna fixar det också. Man kan ju hoppas

Oj, lät inge vidare. Säker på att det är drivarnas fel då? Aldrig haft den typen av problem med min burk, haft AMD kort sedan jag byggde den för två.. tre år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hoppas dom släpper en ny fixad drivrutin utan Firefox +HTML5 problem och memory leak i Windows om man ändrar fönsterstorlek för dom som vill testa Battlefront.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gäller det Chrome också? Eller bara FF?

Gäller nog bara FF, jag har iaf inga problem i Chrome.

Permalänk
Inaktiv

Jag fick problemet med, blev att jag testade när jag kommit hem. Lite så jag undrar om det är Adobe-krafset i nyare Firefox som spökar eller om AMD gjort någon ändring som orsakar problemet.

Nu sitter jag samtidigt inte på absolut senaste Firefox-utgåvan, när jag klickade mig fram till About Mozilla Firefox så har jag 40.0.3 installerad och den laddade precis hem en uppdatering. Med lite tur kanske problemet är löst om inte annat får vi väl snart nog en uppdaterad drivare från AMD antar jag.

Beta-märkningen är inte där helt utan anledning i detta fall, även om jag har haft väldigt lite problem med AMD's drivare sedan HD5000-serien. Trasig muspekare vid Eyefinity samt svartskärmar med mitt 290 Tri-X är väl det enda ihållande problem som funnits, men försvunnit med uppdateringar.

Man bör nog avvakta med denna drivare om man kör Firefox i dagsläget iallafall.

Permalänk
Medlem

När ska vi kunna låsa upp volten till core?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

För er som har prestandaproblem, finns tydligen en minnesläcka.

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Catalyst-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Oj, lät inge vidare. Säker på att det är drivarnas fel då? Aldrig haft den typen av problem med min burk, haft AMD kort sedan jag byggde den för två.. tre år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Några av felen hänvisr till atikmdag.sys, så jag gissar på det iaf, men givetvis kan det vara någon kombination av drivrutiner och mitt gamla Sabertooth 990FX (r.1), Radeon 7870XT och Windows 10 t.ex.

Eller överklockningarna som snurrat ett par år nu, men som kanske inte är lika stabila i Windows 10 som de var i 7an (hade blåskärmar i vissa perioder på 8/8.1 också).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

När ska vi kunna låsa upp volten till core?

Går det inte att ladda ner något custom bios?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@blackeagle:
Kolla inlägget över ditt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

@blackeagle:
Kolla inlägget över ditt

Aj då =(

Men jag har ju inte så mycket val, eftersom alternativet med äldre drivers gör att Diablo 3 hänger ibland som sagt.

Sen vet jag ju inte om det är hårdvaran eller enbart mjukvaran som strular när jag får blåskärm, eftersom det blivit värre när jag gick över till Windows 10 och de nya drivrutinerna som kom då (15.7?)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nice, AMD verkar ryckt upp sig rejält på drivrutinsfronten, de brukar ju alltid få skit för att vara sent ute men i detta fall är de ute i väldigt god tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimpen:

Nice, AMD verkar ryckt upp sig rejält på drivrutinsfronten, de brukar ju alltid få skit för att vara sent ute men i detta fall är de ute i väldigt god tid.

I detta fall verkar det som att titlarna inte är Nvidia-titlar vilket gör det enklare att kunna optimera drivrutiner. Många av årets spel har tyvärr varit Nvidia/Gameworks och där uppstår ju självklart problem när AMD inte får tillgång till spelet i tid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Härligt, blir att installera denna i eftermiddag då.