Youtube utan reklam mot månadsavgift lanseras i oktober

Permalänk
Melding Plague

Youtube utan reklam mot månadsavgift lanseras i oktober

Inför lanseringen av en reklamfri prenumerationsmodell sätter Youtube ned foten och tvingar motstridiga upphovsrättsinnehavare att acceptera de nya villkoren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, måste folk prenumerera på ens kanal sen, eller kan man välja att inte tvinga dem...?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Äntligen, 10 dollar känns det ju lätt värt om det gäller hela youtube?

Permalänk
Medlem

Bra att valet kommer finnas, men själv använder jag inte youtube så pass mycket att det intresserar mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Undrar hur många det är, som hela tiden har hävdat att de inte gör det för pengarna, som kommer att fortsätta göra filmer.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koontra:

Äntligen, 10 dollar känns det ju lätt värt om det gäller hela youtube?

Beror ju helt på. I många videor är det ingen reklam men kikar man på de som har massa reklam kan det säkert vara värt det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är väl bra om man använder youtube genom mobilen mycket antar jag, för min ad-blocker på datorn genom chrome gör så jag aldrig ser några annonser, antar att jag kan surfa vidare på den vågen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koontra:

Äntligen, 10 dollar känns det ju lätt värt om det gäller hela youtube?

Nja. Frågan är om de kommer i framtiden försöka tvinga fram denna abbonemang, med mer och mer material som är "exklusivt" till betalande medlemmar. Hela idén med Youtube var ju att det skulle vara ett ställe där folk kunde dela med sig av sina egna klipp gratis.

Själv kommer jag aldrig betala 80-90 kronor för att få titta på youtube, så mycket använder jag helt enkelt inte mig av tjänsten. Dessutom kommer det väl växa fram en annan gratis-sida om Youtube blir för giriga.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nja. Frågan är om de kommer i framtiden försöka tvinga fram denna abbonemang, med mer och mer material som är "exklusivt" till betalande medlemmar. Hela idén med Youtube var ju att det skulle vara ett ställe där folk kunde dela med sig av sina egna klipp gratis.

Själv kommer jag aldrig betala 80-90 kronor för att få titta på youtube, så mycket använder jag helt enkelt inte mig av tjänsten. Dessutom kommer det väl växa fram en annan gratis-sida om Youtube blir för giriga.

Detta var hela iden, ja.

Men sedan folk har börjat se det som deras inkomst, deras rätt att få lön, och google vill tjäna pengar på den, så är detta borta.

Youtube dog för många år sen i den andan, det enda som lever kvar är girighet och pengar kombinerat med en satans massa meningslösa videoklipp, vars enda uppgift är att tjäna pengar för någon. (tyvärr )

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om reklamblockerad YouTube kommer försämras i och med detta. Skillnaden med och utan reklam är rätt stor i dagsläget. Jag skulle inte betala för reklamfritt YouTube då jag knappt använder tjänsten.

Personligen hoppas jag på att vi kan få lite konkurrerande lösningar med tiden, i dagsläget har Google snudd på monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som kommer att betala när ad-blockers gör samma sak gratis?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast

Längtat efter detta, blir en prenumeration direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Denna artikel borde nämnt varför folk inte gillar de nya villkoren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag inte att det här kommer vara lönsamt för Google i längden. Har väldigt svårt att tro så många kommer betala för det så det väger upp intäkterna från annonserna.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Samma här. Så sjukt skönt att kunna välja nu. Som en youtube användare är det något jag velat ha länge. Men det måste väl vara så att de som gör klippet fortfarande får ersatt för deras arbete även nu? Endast att pengarna går från mig istället för ett företag som vill göra reklam för sig?

Oavsett.

Bra utveckling och det är en självklarhet varför man inte använder adblocker. Ni som säger att det är ett val att använda adblocker. Jag säger till er att det är ett val att titta på hemsidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Undrar hur många som kommer att betala när ad-blockers gör samma sak gratis?

Vissa av oss har lite heder och försöker inte snylta på andra.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns ett begränsat intresse. Det finns ju redam adblockers som sopar bort reklamskiten helt gratis och lagligt. Men visst, om folk vill betala $10 i månaden för ett imaginärt renare samvete så visst. Gärna för mig. Jag tänker fortsätta med adblocker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Undrar hur många som kommer att betala när ad-blockers gör samma sak gratis?

Tänkte lite så med, men vet att TV3 play kör med nån blockering av videon när du har AdBlock igång, kanske blir nått liknade.

Permalänk
Medlem

Om det endast kostar 10 dollar för hela Youtube så kommer jag betala det. Spenderar ungefär 3 timmar om dagen på Youtube, tittar aldrig på vanlig svensk tv.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta var hela iden, ja.

Men sedan folk har börjat se det som deras inkomst, deras rätt att få lön, och google vill tjäna pengar på den, så är detta borta.

Youtube dog för många år sen i den andan, det enda som lever kvar är girighet och pengar kombinerat med en satans massa meningslösa videoklipp, vars enda uppgift är att tjäna pengar för någon. (tyvärr )

Det finns otroligt mycket kvalitativt material på Youtube där folk lägger ner sin själ i det. Klart att de ska ha betalt för all den tid och energi de lägger ner. Jag skulle faktiskt påstå att Youtube har gått från att vara enbart massa meningslösa klipp till att även innehålla mycket kvalité. Vissa produktioner är det ju världsklass på och det har kunnat genomföras eftersom de har kunnat få betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Tänkte lite så med, men vet att TV3 play kör med nån blockering av videon när du har AdBlock igång, kanske blir nått liknade.

Om Google gör så kan de nog vinka adjö till Youtube som den ledande videotjänsten. Men vi får väl se. Folk är vana med att få mer än de har haft, inte mindre. Och jag har svårt att se hur Google skulle kunna beskriva en sådan förändring i positiva ordalag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta var hela iden, ja.

Men sedan folk har börjat se det som deras inkomst, deras rätt att få lön, och google vill tjäna pengar på den, så är detta borta.

Youtube dog för många år sen i den andan, det enda som lever kvar är girighet och pengar kombinerat med en satans massa meningslösa videoklipp, vars enda uppgift är att tjäna pengar för någon. (tyvärr )

Dintub ja, men inte kreatörerna bakom (då menar jag innehållsskaparna, inte youtube-grundarna). Det kommer alltid finnas kreativa människor som hellre vill dela med sig av sina konst än att tjäna in pengarna (det är ju så youtube skapades och blev stort, precis som Android, Linux, och många andra gratis saker. Allt som är OpenSource är ett bra exempel), vilket innebär att om dintub blir allt mer pengabaserat, så kommer någon att starta upp en annan sida där man kan dela med sig gratis, och då kommer merparten flytta över dit. Och så går cirkeln runt runt runt....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nu för tiden blir det inte många minuter Youtube i veckan, hade varit attraktivt för ett par år sen för min egen del.

Off-topic men ser gärna detta på Sweclockers, skulle lätt pröjsa en hundring i månaden för att slippa reklamen!

Permalänk
Medlem

Använder det för lite för att jag ska betala för det
Men bra för folk som använder det mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howark:

Vissa av oss har lite heder och försöker inte snylta på andra.

Jag tycker man man jämnföra ad-blocker med Piracy.

Vill man spendera pengar på att köpa filmer istället för att ladda ner dom, gör du det, be my guest.

Permalänk
Medlem

Kommer inte börja betala för YouTube fören de fixar så man kan spela upp videos i bakgrunden eller med släckt skärm på sin mobil. Vad jag har sett har detta inte släpts än, men blir gärna motbevisad!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

@Howark: Ja men vi är nog inte så många som du tror...

@EliteSweden: Ok ja det skulle ju vara en lösning.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Låt säga att jag följer 4 stycken på youtube som jag tycker är intressanta och bestämmer mig för att stänga av adblock och betala dessa pengarna. Hur kommer de 4 stycken få någon som helst nytta utav pengarna då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Tänk på att man får tillgång till Google Play Music "YouTube Music Key subscribers also get access to Google Play Music for no extra cost." så för egen del som använder Play music, även om jag inte är prenumerant just nu, kan jag tycka det är lite intressant.
https://support.google.com/youtube/topic/6060820

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror att det finns ett begränsat intresse. Det finns ju redam adblockers som sopar bort reklamskiten helt gratis och lagligt. Men visst, om folk vill betala $10 i månaden för ett imaginärt renare samvete så visst. Gärna för mig. Jag tänker fortsätta med adblocker.

Frågan är ju bara hur olika webbsidor kommer finansieras på andra sätt än reklam i framtiden. Hellre att man ser lite reklam på sidan än att man blir tvungen att betala för att använda sidan tycker jag iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com