Oculus Rift kommer kosta minst 3 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift kommer kosta minst 3 000 kronor

Under utvecklarkonferensen Oculus Connect lyfter produktchefen Nate Mitchell på locket och berättar att Oculus Rift med tillbehör kommer kosta "minst 300 dollar".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt okej pris . Den till Playstation 4 ska ju tydligen kosta som ett playstation 4 och är då låst till PS4 hårdvaran (antar jag?)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter rimligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det känns inte allt för orimligt på något vänster. Men måtte det fasen finnas mycket spel och annat så man får ordentligt med bruk för prylen om man köper.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker också att det verkar rimligt, hoppas att dom bundlar den olika så att man t.ex. kan köpa den utan Xbox One-kontrollen. Har redan två såna hemma själv, och många andra tror jag har Xbox 360-kontrollern så det finns säkert många som inte behöver en ny.

Ska blir riktigt kul att kunna gå in i en affär snart och testa hur upplevelsen är

Permalänk
Medlem

Inte speciellt dyrt för det man får. Folk köper ju skärmar till höger och vänster för 5-8000kr.

Permalänk
Medlem

Minst 300 dollar är ju vad de sa redan för 2 år sedan innan facebook uppköpet. Så detär bra att det inte förändrats.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

jupp.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Helt ok, får se vad konkurrenterna kommer ta för sina.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Förväntat mig 3-4k så det är vad jag förväntat mig

Permalänk
Medlem

3000 kr är inget. Problemet är ju som alla vet att kunna ha en maskin som klarar av att driva den. Eftersom det händer så mycket på VR så tror jag det är rätt dumt att köpa första versionen. Men men!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

3000 kr är inget. Problemet är ju som alla vet att kunna ha en maskin som klarar av att driva den. Eftersom det händer så mycket på VR så tror jag det är rätt dumt att köpa första versionen. Men men!

De släppte ju rekommenderade specs igår på konferensen.

Permalänk
Medlem

Hade väl räknat med 2000-2500, men 3000 kan det nog vara värt ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Oj! Positivt. Är det vad jag förväntar mig hade jag inte haft något emot at hosta upp närmare 8k!

Permalänk
Medlem

TAKE MY MONEY! Efter att ha väntat men en ängels tålamod i snart 3år så är priset mitt minsta bekymmer

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rätt billigt med 3k med tanke på vad man får. Kan gärna betala det dubbla, även om jag naturligtvis hellre lägger de extra slantarna på bättre grafikkort.

@Tommy Kommer inte säljas utan X1-kontrollen är vad Oculus sagt, dom vill ju kunna garantera alla utvecklare att användarna har tillgång till en kontroll.
Därmed inte sagt att dom "gör en Microsoft" och ändrar sig sen...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är lite onödigt att man får med sig en kontroller. Bättre att dra ned lite på priset även om det bara handlar om ~200. Har på känn att en majoritet som är intresserade av detta redan sitter på kontroller, konsolspelare har ju det garanterat och en majoritet av pc-gamers har det med pga dåligt kontrollschema pga dålig port/utveckling eller att man trivs med det.

Men vem vet, Rift kanske bara fungerar med den kontrollern.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Väntat pris, däremot känner jag mig mer orolig för var handkontrollerna kommer att kosta. Känns som om det kan vara $75-100 på dessa...

Utöver det så är ju den stora frågan vad spelen kommer att landa på, men att de kommer vara billigare än ett konsolspel känns orimligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Hoppas htc vive får ett liknande pris HYPE!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Hedersmedlem

det är låter förhållandevis billigt, får se vad det blir med klarar dom lägga sig runt 3000 så blir det nog ett par

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Hoppas htc vive får ett liknande pris HYPE!

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde den ha om dom fortfarande vill konkurrera med Riften någorlunda. Lite dyrare kan den väl vara vid motivation men den borde hålla sig relativt inom samma prisklass.

Angående Viven så lutar det åt den just nu för min del, det beror dock på så mycket mer än bara hårdvaran. Den hat lutat över till Viven och sen tillbaka till Riften fler gånger än jag kan räkna vid det här laget. Nästa år kommer att bli mycket spännande!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Om man tänker vad en surround setup kostar, 3 skärmar, så är en oculus värt det priset.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Oavsett pris säger jag fortfarande att det bästa VR-headsettet är det som inte är påbörjat ännu. Det är för många idéer utspritt över lika många headsets för att det ska kunna bli reda i segmentet, mer standardiserade APIer och feature sets behövs.

I dagsläget finns det väl inget VR-headset som inte saknar nån feature från något annat headset, eller? StarVR med eye-tracking, Oculus Touch, Vives special-kontrol etc.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv

Är mer sugen på Htc Vive än Oculus rift, så här det blir inget köp. Men det är ju roligt att få höra att de går framåt för de som väntat.

Permalänk
Inaktiv

@ShatteredXs: HTC Vive blir antagligen något dyrare om dom skickar med kontrollerna (vilket dom förhoppningsvis gör). Att använda Xbox-gamepad eller mus/tangentbord till VR är ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Oj! Positivt. Är det vad jag förväntar mig hade jag inte haft något emot at hosta upp närmare 8k!

Samma här.

Ett riktigt lågt pris måste jag säga!

Permalänk
Avstängd

Har man en Samsung mobil kan man komma billigare undan, Samsung Gear VR släpps på riktigt i november – kostar bara 100 dollar, och den är ju framtagen tillsammans med Oculus

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Även om jag gärna sett ett lägre/subventionerat pris så låter det rätt rimligt ändå.

Får hoppas de kommer ut framöver bara, spännande att se de olika modellerna testas mot varandra och se om det finns någon klar vinnare. Många har väntat länge nu, hoppas inget problem dyker upp som skjuter upp lanseringarna ytterligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Har man en Samsung mobil kan man komma billigare undan, Samsung Gear VR släpps på riktigt i november – kostar bara 100 dollar, och den är ju framtagen tillsammans med Oculus

Någon som provat? Och vad tycker ni ifall? Värt pengarn?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

mer standardiserade APIer och feature sets behövs.

AMD håller redan på med det iom LiquidVR

Skrivet av AMD:

Compatible with a broad set of VR devices

We know that when it comes to devices, one size does not fit all. We expect a wide variety of VR devices to be in the market in coming months and years. Many of these devices will be new categories and will not initially have native support from content and operating system ecosystems. Our goal with LiquidVR is to help make the end-to-end installation experience as intuitive as possible – particularly for the display and GPU subsystem portions.

Sedan har Nvidia sitt Gameworks VR där dem har specificerat stöd för

  • OSVR

  • Oculus

  • Google Cardboard

  • OpenVR

Varav OpenVR är exakt det du söker.

Skrivet av Valve:

OpenVR is an API and runtime that allows access to VR hardware from multiple
vendors without requiring that applications have specific knowledge of the
hardware they are targeting.

Jag förstår inte varför jag ser alla säga att mer standardiserade API's behövs varenda gång VR nämns, API'erna finns där. Nu väntar vi bara på att dem får officiellt stöd och att produkterna faktiskt kommer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.