AMD Radeon R9 380X "Tonga" endast med 256-bitars minnesbuss

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 380X "Tonga" endast med 256-bitars minnesbuss

Det blir ingen bredare minnesbuss när AMD lanserar Radeon R9 380X och "fullskaliga" Tonga, som däremot kommer med alla streamprocessorer upplåsta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de får tillräckligt bra yield på denna, känns ju lite olustigt då Tonga hittintills verkar vara svårtillverkad. Ingen 285X i förra generationen (bara Apple vad jag förstått) och än så länge bara 380 samt uppenbarligen svårtillverkade Fiji (kanske beror på HBM dock).

Ser riktigt mycket fram mot recensioner av detta kort, kan bli en riktigt bra produkt om pris, ljud och prestanda ligger som förväntat.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

känns inte som 380x kommer bli lika mycket bang for the buck likt 390 är (som på rea går på nästan samma pris)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Här hade man trott att det skulle bli en 384 minnesbuss istället för 256.. Då kommer det att dra ner intresset ordentligt.. Hoppas en test kommer snart.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Datavetare

Den tredje förklaringen till varför det blir 256-bitars buss kan ju vara så enkelt att Tonga från start aldrig haft något annat
Nvidia halverade ju faktiskt sin bussbredd när de införde "delta color compression" på 960 jämfört med 760 och ändå presterar 960 bättre i de flesta fall.

Så varför skulle inte AMD kunna minska sin bussbredd till 75% i Tonga jämfört med föregångaren när man inför samma teknik? 380 har fortfarande dubbla bussbredden mot 960 och de presterar väldigt snarlikt. 380X borde därför ha en del "head-room" kvar förutsatt att det inte är något fel på AMDs implementation av "delta color compression" (en finess som Hawaii saknar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tycker dom borde lägga sig några hundralappar under 3000 kr, och samtidigt sänka 380. Då blir den mycket attraktiv imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Anledningen till att hela kretsen inte sålts tidigare är:
1. Apple har fått förtur på dessa till sina "295x" i i-macarna
2. AMD satt på många gamla kretsar som dom först ville bli av med ur lagren.

Det är i alla fall vad jag tror.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte släpper en 2GB version utan endast en 4GB på ca 2650-2850 kr, kommer för nära 390 annars.
Om 285/380 har problem med 2GB, hur mycket problem har inte ett snabbare kort då?

Borde vara utan direkt konkurrens från Nvidia också. Enda som de kan göra är att sänka priset på 970 eller skapa en ännu mera avskalad version av GM204.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Hoppas de får tillräckligt bra yield på denna, känns ju lite olustigt då Tonga hittintills verkar vara svårtillverkad. Ingen 285X i förra generationen (bara Apple vad jag förstått) och än så länge bara 380 samt uppenbarligen svårtillverkade Fiji (kanske beror på HBM dock).

Ser riktigt mycket fram mot recensioner av detta kort, kan bli en riktigt bra produkt om pris, ljud och prestanda ligger som förväntat.

Tonga är inte så svår att tillverka. Problemet med fury är att dom ligger på gränsen vad som är möjligt med 28nm. Helt enkelt kretsen är så stor.

Skrivet av NightFred:

Här hade man trott att det skulle bli en 384 minnesbuss istället för 256.. Då kommer det att dra ner intresset ordentligt.. Hoppas en test kommer snart.

384 bit kändes inte troligt. 380 går ju låsa upp.

Skrivet av Yoshman:

Den tredje förklaringen till varför det blir 256-bitars buss kan ju vara så enkelt att Tonga från start aldrig haft något annat
Nvidia halverade ju faktiskt sin bussbredd när de införde "delta color compression" på 960 jämfört med 760 och ändå presterar 960 bättre i de flesta fall.

Så varför skulle inte AMD kunna minska sin bussbredd till 75% i Tonga jämfört med föregångaren när man inför samma teknik? 380 har fortfarande dubbla bussbredden mot 960 och de presterar väldigt snarlikt. 380X borde därför ha en del "head-room" kvar förutsatt att det inte är något fel på AMDs implementation av "delta color compression" (en finess som Hawaii saknar).

Exakt, något jag tror med. 380 går ju låsa upp till tonga pro så

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Den tredje förklaringen till varför det blir 256-bitars buss kan ju vara så enkelt att Tonga från start aldrig haft något annat
Nvidia halverade ju faktiskt sin bussbredd när de införde "delta color compression" på 960 jämfört med 760 och ändå presterar 960 bättre i de flesta fall.

Så varför skulle inte AMD kunna minska sin bussbredd till 75% i Tonga jämfört med föregångaren när man inför samma teknik? 380 har fortfarande dubbla bussbredden mot 960 och de presterar väldigt snarlikt. 380X borde därför ha en del "head-room" kvar förutsatt att det inte är något fel på AMDs implementation av "delta color compression" (en finess som Hawaii saknar).

Låter som ett rimligt antagande. Ryktena om 384-bit minnesbuss verkar ju komma från en die shot som användes som bakgrund i på en sida i en presentation där man kunde se sex stycken minneskontroller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Exakt, något jag tror med. 380 går ju låsa upp till tonga pro så

Tror att du menar Tonga XT.
285 är Tonga PRO och 380 är Antigua (som egentligen är Tonga PRO).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

Ska bli kul att se hur dom presterar. Finns ju en sweet spot mellan 380/960 och 390/970.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Låter som ett rimligt antagande. Ryktena om 384-bit minnesbuss verkar ju komma från en die shot som användes som bakgrund i på en sida i en presentation där man kunde se sex stycken minneskontroller.

Skulle uttrycka det som "där man tyckte sig kunna se sex stycken minneskontroller". Utan input from den som tillverkat kretsen är det väldigt svårt att säga vad det faktiskt är man ser på ett die-shot.

Tycker inte heller det verkar speciellt rimligt att man designat kretsen med 384-bitars minnesbuss, men aldrig använder den. L2-cachen sitter väldigt tight ihop med minneskontrollers i både AMDs och Nvidias nuvarande GPUer, varför skulle man offra transistorer på en minneskontroller och L2-cache som man i slutändan aldrig använder?

Naturligtvis skulle en förklaring kunna vara att man av någon anledning får väldigt mycket defekter just i L2$/minneskontrollers, men varför skulle bara Tonga drabbas av detta? En mycket enklare förklaring verkar vara att kretsen faktiskt "bara" har 256-bitars buss.

Oavsett, hoppas det blir en bra pris på kortet och en strömförbrukning som gör kortet lämpligt för ett litet mini-ITX bygge. Tror 380X kan passa mitt PC-TV-spel perfekt. Vi har ju sett att strömförbrukningen är extremt beroende av GPU-frekvens på AMDs senare kretsar, kör man denna krets något lägre klockad än 380 kommer prestandapåverkan vara minimal (d.v.s. fortfarande snabbare än 380) men det kan resultera i att 380X drar lika eller något mindre än 380 (man kan ju alltid underklocka själv).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

3 000:- låter lite väl dyrt?
Nu ska jag villigt erkänna att jag inte hängt med riktigt, men finns det ingen GTX 960 Ti?
Lite lustigt att denna krets ju kommer hamna i ett mellanspann där det inte finns nån riktig utmanare från Nvidia. Undrar hur man löser det? Kanske en nerbantad GM-104?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Skulle uttrycka det som "där man tyckte sig kunna se sex stycken minneskontroller". Utan input from den som tillverkat kretsen är det väldigt svårt att säga vad det faktiskt är man ser på ett die-shot.

Tycker inte heller det verkar speciellt rimligt att man designat kretsen med 384-bitars minnesbuss, men aldrig använder den. L2-cachen sitter väldigt tight ihop med minneskontrollers i både AMDs och Nvidias nuvarande GPUer, varför skulle man offra transistorer på en minneskontroller och L2-cache som man i slutändan aldrig använder?

Naturligtvis skulle en förklaring kunna vara att man av någon anledning får väldigt mycket defekter just i L2$/minneskontrollers, men varför skulle bara Tonga drabbas av detta? En mycket enklare förklaring verkar vara att kretsen faktiskt "bara" har 256-bitars buss.

Oavsett, hoppas det blir en bra pris på kortet och en strömförbrukning som gör kortet lämpligt för ett litet mini-ITX bygge. Tror 380X kan passa mitt PC-TV-spel perfekt. Vi har ju sett att strömförbrukningen är extremt beroende av GPU-frekvens på AMDs senare kretsar, kör man denna krets något lägre klockad än 380 kommer prestandapåverkan vara minimal (d.v.s. fortfarande snabbare än 380) men det kan resultera i att 380X drar lika eller något mindre än 380 (man kan ju alltid underklocka själv).

Vet vi ens att det faktiskt var en bild på Tonga?

Hur som helst håller jag med om att det är ett intressant kort. Med rätt prislapp kan det bli riktigt bra. 390 och 970 ligger ju på 3500-4000 kr medan 280 och 960 ligger på 2000-2500 kr. Kan de smita in på 3000 kr så har de nog en rätt bra nisch rent prismässigt. Speciellt om de kan hålla sig till 2999 kr. Nvidia har ju ett rätt stort hål där mellan $199 och $329. Får se om de trollar fram ett 960 Ti.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det betydligt snabbare GTX 980 klarar sig på 256-bitar utan några större begränsningar så klarar sig nog 280X sig fint. Bara de sätter i snabbare minne (6-7ghz). Och en mindre buss betyder lägre kostnad av flera anledningar så det är klart att en bredare buss bara skulle belasta kortet prismässigt. Det är ju först i 980/290/390-klassen som en bredare buss börjar göra skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

3 000:- låter lite väl dyrt?

Kan hålla med om att priserna är lite märkliga idag. Mitt 7950 som jag hade förut betalade jag 2290kr för och det presterade lite sämre än dagens 380. Mitt 290 betalade jag 2695kr för.

Det är väl dollarkursen som spökar igen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

3 000:- låter lite väl dyrt?
Nu ska jag villigt erkänna att jag inte hängt med riktigt, men finns det ingen GTX 960 Ti?
Lite lustigt att denna krets ju kommer hamna i ett mellanspann där det inte finns nån riktig utmanare från Nvidia. Undrar hur man löser det? Kanske en nerbantad GM-104?

Nope, och det kommer aldrig komma heller. 960 är komplett kort, och 950 är "icke Ti" modellen. Så 950 borde i så fall varit 960 om "dagens 960" skulle bli 960 Ti.

Nvidia har mao ett gigantiskt prestanda hål mellan 960 och 970 som de inte kan laga i denna generationen.

Ev skulle de kunna klämma ut någon mer slaktad 970 version, men med tanke på hur länge 970 varit ute, så tror jag inte de har stor hög med trasiga chip (som inte kan bli 970) liggande, så de skulle då behöva slänga ut friska 970 för att skapa detta 960 Ti eller 965 eller "what ever" de skulle kalla det, vilket är ren förlust för dem.

Felet är ju att iom ändringen som de gjort med 970 så har de fått ett bättre kort än det hade blivit med de gamla "hacka ut" metoderna (att kapa allt trasigt mao). Så 970 har blivit bättre än det egentligen borde vara. De tar tyvärr dock saftigt betalt för det dock. Och då 960 som är komplett, kostar att göra, så kan de inte sälja 970 för billigt, utan att få problem att de inte får sålt 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vet vi ens att det faktiskt var en bild på Tonga?

Hur som helst håller jag med om att det är ett intressant kort. Med rätt prislapp kan det bli riktigt bra. 390 och 970 ligger ju på 3500-4000 kr medan 280 och 960 ligger på 2000-2500 kr. Kan de smita in på 3000 kr så har de nog en rätt bra nisch rent prismässigt. Speciellt om de kan hålla sig till 2999 kr. Nvidia har ju ett rätt stort hål där mellan $199 och $329. Får se om de trollar fram ett 960 Ti.

Nja, 970 ligger för det mesta på 3300-3700 kr (en för 3159 kr och några för 3700+, men det blir oprisvärt) och 390 ligger på 3500-3900 kr.
380 4GB (då 2GB har problem) ligger på 2300-2600 kr.
960 2GB (då 4GB inte ger något på 960) ligger på 1900-2400 kr.

380X måste ligga nära 970 i prestanda för att motivera 3000 kr. Snarare 380 som måste sjunka i pris och 380X lägga sig lite över nuvarande priset på 380. Just nu har referens-970 98 i indexet medan referens-380 har 69 och 280X har 72. 380X måste få ca 85-90 om priset blir 3000 kr.
Jag vet att det är dollarkursen, men rätt sjukt att man fick bättre prestanda för samma pris för 1-2 år sedan. Speciellt om man jämför prestandaskillnaden mellan dessa och toppkorten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Var ju ganska väntat då enbart 3GB modell inte hade passat in med 370 och 380 i 4GB utförande, samtidigt hade en 6GB modell sett dålig ut för Fiji och kostat onödigt mycket. Här sparar man inte bara in på kretskort, utan även på minneskapslar. På Tahitit som var ett toppkort så var det värt de extra kronorna för att få ut de sista procenten prestanda, poå 380X som är ett mellankort är det inte längre värt kostnaden.

Skrivet av Videoapan:

Hoppas de får tillräckligt bra yield på denna, känns ju lite olustigt då Tonga hittintills verkar vara svårtillverkad. Ingen 285X i förra generationen (bara Apple vad jag förstått) och än så länge bara 380 samt uppenbarligen svårtillverkade Fiji (kanske beror på HBM dock).

Ser riktigt mycket fram mot recensioner av detta kort, kan bli en riktigt bra produkt om pris, ljud och prestanda ligger som förväntat.

Varför skulle Tonga vara svårtillverkad? Den har ju mött efterfrågan. Inga tecken alls på brist.

Skrivet av Yoshman:

Den tredje förklaringen till varför det blir 256-bitars buss kan ju vara så enkelt att Tonga från start aldrig haft något annat
Nvidia halverade ju faktiskt sin bussbredd när de införde "delta color compression" på 960 jämfört med 760 och ändå presterar 960 bättre i de flesta fall.

Så varför skulle inte AMD kunna minska sin bussbredd till 75% i Tonga jämfört med föregångaren när man inför samma teknik? 380 har fortfarande dubbla bussbredden mot 960 och de presterar väldigt snarlikt. 380X borde därför ha en del "head-room" kvar förutsatt att det inte är något fel på AMDs implementation av "delta color compression" (en finess som Hawaii saknar).

Ja, Ockhams rakkniv är ju högst subjektiv. Det finns inget som kan förklara varför Tonga har så mycket mer transistorer än Tahiti om den samtidigt har bantat bort det relativt transistorkrävande med minneskontroller. Enklaste förklaringen är att de har kvar bussbredden rent fysiskt från Tahiti. Allra helst eftersom man annars måste förklara bort dieshoten med 6 minneskontrollers. Vad är det för krets om det inte är Tonga?

Skrivet av Yoshman:

Skulle uttrycka det som "där man tyckte sig kunna se sex stycken minneskontroller". Utan input from den som tillverkat kretsen är det väldigt svårt att säga vad det faktiskt är man ser på ett die-shot.

Tycker inte heller det verkar speciellt rimligt att man designat kretsen med 384-bitars minnesbuss, men aldrig använder den. L2-cachen sitter väldigt tight ihop med minneskontrollers i både AMDs och Nvidias nuvarande GPUer, varför skulle man offra transistorer på en minneskontroller och L2-cache som man i slutändan aldrig använder?

Naturligtvis skulle en förklaring kunna vara att man av någon anledning får väldigt mycket defekter just i L2$/minneskontrollers, men varför skulle bara Tonga drabbas av detta? En mycket enklare förklaring verkar vara att kretsen faktiskt "bara" har 256-bitars buss.

Oavsett, hoppas det blir en bra pris på kortet och en strömförbrukning som gör kortet lämpligt för ett litet mini-ITX bygge. Tror 380X kan passa mitt PC-TV-spel perfekt. Vi har ju sett att strömförbrukningen är extremt beroende av GPU-frekvens på AMDs senare kretsar, kör man denna krets något lägre klockad än 380 kommer prestandapåverkan vara minimal (d.v.s. fortfarande snabbare än 380) men det kan resultera i att 380X drar lika eller något mindre än 380 (man kan ju alltid underklocka själv).

Varför ska du hela tiden dra in L2 i diskussionen om minneskontroller? Den är försvinnande liten och står för försvinnande lite transistorer i en sådan här krets. Det har vi väl redan kommit fram till? Och det finns verkligen ingenting annat än minneskontroller det kan vara på bilden. De är placerade längs tre sidor och parvis precis som alla andra minneskontroller. Det är en komponent det finns sex likadana av. Om det inte är minneskontroller så undrar jag vart man har dem, de syns inte på den fjärde och sista sidan och de skulle ändå aldrig bygga dem på bara en sida om kretsen.
Ockhams rakkniv, hur rimligt är det att Tonga är den första grafikkretsen i mannaminne där man inte tydligt kan urskilja minneskontroller, samtidigt som den har 6 stycken av en annan enhet av motsvarande storlek, placering och utseende som ingen känner till, vilken enhet finns det 6 av?

Ockhams rakkniv igen. Sett till transistorer och dieshoten och Tahiti så är det rimligaste full bussbredd rent fysiskt. Men sett till marknaden idag så är det rimligaste att köra med 2 respektive 4GB RAM. Därför får man köra 256bit buss. Att bara ha en 3GB modell fungerar inte, de behöver även en på minst 4 som inte får vara sämre, och köra med 6GB är onödigt dyrt och inte värt pengarna och blir ytterligare ett problem när de ska motivera varför 4GB räcker i Fiji.
Så fysiskt är det rimligast med 384 bit, och i slutgiltig produkt är det rimligast med 256bit aktiverat. Det är det enda som är konsekvent med iakktagelser och rykten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ArcticFire:

Nja, 970 ligger för det mesta på 3300-3700 kr (en för 3159 kr och några för 3700+, men det blir oprisvärt) och 390 ligger på 3500-3900 kr.
380 4GB (då 2GB har problem) ligger på 2300-2600 kr.
960 2GB (då 4GB inte ger något på 960) ligger på 1900-2400 kr.

380X måste ligga nära 970 i prestanda för att motivera 3000 kr. Snarare 380 som måste sjunka i pris och 380X lägga sig lite över nuvarande priset på 380. Just nu har referens-970 98 i indexet medan referens-380 har 69 och 280X har 72. 380X måste få ca 85-90 om priset blir 3000 kr.
Jag vet att det är dollarkursen, men rätt sjukt att man fick bättre prestanda för samma pris för 1-2 år sedan. Speciellt om man jämför prestandaskillnaden mellan dessa och toppkorten.

Jag orkade inte lista priserna mer noga eftersom det tar evigheter att gräva runt och det kommer ändå någon viktigpetter och pekar på ett rabatterbjudande som visar att intervallen är fel. jag nöjde mig med att sätta på några hundralappar när och konstatera att motsvarigheterna mellan AMD och Nvidia ligger i typ samma prisgrupper.

80-85 i prestandaindex är inte ett orealistiskt mål men beror nog rätt mycket på hur högt de klockar 380X vilket inte känns som en orimlig prestandanivå om de kan hålla prislappen under 3000 kr.

Ja det suger att priserna stuckit all världens väg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tonga är inte så svår att tillverka. Problemet med fury är att dom ligger på gränsen vad som är möjligt med 28nm. Helt enkelt kretsen är så stor.

Skrivet av Aleshi:

Var ju ganska väntat då enbart 3GB modell inte hade passat in med 370 och 380 i 4GB utförande, samtidigt hade en 6GB modell sett dålig ut för Fiji och kostat onödigt mycket. Här sparar man inte bara in på kretskort, utan även på minneskapslar. På Tahitit som var ett toppkort så var det värt de extra kronorna för att få ut de sista procenten prestanda, poå 380X som är ett mellankort är det inte längre värt kostnaden.Varför skulle Tonga vara svårtillverkad? Den har ju mött efterfrågan. Inga tecken alls på brist.

Var väl mer spekulation från min sida att något inte stod rätt till med Tonga-arkitekturen i tillverkningsledet. Samtliga chip sålda till allmänheten (utom via Apple) har ju varit defekta (eller binnade iallafall) chip med avstängda eller skadade sektorer. Fiji, som bygger på Tonga, har väldigt låg yield för hela kretsar enligt AMD själva. Sen har väl efterfrågan förhoppningsvis inte varit speciellt stor på R9 285 (med tanke på funktionsproblemen) varför det inte kan ses som en riktig måttstock på om det är lätt att få ut många chip.

Alltså detta som jag baserade mina vilda spekulationer på, väldigt få hela chip ute på marknaden.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Var väl mer spekulation från min sida att något inte stod rätt till med Tonga-arkitekturen i tillverkningsledet. Samtliga chip sålda till allmänheten (utom via Apple) har ju varit defekta (eller binnade iallafall) chip med avstängda eller skadade sektorer. Fiji, som bygger på Tonga, har väldigt låg yield för hela kretsar enligt AMD själva. Sen har väl efterfrågan förhoppningsvis inte varit speciellt stor på R9 285 (med tanke på funktionsproblemen) varför det inte kan ses som en riktig måttstock på om det är lätt att få ut många chip.

Alltså detta som jag baserade mina vilda spekulationer på, väldigt få hela chip ute på marknaden.

Alltså, bara nej. Det har inte varit skadade kretsar. Det är bara så att Apple har köpt ensamrätten till Tonga XT. Fiji bygger inte på Tonga, de delar arkitektur men Fiji är mer likt Hawaii om man nu ska vara sådan, överlag är arkitekturen rätt lika mellan alla GCN-kretsar bortsett från antal beräkningsenheter och minneskontrollerna, och där skiljer sig alla tre åt. Det finns inget som pekar på att själva arkitekturen skulle vara svårtillverkad. Det enda verkar vara storleken på kretsarna som gör Hawaii lite mer svårtillverkad än Tonga och Fiji en hel del mer svårtillverkad än Hawaii.

Permalänk
Hjälpsam

En fråga till, är om man kommer kunna låsa upp en del 380 kort till 380x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som Videoapan sa. Fiji bygger på denna krets. Vilket innebär att den har den nya typen av ACE kallad HWS. 1 HWS motsvarar 2 ACE och skall ha en smartare hantering, nästan OoO funktion. Så det blir upp till utvecklarna att utnyttja denna feature bättre. Ser att vissa tester så visar inte Fiji vad den kan än. Först skall utvecklarna lära sig ACE och då dyker HWS upp.
Det har gjorts minnesbussmätningar med Fiji och i de värsta scenarier kom bussen upp i hastigheten 350 GB/s. Så Tongas buss antar jag räcker länge. Den är inte gjord för 4K spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, bara nej. Det har inte varit skadade kretsar. Det är bara så att Apple har köpt ensamrätten till Tonga XT. Fiji bygger inte på Tonga, de delar arkitektur men Fiji är mer likt Hawaii om man nu ska vara sådan, överlag är arkitekturen rätt lika mellan alla GCN-kretsar bortsett från antal beräkningsenheter och minneskontrollerna, och där skiljer sig alla tre åt. Det finns inget som pekar på att själva arkitekturen skulle vara svårtillverkad. Det enda verkar vara storleken på kretsarna som gör Hawaii lite mer svårtillverkad än Tonga och Fiji en hel del mer svårtillverkad än Hawaii.

Klart som tusan att det rör sig om skadade kretsar eller menar du att alla Tonga pro är artificiellt avstängda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

En fråga till, är om man kommer kunna låsa upp en del 380 kort till 380x.

Jupp, var ju uppe en nyhet om det. läs för sjutton nyheterna!!!

http://www.sweclockers.com/nyhet/20893-overklockare-laser-upp...

Skrivet av Videoapan:

Klart som tusan att det rör sig om skadade kretsar eller menar du att alla Tonga pro är artificiellt avstängda?

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp bortkopplade i alla fall http://www.sweclockers.com/nyhet/20893-overklockare-laser-upp...

Vet sen inte på vilket vis avstängda, men troligt artificiellt avstängda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

#EnTanke : Borde det inte med alla GTX980Ti som säljs bli en del kretsar som inte håller måttet men som då kan göras till ännu en avskalning av kretsen?

Permalänk
Hjälpsam

@Broken-arrow:
Doh!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Konstigt det kan bli ibland!
Här står det inget om endast 128-bitars minnesbuss i rubriken.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19908-geforce-gtx-960-rojs-i...

Det gäller att lyfta fram rätt egenskaper för sitt budskap. Jag tar inte i kvällspress ens med tång men jag har större krav på tekniksidor att dom kan förhålla sig objektiva!